معرفی ۱۶ تا از ورزش های کالری سوز

1156

ورزش کردن در کنار رژیم‌های غذایی کم کالری، راهی موثر برای کالری سوزی و تناسب اندام به شمار می‌رود. در این بین برخی از ورزش‌ها هستند که نسبت به تمرینات دیگر کالری بیشتری می‌سوزانند. به طور کلی می‌توان گفت که ورزش های کالری سوز دسته‌ای از ورزش‌ها هستند که که در مدت زمان خاصی با توجه به نوع فعالیت میزان مشخصی کالری می سوزانند.

میزان کالری که با ورزش کردن سوزانده می‌شود به عوامل مختلفی همچون شدت تمرین، وزن و قد، میزان سرعت و مدت زمان ورزش بستگی دارد. اگر به تازگی تمرینات ورزشی یا باشگاه رفتن را شروع کرده باشید به احتمال زیاد به دنبال ورزش های با کالری سوزی بالا خواهید بود. به همین دلیل در این مقاله از سایت بریم خرید می‌خواهیم ورزش‌هایی که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند را معرفی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

برای کالری سوزاندن به سراغ تمرینات هوازی برویم یا قدرتی؟

مربیان رشته‌های مختلف ورزشی بر روی این مسئله که ورزش های کالری سوز تمرینات هوازی هستند یا قدرتی اختلاف نظر دارند اما اگر بخواهیم به صورت اصولی به این قضیه نگاه کنیم به این نکات پی می‌بریم:

  • تمرینات هوازی با افزایش جریان خون به شما در از بین بردن چربی‌ها و کالری سوزی کمک می‌کنند.
  • ورزش‌های قدرتی و بدنسازی با تبدیل سلول‌های چربی به عضلات سالم سبب چربی‌سوزی می‌شوند.

از سوی دیگر اکثر افرادی که به سراغ تمرینات بدنسازی می‌روند تمرکزشان بر روی ساخت عضله است و در واقعیت آن‌ها در کنار سوزاندن چربی‌ها عضلات بیشتری اضافه می‌کنند و دچار افزایش وزن خواهند شد. حال با توجه به اینکه می‌دانیم تمرینات قدرتی نیز جزئی از ورزش های کالری سوز محسوب می شوند، می‌توان گفت بهترین برنامه برای کالری سوزی گنجاندن ورزش‌های هوازی در کنار تمرینات قدرتی است.

ورزش هایی که بیشترین کالری را می سوزانند

در بیشتر مواقع زمانی که صحبت از ورزش های کالری سوز می‌شود اکثر افراد به فکر دویدن می‌افتند. شاید در ذهنیت عموم مردم دویدن به عنوان کالری سوز ترین ورزش شناخته شود که البته می‌توان گفت تا حدود زیادی درست است اما ورزش‌های بسیار دیگری نیز برای افرادی که فضای کافی برای این کار را ندارند وجود دارد. در ادامه به معرفی این ورزش‌ها می‌پردازیم.

دویدن

یکی از ورزش های کالری سوز مهم در میان تمرینات هوازی، دویدن است که برای تمام افراد حتی اگر تازه‌کار هم باشند بسیار مناسب است. تنها چیزی که برای این ورزش نیاز دارید یک جفت کفش طبی راحت خواهد بود. در این ورزش میزان کالری سوزانده شده با وزن و مسافت رابطه مستقیمی دارد و هر چه وزن فرد بیشتر بوده و مسافت طولانی‌تری را دویده باشد کالری بیشتری نیز می‌سوزاند.

FITNESS RUNNING TIPS ورزش های کالری سوز

به طور کلی یک فرد بالغ با وزن ۷۰ کیلوگرم در طول یک ساعت دویدن می‌تواند بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری بسوزاند. البته این میزان کالری سوزی در میان بهترین ورزش های کالری سوز می‌تواند بر اساس جنسیت، سرعت دویدن و وزن فرد کاملا متفاوت باشد. حال در این ورزش اگر از یک پله نیز کمک بگیرید و بر روی آن شروع به دویدن کنید علاوه بر ماهیچه سازی و بهبود عملکرد قلب و عروق، کالری بیشتری نیز می‌سوزانید.

