نکاتی که قبل از استفاده از بخارشوی باید بدانید!

4932
steam_cleaner_at_home
استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن فرش، سرامیک، سنگ و یا پارکت

نکات استفاده از بخارشوی خانگی برای نظافت

بخارشوی خانگی ، این روزها بیشتر از قبل در حال استفاده است اما با این وجود اکثر مردم هنوز نحوه استفاده درست از بخارشو و کاربرد بخارشو را نمی دانند. برخی هم درباره کاربردهای آن شنیدند اما هنوز مطمئن نیستند که آیا این دستگاه واقعا کاربرد دارد یا خیر. همچنین برای برخی از کاربران این سوالات پیش آمده که آیا:

  • استفاده از بخارشوی به پارکت آسیب میزند؟
  • با استفاده از بخارشوی جرم بین درزهای سرامیک و سنگ به خوبی پاک خواهد شد؟
  • می توان با استفاده از بخارشوی لکه روی فرش را پاک کرد؟
  • و…

به همین دلیل ما در این مقاله از تیم تولید محتوای بریم خرید تصمیم گرفتیم درباره این سوالات و موارد استفاده از بخارشو صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را بگیرید. همچنین در این نوشته از سایت بریم خرید قصد داریم تا به صورت کامل در مورد نکاتی که قبل از استفاده از بخارشوی باید بدانید صحبت کنیم.

نحوه استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن پارکت

برخی معتقدند بهترین دستگاه تمیز کننده پارکت و لمینت، بخارشوی خانگی است در حالی که این موضوع وابسته به نوع پارکت است. حتی ممکن است در کنار تمیزی باعث باد کردن و خرابی پارکت شود و این قطعا چیزی نیست که شما انتظارش را دارید.

تنها در صورتی از بخارشوی خانگی برای نظافت کف استفاده کنید که پارکت لمینتی و با HDF پوشیده شده باشد چون اگر سطح چوب یا پارکت معمولی باشد در اثر نفوذ آب سطح آن متورم شده و باد می کند. حتی اگر سطح پارکت با روغن یا موم پوشیده شده باشد، باز هم استفاده مداوم از بخارشوی باعث از بین رفتن این لایه و نفوذ آب به لایه های زیرین و سبب خرابی پارکت خواهد شد. همچنین در پارکت از چسب برای چسباندن تکه چوب های بسیار نازک استفاده شده است. که رطوبت و گرمای بخارشور باعث شل شدن این چسب می شود.

حالا اگر پارکت شما لمینتی است و قصد دارید با استفاده از بخارشوی خانگی آن را تمیز کنید حتما به این نکات توجه کنید:

  • بهتر است ابتدا با جاروبرقی گرد و غبار و ذرات درشتی را که روی زمین هستند جمع کنید تا هنگام استفاده از بخارشوی این موارد باعث ایجاد خراش روی سطح نشوند. البته که جاروبرقی شما باید قابلیت جارو کردن سطوح سخت را داشته باشد. در غیر این صورت برس چرخشی زیر آن که مخصوص جارو کردن سطوحی مانند فرش و موکت است باعث ایجاد خراش روی پارکت خواهد شد.
  • حتما قبل از تمیز کردن دقت کنید که هیچ قسمتی از پارکت لمینت دارای ترک خوردگی یا خراش نباشد. چون بخار آب از همین قسمت ها به داخل نفوذ کرده و باعث تخریب می شود.
  • از دستگاهی استفاده کنید که بتوانید میزان فشار و بخار آن را تنظیم کنید. حتما این مقادیر را روی کمترین میزان تنظیم کنید.
  • از مکث طولانی روی یک قسمت جدا خودداری کنید.
  • اگر بعد از هر بار استفاده از بخارشوی لمینت را با یک دستمال خشک کنید قطعا طول عمر آن افزایش پیدا خواهد کرد.
تمیز کردن پارکت و لمینت با بخارشویی
آیا استفاده از بخارشوی به پارکت آسیب می زند؟

نحوه استفاده از بخارشوی خانگی برای تمیز کردن کاشی، سرامیک و سنگ

یکی از بهترین کاربردهای بخارشو برای تمیز کردن کاشی، سرامیک و سنگ است چون بدون کوچک ترین آسیب و در کم ترین زمان تمام سطوح را برق می اندازد همچنین تمام میکروب ها و باکتری ها را نیز از بین می برد.

