بهترین سیستم گرمایشی برای منزل شما در فصل پاییز و زمستان

2350
معرفی انواع سیستم گرمایشی با رادیاتور
معرفی انواع سیستم گرمایشی با رادیاتور

معرفی بهترین سیستم گرمایشی

با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان، همه به دنبال انتخاب بهترین مدل از انواع سیستم گرمایشی برای مناطق سردسیر، ویلا، منزل، مغازه و… هستند. سیستم های گرمایشی مختلفی مانند پکیج، اسپلیت، بخاری، شوفاژ و شومینه برای گرم کردن فضای ساختمان وجود دارد. هر کدام از این سیستم های گرمایشی مزایا و معایب خاصی دارند. با توجه به این که سیستم گرمایشی، معمولا تا پایان عمر ساختمان به صورت ثابت است و تعویض نمی شود، پس باید در انتخاب آن دقت کنید.

اما برای انتخاب بهترین نوع از انواع وسایل گرمایشی مناسب برای فضای موردنظرتان، باید مزایا و معایب آن ها را به صورت کامل بشناسید. در این مقاله، تیم تولید محتوای بریم خرید، مرجع مقایسه و معرفی محصولات فروشگاه های اینترنتی، به معرفی و مقایسه انواع وسایل گرمایشی از قدیم تا الان پرداخته است. با ما همراه باشید. 

سیستم گرمایشی

انواع سیستم گرمایشی با شومینه

شومینه یکی از وسایل گرمایشی در اکثر خانه های ایرانی است. ممکن است ظاهر آن تغییر کند اما کاربرد آن از گذشته تا به حال یکسان است. کار اصلی شومینه گرم کردن فضا و متعادل سازی دمای ساختمان و زیبا کردن محیط است. قیمت شومینه ها، بر اساس طرح، اندازه، نوع و شکل ظاهری آن ها تغییر می کند. شومینه ها در انواع مختلفی تولید و عرضه می شود برای مثال: شومینه الکلی، شومینه هیزمی، شومینه برقی و گازی.

ما در یک مقاله به صورت کامل درباره انواع شومینه و مواردی که لازم است قبل از خرید شومینه بدانید صحبت کردیم. می توانید راهنمای خرید شومینه و آشنایی با انواع شومینه را نیز مطالعه کنید.

سیستم گرمایشی

از بین این مدل ها، شومینه های الکلی جدیدتر و بهتر هستند. چون نیازی به دودکش ندارند و نصب آن ها سریع و آسان است. تنوع بسیار زیادی دارند و نسبت به سایر مدل ها، ایمنی بالاتری دارند. وجود یک شومینه گازی یا هیزمی در خانه، سبب ایجاد یک فضای گرم و صمیمی می شود. به علاوه دکوراسیون داخلی منزل شما را بهتر می کند. شومینه از نظر هزینه تفاوت زیادی با سایر وسایل گرمایشی ندارد.

بخاری هیزمی هم یکی دیگر از مواردی است که شما می توانید تهیه کنید شما می توانید راهنمای خرید بخاری هیزمی و تمام نکات مربوطه را مطالعه کنید تا خرید خود را هوشمندانه تر انجام دهید.

انواع سیستم گرمایشی با شومینه
انواع سیستم گرمایشی با شومینه

شومینه ها یکی از وسایل گرمایشی مدرن هستند که بر اساس طرح، رنگ، اندازه و… به روش های مختلفی طراحی می شوند. اگر برای گرم کردن منزل خود قصد خرید شومینه دارید، بهتر است  درباره انواع شومینه، نکات نگهداری و سایر ویژگی های شومینه ها اطلاعات کافی را کسب کنید تا بر اساس فضای مورد نظر خود، بتوانید بهترین مدل را انتخاب کنید.

مقایسه انواع مختلف شومینه، نوع کارکرد و هزینه آن ها

شومینه هیزمی

  • شومینه هیزمی قدیمی ترین نوع شومینه است که هزینه نصب و استفاده از آن، نسبت به سایر مدل ها بیشتر است. چون مدام باید چوب بخرید و چوب ها را تعویض کنید. همچنین هزینه خارج کردن خاکستر از شومینه نیز بالاست. به همین دلیل، کمتر کسی این نوع شومینه را انتخاب می کند.

