روغن گیربکس چیست و چه کارایی دارد

831
روغن گیربکس چیست و چه کارایی دارد

اکثر راننده ها و دارندگان خودرو از اهمیت و زمان تعویض روغن موتور خود آگاهی دارند ولی مشکل اینجاست که اکثر این افراد تصور می کنند تنها روغن موتور است که باید تعویض شود حال آنکه باید دانست که در خودروها سیالات مهمی به غیر از روغن موتور وجود دارد که نیاز به کنترل و تعویض دارند از جمله می‌توان به روغن هیدرولیک، روغن گیربکس یا واسکازین و روغن ترمز اشاره کرد. پس یک راننده باید بداند روغن گیربکس چیست و چه کارایی دارد از طرفی باید بر این موضوع اشراف داشته باشد که بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس چه زمانی است و همچنین بهترین روغن گیربکس برای خودروی آن ها چیست، خیلی از راننده ها حتی نمی دانند که روغن گیربکس باید تعویض شود.

روغن گیربکس چیست؟

روغن گیربکس  یک مایع لغزنده است که نقش روان ‌کننده برای بخش‌های متحرک داخل گیربکس را دارد البته در گیربکس های اتوماتیک این سیال خنک کننده نیز هست البته وظیفه مهم دیگر آن , انتقال قدرت از موتور به سیستم محرک خودرو است.

خاصیت اصلی روغن گیربکس سازگاری بالا با فلزات موجود در قطعات گیربکس می باشد. 

دو نوع اصلی روغن گیربکس وجود دارد:

  1. روغن‌هایی که برای جعبه دنده‌های دستی و دیفرانسیل‌ها ساخته شده اند، که به آن‌ها MTF هم می‌گویند که مخفف Manual Transmission Fluid است البته بعضا به روغن گیربکس های دستی VG هم گفته می شود.
  2. روغن‌هایی که برای جعبه دنده یا گیربکس اتوماتیک ساخته شده اند، که به آن‌ها ATF هم می‌گویند که مخفف Automatic Transmission Fluid است.
این مطلب می تواند برای شما مفید باشد: بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس

روغن گیربکس از چه موادی ساخته می شود؟

روغن گیربکس از موادی ساخته می شود که از چرخ دنده ها در مقابل سایش محافظت می کنند و همچنین درون آن افزودنی هایی وجود دارد که از چرخ دنده ها در مقابل فشار و تنش واره محافظت میکند در نظر داشته باشید از آنجا که روغن دیفرانسیل در شرایط سخت تری کار می کند روغن گیربکس را نمی توان به جای آن استفاده کرد و باید از روغن قوی تری استفاده کرد.

 جالب است بدانید که دسته بندی این روغن ها مانند روغن موتور بر اساس API و ویسکوزیته یا گرانروی SAE می باشد.

روغن گیربکس چگونه باعث بهبود عملکرد خودروی شما می شود؟

  1. مواد ضد سایش و ضد ترک می باشد که این ترکیبات علاوه بر ممانعت از برخورد مستقیم فلز با فلز، اصطکاک را هم کاهش می دهند.
  2. افزودنی کاهنده نقطه سیلان: این افزودنی نقطه انجماد روغن جعبه دنده را کاهش می‌دهد و سبب عملکرد بهتر روغن در دمای پایین‌تر می‌شود.
  3. افزودنی‌های خوردگی و اکسیداسیون: این افزودنی‌ها مقاومت فلزات را در برابر خوردگی شیمیایی و اکسیداسیون افزایش می‌دهند. لازم به ذکر است که اکسیداسیون و واکنش‌های شیمیایی عامل مهم فرسودگی فلزات هستند.

تفاوت روغن گیربکس و واسکازین در چیست؟

به روغن مورد استفاده در جعبه دنده های اتوماتیک روغن گیربکس گفته می شود و به  روغن مورد استفاده در گیربکس های دستی ، روغن دنده یا واسکازین، جالب شد، نه؟ حالا ببینیم تفاوت اصلی این دو در چیست،  در واقع باید گفت تفاوت واسکازین و روغن گیربکس، غلظت و گرانروی روغن که ناشی از تفاوت عملکرد آن در جعبه دنده دستی و اتوماتیک است. فراموش نکنید که غلظت روغن گیربکس از روغن موتور بیشتر است.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس چیست، خرید روغن گیربکس، بهترین روغن گیربکس برای پژو 206، بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

یکی دیگر از مسائل مهم در خصوص روغن گیربکس، زمان تعویض آن است. تعویض به موقع روغن گیربکس باعث روان کارکردن آن و افزایش عمر مفید قطعات و همچنین کاهش درجه حرارت گیربکس و کاهش سر و صدا می شود.

زمان تعویض روغن گیربکس به عوامل مختلفی چون نوع روغن نوع گیربکس گیربکس و همچنین شرایط مختلف آب و هوایی و نوع کارکرد خودرو دارد.

جدول زیر می تواند الگوی مناسبی برای تعویض روغن گیربکس باشد:

بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس

گیربکس اتوماتیک

هر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد

گیربکس دستی

شرایط عادی

هر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد

شرایط دشوار

زیر ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد

منظور از شرایط دشوار برای یک گیربکس دستی مانند وضعیت‌هایی گفته شده در ادامه مطلب می باشد.

