بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس

3937
تعویض روغن گیربکس
تعویض روغن گیربکس

آیا شما راننده فنی و دست ‌به آچاری هستید؟  آیا شما از زمان تعویض روغن‌های خودروی خود سر درمی‌آورید؟ در این صورت به شما تبریک می گوییم چرا که آشنایی با خودرو و دانستن اینکه چه زمانی و چگونه باید به آن رسیدگی کرد باعث می‌شود که خودرو شما سالم‌ تر کار کند و دیر به تعمیر بیفتد. در این مقاله به موضوعات بهترین زمان تعویض روغن گیربکس و خرید روغن گیربکس و همچنین علائم خرابی روغن گیربکس پرداختیم و شما چه راننده فنی باشید یا نباشید، به کمک این متن بهتر به خودروی خود رسیدگی خواهید کرد. این مقاله به شما کمک می کند تا زمان تعویض روغن گیربکس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روان کننده های هر خودرو را بدانید. پس همراه ما باشید.

بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس، بسته به مدل خودرو و نحوه رانندگی شما متفاوت است. معیارهایی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان بهترین زمان تعویض را شناسایی کرد.

اهمیت تعویض روغن گیربکس در چیست؟

بهترین-زمان-تویض-روغن-گیربکس.

دلایل اهمیت تعویض به موقع روغن گیربکس عبارتند از

  • گیربکس روان‌ و بهینه کار خواهد کرد.
  • عمر قطعات گیربکس بیشتر می‌شود.
  • دمای گیربکس کاهش پیدا کرده و آسیب نمی‌بیند.
  • سر و صدای قطعات گیربکس کاهش پیدا میکند و تمامی این موارد باعث می‌شود که خودرو بهتر کار کند.

برخی از راننده‌ها روغن‌های با کیفیت و گران قیمتی برای خودروی خود تهیه می کنند. البته این خیلی خوبه ولی مشکل اینجاست که به غلط تصور می‌کنند با این هزینه ای  که کرده اند دیگر نیاز به تعویض به‌ موقع روغن گیربکس یا هر روغن دیگری ندارند.

حتی اگر روغن گران و با کیفیتی برای خودروی خود بخرید، باز هم باید آن را تعویض کنید. روغن گیربکس یا هر روغن دیگری در خودرو که به ‌موقع تعویض نشود، خاصیت اولیه خود را از دست داده و روان ‌سازی مناسبی نمیکند. در نظر داشته باشید اگر در زمان مناسب برای خودرو و بخش‌های مختلف آن هزینه نکنید، آسیب و خسارتی که به ‌وجود می‌آید، خیلی بیشتر خواهد شد.

این مطلب می تواند برای شما مفید باشد: انواع فیلتر خودرو

زمان تعویض روغن گیربکس چه موقع است؟

فرقی ندارد که گیربکس خودروی شما دستی است یا اتوماتیک؛ در هر صورت نیاز به تعویض روغن گیربکس دارید، اما چه موقع؟!

تولید کننده خودروها معمولا زمان مناسب برای تعویض را مشخص می نمایند، و شما می توانید با مطالعه دفترچه راهنمای خودروی خود از زمان مناسب تعویض روغن گیربکس مطلع شوید البته که زمان مناسب تعویض در خودروهای مختلف متفاوت است ولی در کل می توان گفت خودروها پس از طی مسافت ۳۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن گیربکس دارند.این نکته را در نظر بگیرید که روغن گیربکس شبیه روغن موتور نبوده و در صورت نشتی، روی زمین لکه های روغنی قرمز مشاهده می کنید.

۱٫ تعویض روغن در گیربکس دستی

پس از اینکه مدتی از کارکرد خودرو گذشت در اثر تماس چرخدنده ها، همزمان کننده ها و میل ماهک روغن گیربکس ذرات فلزی ریزی ایجاد می شود که روغن را آلوده می کنند. البته ممکن است همچنان کیفیت و حالت نرمال خود را حفظ کند اما آلوده شده و روانسازی را به خوبی انجام نمی دهد، لذا باید زمان تعویض روغن گیربکس دستی را بدانید.

متخصصین بر این اعتقادند که بعد از هر ۵۰ تا ۱۰۰هزار کیلومتر باید روغن گیربکس تعویض گردد. البته اگر از خودرو زیاد کار می‌کشید و در شرایط سخت رانندگی می‌کنید بهتر است هر ۲۵ هزار کیلومتر یکبار روغن گیربکس تعویض شود. راننده‌های کم تجربه و کسانی که در مسیرهای پر ترافیک تردد می کنند و راننده‌های کوهستان باید زودتر از ۵۰ تا ۱۰۰هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن گیربکس کنند. در کل می توان گفت زمانی که تعویض دنده زیاد انجام شود، زمان تعویض روغن هم زودتر فرا می رسد.