سیستم گرمایشی

شومینه گازی

  • در این مدل شومینه از گاز به عنوان یک جایگزین برای سوخت، استفاده می شود. شومینه گازی نیز مانند شومینه هیزمی دودکش دارد. اما گرمایش بیشتری نسبت به سایر شومینه ها دارد. شومینه های گازی در هر مکانی قابلیت نصب دارند. این مدل شومینه با گاز، الکل، چوب، سنگ و برق نیز کار می کنند.

شومینه برقی

  • شومینه برقی به راحتی در فضاهای کوچک و بزرگ استفاده می شود و در طرح های مختلفی عرضه می شود. یکی از مزایای شومینه های برقی نسبت به سایر مدل ها، قابلیت جابجایی و سیار بودن این نوع شومینه هاست. به علاوه دود ندارد و به راحتی می توانید برای دکوراسیون فضای خود از این مدل استفاده کنید.

سیستم گرمایشی

شومینه الکلی

  • شومینه الکلی یکی دیگر از انواع شومینه هاست که بدون نیاز به دودکش کار می کند. به همین دلیل در هر جای ساختمان می توانید از آن استفاده کنید. اما این مدل نسبت به شومینه های گازی گرمای کمتری تولید می کند. سوخت این نوع شومینه الکل مایع یا ژلی است که هیچ نوع دود یا خاکستری ایجاد نمی کند. برای استفاده از این نوع شومینه می توانید سوخت آن را داخل مخزن الکل بریزید و به راحتی از این مدل استفاده کنید. این مدل شومینه ها معمولا رومیزی هستند اما می توانید به صورت دیواری نیز از این مدل استفاده کنید.

شومینه دیواری

  • شومینه های دیواری، جدیدترین نوع شومینه است که داخل دیوار یا روی آن نصب می شود. ظاهری بسیار زیبا دارد و در هر مکانی می توانید به راحتی آن را نصب کنید. شومینه های دیواری هزینه مناسبی نسبت به سایر مدل ها دارد و دکوراسیون منزل شما را بسیار زیبا خواهد کرد.

سیستم گرمایشی

آیا استفاده از شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی مناسب است؟

شومینه ها نسبت به سایر مدل های وسایل گرمایشی، حادثه سازتر هستند و گرمای بیشتری هدر می دهند، گاز مونوکسید کربن بیشتری وارد منزل می کنند و احتمال گازگرفتگی را افزایش می دهند. همچنین احتمال بروز خطا هنگام نصب دودکش بسیار زیاد است و ممکن است دودکش مسدود شود. به دلیل باز بودن شومینه، امکان احتراق و آتش سوزی بسیار زیاد است به همین دلیل در مقایسه با سایر وسایل گرمایشی، استفاده از شومینه توصیه نمی شود.

شومینه به عنوان یک سیستم گرمایشی هزینه نسبتا بالا، امنیت کم و اتلاف انرژی زیادی دارد اما در صورت استفاده از شومینه برای گرم کردن منزل، بهتر است برای افزایش  ایمنی محل، از سنسور حساس به گاز CO استفاده کنید. هنگام نصب دودکش، دقت کنید. شومینه به تنهایی نمی تواند یک فضای بزرگ را گرم کند. بیشتر جنبه تزیینی دارد و باید در کنار آن از یک سیستم گرمایشی دیگر نیز استفاده کنید. همچنین به دلیل دودزا بودن این وسیله، دیوارها و پرده ها نیز کثیف می شوند!

سیستم گرمایشی

معرفی انواع سیستم گرمایشی با بخاری

گرمایش با بخاری گازی

بخاری یکی از بهترین و کاربردی ترین سیستم های گرمایشی قدیمی است که مردم برای گرم کردن محیط مورد نظر خود در پاییز و زمستان از آن استفاده می کنند. بخاری ها با توجه به نوع سوخت و انرژی که استفاده می کنند در انواع مختلفی تولید می شوند برای مثال بخاری های گازی، نفتی، دودکش دار و بدون دودکش، و بخاری های رومیزی. در گذشته از بخاری های برقی و نفتی برای گرمایش محیط استفاده می کردند که هزینه سوخت آن ها نسبت به بخاری گازی بالاتر بود. بخاری های گازی هزینه مناسب تری نسبت به سایر وسیله های گرمایشی دارند، نصب آسان تری دارند و آلودگی آن ها نسبت به سایر مدل ها، کمتر است. اما جاگیر هستند و برای استفاده از بخاری باید یک فضای جداگانه در نظر بگیرید پس فضای زیادی را اشغال می کنند. اگر انتخاب شما بخاری گازی است می توانید تمام نکات و راهنمای کامل خرید بخاری گازی را مشاهده کنید و اطلاعات کامل برای خرید بخاری گازی را مشاهده کنید.