دو روی تردمیل

با توجه به اینکه دویدن کالری سوز ترین ورزش ها محسوب می‌شود در صورتی که فضا و وقت کافی برای این کار در اختیار ندارید می‌توانید از تردمیل استفاده کنید. تمرینات کوتاه مدت دوی سرعت روی تردمیل به شما کمک می‌کند تا در مدت زمانی کوتاه نتیجه مناسبی بگیرید.

طناب زدن

‌در میان ورزش های کالری سوز در خانه طناب زدن جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان تمرینی برای تقویت پایین تنه و پاها، به بالا رفتن ضربان قلب و سوزاندن چربی‌ها کمک می‌کند. یکی از نکات مثبت این ورزش این است که محدودیت مکانی نداشته و در خانه، باشگاه، فضای باز و هر جای دیگری می‌توان آن را انجام داد. طناب زدن باعث می‌شود تا بتوانید در هر دقیقه حدود ۷٫۶ تا ۹٫۸ کالری بسوزانید. برای جواب گرفتن از این روش بهتر است پس از ۱۰۰ طناب ۶۰ ثانیه راه بروید و هر روز این کار را در چندین ست متوالی انجام دهید.

دوچرخه ثابت

اگر به دوچرخه ثابت دسترسی داشته باشید می‌توانید با آن خانه کالری‌های مزاحم را ویران کنید. بدین ترتیب که پس از گرم کردن کامل بدن در چندین ست با سرعت زیاد شروع به دوچرخه سواری کنید پس از هر یک دقیقه، دو دقیقه با سرعت کمتر به خودتان استراحت بدهید. بالا بردن مقاومت پدال‌ها میزان کالری سوزی را نیز بیشتر می‌کند.

بوکس

شاید با شنیدن نام ورزش بوکس مسابقات و رینگ بوکس در ذهنتان تداعی شود و با خود بگویید من که بوکسور نیستم اما اشتباه نکنید. بوکس از ورزش های کالری سوز سریع است که با مشت زدن به حریف فرضی و یا کیسه بوکس به شما در سوزاندن کالری کمک می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید یک تمرین چربی سوز انجام دهید نیازی نیست که یک بوکسور حرفه‌ای باشید. تنها با مشت زدن می‌توانید به این هدف برسید.

فواید ورزش بوکس

شنا

احتمالا این موضوع را شنیده‌اید که شنا کردن با وجود تاثیرات کم تقریبا در دسترس همه افراد قرار داشته و در میان ورزش های کالری سوز جایگاهی برای خود دارد. بنابراین تمام افرادی که مشکلات زانو و مفاصل، جراحت و یا مشکلات دیگری دارند می‌توانند از این ورزش بهره بگیرند. با توجه به اینکه شنا کردن نیاز به انرژی زیادی دارد، کالری قابل توجهی نیز در طی آن سوزانده می‌شود. علاوه بر این ورزش شنا تاثیرات مثبت بسیاری در بهبود گردش خون و افزایش ظرفیت قلب و ریه دارد.

دویدن زانو بالا

اگر از سلامت کامل زانو و مفاصل بهره‌مند بوده و می‌خواهید در زمانی کوتاه کالری بیشتری بسوزانید می توانید از ورزش های کالری سوز با شدت بالا استفاده کنید. دویدن زانو بالا یکی از این تمرینات است که علاوه بر سوزاندن کالری در زمان کوتاه‌تر به بالا رفتن ضربان قلب و تقویت پایین تنه نیز کمک می‌کند. برای انجام این کار کافیست در زمان دویدن درجا، زانوی خود را تا حد ممکن بالا آورده و همزمان بازوهایتان را نیز به سرعت بالا و پایین ببرید.

