فیلتر هوا خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

649
فیلتر-هوای-خودرو.

فیلتر هوای خودرو چیست

هر خودرویی برای داشتن عملکرد درست خود، به تعبیه فیلترهایی نیاز دارد. فیلتر هوا خودرو یکی از مهم‌ترین اجزاء داخلی خودرو است، که سلامت موتور و سرنشینان به آن بستگی دارد. این وسیله در دسته تجهیزات مصرفی خودرو قرار دارد و باید هر چند وقت یکبار تعویض شود. اما آیا می‌دانید فیلتر هوا خودرو دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

وظیفه اصلی فیلتر هوا خودرو محافظت از موتور خودرو در مقابل آلودگی‌های موجود در هوا است. این آلودگی‌ها درست همانند سنباده باعث سایش و فرسودگی اجزاء داخلی موتور خودرو می‌شوند. در واقع هر بخشی از تجهیزات داخلی خودرو که در معرض ورود جریان هوا قرار دارد، تحت تاثیر ذرات معلق در هوا آسیب می‌بیند. اینجاست که ماهیت فیلتر هوا خودرو مشخص می‌شود. تصفیه این هوای ورودی به موتور، همان دلیلی است که فیلتر هوای خودرو به خاطر آن طراحی و ساخته می‌شود.

کاربرد فیلتر هوا خودرو چیست؟

کاربرد فیلتر هوای خودرو

فیلتر هوا خودرو وظیفه تصفیه هوای ورودی به داخل خودرو را به عهده دارد. نقش این فیلتر ایجاد هوای سالم برای تنفس مسافران و حفظ سلامت آنان است. البته این تنها وظیفه فیلتر هوای خودرو نیست. فیلتر هوا ذرات و آلاینده‌ها را به دام انداخته و دفع می‌کند. بدون وجود این فیلتر آلاینده‌ها می‌توانند به سیلندر موتور، دیواره‌ها، پیستون‌ها و حلقه‌های پیستون آسیب برسانند. به طور کلی کاربرد فیلتر هوا در خودرو به چند بخش زیر تقسیم می‌شود:

  • محافظت از موتور خودرو:       

هوای کثیف می‌تواند کارایی موتور را کاهش داده و به اجزاء مختلف آن آسیب برساند. هوایی که به داخل موتور خودرو مکیده می‌شود، باید تا حد ممکن تمیز باشد تا از آلوده شدن و ایجاد گیر و گرفت در بخش‌ها و مسیرهای آن جلوگیری کند. فیلتر هوا خط اصلی دفاع موتور در برابر ورود ذرات معلق در هوا و آلاینده‌ها است. این ابزار با تصفیه هوای ورودی، موتور را از هر عامل مزاحم و مختل کننده‌ای حفظ می‌کند.

  • کمک به مصرف بهینه سوخت: 

عملکرد موتور خودرو تحت تأثیر فیلتر هوای تمیز، سالم و باکیفیت؛ به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. همین موضوع مصرف سوخت را به حد چشمگیری کاهش می‌دهد.  فیلتر هوای خودرو، هوای وارد شده به سیلندر را تصفیه و پاک می‌کند. هوای تمیز و پاک سیلندر بهتر و سریعتر مشتعل می‌شود. بنابراین بازده سوخت به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. نتیجه این فرآیند، نیاز کمتر سیستم احتراق خودرو به سوخت است. 

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین روغن گیربکس اتوماتیک

  • محافظت از سیستم تزریق کاربراتور و سوخت خودرو: 

سیستم تزریق کاربراتور و سوخت خودرو بسیار ظریف و حساس هستند. فیلتر هوای موتور با تصفیه کردن هوای ورودی به کاربراتور یا سیستم تزریق سوخت، از این قطعات محافظت می‌کند. این دو بخش وظیفه تزریق گاز و هوا به داخل سیلندرهای موتور را بر عهده دارند. این ترکیب معمولاً با عنوان مخلوط هوا و سوخت موتور شناخته می‌شود.

کاربراتورها و سیستم‌های تزریق سوخت دارای پورتال‌ها و شیرهای کوچک هستند. هرگونه گرفتگی یا انسداد که در اثر ورود ذرات آلاینده در درگاه‌ها و دریچه‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث اختلال جدی در عملکرد خودرو و یا اعمال آسیب‌های جبران ناپذیر به بخش‌های داخلی آن شود. 

از طرفی یک فیلتر هوای کثیف و ناکارآمد مانع جریان هوا شده و میزان هوای ورودی به کاربراتور یا سیستم تزریق سوخت را محدود می‌کند. این کمبود با کاهش میزان گاز تزریق شده در هوا پاسخ داده می‌شود. اما یک فیلتر هوای تمیز و سالم با حفظ مقدار کافی جریان هوا، عملکرد کاربراتور تزریق سوخت را افزایش می‌دهد. 

  • ایجاد امکان رانندگی متمرکز

یکی از کارکردهای فیلتر هوا خودرو کاهش صداهای مزاحم مانند صدای مکش هوا توسط بخش‌های داخلی است. این قابلیت باعث می‌شود که راننده بتواند با تمرکز بیشتری مسیر پیش رو را طی کند. همین کارکرد موجب کاهش احتمال خطاهای رانندگی و تصادف می‌شود

  • ایمنی:

بعضی فیلترهای هوای خودرو می‌توانند به عنوان یک سیستم ضد حریق در خودرو عمل کنند. برای مثال اگر ته سیگار روشنی توسط موتور خودرو مکیده شود، این فیلتر آن را در دام انداخته و اجازه نمی‌دهد وارد موتور شود. بنابراین از احتمال آتش سوزی جلوگیری می‌شود.

