معروف ترین برند های لنت ترمز خودرو

1403
انواع لنت ترمز

خرید محصولی که تولید برندهای معروف لنت ترمز است، یک اقدام حیاتی در بحث تعمیر و نگهداری خودرو و همچنین ایمنی راننده و سرنشینان به حساب می‌آید.

لنت ترمز که اسمش به وفور توسط مالکان خودرو شنیده می‌شود، یکی از اجزاء حیاتی سیستم ترمز خودرو است. لنت ترمز با کیفیت به شما در جهت کاهش خطر تصادف و همچنین حفظ سلامت و عملکرد خودرو کمک می‌کند. این جزء از سیستم موتور، باید به طور منظم بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود. بنابراین خرید لنت ترمز یکی از اقداماتی است که هر چند وقت یکبار باید انجام بگیرد.

اما در این بازار رنگارنگ محصولات و کالاها که هر روز تولیدکننده جدیدی را به شما معرفی می‌کند، انتخاب بهترین محصول فرآیند چالش برانگیزی محسوب می‌شود. شناخت برندهای معروف لنت ترمز از این لحاظ بسیار مفید است. چرا که سرنخی از شناسایی محصول بهتر به شما داده و انتخاب را برایتان آسان می‌کند.

نه تنها لنت ترمز بلکه هر محصول و خدماتی، اگر نام برند شناخته شده‌ای را با خود یدک بکشد، اطمینان خاطری در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

بر همین اساس ما در این مقاله از وبلاگ بریم خرید، فهرستی از معروفترین برندهای لنت ترمز ایرانی و خارجی آماده کرده و در اختیارتان قرار می‌دهیم. اما پیش از آن بهتر است اطلاعاتی در مورد انواع لنت ترمز داشته باشید.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین روغن گیربکس اتوماتیک

انواع لنت ترمز

لنت ترمز بر اساس چند فاکتور مهم دسته‌بندی می‌شود. که در اینجا به دو مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

انواع لنت ترمز بر اساس عملکرد

همانطور که می‌دانید، لنت ترمز بخشی از سیستم ترمز وسایل نقلیه است. سیستم ترمز خودرو برای چرخ‌های جلو و عقب سازوکار متفاوتی دارد. به همین خاطر دو نوع متفاوت از لنت ترمز برای هر خودرو نیاز است. این دو نوع عبارتند از:

  • لنت ترمز جلو 

سیستم ترمز چرخ‌های جلو در بیشتر خودروها، دارای بخشی است با عنوان دیسک. لنت ترمز جلو وظیفه دارد که اصطکاک مورد نیاز دیسک را فراهم کرده و به کاهش سرعت و متوقف شدن خودرو کمک کند.

  • لنت ترمز عقب

این محصول در سیستم ترمز چرخ‌های عقب اغلب خودروها به کار می‌رود. این سیستم به جای دیسک دارای کاسه است.بنابراین لنت ترمز عقب، اصطکاک لازم را بر روی کاسه اعمال می‌کند.

انواع لنت ترمز بر اساس متریال ساخت

  • لنت ترمز سرامیکی:

 این محصول، بنا بر کیفیت بالای خود، گران‌قیمت‌ترین نوع لنت ترمز محسوب می‌شود. کم صدا بودن و طول عمر بالا از ویژگی‌های شاخص این محصول است. همچنین عملکرد این لنت در خنک سازی و انتقال گرما از انواع دیگر بهتر است. دلیل این موضوع وجود مس به جای فولاد در بافت آن است. البته این محصول نقطه ضعف‌هایی نیز دارد. برای مثال هوای سرد یا وجود رطوبت می‌تواند از کارایی آن کم کند.

  • لنت تمام فلزی:

در ساخت این محصول به جای گرانیت از روانگرایی کامپوزیت استفاده شده‌است. قدرت بالای عملکرد در سیستم ترمز، گیرایی چشمگیر و توان ایجاد اصطکاک در هر شرایط محیطی شناسه این محصول است. از طرفی نقطه ضعف این محصول سروصدای زیاد، عمر مفید کوتاه و ایجاد خوردگی در دیسک یا کاسه ترمز است.

  • لنت نیمه فلزی:

آلیاژهایی که در ساخت این محصول به کار می‌روند عبارتند از آهن، فولاد و گرانیت. لنت ترمز نیمه فلزی مزیت‌های زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به عملکرد خوب، قیمت مقرون به صرفه، انتقال حرارت عالی و مقاوت در برابر گرم شدن، طول عمر مفید بالا و کاربرد گسترده اشاره کرد. این محصول پرکاربردترین لنت ترمز برای به کارگیری در انواع خودروی سواری است.