معرفی انواع سیستم گرمایشی با بخاری

معرفی انواع سیستم گرمایشی با بخاری

امروزه به دلیل در دسترس بودن گاز در مناطق شهری و روستایی، بخاری های گازی در اکثر مناطق استفاده می شوند. بخاری های گازی در طرح ها و اندازه های مختلفی تولید می شوند حتی اگر شما به طرح های شومینه علاقمند هستید به شما پیشنهاد می کنیم از بخاری گازی طرح شومینه استفاده کنید تا علاوه بر زیبا کردن محیط منزل، بتوانید از گرمایش آن نیز استفاده کنید بخاری گازی هایی که با طرح شومینه هستند، گرمای بیشتری نسبت به شومینه تولید می کنند، ظاهر زیبایی دارند و مصرف انرژی کمتری دارند.

گرمایش با بخاری برقی یا هیتر برقی و مقایسه آن ها با یکدیگر

بخاری برقی یا هیتر برقی یکی دیگر از انواع بخاری ها و وسایل گرمایشی است که برای گرم کردن محیط از آن استفاده می کنند. بخاری های برقی به صورت فن دار، تابشی و کانوکتور تولید می شوند. در ادامه هر کدام از آن ها را معرفی خواهیم کرد. بخاری برقی نیازی به سوخت یا گاز ندارد. توسط یک المنت برقی کار و محیط را گرم می کند. بخاری های برقی برای محیط های کوچک مانند اتاق خواب و… کاربرد دارند و به تنهایی قابلیت گرم کردن محیط های بزرگ را ندارند. اگر بیش از حد گرم شوند امکان آتش گرفتن المنت وجود دارد. همچنین مصرف انرژی برق در این نوع وسایل بالاست به همین دلیل زیاد استفاده نمی شود. هیتر برقی نیز یکی از وسایل گرمایشی است که برای گرم کردن محیط هایی که نیاز به استفاده مداوم از سیستم گرمایشی ندارند مناسب است. اگر به دنبال تکات خرید بخاری برقی یا هیتر برقی هستید می توانید بلاگ مربوطه را مشاهده و مطالعه کنید و خرید خود را هوشمندانه تر انجام دهید.

گرمایش با بخاری برقی یا هیتر برقی و مقایسه آن ها با یکدیگر
گرمایش با بخاری برقی یا هیتر برقی و مقایسه آن ها با یکدیگر
  • بخاری برقی فن دار یک المنت و سنسور ترموستات دارد که وقتی فضای شما بیش از حد گرم شود به صورت اتومات و خودکار خاموش می شود. سپس دوباره پس از سرد شدن محیط، روشن می شود و فضای محیط را به دمای متعادل می رساند.
  • بخاری برقی تابشی، چند المنت دارد و برای مکان هایی که گردش هوا وجود دارد مناسب است. این بخاری بدون هیچ نوع سر و صدایی محیط را گرم می کند.
  • بخاری برقی کانوکتور نیز یکی دیگر از انواع بخاری های برقی است که با فن و المنت کار می کند و بدون صدا محیط را گرم می کند.

انواع وسایل گرمایشی نفتی

سیستم گرمایش با بخاری نفتی

بخاری نفتی یکی از قدیمی ترین وسایل گرمایشی برای منازل است که به دلیل استفاده از بخاری های برقی و گازی، این مدل کاربرد زیادی برای گرم کردن محیط ندارد. اما هنوز هم برخی از مناطق از این وسیله گرمایشی برای گرم کردن محیط استفاده می کنند. بخاری نفتی یک مخزن برای ریختن نفت داخل بخاری دارد که از سوزاندن نفت برای تامین گرمای محیط استفاده می کند. بخاری های نفتی به صورت دودکش دار و بدون دودکش بوده که بر اساس مکانی که قرار است از آن استفاده کنند، نوع آن تعیین می شود.

