آیا هارد SSD نسبت به قیمت آن ارزش دارند؟ (مزایا و معایب در مقابل هارد دیسک ها)

528
آیا هارد SSD نسبت به قیمت آن ارزش دارند؟


آیا هارد SSD نسبت به قیمت آن ارزش دارند؟ به طور کلی، SSD‌ها تقریباً همیشه ارزش آن را دارند، حتی اگر گران تر از HDD‌های سنتی هستند.  SSD در مقایسه با هارد دیسک بسیار سریعتر، قابل اعتمادتر، کارآمدتر و صرفه جویی در فضا خواهد بود.  معمولاً تنها دلیل انتخاب هارد دیسک به جای SSD صرفه جویی در هزینه با ظرفیت ذخیره سازی بسیار زیاد است.

این پاسخ کوتاه و شیرین است، اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه چیزی برای رایانه شخصی (و بودجه) شما بهتر کار می‌کند، ملاحظات/توصیه‌های مهمی وجود دارد.

این راهنمای سریع به جزئیاتی که واقعاً برای شما اهمیت دارد، می‌پردازد.  وقتی کارتان در اینجا تمام شد، تضمین می‌کنیم که دقیقاً می‌دانید آیا یک SSD برای رایانه شخصی شما ارزشش را دارد یا خیر. در ادامه با مجله بریم خرید همراه باشید.

درایوهای حالت جامد در مقابل هارد دیسک ها

درایوهای حالت جامد در مقابل هارد دیسک ها

هارد دیسک‌ها (HDD) داده‌ها را روی دیسک‌های مغناطیسی در حال چرخش ذخیره می‌کنند.  دیسک‌ها بادوام هستند، فضای ذخیره‌سازی بسیار زیادی را ارائه می‌کنند و می‌توان به راحتی آن‌ها را بازنویسی کرد، اما آن‌قدر کند هستند که حتی با ضعیف‌ترین CPU‌های مدرن همخوانی ندارند.

سریع‌ترین هارد دیسک‌ها تا ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند، و خواندن و دسترسی به داده‌ها به یک هارد دیسک خوب در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلی‌ثانیه طول می‌کشد، که بسیار سریع به نظر می‌رسد… تا زمانی که متوجه شوید میلیون‌ها برابر زمانی است که یک CPU متوسط ​​برای تکمیل یک پردازنده لازم است. عمل.  این محدودیت‌های چرخشی و مکانیکی همچنین سرعت خواندن و نوشتن هارد دیسک‌ها را به شدت محدود می‌کند، به‌جز گران‌ترین مدل‌ها به سختی می‌توانند به ۲۰۰ مگابایت در ثانیه برسند.

درایوهای حالت جامد کارها را کمی متفاوت انجام می‌دهند.  SSD‌ها به جای چرخاندن دیسک‌ها، داده‌ها را بر روی تراشه‌های غیرفرار مملو از سلول‌های حافظه فلش NAND ذخیره می‌کنند که در مقایسه با هارد دیسک‌ها مزایای ملموسی را ارائه می‌دهد.

کمبود قطعات متحرک باعث می‌شود SSD‌ها بی صدا کار کنند و در برابر آسیب‌های فیزیکی مقاوم تر شوند و سلول‌های فلش مموری آن‌ها انرژی کمتری نسبت به هارددیسک مصرف می‌کنند و برای استفاده در لپ تاپ‌ها و دستگاه‌های کوچکتر کوچکتر می‌شوند.  فلش مموری همچنین زمان خواندن/نوشتن بسیار سریعتری را در مقایسه با هارد دیسک ارائه می‌دهد.

SSD‌های استاندارد ۲٫ ۵ اینچی به سرعت انتقال ۶۰۰ مگابایت بر ثانیه توسط رابط‌های SATA محدود می‌شوند، اما SSD‌های جدیدتر با استفاده از اسلات‌های PCIe بسیار سریع تر و بهینه سازی عملکرد با استفاده از پروتکل NVMe، این محدودیت‌ها را برطرف کرده‌اند.