  • لنت ترمز ارگانیک:

این محصول طول عمر اجزاء سیستم ترمز را افزایش می‌دهد، اما خودش دوام و ماندگاری کمی دارد. لنت ترمز ارگانیک همانطور که از اسمش پیداست از مواد طبیعی ساخته می‌شود. این محصول به لحاظ عملکرد، ضعیف‌ترین نوع لنت ترمز محسوب می‌شود. در واقع شرایطی مانند رانندگی در سرازیری یا وجود رطوبت از کارایی این نوع لنت ترمز می‌کاهد. یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول نرم و بی صدا بودن آن است. در ضمن این نوع لنت به هیچ عنوان مناسب رانندگی در شهرهای پرترافیک نیست.

  • لنت ترمز گالوانیزه: 

صفحات فلزی روی لنت‌های ترمز در برابر خوردگی حساس هستند. این موضوع می‌تواند منجر به زنگ زدگی و لایه لایه شدن لنت شود. لایه لایه شدن صفحه لنت یک خطر جدی برای سیستم ایمنی ترمز، سلامت خودرو و امنیت سرنشینان محسوب می‌شود. گالوانیزه‌سازی، یا اعمال پوشش محافظ بر روی فولاد، فناوری جدیدی نیست، اما وقتی روی لنت ترمز اعمال می‌شود، فرآیند نسبتاً جدیدی به حساب می‌آید. مزایای بی‌شمار لنت ترمز گالوانیزه آن را به یک گزینه غیرقابل چشم پوشی برای افرادی که در بازار به دنبال یک لنت ترمز عالی هستند، تبدیل کرده‌است.

برندهای برتر لنت ترمز 

  • لنت ترمز دلکو: 

محصولات این برند در انواع لنت ترمز سرامیکی، ارگانیک و نیمه فلزی تولید می‌شوند. این محصولات حداقل صدا و لرزش را داشته و از کیفیت ساخت قابل توجهی برخوردار است. لنت ترمز دلکو همچنین دارای یک صفحه پشتی مهر شده است، که امکان حرکت مناسب لنت را در داخل مجموعه کولیس فراهم می‌کند. این محصول همچنین معظل سایش زودرس را ندارد. این لنت‌ها با استفاده از فرمولاسیون اصطکاک بهینه شده، عملکرد عالی داشته و جذب گرد و غبار توسط ترمز را به شدت محدود می‌کند.

  • لنت ترمز تکستار یا textar:

لنت تکستارتکستار یک برند آلمانی لنت ترمز است که اعتبار بالایی در بازار لوازم یدکی ایران دارد. محصولات این برند، عملکرد قابل‌توجهی در سیستم ترمز خودرو دارند. همچنین بی صدا بودن و سازگاری با ترمز دیسکی سرامیکی کربنی از ویژگی‌های محصولات این برند است. کیفیت بالا و خارجی بودن این محصولات، باعث شده که برند تکستار از گران قیمت‌ترین برندهای لنت ترمز در ایران باشد.

  • لنت ترمز بندیکس:

لنت بندیکس

ویژگی محصولات برند بندیکس بی سر و صدا بودن آن است. همچنین سرامیک به عنوان ماده‌ای که بافت این لنت ترمزها را تشکیل می‌دهد، هیچگونه گرد و غبار و آلاینده‌ای را بر روی خود نگه نمی‌دارند.

  • لنت ترمز گلد: 

لنت ترمز گلداین برند متعلق به کشور کره جنوبی است. از ویژگی‌های لنت ترمز برند گلد می‌توان به کم صدا بودن، سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت بالا در مقابل دما، عملکرد مناسب و عدم ایجاد خش بر روی دیسک یا کاسه ترمز اشاره کرد.

  • لنت ترمز ایساکو:

ایساکو یک برند ایرانی تولیدکننده لوازم یدکی و تجهیزات خودرو است. این برند در تولید محصولات خود، شرایط تعمیر و نگهداری خودرو و البته رانندگی در ایران را لحاظ کرده‌است. کیفیت در عملکرد و گیرایی بالا از جمله ویژگی‌های لنت ترمزهای ایساکو است.

  • لنت ترمز پارس:

برند ایرانی پارس در تولید لنت ترمز و دیگر لوازم جانبی خودرو، حرف اول را در سراسر منطقه خاورمیانه می‌زند. محصولات این کمپانی با استفاده از ابزارها و ماشین‌آلات پیشرفته تهیه شده و کیفیت قابل توجهی دارند.

چه موقع باید لنت ترمز را تعویض کرد؟ 

این از سؤالاتی است که یک جواب قطعی و مشخص ندارد. در واقع بهترین زمان تعویض لنت ترمز به عوامل زیادی بستگی دارد. اما می‌توان با توجه به سیستم هشدار، افزایش صدا، کشیده شدن دماغه خودرو به یک سمت، لرزش پدال و بررسی چشمی زمان تعویض لنت ترمز را حدس زد.

آیا می‌توان لنت ترمز را بدون مراجعه به تعمیرگاه خودرو تعویض کرد؟

خیلی از افراد لنت ترمز خودرویشان را خودشان تعویض می‌کنند. اگر با سرو کله زدن با اجزاء داخلی خودرو و تعمیرات آن مشکلی ندارید، به راحتی می‌توانید از پس این کار بربیاید. کافی است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.