۲٫ تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک

در گیربکس‌های اتوماتیک حرارت بیشتری نسبت به گیربکس‌های دستی ایجاد می‌شود و افزایش دما و فرسودگی قطعات داخل گیربکس کیفیت روغن را کاهش می دهد. این عوامل منجر به کاهش زمان تعویض روغن گیربکس می شوند. پس چنانچه می‌خواهید از بروز عوامل مشکل ساز بر عملکرد خودرو جلوگیری کنید، روغن گیربکس را به موقع تعویض نمایید. نظر متخصصین برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر ۱۰۰هزار تا ۱۵۰هزار کیلومتر است. البته تعویض زودتر هم بی ضرر است.

۳٫ نشانه‌های تعویض روغن گیربکس

به نشانه‌ها دقت کنید؛ نشانه‌ها راهنمای خوبی برای نگهداری اصولی خودرویتان هستند. مثلا رسیدن زمان تعویض روغن گیربکس را اطلاع می‌دهند. درواقع روی جعبه هر روغنی زمان تعویض درج شده است . پس روی قوطی بدنه روغن گیربکس را مطالعه کنید. اما فراموش نکنید که گاهی، زمان تعویض روغن گیربکس زودتر از موقعی می‌رسد که روی جعبه و قوطی آن نوشته شده است. نشانه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر دنده‌ عوض‌کردن برایتان دشوار شده، نگاهی به روغن گیربکس داشته باشید.
  • در رفتن دنده هم می‌تواند نماد و نشانه‌ای از فرارسیدن زمان تعویض روغن گیربکس باشد.
  • اگر خودرو را روشن کرده‌اید اما حرکت نمی‌کند و صداهای قرچ‌وقروچی ناخوشایند از زیر آن به گوش می‌رسد هم باید به فکر تعویض روغن گیربکس باشید یا دست‌کم کیفیت و وضعیت آن را بررسی کنید

علائم خرابی روغن گیربکس

در صورت  مشاهده هر یک از علایم زیر بدون در نظر داشتن زمان تعویض، بهتر است روغن گیربکس را تعویض نمایید:

  • در صورتی که صدای غیر معمول از موتور خودرو در حالت ایستاده و یا حرکت بشنوید در این صورت باید حتما نسبت به بررسی روغن گیربکس اقدام کنید.
  • در صورتیکه در تعویض دنده مشکل دارید و اگر تعویض دنده در حال حرکت سخت انجام شود و چنانچه در آغاز حرکت دنده در برود، همه این ها نشانه خرابی روغن گیربکس هستند و این شرایط نیز باید روغن گیربکس بررسی شود.
  • نشانه دیگر خرابی روغن گیربکس این است که در صورت نشتی رنگ قرمز نداشته باشد، روغن گیربکس سالم قرمز رنگ بوده و بوی نفت می دهد.

بررسی روغن گیربکس همیشه کار ساده ای نیست

لازم است بدانید که بررسی روغن گیربکس همیشه ساده نیست و برای بررسی روغن گیربکس برخی از خودروها حتما باید روی چال مکانیکی رفت یا با استفاده از جک خودرو را از زمین بلند کرد.

البته می توانید با مراجعه به تعمیرگاه های معتبر نیز متوجه خرابی روغن گیربکس خودرو شوید. عملکرد نادرست دنده های اتوماتیک، سفت شدن دنده ها در خودروهای دستی مهمترین نشانه های خرابی روغن گیربکس هستند.

مشکلات ناشی از تعویض‌ نکردن روغن گیربکس

تا اینجا که همراه ما بودید متوجه شده‌اید که اگر تعویض کردن روغن گیربکس را به تعویق بیاندازید و به آن بی ‌توجه باشید مشکلاتی از این دست گریبان ‌گیرتان خواهد شد:

  • آسیب ‌دیدن چرخ ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها
  • لرزش خودرو و بالارفتن دور موتور
  • دشواری تعویض دنده‌های دستی
  • تغییر شدید و دنده به دنده در خودروهای اتومات
  • یجاد سروصدا زمانی که در حالت خلاص قرار دارد
  • داغ ‌شدن بیش از حد روغن گیربکس و ایجاد بوی روغن سوخته در خودرو

همه این موارد منجر به  کوتاه‌ شدن عمر خودرو می شود. پس تعویض به هنگام روغن گیربکس را جدی بگیرید.

این مطلب می تواند برای شما مفید باشد: روغن گیربکس پژو پارس

بهترین روغن گیربکس برای پژو ۲۰۶

تعویض روغن گیربکس 206

قدیما سیستم فنی همه خودروها تقریباً شبیه به هم بودند و روان کننده هایی مثل روغن، دارای درجه بندی ها و مشخصات متفاوتی از هم نبودند ولی امروزه پیچیدگی طراحی و تنوع خودروها موجب شده که هر نوع خودرو، روغن مخصوص به خود را استفاده کند. روغن گیربکس پژو ۲۰۶ نیز مخصوص خودروی ۲۰۶ است و نمی توان از آن برای خودرویی مثل پراید استفاده کرد. گرانروی ، API  و حجم روغن را باید هنگام خرید روغن گیربکس پژو ۲۰۶ در نظر داشت.

