روغن گیربکس پراید چند لیتر است و چه مشخصه‌ها و قابلیت‌هایی دارد؟

98292
روغن گیربکس پراید

هر آنچه که لازم است در مورد روغن گیربکس پراید بدانید!

روغن گیربکس پراید چند لیتر است؟ بهترین روغن گیربکس برای ماشین پراید کدام است؟ زمان تعویض روغن گیربکس در ماشین پراید چه موقع است؟ روغن گیربکس برای ماشین پراید چگونه تعویض می‌‌شود؟ سؤالات زیادی برای صاحبان خودروی پراید وجود دارد که باید پاسخ آن‌ها را بدانید. به همین جهت ما در این مقاله از بریم خرید توضیحات دقیق و کاملی برای پرسش‌های احتمالی شما درج کردیم با ما همراه باشید!

سال‌هاست که پراید به‌عنوان یک خودروی ملی جای خود را بین مردم بازکرده و طرف‌داران زیادی دارد؛ چون قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر خودروها دارد، قطعات و لوازم جانبی ارزان‌تری دارد و استهلاک پایین‌تری نسبت به سایر خودروها دارد. همان‌طور که می‌دانید قطعات پراید به‌وفور در دسترس همه هست به همین دلیل طی چند سال پی‌درپی پراید تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین خودروها شد.

آشنایی با انواع پراید و روغن گیربکس

آشنایی با انواع پراید و روغن گیربکس

پراید با توجه شکل ظاهری و امکاناتی که دارد طی چند سال پی‌درپی در مدل‌های مختلفی تولید شد برای مثال پراید صبا، پراید ۱۳۱، پراید نسیم، پراید ۱۴۱، پراید ۱۳۲، پراید ۱۵۱ و…. که هرسال با نام‌های مختلف و قطعاتی بدتر از دیروز تولید شد و روانه بازار شد. اما بااین‌حال مردم به دلیل قیمت مناسبی که این خودرو دارد برای خرید آن اقدام می‌کنند.

اما با وجود تمام تغییراتی که در ظاهر پراید انجام شد قطعات آن و حتی لوازم مصرفی پراید تغییری نکرد برای مثال یکی از پرفروش‌ترین موارد موردنیاز برای پراید روغن گیربکس است که هیچ تغییری در مصرف آن به وجود نیامد و تمام مدل‌های پراید نیازمند روغن گیربکس هستند.

شما می‌توانید در وب‌سایت مقایسه قیمت بریم خرید قیمت روغن گیربکس پراید ۱۳۱ و قیمت روغن گیربکس پراید صبا را مشاهده کنید و از ارزان‌ترین فروشنده خرید خود را انجام دهید.

روغن گیربکس چیه و چه کاربردی داره؟

روغن گیربکس چیه و چه کاربردی داره؟

در جواب این سؤال باید بگوییم گیربکس یکی از اجزای اصلی هر خودرو برای انتقال قدرت است که از سیزده چرخ‌دنده، بلبرینگ و رولبرینگ تشکیل شده و شما باید هنگام استفاده از هر خودرو برای ازبین‌بردن اصطکاک بین چرخ‌دنده‌ها و سایر اجزا از روغن واسکازین یا روغن چرخ‌دنده استفاده کنید تا طول عمر خودروی خود را افزایش دهید.

روغن دنده پراید یا روغن گیربکس از چرخ‌دنده شما محافظت می‌کند و بر اساس شناسه کیفی  API درجه‌بندی می‌شود.روغن گیربکس نباید کمتر یا بیشتر از حد معمول استفاده شود و لازم است در یک دوره زمانی تعویض شود پس به زمان تعویض روغن گیربکس که روی محصول درج شده دقت کنید.