  • رانندگی زیاد در مسیرهای کوتاه است که راننده مجبور به تعویض دنده زیادی می شود شما اگر در شهری زندگی می‌کنید که نیاز به توقف زیاد دارید سیستم انتقال قدرت خودرو شما در شرایط دشوار است.
  • رانندگی در مناطق کوهستانی
  • هنگامی که یک راننده در حال یادگیری رانندگی با گیربکس دستی است.
  • از طرفی می توان گفت بهتر است هم زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، روغن گیربکس هم تعویض شود. این یعنی حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو داخل شهر و جاده.
این مطلب می تواند برای شما مفید باشد: انواع فیلتر خودرو

اهمیت تعویض روغن گیربکس در چیست؟

دو چیز خاصیت روغن گیربکس را کم می کند، یکی ورود ذرات گرد و غبار به روغن و دیگری استفاده و کارکرد طولانی در دمای بالا به همین دلیل باید روغن دنده را مرتب چک کنیم تا مانع از فرسایش و صدمه دیدن خودرو شویم این رو بدونید که تعویض روغن گیربکس عامل اصلی کم کردن استهلاک خودرو هست , نکته مهم این است که تعویض نکردن یا حتی به تعویق افتادن تعویض روغن صدمات جدی و بسیار پر هزینه ای به خودرو وارد می کند.

این مطلب می تواند برای شما مفید باشد: روغن گیربکس پژو پارس

بهترین روغن گیربکس برای پژو ۲۰۶

گیربکس 206 روغن گیربکس چیست، خرید روغن گیربکس، بهترین روغن گیربکس برای پژو 206، بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

اگر دنبال یک روغن گیربکس مناسب برای خودرو پژو ۲۰۶ خود هستید در وهله اول دقت کنید که متناسب گیربکس ماشین خودتان باشد. مثلا اگر گیربکس خودروی شما اتومات است نباید از روغن گیربکس دستی استفاده کنید و برعکس. به جز این مورد، برای داشتن یک انتخاب مناسب به جزئیات دیگر نیز دقت کنید. مثل به درجه حرارت محیطی که خودرو در آن کار می کند البته این اطلاعات به طور معمول در قسمت مشخصات روغن نوشته شده  پس باید در نظر داشته باشید روغن مورد استفاده تان مناسب با محیط و تغییرات دمایی آن باشد.

مطابق توصیه دفترچه راهنمای این خودرو راننده می تواند از روغن گیربکس با سطح کیفی GL5 و گرید ۷۵W80 برای گیربکس دستی این خودرو به حجم ۲ لیتر استفاده نماید و برای گیربکس اتوماتیک ۶ لیتر از روغنهای ATF AL4 استفاده می شود.

در ادامه چند برند روغن گیربکس مناسب پژو ۲۰۶ را معرفی می کنیم.

روغن گیربکس DEXRON

 DEXRON در بین روغن های گیربکس اتومات دکسرون یک نام تجاری معتبر است. اغلب روغن های گیربکس اتومات به همین نام در بازار موجود هستند. دکسرون روغنی است که توسط شرکت جنرال موتورز تولید شده و تنها مخصوص گیربکس های اتوماتیک است. این شرکت در طی سالیان دراز در عرصه تولید روغن جعبه دنده فعال بوده و محصولات مختلفی را روانه بازار کرده است.

روغن گیربکس DEXRON 2

یکی از تولیدات دیگر کمپانی جنرال موتورز روغن گیربکس دکسرون-۲ است. این روغن در حقیقت همان روغن جعبه دنده دکسرون است که عملکرد آن بهبود پیدا کرده و دارای سطح کیفی بالاتری است. از جمله اینکه دکسرون-۲ مقاومت بیشتری در برابر دما و فشار داشته و میزان اصطکاک بین قطعات را کمتر می کند. دکسرون-۳، دکسرون-۴ و حتی دکسرون-۵ نیز از تولیدات این شرکت است که اعداد و ارقام و خصوصیات آن ها متفاوت بوده و برای مصرف های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید روغن گیربکس
روغن گیربکس دکسرون

روغن های گیربکس MERCON

مرکن روغن گیربکسی است که شرکت فورد تولید و ساخت آن را انجام می دهد. در بین روغن های گیربکس مطرح جهان این اسم، یعنی MERCON نیز اسم شناخته شده ای است. روغن های تولید شده شرکت فورد با نام تجاری مرکن در تیپ های متفاوت و سطح استفاده های متفاوتی طی سالیان گذشته عرضه شده که روغن Type F و روغنی که با نام تجاری M-2C33-D شناخته می شود از همین نوع است. از روغن گیربکس های مرکن در اغلب تولیدات اروپایی شرکت فورد و حتی شرکت هایی مثل بورگ وارنر ژاپن نیز استفاده می شود.

خرید روغن گیربکس

با توجه به انبوه اطلاعات که بعضا خواننده را به بیراهه می کشاند  بهترین روش برای خرید روغن گیربکس بررسی فروشگاه‌های اینترنتی و کسب اطلاعات در مورد مشخصات و قیمت محصولات متنوع است «بریم‌خرید» همه اطلاعاتی که در این زمینه نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

مطالبی درخصوص اینکه روغن گیربکس چیست و چه کارایی دارد و بهترین زمان تعویض روغن گیربکس چه زمانی است و حتی اطلاعات بیشتر را در مقالات  بریم خرید  مطالعه کنید.

انواع روغن گیربکس مناسب خودروهای مختلف در سایت «بریم‌خرید» معرفی شده‌است. در «بریم‌خرید» ما مشخصات فنی، برند و قیمت روز محصولات مختلف را ارائه می‌دهیم. به این ترتیب شما می‌توانید قیمت لحظه‌ای محصولات که در فروشگاه‌های آنلاین مختلف عرضه شده‌است را، در «بریم‌خرید» بررسی کرده و با مقایسه آنها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.