اطلاعات کلیدی برای خرید لنت ترمز خودرو

1334
قیمت لنت ترمز

سیستم ترمز و توقف وسایل نقلیه اهمیت قابل‌توجهی در ایمنی خودرو و سرنشینان آن دارد. این سیستم که خود دارای چند بخش و عنصر مجزا است، باید مدام در جهت اطمینان از عملکرد درست و سلامت اجزاء بررسی شود. اگر کوچکترین نقصی در این سیستم وجود داشته‌باشد، ترمز نمی‌تواند به درستی کار کند و در نتیجه ریسک تصادف و منحرف شدن از مسیر بالا می‌رود. اهمیت این موضوع در مواقع اضطراری دوچندان می‌شود. 

بنابراین تعمیر و تعویض هر بخشی از سیستم ترمز که معیوب بوده و یا به طور کلی از کار افتاده‌است، باید به محض تشخیص مشکل انجام گیرد. لنت ترمز به عنوان یکی از اساسی‌ترین اجزاء سیستم ترمز، در دسته لوازم یدکی قابل تعویض خودرو قرار می‌گیرد.

لنت ترمز چیست؟

این محصول در ظاهر یک صفحه فلزی ساده است. اما همین صفحه ساده نقش کلیدی در کاهش سرعت خودرو دارد. لنت ترمز همان ابزاری است که از طریق ایجاد اصطکاک، سرعت خودرو را کاهش داده و آن را متوقف می‌کند. در واقع این محصول جزء حیاتی در سیستم ترمز محسوب می‌شود.

لنت ترمز چگونه عمل می‌کند؟

سازوکار لنت در تلاش برای متوقف کردن خودرو، به نوع سیستم ترمز بستگی دارد. به این ترتیب اگر سیستم ترمز از نوع کاسه‌ای باشد، لنت از طریق قرار گرفتن بر روی دیواره کاسه اصطکاک ایجاد می‌کند. اما چنانچه سیستم ترمز از نوع دیسکی یا روتور باشد، لنت بر روی بلوکه دیسک، که به توپی چرخ متصل است، اعمال شده و با ایجاد اصطکاک خودرو را متوقف می‌کند.

در این نوع سیستم ضریب اصطکاک موجود در لنت‌ها نقش اساسی در کیفیت عملکرد سیستم ترمز دارد. طبیعتاً هرچه اصطکاک ایجاد شده توسط لنت بیشتر باشد، ترمزها نیز بهتر عمل می‌کنند. علاوه بر نقش کارکرد صحیح لنت در پاسخ‌گویی به سیستم و عملکرد ترمز، این محصول مستقیماً بر روی میزان نیرویی که راننده باید به منظور کاهش سرعت خودرو بر روی پدال ترمز اعمال کند نیز، تأثیر می‌گذارد.

از طرفی مقدار ضریب اصطکاک لنت نیز تحت تأثیر ماده‌ای است که این محصول از آن ساخته شده‌است. این موضوع مشخص می‌کند که ترمزها تا چه اندازه نرم و کارآمد بوده و  راننده برای پایین آوردن سرعت چرخ‌ها باید پدال را تا چه اندازه فشار دهد.

لنت ترمز

انواع لنت ترمز

انواع این محصول بر اساس فاکتورهای متفاوتی دسته‌بندی می‌شود. پرکاربردترین این دسته بندی‌‌ها عبارتست از:

– انواع لنت بر اساس سیستم ترمزی که در آن به کار گرفته می‌شود

در یک خودرو، چنانچه از سیستم ترمز دیسکی استفاده شود، لنت متفاوتی در آن به کار برده می‌شود و همینطور چنانچه از سیستم ترمز کاسه‌ای استفاده شود، لنتی سازگار با آن در ترمز نصب می‌شود. گاهی در خودروهای ارزان‌قیمت از سیستم ترمز ترکیبی استفاده شود. به این ترتیب لنت جلو به صورت دیسکی و لنت عقب از نوع کاسه‌ای خواهد بود. در سیستم ترمز اتومبیل‌های گران‌قیمت از ترمز دیسکی مجهز استفاده می‌شود.

بنابراین لنت ترمز بر اساس نوع سیستم ترمزی که در آن به کار می‌رود، دو مدل مختلف دارد:

  1. لنت مخصوص ترمز دستی یا دیسکی؛ در این مدل، لنت‌ها برای متوقف کردن خودرو به دیسک نیرو وارد می‌کنند. 
  2. لنت مخصوص ترمز کاسه‌ای؛ در این مدل، لنت برای متوقف کردن خودرو در برابر دیواره‌های کاسه ترمز قرار می‌گیرد.