اگر دور گیربکس چرب بود؛ یعنی نشتی دارد و اگر داخل روغن براده‌های آهن باشد باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است که روغن گیربکس برای هر مدل گیربکس متفاوت است پس باتوجه‌به مدل گیربکس و پراید خود روغن گیربکس موردنظرتان را انتخاب کنید. ما در ادامه این مقاله از بریم خرید به معرفی بهترین نوع روغن گیربکس پراید و سایر نکاتی که قبل از خرید و تعویض روغن گیربکس باید بدانید اشاره کردیم با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : برای دیدن لیست قیمت روغن گیربکس کلیک کنید!

حجم روغن گیربکس برای ماشین پراید چند لیتر است و بهترین واسکازین برای پراید کدام است؟

حجم روغن گیربکس برای ماشین پراید چند لیتر است و بهترین واسکازین برای پراید کدام است؟

سؤال روغن گیربکس ماشین پراید چند لیتر است و گیربکس پراید چند لیتر روغن می‌گیرد، از جمله سؤالاتی است که به‌کرات توسط دارندگان این خودرو پرسیده می‌شود. انواع روغن گیربکس با حجم‌های مختلفی در بازار وجود دارد. شما می‌توانید هر حجمی از این محصول را تهیه کرده و در دو یا سه نوبت به خودروی خود تزریق کنید. اما اگر بخواهیم بر اساس ظرفیت جایگاه روغن گیربکس در پراید، به شما اطلاعات بدهیم، این مقدار برای هر مدلی از پراید متفاوت است.

  • روغن گیربکس برای ماشین پراید دنده دستی چند لیتر است؟

در خودروی پرایدی که دارای دنده دستی است، معمولاً روغن گیربکس ۷۵ W 80 مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این دسته‌بندی حجم روغن موردنیاز برابر با دو و نیم لیتر است. یعنی در هر بار روغن‌کاری جعبه‌دنده به دو و نیم لیتر روغن واسکازین برای پراید نیاز دارید.

بیشتر بخوانید : روغن گیربکس برای پژو ۲۰۶

  • روغن گیربکس ماشین پراید دنده اتوماتیک چند لیتر است؟

پراید دنده اتوماتیک ظرفیت بیشتری در مخزن روغن گیربکس خود دارد. این مقدار در پراید دنده اتوماتیک AFT lll برابر با پنج لیتر است.

"<yoastmark

برای خرید روغن گیربکس جهت ماشین پراید چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

برای اینکه یک پاسخ دقیق به این سؤال بدهیم، باید اطلاعات را در دودسته مجزا قرار دهیم:

  • پراید دنده دستی: جعبه‌دنده دستی از تعدادی دنده تشکیل شده است که به‌دور یک میله یا به‌اصطلاح شفت قرار گرفته‌اند. این دنده‌ها که چرخ‌دنده نامیده می‌شوند، به‌وسیله فشردن کلاچ جابه‌جا می‌شوند. در این سیستم رهاکردن کلاچ قدرت موتور را به چرخ‌دنده‌ها منتقل می‌کند.

این مدل دنده در پراید خود روغن خاصی را می‌طلبد. ویژگی‌های روغن گیربکس برای ماشین پراید دنده دستی عبارت‌اند از:

  1. ضدسایش
  2. دارای ظرفیت بالا در تحمل بار و تنش
  3. دارای پایداری گرانروی
  4. سازگاری با آب‌بندها
  5. دارای پایداری در مقابل واکنش‌های شیمیایی
  6. پایدار در مقابل تنش‌های محیطی
  • پراید دنده اتوماتیک: در پراید دنده اتوماتیک همانطور که از اسمش پیداست دنده‌ها به طور کاملاً خودکار تغییر می‌کنند.در واقع دنده‌ها در این سیستم با تغییر فشار پدال گاز جا به جا می‌شوند. روغن گیربکس این مدل پراید ATF III دارای ویژگی‌های زیر است:
  1. ضد کف
  2. ضدخوردگی
  3. ضدسایش و فرسایش
  4. پایدار در مقابل اکسیداسیون و فرایندهای شیمیایی
  5. دارای درجه گرانروی مناسب برای ایجاد عملکرد نرم و روان دنده