سیستم گرمایشی

معرفی انواع سیستم گرمایشی با رادیاتور

گرمایش با رادیاتور مانند گرمایش مرکزی است. در سیستم های گرمایش مرکزی، یک موتورخانه برای تامین گرما و انتقال انرژی به داخل رادیاتورها وجود دارد. در واقع در موتورخانه یا شوفاژخانه، آب گرم می شود و آب گرم از طریق لوله کشی به داخل رادیاتورها منتقل می شود. از این طریق فضای ساختمان را گرم می کند. اما امروزه علاوه بر موتورخانه، یک سیستم به نام پکیج نیز برای گرمایش و انتقال آب گرم به داخل رادیاتورها وجود دارد. پکیج ها، به صورت دیواری داخل بالکن یا آشپزخانه نصب می شوند و از طریق آب گرم، محیط توسط رادیاتورها گرم می شود.

برای خرید پکیج، می توانید راهنمای خرید پکیج را بخوانید و با تمام نکاتی که باید قبل از خرید پکیج بدانید آشنا شوید.

معرفی انواع سیستم گرمایشی با رادیاتور
معرفی انواع سیستم گرمایشی با رادیاتور

اما رادیاتورها به صورت قرنیزی هم گرمایش دارند. رادیاتورهای قرنیزی، سیستمی مشابه گرمایش از کف دارند که لوله کشی آن ها در قرنیزها کنج دیوار انجام می شود و فضای ساختمان را گرم می کند. رادیاتورهای قرنیزی فضای بسیار کمی را اشغال می کنند، بی خطر هستند و گرمایش مطلوبی دارند به همین دلیل تبدیل به یکی از بهترین وسایل گرمایشی در پاییز و زمستان شدند.

رادیاتور برقی یا شوفاژ برقی هم یکی دیگر از انواع رادیاتورها برای گرمایش محیط است که به سرعت می توانند محیط مورد نظر شما را گرم کنند. توان مصرفی شوفاژهای برقی معمولا بین ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ وات است و گرمایش مناسبی دارند. شوفاژهای برقی، سیستم قطع خودکار دارند و در صورتی که گرمای محیط شما، به حد معمول برسد، به صورت خودکار قطع می شود. رادیاتورها می توانند انواع مختلفی داشته باشند برای مشاهده کامل انواع رادیاتورها و یک راهنمای خرید کامل برای خرید رادیاتور می توانید مقاله مربوطه را در بلاگ بریم خرید مشاهده کنید تا با تمام نکاتی که لازم است قبل از خرید رادیاتور بدانید آشنا شوید.

مزایا و معایب شوفاژ برقی

مزایای گرمایش با شوفاژ برقی معایب گرمایش با شوفاژ برقی
داخل شوفاژهای برقی روغنی وجود دارد که نیاز به تعویض ندارد و به صورت دائمی می توانید از آن برای گرمایش استفاده کنید. به دلیل مصرف بالای برق و انرژی معمولا زیاد از این وسایل استفاده نمی شود و فقط برای استفاده کوتاه مدت مثلا چند ساعت در روز مناسب است.
 شوفاژهای برقی امنیت نسبتا بالایی دارند به همین دلیل می توانید با خیال راحت از این وسیله برای گرمایش محیط خود استفاده کنید شوفاژهای برقی، رطوبت تولید نمی کنند و فضای خانه را گرم و خشک و بدون رطوبت می کنند.
شما می توانید شوفاژهای برقی را طبق نیاز خود، در اندازه های مختلفی با پره های مناسب تهیه کنید هرچقدر تعداد پره ها بیشتر باشد، گرمای محیط شما بیشتر می شود. هنگام دریافت برق و انرژی الکتریکی معمولا سر و صدای زیادی تولید می کنند.
استفاده از شوفاژ برقی بسیار آسان است و به راحتی نصب و راه اندازی می شود.رادیاتورهای برقی به سرعت گرم می شوند و محیط را گرم می کند. به دلیل مصرف بالای برق، هزینه های برق شما را افزایش می دهند.