  • کمک به پایداری محیط زیست: 

همانطور که گفتیم فیلتر هوا خودرو به مصرف بهینه سوخت کمک می‌کند. این اتفاق تأثیر قابل توجهی در حفظ منابع طبیعی تجدیدناپذیر دارد. از طرفی مصرف بهینه سوخت توسط خودروها به معنای کاهش ورود آلودگی به محیط زیست می‌باشد. همین موضوع خطر و عارضه کمتری را برای سلامت انسان و دیگر موجودات زنده ایجاد می‌کند.    

  • کاهش هزینه‌های جانبی خودرو: 

فیلتر هوای کارآمد و باکیفیت با کاهش مصرف سوخت، در هزینه‌های شما صرفه جویی می‌کند. اما این تنها نفع مالی فیلتر هوا خودرو نیست. صرف هزینه ناچیز برای خرید فیلتر هوا خودرو و تعویض به موقع آن می‌تواند هزینه تعمیر و نگهداری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در واقع هر چه که هوای ورودی به بخش‌های داخلی خودرو پاکیزه‌تر باشد، آلاینده‌ها کمتر می‌توانند به اجزاء خودرو آسیب بزنند. این به معنای افزایش طول عمر مفید تجهیزات خودرو و صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن است.

بهترین نوع فیلتر هوا خودرو کدام است؟

آخرین تکنولوژی به کار گرفته شده در ساخت فیلترهای هوا خودرو، فناوری نانو است. این نوع فیلتر به هوای ورودی کابین خودرو کیفیت قابل توجهی می‌بخشد. فیلترهای نانو حاوی لایه‌های ذغالی هستند، که هر بویی را از بین می‌برند. این فیلترها امکان “فیلتراسیون مکانیکی” را نیز فراهم می‌کنند. در واقع با استفاده از این گونه فیلترها مواد الیافی فیلتر با منافذ متناسبی که دارند، ذرات بزرگتر را نیز به دام می اندازند. 

بهترین زمان برای تعویض فیلتر هوا خودرو چه موقع است؟

تعویض فیلتر

تعویض به موقع فیلتر هوا خودرو، تأثیر چشمگیری در عملکرد درست خودرو دارد. یک قانون کابردی در این زمینه این است که، فیلترها را یک یا دو بار در سال عوض کنید. اگر بخواهیم این موضوع را بر حسب مسافت طی شده بررسی کنیم، با طی مسافت هر بیست هزار کیلومتر، فیلتر هوای خودرو باید تعویض شود. 

البته هر روز که می‌گذرد، فیلترهای هوای خودرویی با قابلیت‌های بهتر طراحی و عرضه می‌شود. اخیراً فیلتر هوای خودرویی ساخته شده که تا پنجاه هزار کیلومتر مسافت نیاز به تعویض و جایگزینی ندارد. تعویض فیلتر هوای ناکارآمد، عملکرد موتور را دو برابر بهتر از قبل می‌کند. همچنین این اقدام تا ده درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند. 

فراموش نکنید که این قانون در شرایط ایده‌آل جواب می‌دهد. در صورتیکه آلودگی موجود در هوا بیش از حد ایده‌ال و مجاز باشد، تعویض فیلتر هوا خودرو باید در فاصله‌های کوتاهتری انجام شود. به طور کلی چند عامل وجود دارد که عمر مفید فیلتر هوا خودرو را تعیین می‌کند. این عوامل عبارتند از؛ فصل سال، شرایط آب و هوایی، کیفیت جاده‌هایی که در آن رانندگی می‌کنید و شرایط و عوامل محیطی.

خرید فیلتر هوا خودرو

خودرو با وسایل نقلیه دیگری نظیر دوچرخه و موتور خیلی فرق دارد. تحقیقات انجام شده در دو دهه گذشته نشان می‌دهد، سرنشینان داخل اتومبیل‌ها به شدت در معرض آلاینده‌های خطرناک هوا از جمله تحریک‌کننده‌های تنفسی، ترکیبات آلی فرار، مونوکسیدکربن و مواد سرطان‌زا قرار دارند. در واقع برای کسانی که از دوچرخه استفاده کرده و یا مسیرها را پیاده طی می‌کنند، این آسیب‌ها بسیار کمتر است. 

در طی این تحقیقات مشخص شد که افزایش سطح اگزوزهای اتوماتیک همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و باعث آسیب‌پذیری بیشتر انسان در برابر سرماخوردگی، آنفلوانزا و دیگر عارضه‌های تنفسی مانند آسم شود. بنابراین خرید فیلتر هوا خودرو و تعویض آن در بهترین زمان ممکن، یک اقدام مهم در جهت حفظ سلامت شما است. البته همانطور که پیشتر گفتیم این تنها بخش کوچکی از دلایل ضرورت خرید و تعویض به موقع فیلتر هوا خودرو است.

اینجا در «بریم‌خرید» شما می‌توانید خرید فیلتر هوا خودرو را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. ما منبع جامعی از انواع فیلتر هوا خودرو را به شما معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد قیمت روز این محصولات در فروشگاه‌های آنلاین مختلف برایتان فراهم کرده‌ایم. شما با استفاده از این اطلاعات و مقایسه قیمت محصول مشابه در فروشگاه‌های مختلف، می‌توانید فرآیند وقت گیر و پردردسر خرید اینترنتی را به یک جریان لذت‌بخش تبدیل کنید.