– انواع لنت بر اساس سنسور فرسودگی

دو نوع لنت ترمزی که در بالا معرفی کردیم، خود دارای مدل‌های مختلفی هستند:

  1. لنت با سنسور فرسودگی الکتریکی؛ نوعی از لنت ترمز‌ها دارای یک سنسور میزان فرسودگی یا سایش هستند. این سنسور به سیستم الکتریکی داخل خودرو متصل می‌شود. از آنجایی که لنت‌های نصب شده در هر اتومبیلی به شدت در معرض فرسودگی قرار دارند، سنسور به محض اینکه متوجه شود که لنت فرسوده شده و دیگر نمی‌تواند عملکرد فوری و صحیحی داشته‌باشد، چراغ هشدار را که در داشبورد خودرو است روشن می‌کند. به این ترتیب راننده متوجه می‌شود که زمان تعویض لنت خودرو رسیده‌است.
  2. لنت با سنسور فرسودگی مکانیکی؛ نوع دیگر لنت ترمز دارای سنسور مکانیکی برای هشدار فرسودگی است. این مدل که قیمت ارزان‌تری نسبت به لنت‌های دارای سیستم هشدار الکترونیکی دارد، بوسیله یک سیستم مکانیکی، زمان تعویض لنت را به اطلاع راننده می‌رساند. در این مدل صدای جیر جیر به خصوصی از لنت خارج شده و راننده متوجه می‌شود که لنت فرسوده شده‌است.

– انواع لنت بر اساس جنس

همانطور که پیش از این گفتیم، میزان اصطکاکی که لنت می‌تواند برای متوقف کردن خودرو اعمال کند، تأثیر زیادی در عملکرد ترمز و کارایی پدال دارد. این قابلیت بر اساس جنس و متریال ساخت لنت مشخص می‌شود. بر این اساس لنت‌ها در دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرند:

۱- لنت ترمز ارگانیک؛

در این نوع محصول سطحی از لنت که مسئول ایجاد اصطکاک است، از عناصر مختلفی با منشأ مواد آلی ساخته می‌شود. این ماده می‌تواند لاستیک باشند که با شیشه، فایبرگلاس و یا ترکیبات کربنی مخلوط شده‌است. البته عناصر فلزی به کار رفته در این نوع محصول نباید بیشتر از ۲۰ درصد باشد. مزیت این محصول، نرم و بی‌صدا بودن آن است. از طرفی عمر مفید کوتاه و عدم مقاومت در دماهای خیلی بالا، از نقطه ضعف‌های آن به حساب می‌آید.

این محصول یک لنت ایده‌آل برای خودروهای سواری است که قرار است، با سرعت متوسط در جاده‌های معمولی حرکت کنند. با به کارگیری این محصول، در سرعت‌های کم، یک فشار جزئی بر روی پدال ترمز، برای فعال کردن لنت کافی است.

۲- لنت ترمز نیمه فلزی؛

این محصول که با عنوان لنت ترمز نیمه متالیک نیز شناخته می‌شود، از سطح اصطکاکی بسیار باکیفیتی برخوردار است. در سیستم ترمز خودروهای میان‌رده که قیمت به صرفه‌ای برای آنها تعیین شده‌است، از این نوع لنت استفاده می‌شود.

پوشش این محصول بسته به فناوری ساخت، تا ۷۰ درصد از فلز تشکیل شده‌است. همچنین یک ماده کامپوزیتی در ترکیب عناصر این محصول به کار گرفته شده که به آن قدرت قابل‌توجهی می‌بخشد.

مزایای استفاده از پوشش نیمه فلزی در این محصول، افزایش عمر مفید لنت است. همچنین، این پوشش نیمه فلزی، ضریب اصطکاک بالایی داشته، در برابر گرمای شدید مقاوم است و به سرعت خنک می‌شود. از معایب این نوع محصول نیز می‌توان به تولید رسوبات اشاره کرد.

در مقایسه با لنت ترمز ارگانیک، لنت‌های نیمه فلزی در هنگام ترمزگیری صدای بیشتری ایجاد می‌کنند. دلیل این موضوع وجود ذرات فلزی در بافت لنت است. این لنت برای عملکرد صحیح باید به دمای مشخصی برسد. چنین لنت‌هایی با خودروی سواری، کراس‌اوور، کامیون کوچک، وانت، اس یو وی یا اتومبیل‌های مسابقات آماتوری سازگار است.

۳- لنت ترمز سرامیکی؛

قیمت این لنت‌ها از تمام نمونه‌های بالا بیشتر است. دلیل این موضوع کیفیت بالای آن است. در این محصول از بافت سرامیکی به عنوان لایه اصطکاکی استفاده می‌شود. لنت سرامیکی به سرعت نسبت به فشار پای راننده بر روی پدال ترمز، عکس‌العمل نشان می‌دهد.

