بهترین و مهم ترین فواید دوچرخه سواری که هر فردی باید بداند!

1124
فواید دوچرخه سواری

از گذشته تا به امروز انجام ورزش نقش مهمی در سلامت انسان ایفا کرده است. ورزش‌هایی همچون دوچرخه سواری در میان عده زیادی از مردم رواج دارد. اگر دوچرخه سواری به صورت منظم انجام شود به کاهش خطراتی که مربوط به عدم تحرک و سلامتی فردی است، کمک زیادی می‌کند. دوچرخه سواری بدن شما را در برابر بیماری‌های همانند چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت، آرتروز، بیماری‌های روحی وغیره محافظت خواهد کرد.

انجام این ورزش منظم به صورت منظم یکی از بهترین راه‌ها برای افرادی است که مشکل کم تحرکی دارند. دوچرخه سواری جزو ورزش های سالم به شمار می‌رود که تمامی گروه‌های سنی از کودکان تا افراد بزرگسال قادر به انجام آن هستند. در این مقاله می‌خواهیم فواید دوچرخه سواری و این ورزش مفرح را برای شما بیان کنیم. پس با ما مجله بریم خرید همراه باشید.

فواید دوچرخه سواری

در این مورد که دوچرخه سواری فواید بی شماری دارد شکی نیست. پس برای تمامی کسانی که این ورزش را انجام می‌دهند دانستن فواید آن خالی از لطف نیست. همچنین با کسب اطلاع از فواید دوچرخه سواری می‌توانند روی هدف خود بهتر تمرکز کنید. فواید دوچرخه سواری عبارتند از:

فواید دوچرخه سواری

فواید دوچرخه سواری برای زانو

دوچرخه‌ سواری جزو ورزش‌هایی است که زانو و مفاصل را کمتر درگیر می‌کند، ولی عضلانی که به زانو مربوط هستند را فعال و تقویت می‌کند. لازم است در موقع دوچرخه سواری زاویه زانوها ۹۰ درجه خم شود. همچنین افرادی که زانو درد دارند قبل از هر گونه اقدامی حتما با پزشک خود مشورت کنند که دچار مشکل نشوند. دوچرخه سواری باعث تولید مایع مفصلی می‌شود که از ساییدگی مفاصل جلوگیری می‌کند.

با اینکه دوچرخه سواری جزو ورزش‌های سبک و مناسب است برای همین به افرادی که آرتروز زانو دارند توصیه می‌شود. رکاب زدن باعث تقویت عضلات چهار سر ران و همسترینگ شده و تقویت زانوها و حتی بهبود درد زانو می‌شود. دوچرخه سواری تنهایی باعث آسیب به زانو نمی‌شود بلکه رعایت نکردن اصول و استفاده از دوچرخه نامناسب می‌تواند مشکلات را چندین برابر کند‌.

پس در زمان خرید دوچرخه آن را متناسب با قد و وزن خود خریداری کنید. مثلا اگر دارای پاهای کوتاهی هستید باید ارتفاع رکاب تا زین کم باشد در غیر این صورت در هنگام دوچرخه سواری برای آن که پای شما به رکاب برسد باید خم شوید که این حرکت باعث درد زانو و کمر می‌شود.

پس در زمان خرید جدا از قیمت دوچرخه به استاندارد بودن آن توجه کنید حتی با گشت و گذار می‌توانید دوچرخه‌ای با قیمت مناسب، اما استاندارد خریداری کنید. همچنین عدم تنظیم صحیح دوچرخه می‌تواند باعث آسیب شود؛ مثلا زمانی که درد در قسمت جلو زانو است باید زین یا صندلی را به سمت بالا و عقب ببرید اگر این مشکل رفع نشود سبب درد پی در پی در زانو خواهد شد.

فواید دوچرخه سواری برای شکم

اگر دوچرخه سواری به صورت منظم و ممتد باشد تاثیر چشمگیری بر روی عضلات شکم می‌گذارد. این ورزش عضلات چهارگانه و عضلات ران را درگیر می‌کند. حتی اگر با سرعت کم و به آرامی انجام شود بسیار موثر است. شما برای دوچرخه سواری نیاز به یک دوچرخه گران قیمت ندارید بلکه با ارزان‌ترین دوچرخه هم می‌توانید به اهداف خود برسید.

