کامل ترین راهنمای مراحل روتین پوستی

442
راهنمای مراحل روتین پوستی

روتین مراقبت از پوست تنها کاری است که شما می‌توانید برای پوست خود انجام دهید. در اولین قدم باید نوع پوست خود را بشناسید. مواد آرایشی و آلودگی‌های که بر روی پوست قرار می‌گیرند باعث ایجاد چین و چروک‌ و باز شدن منافذ پوست می‌شوند و به مرور پوست صورت کدر خواهد شد.‌ فرقی نمی‌کند مراقبت‌های پوستی شما چند مرحله داشته باشد همین که به ترتیب از محصولات مراقبتی استفاده کنید اثر بخش خواهد بود. اگر می‌خواهید اطلاعات خوبی در مورد مراحل روتین پوستی به دست آورید و بدانید مراحل مراقبت صحیح چگونه است تا پایان مجله بریم خرید همراه ما باشید.

دلیل اهمیت روتین پوستی

پوست هر انسانی جزو حساس‌ترین نقاط بدن آن است که تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی قرار می‌گیرد. انجام منظم روتین پوستی به شما کمک می‌کند که بسیاری از مشکلات پوستی‌تان برطرف شود. روتین پوستی باید به صورت مداوم و به ترتیب انجام دهید تا اثر تضمینی داشته باشد و پوست شاداب و سالمی داشته باشید. آغاز روش روتین پوستی از پاکسازی و تمیز کردن پوست است و سپس به مراقبت‌های پوستی ختم می‌شود. در حالت کلی روتین پوست شامل سه مرحله:

  • پاک سازی پوست و تمیز کردن آلودگی‌ها و مواد آرایشی
  • حفظ تعادل پوست (استفاده از تونر)
  • آبرسانی و مرطوب سازی پوست

روتین پوستی

مراحل روتین پوستی صبح

روتین پاکسازی پوستی صبحگاهی بیشتر بر روی پیشگیری و محافظت پوست متمرکز دارد. مراحل روتین پوستی صبح عبارتند از:

پاکسازی

در این مرحله پوست خود را با پاک کننده مخصوص بشویید. محصولاتی که بر پایه آب هستند حاوی سورفکتانت بوده که آلودگی‌ها و عرق را از بین می‌برد. اگر پوست خشک یا حساسی دارید صبح ‌ها صورت خود را با آب بشویید و شب‌ها از پاک کننده استفاده کنید.

تونر

این محصول را بلافاصله پس از پاکسازی کردن صورت به آرامی روی پوست قرار دهید. تونر نوعی تکمیل کننده مراحل شستشوی صورت است. شما می‌توانید از یک تونر آبرسان کمک بگیرید تا آب از دست رفته در حین شستشو را به پوست شما باز ‌گرداند.

سرم آنتی اکسیدان

سرم آنتی اکسیدان به آبرسانی و تغذیه پوست کمک می‌کند؛ همچنین باعث استحکام بافت پوست می‌شود. ویتامین‌های E و C جزو آنتی اکسیدان‌های هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کرم دور چشم

پوست اطراف چشم نازک و حساس است. استفاده از کرم دور چشم به کاهش چین و چروک‌ های اطراف چشم کمک می‌کند.

مرطوب کننده

مرطوب کننده باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود. اگر پوست چربی دارید از یک مرطوب کننده سبک و اگر پوستتان خشک است از یک کرم مرطوب ‌کننده قوی استفاده کنید.

روغن مخصوص صورت

روغن پوست برای اثر بخشی مراحل قبل روتین پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد و به راحتی به پوست نفوذ کرده و اثر فوق ‌العاده‌ای دارد.‌

روغن مخصوص صورت

ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب آخرین مرحله روتین پوستی صبح است.‌ ضد آفتاب مورد نظر باید حداقل SPF 30 را داشته باشد. حتی اگر در خانه هستید حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. زمانی که خارج از منزل هستید حتما هر ۲ ساعت یکبار کرم ضد آفتاب را تمدید کرده تا پوست در برابر اشعه مضر خورشید محافظت شود.

مراحل روتین پوستی شبانه

انجام مراقبت‌های پوستی شبانه بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در این زمان پوست ترمیم می‌شود. مراحل روتین پوستی کامل عبارتند از:

شستشو و پاکسازی پوست

یکی از مهم‌ترین مراحل روتین شبانه، پاک کردن آرایش از روی صورت است. به کمک پد آرایشی و میسلار واتر مخصوص چشم آرایش چشم را پاک کنید. در مرحله بعد با شوینده مخصوص صورت را بشویید تا آلودگی‌ها از روی صورت پاک شود.

استفاده از تونر

تونر آرایش باقی‌مانده را از روی صورت پاک می‌کند و باعث تنظیم PH صورت می‌شود. در میان مشخصات تونرهای مختلف در میان فروشندگان بریم خرید، محصولات مختلفی را مشاهده می‌کنید که هر کدام ویژگی‌های متمایزی دارند و می‌توانید با توجه به نوع پوست خود آن‌ها را انتخاب کنید.

سرم یا کرم شب

کرم شب یا سرم، مواد مغذی را به سلول‌های پوست می‌رسانند. بهتر است برای شفافیت پوست از سرم ویتامین C استفاده کنید. با این وجود استفاده از این نوع محصولات اختیاری بوده و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده نکنید.

