روغن گیربکس پژو پارس

25933
روغن گیربکس پژو پارس

بهترین روغن گیربکس برای پژو پارس

پژو پارس یکی از خودروهای پرفروش بعد از پراید و ۲۰۶ است که بین ایرانیان بسیار رایج است و همه حداقل یک‌بار در زندگی خود سوار ماشین پژو پارس شدند. ما در مقالات قبلی بریم خرید درباره روغن گیربکس پراید و ۲۰۶ صحبت کردیم، بهترین روغن گیربکس برای آن‌ها را معرفی کردیم و تمام مزایای تعویض روغن گیربکس خودرو را ذکر کردیم. به دلیل پرفروش بودن خودروی پژو پارس در این مقاله از بریم خرید تصمیم گرفتیم روغن گیربکس پژو پارس و تمام نکاتی که لازم است قبل از تعویض روغن گیربکس خودروی خود بدانید را ذکر کردیم.

این روزها همه راننده شدند و حداقل یک پراید یا پژو دارند تا بتوانند امور روزمره خود را به‌راحتی انجام دهند و برای رفت‌وآمد راحت باشند. باتوجه‌به تورم اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، همه به دنبال این هستند که طول عمر خودروی خود را افزایش دهند تا نیازی به خرید مجدد نباشد و بتوانند به‌راحتی از یک خودرو چندین سال استفاده کنند. حتی اگر شما بخواهید خودروی خود را عوض کنید باید ماشین شما سالم باشد تا با قیمت بالاتری آن را بفروشید به همین دلیل دانستن نکات افزایش طول عمر ماشین خالی‌ازلطف نیست و به سود شماست! ما در این مقاله از بریم خرید سعی کردیم روش‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا طول عمر خودروی خود را افزایش دهید ذکر کنیم تا از خودروی خود مراقبت کنید و چند سال بیشتر از آن استفاده کنید پس با ما همراه باشید!

یکی از روش‌هایی که می‌تواند باعث افزایش طول عمر خودروی شما شود، انجام سرویس‌های به‌موقع دوره‌ای است. قطعاً هر خودرو، پس از یک دوره زمانی نیاز به سرویس و روغن‌کاری دارد به همین دلیل تعویض روغن گیربکس شدیداً توصیه می‌شود و می‌تواند باعث افزایش طول عمر خودروی شما شود. اما علاوه بر تعویض به‌موقع روغن گیربکس، نوع روغن گیربکسی که استفاده می‌کنید هم مهم است به همین دلیل ما در این مقاله چند نمونه از بهترین برندهای روغن گیربکس را برای پژو پارس هم معرفی کردیم. معمولاً بهترین زمان برای تعویض روغن‌موتور و روغن گیربکس بازه زمانی ۲ سال یک‌بار است. تعویض به‌موقع روغن گیربکس و استفاده از بهترین مارک روغن گیربکس می‌تواند در افزایش کارایی و طول عمر خودروی شما تأثیر خوبی بگذارد. همچنین تعویض روغن‌موتور در بازه زمانی ۶ماهه، تعویض به‌موقع تسمه تایم، سیستم ترمز، تصفیه بنزین، باتری و… نیز از جمله مواردی است که می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید و با تعویض و بررسی به‌موقع آن‌ها، طول عمر خودروی خود را افزایش دهید.

در ادامه این مقاله از بریم خرید به معرفی بهترین روغن گیربکس برای ماشین پژو پارس پرداختیم.

بهترین روغن گیربکس برای پژو پارس کدام است؟

 

بهترین روغن گیربکس برای پژو پارس کدام است؟

بهترین روغن گیربکس برای پژو پارس، همان محصولی است که با مشخصات فنی این خودرو مطابقت دارد. این محصول باید قدرت چشمگیری در روان‌کنندگی اجزاء گیربکس یا جعبه‌دنده پژو پارس داشته باشد. گیربکس خود نقش مهمی در سیستم انتقال قدرت موتور خودرو دارد. این سیستم نیز نیرو را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند؛ بنابراین در صورت استفاده از روغن گیربکس نامناسب یا کاهش کیفیت و کمیت آن، خودرو نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد. این موضوع امنیت خودرو و سرنشینان را به خطر می‌اندازد.

ازآنجایی‌که پژو پارس خود مدل‌های مختلفی دارد، ما به معرفی انواع روغن گیربکس مناسب پرشیا می‌پردازیم. اما پیش از آن بهتر است یک شناخت اجمالی از خودروی پرفروش ایرانی، مانند پژو پارس به دست آورید.

معرفی کوتاهی از پژو پارس

معرفی کوتاهی از پژو پارس

این خودرو که با عنوان پژو پرشیا نیز شناخته می‌شود، اولین‌بار در دهه ۱۳۷۰ وارد بازار شده است. کمپانی ایران‌خودرو این محصول را طراحی و تولید کرده و در ایران و چند کشور خارجی آن را عرضه کرده است. پژو پرشیا تقریباً نمونه پیشرفته پژو ۴۰۵ است که تحولاتی در ظاهر خود ایجاد کرده است. این خودرو خود دارای مدل‌های مختلفی است.

