تفاوت روغن گیربکس ۷۵w80 و ۷۵w90

10627
تفاوت در روغن گیربگس ها

آگاهی از تفاوت روغن گیربکس ۷۵w80 و ۷۵w90 مشخص می‌کند که کدام محصول برای خودروی شما مناسب‌تر است. بنابراین شناخت دقیق هر کدام از این روغن‌ها و البته تفاوتی که در محتویات و عملکرد آنها وجود دارد، لازمه خرید روغن گیربکس مناسب و تعویض به موقع آن است. برای دستیابی به این هدف لازم است که در مورد هر کدام از محصولات و شاخصه‌های مهم آنها صحبت کنیم.

تفاوت روغن گیربکس 75w80 و 75w90، روغن گیربکس 75w80، روغن گیربکس 75w90

معیارهای انتخاب روغن گیربکس مناسب

برای اینکه در مورد روغن گیربکس بدانید لازم است سیستم انتقال قدرت خودرو را بشناسید. این سیستم که شامل گیربکس یا جعبه دنده می‌شود، نقش مهمی در عملکرد صحیح موتور و البته سلامت و امنیت خودرو و سرنشینان دارد. این سیستم نیرو را از موتور گرفته و به چرخ‌ها منتقل می‌کند. پس حرکت خودرو به این سیستم وابسته است.

shutterstock 414819853en e1523361988468 تفاوت روغن گیربکس 75w80 و 75w90، روغن گیربکس 75w80، روغن گیربکس 75w90

اما همانطور که از واژه حرکت استنباط می‌شود، اصطکاک و تنش قابل توجهی میان اجزاء متحرک این سیستم وجود دارد. به خصوص با بالا رفتن سرعت و یا قرار گرفتن در شرایط خاص، این تنش بیشتر می‌شود. اینجاست که نقش روغن گیربکس مشخص می‌شود. این محصول در اجزاء گیربکس یا همان جعبه دنده جریان پیدا کرده و از تنش و حرارت موجود در این بخش می‌کاهد. مشخصه‌های این محصول که در انتخاب و خرید بهترین روغن دنده به شما کمک می‌کند عبارتند از:

  • گرانروی:

    این مشخصه که ویسکوزیته نیز نامیده می‌شود، مهم‌ترین مشخصه‌ روغن دنده یا واسکازین است. گرانروی به معنای میزان سیالیت روغن می‌باشد. در واقع هر چه کیفیت روغن در سیالیت یا روان بودن بیشتر باشد، عملکرد سیستم انتقال قدرت خودرو نیز بهتر است. برای مثال اگر در فصل‌های سرد سال، از میزان سیالیت روغن کم شود، سیستم انتقال قدرت خودرو دچار اختلال شده و نمی‌تواند کارکرد درستی داشته باشد. در این شرایط تعویض دنده و هر عملکرد دیگری در این بخش با چالش مواجه می‌شود.

  • ظرفیت فشارپذیری:

این معیار مشخص می‌کند که روغن دنده به چه اندازه‌ای از بخش‌های متحرک خودروی شما محافظت می‌کند. یک روغن گیربکس با ظرفیت فشارپذیری خوب، می‌تواند خوردگی، سایش و فرسودگی اجزاء جعبه دنده و حتی دیگر بخش‌های سیستم انتقال قدرت خودرو را به حداقل برساند.

بیشتر بخوانید : روغن گیربکس چیست و چه کارایی دارد

  • پایداری شیمیایی:

این همان معیاری است که مقاوت شیمیایی محصول را ارزیابی می‌کند. در واقع اینکه روغن دنده بتواند در تماس با انواع سطوح و آلیاژها، ساختار شیمیایی خود را حفظ کند اهمیت زیادی دارد. همانطور که می‌دانید در سیستم انتقال قدرت موتور خودور، فلزاتی مانند فولاد و مس به کار گرفته می‌شوند. روغن دنده باید به حدی پایدار باشد که در تماس با این فلزات دچار واکنش شیمیایی و تغییر در ساختار و فرم نشود. همچنین اکسیداسیون یکی از عواملی است که روغن دنده مناسب باید در مقابل آن مقاومت بالایی داشته باشد.