شوفاژهای برقی می توانند مزایا و معایب زیادی داشته باشند که ما در یک مقاله از بریم خرید به صورت کامل درباره آن توضیح دادیم. در صورت تمایل می توانید مقاله انواع مزایا و معایب شوفاژ برقی را نیز مشاهده کنید.

معرفی انواع سیستم گرمایشی با پکیج

پکیج یکی دیگر از سیستم های گرمایشی است که علاوه بر گرم کردن محیط ساختمان، برای گرم کردن آب نیز کاربرد دارد پس اگر پکیج داشته باشید دیگر نیازی به آب گرم کن هم ندارید. در واقع پکیج یک موتورخانه دیواری و کم مصرف است که در بالکن یا آشپزخانه نصب می شود. برای اینکه بتوانید محیط ساختمان خود را توسط پکیج گرم کنید باید رادیاتور تهیه کنید و به پکیج خود وصل کنید. پکیج ها معمولا تک مبدله یا دومبدله هستند که دو خروجی برای آب دارند، یکی از خروجی ها برای تامین آب گرم رادیاتورها و گرمایش محیط است و دیگری برای گرم کردن آب مصرفی شماست.


معرفی انواع سیستم گرمایشی با پکیج

معرفی انواع سیستم گرمایشی با پکیج
  • پکیج های تک مبدله یک مشعل و مبدل دارند و مشابه آبگرمکن هستند.
  •  پکیج های دومبدله یک مبدل اصلی و یک مبدل صفحه ای دارند. مبدل اصلی کار گرمایش سیستم گرمایشی شما را انجام می دهد و مبدل ثانویه برای گرم کردن آب مصرفی کاربرد دارد.
  • پکیج های احتراق بسته نیز یکی دیگر از انواع پکیج ها هستند که امنیت بالایی دارند چون از یک فن برای خروج دود استفاده می کنند. صب دودکش مستقیم برای این نوع پکیج، لازم نیست چون دود توسط فن خارج می شود.

انواع سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف، یکی دیگر از سیستم های گرمایشی در منزل است. در این روش، کف ساختمان لوله کشی می شود، آب توسط پکیج یا موتورخانه گرم می شود و در این لوله ها جریان پیدا می کند و به این ترتیب، محیط شما را گرم می کند. 

انواع سیستم گرمایش از کف
انواع سیستم گرمایش از کف

معایب استفاده از سیستم گرمایش از کف برای گرم کردن محیط 

  1. یکی از معایب این روش برای گرمایش منزل این است که اگر سیستم گرمایش شما، با مشکل مواجه شود یا نشتی داشته باشد، باید کف ساختمان کنده شود تا بتوانید لوله ها را تعمیر کنید پس هزینه بازسازی و خرابی ساختمان نیز اضافه خواهد شد.
  2. لوله هایی که باید در کف منزل یا ساختمان خود استفاده کنید، متراژ بالایی دارد و باید دو لایه لوله کشی انجام شود، به همین دلیل هزینه نسبتا بالایی دارد.
  3. سیستم گرمایش از کف، برای گرم کردن ساختمان، زمان بیشتری نیاز دارد اما گرمایی که پخش می کند کاملا یکنواخت است.
  4. به دلیل لوله کشی زیاد، ممکن است گرما در تمام منزل شما یکسان نباشد و یا انرژی که پکیج یا موتورخانه شما برای گرم کرد آب لازم دارند بسیار زیاد است.

گرمایش از کف یکی از موارد مهمی است که می تواند در گرم کردن منزل به شما کمک کند مخصوصا برای گرم کردن مکانی مانند اتاق کودک این نوع گرمایش بسیار مناسب است. ما در یک مقاله به صورت کامل درباره این نوع گرمایش و مزایای آن برای گرم کردن اتاق کودکان صحبت کردیم.