کوه‌نوردی

اگر در کنار ورزش های کالری سوز به دنبال ورزشی هستید که بتوانید با آن طبیعت گردی داشته باشید ما به شما کوه‌نوردی را پیشنهاد می‌کنیم. در این ورزش از بیشتر عضلات و اعضای بدن استفاده شده و کالری زیادی سوزانده می‌شود.

dc763613 6b13 4174 bde8 21a4dd7c4913 1 ورزش های کالری سوز

ورزش‌هایی با چربی سوزی سریع

علاوه بر موارد گفته شده ورزش‌های دیگری نیز با کالری سوزی سریع و قوی وجود دارند که قصد داریم چندین مورد را معرفی کنیم. با توجه به تنوع بسیار زیادی که در میان ورزش های کالری سوز دیده می‌شود نمی‌توان تمامی آن‌ها را در یک مقاله جای داد. از این رو تنها به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نردبان چابکی

بالا بودن میزان کالری سوزی ورزش ها در میان تمرینات شدید و چابکی بیشتر به چشم می‌خورد. در تمرین نردبان چابکی باید بتوانید میان تعادل، سرعت و هماهنگی اعضای مختلف بدنتان هماهنگی ایجاد کنید. این تمرین علاوه بر چربی سوزی در افزایش ظرفیت تنفسی و بهبود عملکرد حافظه و تمرکز فرد نیز تاثیر بسزایی دارد.

تمرین با کتل بل

یکی دیگر از ورزش های کالری سوز سریع و انفجاری، تمرین با کتل بل است که در بالا بردن ضربان قلب و چربی سوزی تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. این تمرین با درگیر کردن عضلات بزرگ چهارسر و سرینی بدن فرد را به چالش می‌کشد.

تمرین با کتل بل

پاروزنی

تمرین پاروزنی از دیگر ورزش های کالری سوز است که می‌تواند تمام بدن فرد را درگیر کرده و با افزایش قدرت عضلانی و استقامتی و بالا رفتن ضربان قلب نقش مهمی در چربی‌سوزی ایفا کند. این تمرین به وسیله ماشین‌های روئینگ انجام می‌شوند که قابل استفاده در خانه و باشگاه بوده که البته فضای خاصی را نیز اشغال می‌کند.

تمرینات کراس فیت

کراس فیت یکی از ورزش‌هایی است که توانسته نظر افراد بسیاری را به خود جلب کند. در این رشته ورزشی حرکتی با نام سیندی وجود دارد که ترکیبی از بارفیکس، شنا و اسکوات بوده که با درگیر کردن عضلات بزرگ بدن تاثیر شگرفی در سوزاندن کالری‌ها و چربی‌ها دارد.

اسکوات پرشی

به جرات می‌توان گفت با انجام ۸ بار تمرین اسکوات پرشی به مدت ۲۰ ثانیه و استراحت چند ثانیه‌ای مابین آن‌ها ۱۳ کالری سوزانده و پس از اتمام تمرین نیز متابولیسم بدن در مدت ۳۰ دقیقه دو برابر می‌شود. از این رو یکی از حرکت‌هایی که در ورزش های کالری سوز به عنوان چربی سوز سریع از آن یاد می‌شود اسکوات پرشی است.

ورزش های ساده کالری سوز

برخی افراد محدودیت‌هایی در انجام ورزش دارند یا به هر دلیلی به دنبال ورزش های کالری سوز ساده‌تری هستند. تنوع بالایی که در میان ورزش‌های مختلف وجود دارد سبب شده تا برای هر نوع سلیقه و نیازی تمریناتی وجود داشته باشد تا همه بتوانند از آن بهره‌مند شوند. این ورزش‌های ساده عبارتند از:

حرکت پروانه

این حرکت در عین ساده بودن ضربان قلب را بالا برده و در تقویت عضلات بدن و کالری سوزی نقش مهمی را ایفا می‌کند. از مزیت آن نیز می‌توان امکان انجام حتی در محیط‌های کوچک را نام برد. شدت انجام این کار با میزان سوزاندن کالری رابطه مستقیمی دارد و می‌تواند بین ۷ تا ۱۲ کالری در دقیقه بسوزاند.