این محصول همچنین در بازه وسیعی از دماهای مختلف، عالی عمل می‌کند. هرچند که عملکرد آن در دمای پایین به آن خوبی نیست. از آنجاییکه هیچ فلزی در ساخت لایه اصطکاکی این محصول به کار نمی‌رود، هنگام کار سرو‌‌صدای زیادی ایجاد نمی‌کند.

اتومبیل‌های اسپرت بهترین گزینه برای به کارگیری این نوع لنت هستند. علیرغم مزایای بیشماری که این محصول نسبت به انواع دیگر دارد، به هیچ عنوان برای وسایل نقلیه در حمل‌و‌نقل کند مانند کامیون و اس یو وی مناسب نیست.

– انواع بر اساس رنگ

لنت‌های سرامیکی برای اینکه در خودرویی سازگار با قابلیت‌هایشان مورد استفاده قرار بگیرند، با رنگ‌های خاصی از هم مجزا می‌شوند. در واقع هر رنگ از این لنت‌ها، ویژگی و توانایی خاصی دارند. بر این اساس انواع لنت سرامیکی عبارتند از:

  1. لنت سیاه رنگ؛ این محصول برای نصب در اتوموبیل‌های ارزان قیمت و معمولی که برای رفت و آمد روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مناسب است. نهایت درجه حرارتی که این محصول تحمل می‌کند و در کارایی آن اختلالی ایجاد نمی‌شود، چهارصد درجه سانتی‌گراد است.
  2. لنت سبز رنگ؛ در این محصول حداکثر دمای مجاز برای لایه اصطکاکی لنت ۶۵۰ درجه سانتی‌گراد است.
  3. لنت قرمز رنگ؛ این محصول که بیشتر در اتوموبیل‌های اسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، حداکثر دمای ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند.
  4. لنت زرد رنگ؛ این محصول مناسب با اتوموبیل‌هایی طراحی شده‌ که قرار است در مسابقات اتومبیل‌رانی حرفه‌ای شرکت کنند. لنت‌هایی با رنگ زرد می‌توانند تا دمای ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کرده و همچنان کارایی خود را به منوال قبل حفظ کنند. این محدوده دما را با رنگ آبی نیز نشان می‌دهند.
  5. لنت نارنجی رنگ؛ این محصول فقط در وسایل نقلیه مسابقه‌ای بسیار تخصصی، که ترمزهای آن می‌توانند تا هزار درجه گرم شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– انواع لنت بر اساس ضریب اصطکاک

روی هر لنت علاوه بر اطلاعات مربوط به تولید‌کننده و گواهینامه استاندارد، ضریب اصطکاک محصول نیز ثبت می‌شود. اما از آنجایی که ضریب اصطکاک لنت در دمای مختلف تغییر می‌کند،  تولید‌کننده‌ها معمولاً از دو علامت مختلف برای نشان دادن آن استفاده می‌کنند. به این ترتیب یکی از این علامات ضریب اصطکاک (CT) را در دمای حدود ۹۵ درجه سانتی‌گراد و دومی ضریب اصطکاک را در دمای حدود ۳۱۵ درجه سانتیگراد نشان می‌دهد. با آگاهی از این موضوع شما می‌توانید لنت ترمز مناسب با مشخصات فنی خودروی خود را انتخاب و خریداری کنید.

– انواع لنت بر اساس قیمت

از آنجاییکه هر تولیدکننده فرمول خودش را برای طراحی و ساخت این محصول دارد، قیمت لنت ترمز خودرو تحت تأثیر فاکتورهای زیادی نوسان دارد. بنابراین انتخاب مناسب‌ترین محصول می‌تواند بسیار دشوار باشد. حتی لنت ترمزهای تولید شده توسط یک کمپانی، خود مدل‌های مختلفی دارد.

اینجاست که فاکتوری به نام قیمت به کمک شما می‌آید. در این شرایط با توجه به بودجه‌ای که شما دارید، می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

از طرفی ممکن است در کارخانه ساخت خودرو بنا بر سیاست‌‌گذاری صنعت خودروسازی، یک لنت ترمز ارزان‌قیمت به کار گرفته شود. در این موارد خریدار اتومبیل می‌تواند به میل خود یک لنت ترمز باکیفیت و گران‌قیمت‌تر بر روی آن نصب کند.