  • چسبندگی

     اعمال نیروی گریز از مرکز که در سرعت‌های بالا برای روغن گیربکس اتفاق می‌افتد، رویدادی است که موجب هدررفت روغن می‌شود. محصولی که دارای چسبندگی قابل قبول بوده و بتواند در مقابل این نیرو مقاومت کند، یک گزینه مناسب برای هر خودرویی است.

  • آبگریزی:

امولسیون‌های مضر یکی از عوامل اختلال در کارکرد روغن گیربکس است. تشکیل این امولسیون‌ها به خاطر رطوبت موجود در محیط گیربکس به وفور اتفاق می‌افتد. توانایی جدا شدن و دفع آب و رطوبت، با عنوان معیار آبگریزی در این محصول شناخته می‌شود. بنابراین روغن گیربکس مناسب این قابلیت را به میزان قابل قبولی دارا می‌باشد.

  • ضد کف بودن:

یکی از نقطه ضعف‌های اعمال روغن بر روی چرخدنده‌ها و دیگر بخش‌های جعبه دنده ایجاد کف است. کفی که در این بخش تشکیل می‌شود، اجازه نمی‌دهد که اجزاء متحرک به خوبی روغنکاری شوند. بنابراین رویداد روغن نمی‌تواند از سایش و خوردگی جلوگیری کرده و یا روانکاری دنده‌ها را به درستی انجام دهد. روغن گیربکس خوب قابلیت جلوگیری از ایجاد کف را دارد. در نتیجه عملکرد این محصول در نتیجه ضد کف بودن دچار اختلال نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس

  • ضد زنگ بودن:

یکی از عواملی که شما را متحمل هزینه‌های هنگفت تعمیر و نگهداری تجهیزات می‌کند، ایجاد خوردگی در لوازم جانبی خودرو است. اصطکاک و سایشی که بین اجزاء مختلف سیستم انتقال قدرت خودرو وجود دارد، به مرور زمان به زنگ زدگی و خوردگی آن منجر می‌شود. یکی از وظایف روغن گیربکس دقیقاً جلوگیری از این اتفاق است. بنابراین در نظر گرفتن مشخصه ضد زنگ بودن در کاهش هزینه‌های جاری تعمیر و نگهداری خودرو اهمیت زیادی دارد.

روغن گیربکس تفاوت روغن گیربکس 75w80 و 75w90، روغن گیربکس 75w80، روغن گیربکس 75w90

ده مشخصه و تفاوت روغن گیربکس ۷۵w80  و ۷۵w90

حالا که یک شناخت کلی نسبت به کارایی روغن گیربکس پیدا کردید، بهتر است با مهم‌ترین نقاط تفاوت‌ روغن گیربکس ۷۵w80 و ۷۵w90 آشنا شوید:

  1. تفاوت در گرانروی:

اصلی‌ترین تفاوت روغن گیربکس ۷۵w80  و ۷۵w90 در میزان گرانروی آنها است. روغن گیربکس ۷۵w80 دارای گرانروی ۸۰ است و روغن گیربکس ۷۵w90 از ویسکوزیته ۹۰ برخوردار می‌باشد. این تفاوت نشان می‌دهد که کیفیت و ثبات روان‌کنندگی در مورد دوم بیشتر است. البته نمی‌توان بر اساس این تفاوت، به مورد دوم برتری داد. در واقع هر مدل خودرو متناسب با مشخصات فنی که در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است، درجه گرانروی مشخصی از روغن گیربکس را می‌طلبد.

  1. تفاوت در متریال پایه:

روغن گیربکس ۷۵w80 دارای پایه سنتتیک یا مصنوعی می‌باشد. اما روغن گیربکس ۷۵w90 دارای پایه مواد معدنی است. البته در ساخت هر دوی این محصولات مواد افزودنی مناسبی نیز به کار رفته است.

  1. طول عمر مفید:

روغن گیربکس ۷۵w90 ماندگاری قابل توجهی دارد. بنابراین فاصله‌های زمانی تعویض این محصول طولانی است و عمر مفید آن نیز زیاد است.

  1. قابلیت کاهش صدای گیربکس:

یکی از کارکردهای روغن گیربکس از بین بردن آلودگی صوتی ایجاد شده توسط جعبه دنده می‌باشد. روغن دنده ۷۵w90 قابلیت چشمگیری در رفع این صدا دارد.