بهتر است سه بار در هفته و هر بار به مدت ۲ ساعت دوچرخه سواری کنید تا به اندام مورد نظر خود دست پیدا کنید. البته اگر برای لاغر شدن شکم عجله ندارید می‌توانید این میزان را کاهش دهید. حسن این نوع ورزش آن است که چند ساعت بعد از دوچرخه سواری، کالری سوزی ادامه دارد و فقط محدود به ساعات رکاب زدن نیست. در کنار ورزش حتما باید رژیم غذایی مناسبی را مد نظر قرار دهید.

فواید دوچرخه سواری

فواید دوچرخه سواری در بدنسازی

ورزش با دوچرخه ثابت و متحرک در بدنسازی تاثیر بسیار زیادی دارد. در واقع نوع تمرینات و شدت آن، هورمون اندرفین را در بدن فعال کرده که باعث تقویت عضلات و چربی سوزی می‌شود. تمرین با دوچرخه موجب فشار بر روی عضلات ران‌ها، باسن و ساق پاها شده و در نهایت باعث قوی شدن و فرم گرفتن آن ها می‌شود. حتی اگر شدت رکاب زدن زیاد باشد چربی سوزی بیشتری در پی خواهد داشت که منجر به کاهش وزن و تخت شدن شکم خواهد شد.

برای اینکه بتوانید از فواید دوچرخه سواری در بدنسازی استفاده کنید لازم به خرید دوچرخه است که می‌توانید آن را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید. حتی اشخاصی که از بیماری‌های پا مثل درد مفصل زانو، آرتریت وغیره رنج می‌برند توصیه می‌شود حتما از دوچرخه ثابت استفاده کنند که فشار کمتر بر روی مفاصل پا وارد می‌کند. این نوع دوچرخه‌ها هم در قیمت‌های متفاوت در بازار وجود دارد که با مقایسه کردن برندها و قیمت‌ها می‌توانید خرید خود را انجام دهید.

فواید دوچرخه سواری برای کمر

ورزش دوچرخه سواری نه تنها برای کمر بسیار مفید است بلکه باعث کاهش درد کمر ناشی از دیسک هم می‌شود. دوچرخه سواری برای کمر فواید زیادی دارد، به این صورت که ترکیب این ورزش با تمرینات هوازی و تمرینات اصلاحی سبب می‌شود دیسک کمر درمان شود.

برای درمان دیسک کمر می‌توان از دوچرخه متحرک و دوچرخه ثابت استفاده کرد. استفاده از هر دو نوع دوچرخه باعث منقبض شدن ستون فقرات شده و از ورم مفاصل جلوگیری می‌کند که همین امر سبب کاهش درد در ناحیه کمر می‌شود. اگر از دوچرخه پشتی دار استفاده کنید کمر فرد را حمایت می‌کند و وضعیت بدنی فرد اصلاح شده و درد کمتری را احساس می‌کند.

زمانی که دوچرخه‌ سواری می‌کنید بدن به طور طبیعی به سمت جلو تمایل دارد و همین نوع نشستن حس خوبی را به فردی که کمر درد دارد منتقل می‌کند. خم شدن بر روی دسته فرمان برای سرعت‌های بالا خستگی عضلات پشت گردن را به همراه دارد؛ اما جای نگرانی نیست و دوچرخه سواری نه تنها برای کمر مضر نیست بلکه نقش مهمی در تقویت عضلات کمر دارد.

فواید دوچرخه سواری برای لاغری

دوچرخه‌ سواری جزو تمرینات هوازی است که قلب، ریه و رگ‌های ورزشکاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل هنگام دوچرخه سواری نفس‌ها عمیق‌تر و مقاومت بیشتر می‌شود و در نتیجه دمای بدن افزایش می‌یابد. همین فرآیندها باعث می‌شود که لاغری و تناسب اندام را در بر داشته باشد. ورزش دوچرخه‌ سواری بیشتر ماهیچه‌ها و عضلات پایین تنه را درگیر می‌کند. پس لاغری در ناحیه شکم، ران و کمر را شاهد خواهیم بود.