اولین مدل خودرو پژو پارس با موتور XU7 طراحی و عرضه شد. پژو پارس معمولی  ELX و همچنین پژو پارس سال و دوگانه‌سوز انواع مدل‌های دارای موتور XU7 هستند. مدل جدیدتر پژو پارس که مجهز به موتور  TU5 است، پژو پارس  LX نام دارد.

این خودرو محبوبیت زیادی در میان ایرانی‌ها دارد. همچنین از بین کشورهایی که بخشی از واردات خود را به این خودرو اختصاص داده‌اند، مردم عراق بیشترین استقبال را از آن داشته‌اند. کیفیت و عملکرد این خودرو به‌گونه‌ای است که پس از گذشت چند سال از رونمایی این محصول، هنوز هم فروش قابل‌توجهی دارد.

انواع روغن گیربکس برای انواع پژو پارس

انواع روغن گیربکس برای انواع پژو پارس

خوشبختانه دفترچه راهنمای هر خودرو، بخشی را به معرفی بهترین یا به عبارتی مناسب‌ترین روغن گیربکس برای آن اختصاص داده است. معیار این معرفی، مشخصات فنی خودرو است. پژو پارس نیز از این قاعده مستثنی نیست و اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار کاربران قرار داده است.

بر همین اساس سطح کیفی، گرانروی و مشخصات فیزیکی مناسب خودرو پرشیا عبارت‌اند از روغن SAE 75W_80 یا SAE 80W_90 با سطح کیفی API GL 5. از طرفی جعبه‌دنده در خودرو پرشیا دو نوع دستی و اتوماتیک دارد. هرکدام از این جعبه‌دنده‌ها به روغن متفاوتی نیاز دارند.

برای موتور XU7JPL3 میزان ۴٫۸ لیتر با تعویض فیلتر و ۴٫۴ لیتر بدون تعویض فیلتر ( پژو پارس معمولی) با ویسکوزیته ۲۰W-50  توصیه شده است.

  • روغن موتور سوپر پیشتاز ۲۰W-50
  • روغن موتور توتال Quartz 5000 20W-50
  • روغن موتور سپاهان اسپیدی سوپر پاور ۲۰W-50
  • روغن موتور ایرانول ۱۶۰۰۰ ۲۰W-50

برای پژو پارس LX و پژو پارس با گیربکس اتوماتیک موتور TU5 روغن موتور گرید با ویسکوزیته ۱۰W-40 توصیه شده است.

  • روغن موتور ایرانول رونیا Ronia 10W-40 5L
  • روغن موتور ادینول نیمه سنتتیک ۱۰W-40
  • روغن موتور الف Evolution 700 FT 10W-40
  • روغن موتور توتال Quartz 7000
  • روغن موتور توتال Q 7000 Energy 10W-40

روغن گیربکس دستی مناسب پرشیا

روغن گیربکس دستی مناسب پرشیا

برای دنده دستی پژو پارس، دو تا دو و نیم لیتر روغن در هر بار تعویض نیاز است. این روغن بهتر است از یکی از انواع زیر باشد:

  1. روغن دنده توتال Transmission Gear 8 75W-80
  2. روغن دنده ثمین اسپیدی ۷۵W-80 EP
  3. روغن دنده توتال Transmission BV 75W-80
  4. روغن دنده پارس مدوس ای پی ۷۵W_80 EP

روغن گیربکس اتوماتیک مناسب پژو پرشیا

روغن گیربکس اتوماتیک مناسب پژو پرشیا

جعبه‌دنده اتوماتیک پژو پرشیا درصورتی‌که به‌منظور تعویض روغن به طور کامل باز شود، به پنج لیتر از این محصول نیاز دارد. اما درصورتی‌که بتوان این روغن را بدون نیاز به باز کردن جعبه‌دنده تعویض کرد، سه لیتر روغن برای آن کافی است. به‌این‌ترتیب بهترین روغن گیربکس برای پژو پارس دنده اتوماتیک عبارت‌اند از:

  • روغن گیربکس اتومات توتال FLUIDMATIC MV LV
  • روغن بهران اتوماتیک MV LV
  • روغن گیربکس بهران LT 71141
  • سری روغن های AL4

ضرورت تعویض روغن گیربکس برای ماشین پژو پارس

ضرورت تعویض روغن گیربکس برای ماشین پژو پارس

برای اینکه ضرورت تعویض روغن گیربکس پژو پارس را بدانید، باید کارایی این محصول را بشناسید. این محصول نقش روان‌کننده را برای بخش‌های مختلف جعبه‌دنده بازی می‌کند. جعبه‌دنده یا همان Gearbox یا گیربکس، از بخش‌هایی تشکیل شده است که وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ‌دنده‌ها را به عهده دارد. این روغن اجزاء جعبه‌دنده را از اصطکاک، سایش، فرسایش و آسیب‌های ناشی از حرارت، بار و فشار حفظ می‌کند.