لنت ترمز

مشخصات لنت ترمز خوب

حالا که انواع لنت ترمز را به شما معرفی کردیم، می‌توانید بر اساس مؤلفه‌های زیر بهترین محصول را انتخاب و خریداری کنید:

  • مدل خودرو؛ وقتی به یک مکانیکی معتبر برای تعویض لنت خودرویتان مراجعه می‌کنید، مطمئناً این محصول را متناسب با مدل و ویژگی‌های فنی خودرویتان به شما عرضه می‌کند. ما در قسمت انواع لنت خودرو به این موضوع اشاره کرده‌ایم که هر مدل وسیله نقلیه‌ای به چه نوع لنتی نیاز دارد.
  • سبک رانندگی؛ سبک رانندگی شما تأثیر زیادی در فرسودگی و دوام لنت دارد. این موضوع می‌تواند برای شما مشخص کند که باید چه مدل لنت ترمزی با چه میزان مقاومت و توانایی خریداری کنید.
  • احساسی که به هنگام فشردن پدال دارید؛ هر لنتی بسته به ویژگی‌های فیزیکی و متریالی که از آن ساخته شده، با فشار پدال احساس متفاوتی ایجاد می‌کند. برای مثال پدالی با لنت ارگانیک بسیار نرم است، در حالیکه پدال با لنت نیمه فلزی به نیروی بیشتری نیاز دارد. بر این اساس شما باید تعیین کنید که کدام مدل لنت با مطالبات شما و مدل خودرویتان تناسب بیشتری دارد.

●  سیستم ترمز؛ در انتخاب لنت ترمز باید مدل و ماهیت دیگر اجزاء سیستم ترمز خودرو مانند روتورها را نیز باید در نظر بگیرید.

بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز

طراحان و تولیدکننده‌گان خودرو بهترین زمان تعویض لنت را زمانی می‌دانند، که خودرو بین سی تا پنجاه هزار کیلومتر را طی کرده‌است. بر خلاف روغن ترمز، این محصول بسته به مسافت طی شده ارزیابی می‌شود.

نکات کلیدی در مورد لنت ترمز

✔دقت کنید که لنت فرسوده را چه آسیب دیده باشد و چه آسیب ندیده باشد، باید تعویض کرد.

✔حتی اگر بودجه محدودی برای خرید لنت ترمز کنار گذاشته‌اید، از خریدن نمونه‌های بی‌کیفیت و خیلی ارزان بپرهیزید. چرا که عدم سلامت و عملکرد درست لنت نه تنها ایمنی خودرو، شما و سرنشینان دیگر را تهدید می‌کند، بلکه خطری برای دیگر خودروها که همزمان با شما در جاده هستند محسوب می‌شود.

✔ اگر متوجه اختلالی در عملکرد ترمز شدید، فوری گناه را بر گردن لنت‌ها نیندازید. بهتر است وضعیت فشار تایرها را چک کرده و از سلامت آنان مطمئن شوید. چرا که اختلال در لنت و فشار تایرها علائم تقریباً مشابهی دارند.

✔ وقتی ترمز به نرمی کار نمی‌کند و وجود ضرباتی در پدال احساس می‌شود، می‌تواند نشانه این باشد که لایه اصطکاک روی همه لنت‌ها به طور ناموزونی فرسوده شده‌است. همچنین این موضوع ممکن است ساییدگی ناهموار دیسک را نشان دهد.

✔ در خودروهای مدرن در صورت فرسودگی لنت، صدای بوقی از تماس آن با دیسک تولید می‌شود. این صدا توسط یک سیگنال ویژه منتشر می‌شود که تایر خودرو به آن مجهز است.

✔ فرسودگی بیش از حد لنت ترمز می‌تواند بر روی حساسیت پدال نیز تأثیر بگذارد. برای مثال ترمزها ممکن است نسبت به حالت ایده‌آل سفت‌تر یا نرم‌تر شوند. اگر برای فشار دادن پایتان بر روی پدال ملزم به تلاش بیشتری هستید، قطعاً باید لنت‌ها را بررسی کنید.

همچنین در صورت انسداد شدید چرخ‌ها، تعویض لنت باید در اسرع وقت انجام شود، زیرا این اتفاق در بیشتر مواقع نشانه سایش کامل لنت است.

✔ وجود لبه های رسوبی از گرافیت مخلوط با ذرات فلز نشان می‌دهد، که لایه اصطکاکی لمن فرسوده شده است و روی خود دیسک ساییدگی ایجاد کرده‌است.

این مطلب می تواند برای شما مفید باشد :معروف ترین برند های لنت ترمز خودرو

قیمت لنت ترمز خودرو

قیمت لنت ترمز خودرو بسته به مدل، متریال، برند و خیلی فاکتورهای دیگر متفاوت است. حتی گاهی اوقات یک محصول واحد در وبسایت‌های فروش آنلاین لوازم یدکی خودرو، با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود.

برای اینکه اطلاعات کاملی از انواع مختلف لنت ترمز، کارایی و قابلیت‌های هر کدام و همچنین قیمت روز محصولات به دست آورید، می‌توانید به وبسایت «بریم‌ خرید» مراجعه کنید.

در «بریم‌ خرید» شما می‌توانید قیمتی که برای محصول مورد نظر شما در فروشگاه‌های آنلاین مختلف ارائه‌ شده را مقایسه کرده، و منصفانه‌ترین آنها را انتخاب کنید.