فواید دوچرخه سواری برای لاغری

در زمان دوچرخه سواری هر چه سرعت بیشتر باشد کالری بیشتری هم می‌سوزد؛ زیرا بدن برای این که سریع‌تر پدال بزند نیاز به انرژی بیشتری دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته دوچرخه سواری با سرعت متوسط تقریبا ۲۹۸ کالری و با سرعت بالا تقریبا ۳۲۷ کالری را می‌سوزاند. پس برای لاغری نوع فعالیت و سرعت و میزان کالری مصرفی تاثیر بسزایی دارد. در کنار موارد گفته شد برنامه غذایی مناسب، تداوم تمرینات کمک زیادی به کاهش وزن و تناسب اندام دارد.

بنابراین قبل از این که به ورزش دوچرخه‌ سواری بپردازید باید تغذیه خود را اصلاح کنید و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اصلاح تغذیه‌ای به بدن کمک می‌کند تا انرژی خود را حفظ کند و در کنار آن، ورزش هم کمک می‌کند تا همیشه سالم بمانید. پاها و ران‌ها جزو عضلانی هستند که در دوچرخه سواری درگیر می‌شوند.

سرعت رکاب زدن نه باید زیاد یا کم باشد، برای این که پاها و ران های متناسب داشته باشید، بهتر است از مسیرهای سر بالایی را انتخاب کنید. دوچرخه سواری قدرتی باعث افزایش حجم عضله در ناحیه ران می‌شود و پاها را حجیم‌تر می‌کند. اگر ران‌های شما چاق است برای لاغر کردن این قسمت باید دوچرخه سواری را با قدرت متوسط انجام دهید و باید حداقل ۳۰ دقیقه رکاب بزنید.

بهترین زمان دوچرخه‌ سواری برای لاغری صبح است که موجب می‌شود سوخت و ساز و متابولیسم بدن افزایش پیدا کند. به همین خاطر چربی سوزی و روند لاغری بهتر انجام می‌شود. متخصصین توصیه می‌کنند که تمرینات ورزشی را به شب موکول نکنید؛ زیرا باعث افزایش متابولیسم و سوخت ساز بدن شده که مانع از خواب می‌شود.

نحوه انتخاب دوچرخه

برای اینکه یک دوچرخه مناسب را انتخاب کنید باید وقت گذاشته و با امتحان کردن دوچرخه‌ها ببنید که بر روی کدام یک احساس راحتی می‌کنید. همچنین می‌توانید از افراد آگاه در این زمینه کمک بگیرید و سپس با مقایسه قیمت‌ها می‌توانید یک دوچرخه مناسب با بهترین قیمت خریداری کنید. امروز موتور جستجوی بریم خرید این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید به راحتی و تنها با چند کلیک با مقایسه قیمت ها و فروشندگان، بهترین دوچرخه را برای چربی سوزی و لاغری انتخاب کنید.

‌نحوه انتخاب دوچرخه

کلام پایانی

انجام بعضی از ورزش‌ها نیاز به وسایل مخصوص و حتی کمک گرفتن از مربی را دارد، اما ورزش دوچرخه سواری هیچ کدام از این موارد را ندارد و فقط کافیست با یک دوچرخه ارزان، شروع به ورزش کنید.‌ جدا از اینکه دوچرخه سواری یک ورزش است؛ اما می‌توان به چشم یک تفریح به آن نگاه کرد و از آن لذت برد. همچنین در کنار آن به فوایدی که برای بدن دارد دست پیدا کرد. در کنار دوچرخه سواری منظم، داشتن یک رژیم مناسب می‌تواند کاهش وزن را به همراه داشته باشد. مصرف میزان مناسب آب از کمبود آب بدن در حین ورزش جلوگیری می‌کند. در این مقاله فوایدی که دوچرخه سواری برای لاغری، کمر، شکم و بدنسازی دارد را بیان کردیم. امیدوارم نهایت استفاده را داشته باشد. در صورتی که قصد خرید دوچرخه یا لوازم جانبی آن را دارید می‌توانید به لیست فروشندگان مراجعه و در صورت نیاز راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.