شرکت سازنده روغن گیربکس۲۰۶

برخی از خودروسازان، لوازم مصرفی خودروهایشان را تولید می کنند. اگر خودروی شما جزو محصولات این خودروسازان است از روغن گیربکس پیشنهادی تولید کننده استفاده کنید؛ در غیر این صورت به نکاتی که درباره انتخاب روغن گیربکس گفتیم، توجه کنید. از طرفی بعضی از تولید کننده های روغن گیربکس تاییدیه بسیاری از خودروسازها را دارند .

روغن گیربکس ۲۰۶ 

پژو ۲۰۶ از لحاظ گیربکس به دو مدل گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک تقسیم‌بندی می‌شود. در انواع مختلف تیپ‌های پژو ۲۰۶، تنها پژو ۲۰۶ تیپ ۶ و پژو ۲۰۶SD V9 دارای گیربکس اتوماتیک هستند. سایر تیپ‌های پژو ۲۰۶ از گیربکس دستی استفاده می‌کنند

اصلی‌ترین ویژگی روغن گیربکس دستی،گرانروی یا ویسکوزیته بالای آن می‌باشد. روغن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ باید خاصیت خنک‌ کننده نیز باشد تا مانع از داغ شدن دنده‌ها ‌شود. روغن گیربکس اتوماتیک، همچنین دارای خاصیت جلوگیری از کف کردن روغن و یا تشکیل حباب روغن را دارد. این ویژگی در گیربکس دستی بسیار دردسرساز می‌باشد؛ چرا که وجود کف و حباب، مانع از انتقال صحیح قدرت به سیستم گیربکس می‌شود. این مورد به شدت راندمان را پایین می‌آورد.

روغن گیربکس اتوماتیک خاصیت ضد خوردگی و ضد زنگ دارد. باید در نظر داشت که در برخی از موارد می‌توان از روغن گیربکس اتوماتیک به جای روغن گیربکس دستی استفاده نمود. اما به دلیل غلظت فراوان و گرفتگی احتمالی در کانال‌های گیربکس، از روغن گیربکس دستی، به هیچ وجه نمی‌توان به جای روغن گیربکس اتوماتیک استفاده نمود. بر اساس گرانروی روغن دسته‌ بندی API به میان می آید و تقسیم بندی آن از GL-1 تا GL-6 میباشد , که GL-4 و GL-5 بیشترین استفاده را دارد. روغن گیربکس اتوماتیک سنتتیک در مقابل فشار و حرارت عملکرد بهتری دارد .

حجم روغن گیربکس در پژو ۲۰۶ اتوماتیک، ۶ لیتر است و روی بطری روغن گیربکس اتومات ۲۰۶ ، علامت ATF  است. همگی انواع روغن گیربکس اتوماتیک، یکسان نمی‌باشند؛ بلکه بر اساس نوع گیربکس اتوماتیک، تغییر می‌کنند. مثلا در گیربکس‌های مدل CVT، بطری روغن گیربکس علاوه برعلامت ATF علامت CVT را نیز دارد.

خرید روغن گیربکس

در آخر این را بدانید که خرید روغن گیربکس بدون در نظر گرفتن مدل خودرو و مقایسه محصولات مختلف که تولید برندهای متنوع بوده و قیمت‌های متفاوتی دارند اقدام عاقلانه‌ای نیست. بهترین روش بررسی فروشگاه‌های اینترنتی مختلف و کسب اطلاعات در مورد مشخصات و قیمت محصولات متنوع است. خوشبختانه «بریم‌خرید» همه اطلاعاتی که در این زمینه نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

نکات لازم درباره انتخاب روغن گیربکس پژو ۲۰۶ را جدی بگیرید و روغن مناسب آن را بخرید. فراموش نکنید که استفاده از روغن گیربکس نامناسب، خیلی زود گیربکس خودروی شما را خراب می کند. درست است که در دفترچه راهنمای همه خودروها اطلاعات لازم درباره انتخاب روغن گیربکس شان آورده شده است، اما شما در بریم خرید هم می توانید مقالاتی را مربوط به روغن گیربکس مطالعه کنید و نکات کاربردی و مفیدی را به دست آورید. همچنین بریم خرید از نظرات شما در جهت بهبود مقالات خویش بهره می برد. نظرات خود را با در میان بگذارید

انواع روغن گیربکس مناسب خودروهای مختلف در سایت «بریمخرید» معرفی شده‌است. در «بریم‌خرید» ما مشخصات فنی، برند و قیمت روز محصولات مختلف را ارائه می‌دهیم. به این ترتیب شما می‌توانید قیمت لحظه‌ای محصولات که در فروشگاه‌های آنلاین مختلف عرضه شده‌است را، در «بریم‌خرید» بررسی کرده و با مقایسه آنها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.