تمیز کردن درزهای سنگ و سرامیک از جمله سخت ترین مراحل نظافت خانه است که معمولا به نحو مطلوبی انجام نمی شود. اما شما می توانید با استفاده از نازل نازک پرفشار به راحتی این کار را انجام دهید. البته باید دقت کنید که در صورت زیاده روی در استفاده از این حالت، مواد بین درزها از بین رفته و جرم بیشتری در این فضاها جمع می شود. جرم گیری فضای بین کاشی و سرامیک در حد دو بار در سال مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

برای تمیز کردن سطح زمین نیز می توانید از نازل کف و حوله بخارشور استفاده کنید. در این حالت نباید به طور مداوم بخار بزنید، چون این امر سبب خیس شدن حوله می شود. در این حالت کارایی خود را از دست می دهد. فقط بعد از هر بار حرکت بخارشوی خانگی روی سطوح جدید و  به مقدار موردنیاز این کار را انجام دهید چون حوله مخصوص بخارشو هزینه نسبتا بالایی دارد بنابراین از کشیدن آن روی سطوح تیز و یا دارای بریدگی خودداری کنید تا از پاره شدن حوله جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: بخارشو برای تمیز کردن چه مکان هایی استفاده می شود؟

استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن سنگ، کاشی و سرامیک
تمیز کردن جرم بین درزهای سنگ، کاشی و سرامیک با استفاده از بخارشوی

نحوه استفاده از بخارشوی خانگی برای تمیز کردن فرش و موکت

 قبل از هر چیز مطمئن شوید که دستگاه شما مناسب تمیز کردن سطوح الیافی مانند فرش و موکت هست یا خیر. اگر جواب مثبت بود می توانید برای تمیز کردن لکه های روی این سطوح و یا حتی شستن کامل فرش و موکت استفاده کنید. البته با توجه به قدرت مکش نسبتا پایین بخارشو های خانگی قطعا نتیجه با شست و شوی فرش در قالیشویی یکی نیست.

پاک کردن چسب با کمک بخارشوی خانگی

برای پاک کردن لکه چسب از روی فرش، بخارشور را روی لکه بگیرید تا شل شود. سپس با کاردک یا چاقو چسب را از روی فرش بردارید. همچنین برخی از بخارشوها دارای محفظه برای اضافه کردن مواد شوینده هستند. اگر از این مواد برای تمیز کردن فرش یا موکت استفاده کردید:

  • بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که پس از آن فرصت کافی برای خشک شدن فرش داشته باشید.
  • حتما یک بار دیگر فقط با آب خالی این کار را تکرار کنید تا مواد شوینده از روی فرش پاک شود.
  • قبل از شروع کار فرش را به خوبی جارو کنید چون بخارشو گرد و غبار و لکه ها را پاک می کند و ذرات جامدی که در عمق فرش فرو رفته اند را جمع نمی کند.
  • در استفاده از این مواد زیاده روی نکنید چرا که ممکن است بخارشو نتواند به خوبی تمام این مواد را از روی فرش جمع کند و باقی ماندن مواد شوینده در الیاف فرش به مرور باعث پوسیدگی خواهد شد.
  • ترجیحا در فصل های گرم این کار را انجام دهید تا فرش زودتر خشک شود.
  • پس از استفاده از بخارشوی درب و پنجره ها را باز بگذارید تا تهویه و گردش هوا به سریع تر خشک شدن فرش کمک کند.
تمیز کردن فرش و موکت با بخارشوی
آیا می توان فرش و موکت را با بخارشوی تمیز کرد؟

نکات پایانی (جمع‌بندی)

  • به صورت کلی و مخصوصا در مورد فرش و پارکت ابتدا بخارشو را روی قسمت کمی امتحان کنید. اگر مشکلی ایجاد نکرد برای کل سطح استفاده کنید.
  •  برای تمیز کردن فرش، موکت، سرامیک٬ پارکت و لمینت فراموش نکنید، که دمای بخاری که از دستگاه خارج می شود حدودا ۱۰۰ درجه سانتیگراد است و در صورتی که به پوست شما بخورد باعث سوختگی و التهاب خواهد شد. پس حتما هنگام استفاده از بخارشوی از پاپوش و یا کفش مناسب استفاده کنید.
  • قبل از شروع کار برنامه ریزی کنید. مثلا قسمت های تمیزتر را در اولویت قرار دهید تا حوله یا برس بخارشوی مدت بیشتری تمیز بماند و بلافاصله پس از کثیف شدن، سری آن را بشویید یا تعویض کنید. در غیر این صورت تمیز کردن آن زمان بیشتری لازم دارد.

و در آخر فراموش نکنید که همیشه خرید بخارشوی با قیمت بالاتر به معنای خرید بخارشوی بهتر نیست. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم پس از خواندن این مقاله به صفحه لیست کامل محصولات و قیمت خرید بخارشوی در سایت مقایسه قیمت بریم خرید، مراجعه کنید. بریم خرید در کنار شماست تا بهترین تصمیم را برای بهترین خرید بگیرید.