ایروبیک و رقص

افرادی که به ورزش‌های خشک و سخت تمایلی ندارند می‌توانند از ایروبیک کمک بگیرند. رقص و ایروبیک نیز از جمله ورزش های کالری سوز هستند که علاوه بر چربی سوزی، در بالا بردن روحیه و شادابی فرد نیز موثرند.

ایروبیک و رقص

پیاده روی

یکی از آسان‌ترین روش‌های سوزاندن کالری پیاده روی است که همیشه و همه جا نیز در دسترس قرار دارد. شما برای انجام این کار به تجهیزات خاصی نیاز نداشته و در حیاط، کوچه و خیابان هم می‌توانید آن را انجام دهید و در هر دقیقه بین ۳ تا ۶ کالری بسوزانید.

ورزش های چربی سوز پهلو

برای اینکه از شر چربی‌های پهلو خلاص شوید لازم است تا برخی از حرکات ورزشی را به صورت ترکیبی و در کنار هم انجام دهید. ورزش های کالری سوز بسیاری در این خصوص وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را در خانه یا باشگاه انجام دهید. ادامه برخی از موثرترین حرکات را معرفی می‌کنیم:

  • بالا آوردن پاها در حالت خوابیده
  • حرکات دوچرخه سواری یا کرانچ دوچرخه
  • حرکت‌های دراز و نشست
  • حرکت چرخش روسی
  • حرکت کوه‌نوردی
  • حرکت پلانک جانبی یا پهلو

ورزش های چربی سوز باشگاه

یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها به ویژه در میان قشر جوان، بدنسازی است. انجام ورزش های کالری سوز  بدنسازی به شما کمک می‌کند تا بتوانید چربی‌های اضافی بدن خود را به عضله تبدیل کنید و یکی از مهم‌ترین مزایای آن این است که کالری سوزی در بدن فرد تا ۴۸ ساعت پس از تمرین نیز ادامه دارد.

تمرینات قدرتی همچون بدنسازی از ورزش های چربی سوز با دمبل و وزنه محسوب می‌شود که حتی بدون آن‌ها هم می‌توانید به هدف چربی سوزی دست یابید. از این رو شاید شما عرق چندانی هم نکنید اما سوزاندن کالری در بدنتان بالا خواهد رفت.

کالری سوزی کدام ورزش بیشتر است

طبق تحقیقات انجام گرفته بر روی میزان کالری سوزانده شده در هر ورزش، مشخص شد که برخی از ورزش‌ها نسبت به سایر تمرینات از کالری سوزی بالاتری بهره می‌برند. در این پروژه‌های تحقیقاتی از افرادی با وزن‌های گوناگون در مدت ۳۰ دقیقه استفاده شد که بر اساس آن ورزش‌های دویدن روی تردمیل، تمرین با وزنه با شدت زیاد، دوچرخه ثابت و شنا کردن بیشترین میزان کالری سوزی را به خود اختصاص دادند.

ورزش های چربی سوز باشگاه

کلام پایانی

ورزش‌های متنوعی برای سوزاندن چربی و کالری وجود دارند که می‌توان با در نظر گرفتن سلیقه و شرایط دست به انتخاب و انجام آن‌ها زد. حال که با کالری سوزاندن ورزش های مختلف آشنا شدیم راحت‌تر می‌توانیم ورزشی متناسب با شرایط جسمانی، زمانی و موقعیتی خود انتخاب کنیم. معرفی ورزش های کالری سوز در این مقاله به ما این نکته را یادآور می‌شود که برای رسیدن نتیجه بهتر در کالری سوزی بهتر است از چند تمرین هوازی و قدرتی در کنار یکدیگر استفاده کنیم. شدت انجام تمرینات نیز با میزان کالری سوزی ارتباط مستقیمی داشته و انتخاب میزان آن به شما بستگی دارد.

بریم خرید یک مرجع مقایسه قیمت است که قیمت محصولات را در فروشگاه های اینترنتی مختلف بررسی می کند برای مشاهده قیمت انواع لوازم ورزشی در فروشگاه های اینترنتی مختلف و خرید از ارزان ترین فروشنده می توانید به وب سایت بریم خرید مراجعه کنید.