بهترین روغن گیربکس برای ماشین پراید کدام است؟

بهترین روغن گیربکس برای ماشین پراید کدام است؟

اینکه کدام روغن گیربکس تناسب بیشتری با خودروی پراید دارد، تا حد زیادی به مشخصات فنی این خودرو بستگی دارد. معمولاً مشخصه‌های مختلفی برای تعیین بهترین روغن گیربکس پراید یا هر خودروی دیگری در نظر گرفته می‌شود. تمام مشخصات روغن گیربکس مناسب پراید مانند گرانروی یا ویسکوزیته در دفترچه راهنمای این خودرو عنوان شده است. بر اساس دفترچه راهنمای این خودرو، روغن گیربکس پراید بهتر است از نوع ۷۵ W-80 GL5 باشد.

دلایل نیاز به تعویض روغن گیربکس در پراید

دلایل نیاز به تعویض روغن گیربکس در پراید

وظیفه‌ای که گیربکس Gear Box یا جعبه به عهده دارد، به‌اندازه مسئولیتی است که بر گردن موتور در خودروی پراید است. جعبه‌دنده بخشی از سیستم انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها است؛ بنابراین بدون وجود این بخش یا در صورت ایجاد کوچک‌ترین اختلالی در عملکرد آن، خودرو نمی‌تواند حرکت کند. این موضوع امنیت و سلامت خودرو و سرنشینان را به خطر می‌اندازد.

از طرفی اجزاء مختلف جعبه‌دنده پتانسیل بالایی در زمینه سایش، فرسایش، خوردگی و شکستگی دارند. این اجزاء اگر به‌موقع و با یک محصول باکیفیت روغن‌کاری نشوند، خیلی زود فرسوده شده و نمی‌توانند عملکرد درستی داشته باشند. یکی از نتایج این موضوع، تحمیل هزینه‌های سنگین تعمیر یا تعویض لوازم جانبی خودرو است؛ بنابراین به‌محض اینکه کوچک‌ترین ضعفی در کیفیت و کارایی روغن گیربکس اتفاق افتاد، باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

بیشتر بخوانید : بهترین روغن گیربکس برای پژو پارس

چه زمانی می توانیم روغن گیربکس ماشین خود را تعویض کنیم؟

چه زمانی می توانیم روغن گیربکس ماشین خود را تعویض کنیم؟

زمان تعویض روغن گیربکس پراید به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال شرایط آب‌وهوایی، کیفیت مسیرهای رفت‌وآمد، سبک رانندگی، میزان بار، تنش‌های محیطی، شرایط ویژه و خیلی از موارد دیگر وجود دارد که مشخص می‌کند واسکازین پراید در چه فاصله زمانی باید تعویض شود. اما به طور معمول و در شرایط ایدئال، با طی‌کردن دوازده هزار مسافت توسط این خودرو، روغن واسکازین تعویض می‌شود.

اما گاهی به همان دلایلی که پیش‌تر گفتیم، ممکن است در فاصله‌های کمتری نیاز به تعویض روغن باشد. برای اینکه از این موضوع اطمینان کسب کنید، بهتر است به نشانه‌های زیر توجه کنید:

"قیمت

    • صدای نامطلوب: یکی از نشانه‌های فرارسیدن زمان تعویض روغن گیربکس، شنیدن صدایی شبیه به خردشدگی از کف خودروی پراید است.
      • اختلال در تعویض دنده: گاهی با وجود تعویض دنده، خودرو حرکت نمی‌کند. همچنین ممکن است دنده به سختی جا به جا شده و عملکرد نرم و روانی نداشته باشد. به هر حال هر گونه اختلالی که در تعویض دنده وجود داشته باشد، می‌تواند نشانه فرارسیدن زمان تعویض دنده باشد.
      • وجود آلودگی: یکی از علائمی که اتفاقاً عملکرد این محصول را نیز تحت‌تأثیر منفی قرار می‌دهد، آلوده‌شدن و جذب ذرات و ناخالصی‌ها است. شما از ظاهر روغن موجود در جعبه‌دنده می‌توانید به وضعیت آلودگی و ناخالصی آن پی برده و در صورت نیاز نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
      • بوی سوختگی: یکی از علائم هشداردهنده زمان تعویض روغن گیربکس بوی نامطبوع سوختگی است.
      • رنگ تیره: روغن گیربکس سالم دارای رنگ قرمز شفاف است. هرچه از عمر این روغن بگذرد، رنگ آن بیشتر به‌سوی تیرگی می‌رود. برای اینکه این موضوع را بادقت بررسی کنید، اقدامات زیر را انجام دهید:
      1. یک میله نشانگر یا هر نوع میله معمولی را درون روغن فرو کنید.
      2. سپس میله آغشته شده به روغن را بیرون آورده و بر روی یک دستمال سفید و تمیز بکشید.
      3. پس از آن اثر باقیمانده بر روی میله را بررسی کنید.
      4. درصورتی‌که اثر روغن بر روی دستمال قرمز، شفاف و عاری از آلودگی و ذرات نامطلوب باشد، مشخص می‌شود که روغن سالم است. اما درصورتی‌که دستمال موردنظر آغشته به لکه‌های تیره و ذرات آلوده شد، معلوم می‌شود که زمان تعویض روغن گیربکس فرار رسیده است.

روش های تعویض واسکازین پراید

روش های تعویض واسکازین پراید

خوشبختانه امکان تعویض روغن گیربکس برای پراید بدون نیاز به مراجعه به تعمیرکار خودرو وجود دارد. برای این کار کافی است مراحل زیر را قدم‌به‌قدم انجام دهید:

  1. در اولین مرحله از تعویض روغن واسکازین پراید باید سنسور کیلومتر را باز کنید. این کار با استفاده از یک آچار ده به‌راحتی انجام می‌شود.
  2. سپس نوبت به استفاده از آچار نوزده می‌رسد. از طریق این ابزار پیچ تخلیه جعبه‌دنده را باز کنید.
  3. در این مرحله و به‌منظور جلوگیری از آلوده‌کردن محیط، بهتر است یک تشت مناسب را درست در زیر پیچ تخلیه روغن قرار دهید.
  4. حالا روغن را در تشت تخلیه کنید.
  5. پس از تخلیه کامل روغن، پیچ تخلیه را به‌درستی ببندید.
  6. حالا نوبت به تزریق روغن گیربکس جدید می‌رسد. در این مرحله باید روغن را با استفاده از قیف مخصوص و از طریق سنسور کیلومتر پراید وارد جعبه‌دنده کنید.

ما در اینجا در «بریم خرید موتور جست و جوی مناسب ترین قیمت بازار» اطلاعات جامعی از اینکه روغن گیربکس پراید چند لیتر است را در اختیارتان قرار داده‌ایم. شما در این صفحه می‌توانید با مقایسه قیمت روز محصول مورد نظر خود که در فروشگاه‌های اینترنتی مختلف عرضه شده‌است، منصف‌ترین فروشنده و به‌صرفه‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

در این نوشته از بلاگ سایت بریم خرید به موضوع روغن گیربکس پراید پرداختیم و اطلاعات جامعی را دررابطه‌با این عنوان قید کردیم. پراید جز پراستفاده‌ترین ماشین‌های ایران به‌حساب می‌آید و طیف گسترده‌ای از انواع روغن گیربکس پراید در بازار ماشین یافت می‌شود، شما می‌توانید انواع روغن گیربکس را در لیست روغن ماشین سایت بریم خرید مشاهده کنید و بهترین آنها را برای ماشین خود انتخاب کنید. استفاده و تعویض به‌موقع روغن گیربکس پراید، باعث خواهد شد تا ماشین شما عمر بیشتری داشته باشد و سالم‌تر بماند و امیدواریم مطالب بیان شده برای شما کاربری واقع شود.