مقایسه معایب و مزایای سیستم های گرمایش از کف

معایب استفاده از سیستم گرمایش از کف برای گرم کردن محیط مزایای استفاده از سیستم گرمایش از کف برای گرم کردن محیط
یکی از معایب این روش برای گرمایش منزل این است که اگر سیستم گرمایش شما، با مشکل مواجه شود یا نشتی داشته باشد، باید کف ساختمان کنده شود تا بتوانید لوله ها را تعمیر کنید پس هزینه بازسازی و خرابی ساختمان نیز اضافه خواهد شد. سیستم گرمایش از کف، به شما امکان چیدمان و دکوراسیون منزل به صورت دلخواهتان را می دهد چون فضایی برای قرار دادن وسیله گرمایشی اشغال نمی شود.
لوله هایی که باید در کف منزل یا ساختمان خود استفاده کنید، متراژ بالایی دارد و باید دولایه لوله کشی انجام شود، به همین دلیل هزینه نسبتا بالایی دارد. گرمایش در تمام نقاط به صورت یکنواخت است .
سیستم گرمایش از کف، برای گرم کردن ساختمان، زمان بیشتری نیاز دارد اما گرمایی که پخش می کند کاملا یکنواخت است. فضای بیشتری در منزل در اختیار شماست و نیازی به لوله کشی روکار ندارید.
به دلیل لوله کشی زیاد، ممکن است گرما در تمام منزل شما یکسان نباشد و یا انرژی که پکیج یا موتورخانه شما برای گرم کرد آب لازم دارند بسیار زیاد است. گرمایش از کف، استهلاک کمتری دارد پس طول عمر بیشتری دارد.

سیستم گرمایش مرکزی برای منزل

گرمایش مرکزی نیز مانند گرمایش از کف است که آب توسط یک موتورخانه یا پکیج گرم می شود و در لوله ها جریان پیدا می کند. اما این روش هزینه مناسب تری نسبت به گرمایش از کف دارد و می توانید طبق سلیقه و بودجه خود، لوله کشی خود را انجام دهید. سیستم گرمایش مرکزی، مزایای زیادی دارد برای مثال جاگیر نیست و فضایی را اشغال نمی کند، گرمایش مناسبی دارد، بدون خطر است و جزء یکی از بهترین سیستم های گرمایشی در فصل زمستان و پاییز است.

بیشتر بخوانید:  روش های گرمایش تراس و فضای باز

سیستم گرمایشی

انواع سیستم گرمایشی با داکت اسپلیت

داکت اسپلیت، یک سیستم گرمایشی پرطرفدار است. در این نوع گرمایش، آب توسط موتورخانه یا پکیج گرم شده و وارد داکت اسپلیت شما می شود. گرمایی که وارد داکت می شود، توسط فن به محیط منتقل می شود. اسپلیت ها، بر اساس نوع ساخت و عملکرد به دو دسته داکت اسپلیت و اسپلیت یونیت تقسیم می شوند. عملکرد هر دو مشابه است اما اسپلیت یونیت ها به صورت ایستاده یا دیواری هستند و هوا را به صورت مستقیم پخش می کنند. اما داکت اسپلیت ها، معمولا از طریق کانال کشی، گرما را منتقل می کنند و در سقف کاذب قرار می گیرند.

قیمت انواع سیستم گرمایشی

برای اطلاع از به روزترین قیمت ها و مقایسه قیمت های فروشگاه های اینترنتی و مشخصات کامل محصولات گرمایشی، می توانید به وب سایت بریم خرید، مرجع هوشمند جستجو و مقایسه قیمت ها مراجعه کنید. بریم خرید یک فروشگاه اینترنتی نیست. در بریم خرید قیمت و شرایط فروشگاه های اینترنتی مختلف به شما نمایش داده می شود تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

سیستم گرمایشی

سخن پایانی

این مقاله توسط تیم تولید محتوای بریم خرید، مرجع مقایسه قیمت و راهنمای خرید کالا، تهیه شده است. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع سیستم گرمایشی، مزایا و معایب آن ها آشنا کنیم. تا بتوانید به راحتی بهترین سیستم گرمایشی را برای منزل یا محیط کار خود انتخاب کنید. سیستم های گرمایشی جزء قسمت هایی از منزل هستند که شاید تا آخر عمر ساختمان، تغییر نکنند. پس بهتر است بهترین روش برای گرمایش ساختمان را برای محیط مورد نظر خود انتخاب کنید تا بتوانید بهترین بازدهی را از آن دریافت کنید.

شما می توانید لیست قیمت تمام وسایل گرمایشی که می توانید برای منزل استفاده کنید را در بریم خرید مشاهده کنید و خرید خود را از ارزان ترین فروشنده انجام دهید.