با وجود این ماده، اجزاء جعبه‌دنده به‌راحتی در کنار هم حرکت کرده و تا مدت‌ها سلامت باقی می‌مانند.

اما به‌مرورزمان از حجم این روغن کاسته می‌شود. ذرات مزاحم و آلودگی‌هایی بافت این روغن را متخلخل کرده و خاصیت روان‌کنندگی را از آن می‌گیرد. این رویداد باعث می‌شود که تعویض دنده‌ها به‌سختی انجام‌گرفته و راننده در این کار با چالش روبرو شود.

در این زمان است که راننده باید متوجه ضعف در عملکرد جعبه‌دنده و چرخ‌ها شده و نسبت به بررسی و تعویض روغن اقدام کند. تعویض به‌موقع روغن گیربکس پژو پرشیا، به معنای بالارفتن طول عمر مفید بخش‌های داخلی خودرو، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و عملکرد بهتر چرخ‌دنده‌ها در سرعت‌های زیاد، بارهای سنگین و شرایط ویژه است.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس برای ماشین پژو پارس

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس برای ماشین پژو پارس

معمول است که روغن گیربکس پژو پارس هر پنج تا شش هزار کیلومتر تعویض شود. البته این اعداد و ارقام تنها در شرایط ایدئال، جواب می‌دهد. خیلی عوامل هستند که بر روی طول عمر مفید روغن گیربکس اثر می‌گذارند. برای مثال سبک رانندگی، شرایط آب‌وهوایی، کیفیت جاده‌ها، کیفیت محصول، بار خودرو و تنش‌های محیطی از جمله فاکتورهایی هستند که مشخص می‌کنند، روغن جعبه‌دنده پژو پارس در چه فاصله زمانی باید تعویض شود.

برای اینکه از سلامت این روغن اطمینان کسب کنید، بهتر است ویژگی‌های ظاهری این محصول را به طور پیوسته بررسی کنید. برای این کار می‌توانید به علائمی مانند کم‌شدن سطح روغن، وجود ناخالصی در آن، ایجاد صداهای ناهنجار توسط جعبه‌دنده، چالش در تعویض دنده‌ها و نشانه‌های غیرعادی و هشداردهنده توجه کنید. در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌ها، در اولین فرصت اقدام به تعویض روغن کنید.

دستورالعمل تعویض روغن گیربکس برای پژو پارس

در این مدل خودرو، می‌توان با انجام مراحل زیر نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کرد:

وسایل لازم:

  • آچار رینگی سایز بیست و یک
  • آچار رینگی سایز هفده
  • شیلنگ به طول بیست و پنج تا سی سانتیمتر
  • کاسه مخصوص تخلیه روغن
  • آچار چهارگوش

 

روش کار:

  1. ابتدا با استفاده از آچاررینگی سایز بیست و یک، پیچ تخلیه روغن جعبه‌دنده را باز کنید.
  2. حالا ظرف مخصوص را در زیر دریچه تخلیه روغن قرار داده و اجازه دهید روغن به طور کامل در ظرف خالی شود.
  3. در این مرحله لوله هواکش موتور را باز کنید.
  4. سپس با استفاده از آچاررینگی هفده، پیچ پلاستیکی روی گیربکس را باز کنید.
  5. سپس با تخلیه کامل روغن گیربکس ناکارآمد، پیچ تخلیه گیربکس را ببندید.
  6. حالا نوبت به بارگیری روغن گیربکس جدید می‌رسد. در این مرحله شلنگ را داخل حفره تخلیه گاز بالای گیربکس قرار دهید.
  7. حالا روغن تازه را داخل گیربکس بریزید.
  8. سپس لوله هواکش موتور را در محل درست خود نصب کنید.

این مطلب می تواند برای شما مفید باشد :تعویض روغن گیربکس

خرید روغن گیربکس مناسب پژو پارس

خرید روغن گیربکس پژو پارس

همان‌طور که در بالا عنوان کردیم، انواع مختلفی از روغن گیربکس برای پژو پارس وجود دارد. هر یک از این محصولات از کیفیت و مشخصه‌های فنی و فیزیکی متفاوتی برخوردارند؛ بنابراین قیمت‌های متفاوتی برای این محصولات در نظر گرفته شده است. البته با نوسان و عدم ثبات قیمت این روزهای بازار لوازم‌یدکی خودرو، گاهی یک محصول با قیمت‌های متفاوتی در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شود. بررسی تمام این فروشگاه‌ها به‌خودی‌خود یک فرایند پردردسر و وقت‌گیر است.

شما در «بریم‌ خرید موتور جست و جوی مناسب ترین قیمت بازار » می‌توانید خرید روغن گیربکس مناسب پژو پارس را، به اقتصادی‌ترین روش ممکن انجام دهید. بریم خرید قیمت روز روغن گیربکس که در فروشگاه‌های آنلاین مختلف عرضه شده‌اند را، در اختیار شما قرار می‌دهد. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید با مقایسه قیمت این محصولات، به‌صرفه‌ترین گزینه را انتخاب کنید.