  1. مقاومت دمایی:

اینکه روغن گیربکس بتواند در دماهای مختلف عملکرد مناسبی داشته باشد، یک ویژگی کاربردی برای آن محسوب می‌شود. روغن گیربکس ۷۵w90 در این زمینه عالی عمل می‌کند. این محصول با گرانروی قابل توجهی که دارد می‌تواند در شرایط آب و هوایی سرد نیز درست مانند هوای گرم عمل کرده و روان بودن و سیالیت خود را حفظ کند. البته روغن گیربکس ۷۵w80 نیز در نوع خود از پایداری حرارتی قابل قبولی برخوردار است.

  1. ظرفیت بار:

گاهی عیار روغن گیربکس در تحمل بارهای سنگین مشخص می‌شود. در واقع هر چه که بار و فشار وارده به خودرو بیشتر باشد، فشار و تنش بیشتری نیز به روغن گیربکس وارد می‌شود. در این شرایط اگر روغن گیربکس ظرفیت بار خوبی داشته باشد، می‌تواند بدون اختلال در عملکرد وظیفه‌اش را انجام دهد. هر دو محصولی که در این مقاله معرفی کردیم، از ظرفیت بار مناسبی برخوردار هستند.

  1. خاصیت ضد خوردگی:

روغنی که در جعبه دنده و چرخ‌ها اعمال می‌شود، می‌تواند از سایش و اصطکاک میان اجزاء سیستم انتقال قدرت خودرو بکاهد. این قابلیت باعث می‌شود که خوردگی و زنگ زدگی تا حد ممکن به تأخیر بیفتد. یک محصول مناسب قابلیت بالایی در جلوگیری از خوردگی دارد. این به معنای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو است. تفاوت روغن گیربکس ۷۵w80 و ۷۵w90 در این زمینه چندان محسووس نیست و هر دوی آن ها خاصیت ضد خوردگی مناسبی دارند.

  1. سازگاری:

در صورتیکه واسکازین توان سازگاری با تنش‌های محیطی موجود در جعبه دنده را نداشته باشد، خیلی زود دچار ضعف در عملکرد می‌شود. یکی از این تنش‌ها وجود رطوبت در محیط جعبه دنده است. واسکازین مناسب اجازه ورود آب و رطوبت به ترکیبات خود را نداده و به این ترتیب دچار اختلال نمی‌شود. دو محصولی که معرفی کردیم قابلیت سازگاری با تنش‌های محیطی از جمله رطوبت را دارند.

  1. قابلیت تسهیل تعویض دنده:

هر چه قابلیت روان کنندگی روغن گیربکس بیشتر باشد، تعویض دنده با چالش کمتری انجام می‌شود. روغن گیربکس ۷۵w90 قابلیت چشمگیری در این زمینه دارد. تعویض دنده نرم و آسان یکی از کارکردهای این محصول است.

  1. مقاومت در مقابل واکنش‌پذیری:

 هر دوی این محصولات مقاومت مناسبی در مقابل واکنش‌پذیری با فلزات دارند. بنابراین فرمول شیمیایی و عملکرد آنها در مجاورت و تماس با اجزاء فلزی مختلف موجود در سیستم انتقال قدرت خودرو دچار اختلال نمی‌شود.

انتخاب روغن گیربکس مناسب با توجه به تفاوت‌های روغن گیربکس ۷۵w80 و ۷۵w90

بهترین روش برای انتخاب روغن گیربکس مناسب، خرید این محصول بر اساس مدل خودروی شما می‌باشد. در دفترچه راهنمای هر خودرویی مشخصات دقیق روغن گیربکس مناسب آن عنوان شده‌است. این مشخصات بر اساس ویژگی‌های فنی خودروی مورد نظر مشخص شده‌اند. بنابراین عاقلانه‌ترین راهکار، خرید روغن گیربکس بر اساس ویژگی‌های موجود در دفترچه راهنمای خودروی شما است.

در این پست تفاوت روغن گیربکس ۷۵w80 و ۷۵w90 را در سایت «بریم‌خرید» بطور کامل توضیح دادیم. در «بریم‌خرید» ما مشخصات فنی، برند و قیمت روز محصولات مختلف را ارائه می‌دهیم. به این ترتیب شما می‌توانید قیمت لحظه‌ای محصولاتی که در فروشگاه‌های آنلاین مختلف عرضه شده‌است را، در «بریم‌خرید» بررسی کرده و با مقایسه آن ها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.