سرم یا کرم شب

کرم دور چشم

شما می‌توانید از همان کرم دور چشمی که برای روتین پوستی صبح استفاده کردید برای شب هم استفاده کنید. با انگشت مقدار کمی از کرم را به صورت ضربه‌ای و حالت رفت و برگشت به دور چشم خود بزنید تا به خوبی جذب شود.‌

مرطوب ‌کننده

مصرف کرم مرطوب کننده مناسب پوست در این مرحله کمک می‌کند رطوبت پوست در تمام طول شب حفظ شود.

رتینول

برای اینکه سلول‌های جدید پوست بتوانند جایگزین سلول‌های مرده شوند باید از ریتنول استفاده کنید. اگر کرم شب شما دارای رتینوئید بود از ریتنول مجدد استفاده نکنید؛ زیرا هر دو خاصیت لایه برداری دارد و باعث التهاب پوست می‌شود.

روغن‌های مخصوص پوست

برای جذب بهتر مواد مغذی قبلی مجموعه بریم خرید استفاده از روغن‌های مخصوص پوست توصیه می‌شود. مصرف این روغن‌ها باعث براق شدن پوست خواهد شد.

روتین پوست چرب

پوست چرب همانند بقیه پوست‌ها، حتی بیشتر به روتین نیاز دارند. چربی اضافی باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود که عامل بروز آکنه و جوش خواهد بود. مراحل روتین پوستی چرب:

شستشوی و پاکسازی صورت (صبح و عصر)

اولین مرحله روتین پوست چرب تمیز کردن آن است که باید دو بار در روز این کار را انجام دهند.

لایه بردار یا تونر

استفاده از تونر یا لایه بردار کمک می‌کند که پوست به خوبی از آلودگی‌ها پاک شود و چربی اضافه را جذب کند.

لایه بردار یا تونر

استفاده از مرطوب کننده مخصوص پوست چرب

تمامی پوست‌ها حتی پوست‌های چرب نیاز به آبرسانی و رطوبت دارند. استفاده از مرطوب کننده مانع تبخیر آب پوست شده و از چرب شدن بیش از اندازه پوست جلوگیری می‌کند.

ضد آفتاب

پوست‌های چرب نیاز به مراقبت بیشتری دارند. پس از ضد آفتاب‌های با SPF50 برای این نمونه پوست‌ها استفاده کنید. زیرا این محصولات حاوی فیلتر‌های شیمیایی هستند که بافت رقیق‌تر و پوشانندگی طبیعی را ایجاد می‌کنند.

روتین پوستی مختلط

  1. با استفاده از یک پاک کننده مناسب پوست هر شب قبل از خواب و صبح ها صورت خود را تمیز کنید. کسانی که پوست مختلط دارند باید این نکته را به یاد داشته باشند که پوست آن‌ها متمایل به خشک است یا چرب؟ اگر چرب بود از پاک کنندهای مخصوص پوست چرب و اگر خشک بود از شیر پاک کن برای رفع آلودگی‌ها استفاده کنند.
  2. در مرحله دوم به کمک یک ژل شستشو مواد آرایشی را از روی پوست جدا شود. بهتر است حتما از ژل شستشوی پوست‌های خشک استفاده کنید.
  3. برای تنظیم بهتر PH پوست خود و جذب بهتر مواد از تونر استفاده کنید. زیرا مانع ورود آلودگی‌ها به لایه‌های زیرین پوست می‌شود.
  4. استفاده از ضد آفتاب مرحله آخر از روتین پوست‌های مختلط است. در این نوع پوست‌ها معمولا گونه‌ها خشک و سایر نقاط صورت چرب است. بهترین گزینه برای این نوع پوست‌ها کرم ضد آفتاب مخصوص پوست‌های چرب است.

مراحل روتین پوستی خشک

در این قسمت از مقاله به بررسی روتین پوست خشک می‌پردازیم. مراحل این روتین عبارتند از:

  • به کمک یک پاک کننده مناسب پوست خشک را تمیز کنید. استفاده از اسید هیالورونیک بهترین گزینه است.
  • در مرحله بعد به کمک یک تونر بدون الکل پاکسازی پوست را کامل کرده تا آلودگی‌ها از بروند و از ورود ذرات به لایه زیرین پوست جلوگیری شود.
  • استفاده از یک کرم آبرسان یا مرطوب کننده مخصوص پوست خشک در این مرحله توصیه می‌شود که از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند.
  • مرحله آخر روتین پوستی خشک استفاده از ضد آفتاب مناسب است. کرم ضد آفتاب پوست را در برابر اشعه مضر خورشید محافظت و رطوبت پوست را حفظ خواهد کرد.

مراحل روتین پوستی خشک

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم روتین مراقبت از انواع پوست و مراحل روتین پوستی صبح و شبانه را توضیح دهیم. همانطور که گفتیم پوست یکی از مهم‌ترین اجزای بدن است رسیدگی نکردن به آن مشکلاتی را در ظاهر هر فردی ایجاد می‌کند. هر روتینی با توجه به نوع پوست فرد انجام می‌شود. اما این نکته را باید یادآوری کنیم که رعایت اعتدال در مصرف محصولات مراقبتی پوست را همواره به یاد داشته باشید. استفاده بیش از حد باعث تحریک پوست شما و عدم نتیجه مورد نظر خواهد شد.

در صورتی که شما هم به پوست خود اهمیت می‌دهید و دوست دارید یک روتین پوستی خوب داشته باشید، می‌توانید در موتور جستجوی سایت بریم خرید به فروشندگان بسیاری دسترسی داشته باشید و با بررسی ویژگی‌ها و مقایسه انواع محصولات بهداشتی مختلف مناسب‌ترین محصول را با توجه به پوست خود انتخاب کرده و از منصف‌ترین فروشنده با بهترین قیمت خریداری کنید.