در حقیقت، بهترین SSD‌های PCIe NVMe امروزی می‌توانند به سرعت خواندن و نوشتن تا ۷ گیگابایت در ثانیه دست پیدا کنند.

در اینجا یک مقایسه سریع وجود دارد تا به شما نشان دهد که چقدر تفاوت بین عملکرد خواندن و نوشتن SSD‌های PCIe NVMe و هارد دیسک‌ها می‌تواند شدید باشد:

Seagate Exos 2×۱۴ خود را به عنوان سریعترین HDD موجود معرفی کرده است. می‌تواند به سرعت خواندن و نوشتن پایدار تا ۵۲۴ مگابایت بر ثانیه برسد.

Kingston KC3000 یکی دیگر از هیولاهای اجرا کننده است.  سرعت خواندن و نوشتن تا ۷ گیگابایت در ثانیه، ۱۳٫ ۳۶ برابر سیگیت Exos 2×۱۴ است.

این عالی است و همه چیز، اما این اعداد بدون زمینه معنی زیادی ندارند.  در بخش‌های بعدی، تمام مزایای استفاده از SSD بر روی هارد دیسک به شما توضیح داده می‌شود.

چه زمانی یک SSD ارزش آن را دارد؟

چه زمانی یک SSD ارزش آن را دارد؟

نیاز به انرژی کمتر، عملکرد بی‌صدا و دوام فیزیکی بیشتر، همه مزایای مهمی هستند، اما در مقایسه با مزیت واقعی: سرعت، رنگ پریده‌اند.

داشتن فضای ذخیره سازی سریع تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

رایانه شما همیشه به حافظه خود دسترسی دارد.  بوت کردن سیستم عامل، بارگیری برنامه‌ها، ذخیره و بازیابی فایل‌ها، و انواع عملیات دیگری که در زیر هود انجام می‌شود.  شاید شنیده باشید که داشتن SSD باعث می‌شود کامپیوتر شما سریعتر بوت شود، اما ممکن است ندانید که چقدر سریعتر است.

یک کامپیوتر با SSD می‌تواند در عرض چند ثانیه یک راه اندازی مجدد کامل انجام دهد و می‌تواند شما را در یک چشم به هم زدن وارد پروفایل کاربری خود کند و این تازه شروع کار است. می‌توانید بزرگترین برنامه‌ها را در چند ثانیه نصب کنید.  برنامه‌ها فورا بارگذاری می‌شوند.  فایل‌ها به محض کلیک بر روی آنها باز می‌شوند و در دسترس شما هستند.

به نظر می‌رسد رایانه‌های دارای HDD در حال کار با حرکت آهسته هستند.  شما هرگز نمی‌خواهید به عقب برگردید.

تقریباً هر کسی که HDD داشته باشد از ارتقاء به SSD سود می‌برد و هرکسی که SATA SSD داشته باشد از ارتقا به PCIe NVMe SSD سود خواهد برد.  واقعاً فقط چند مورد وجود دارد که می‌خواهید به هارد دیسک بچسبید.

انواع بازی‌هایی که بیشترین سود را از SSD می‌برند

انواع بازی‌هایی که بیشترین سود را از SSD می‌برند

عملکرد بازی بدون شک یکی از بزرگترین ملاحظاتی است که برای بسیاری از کاربران در تصمیم گیری برای ذخیره سازی رایانه شخصی خود نقش دارد.

بدون شک، SSD‌ها برای بازی ارزشش را دارند.  این امر مخصوصاً برای بازی‌هایی که دارای صفحه نمایش بارگیری زیاد، نقشه‌های بزرگ یا بافت سنگین هستند صادق است.  تفاوت بارگذاری بازی‌ها در یک SSD در مقابل یک HDD قابل توجه است.

بازی‌های استراتژیک مانند Total Warhammer ، بازی‌های RPG جهان باز مانند The Witcher یا Elder Scrolls ، بازی‌های مسابقه‌ای با نقشه‌های بزرگ مانند Forza – این‌ها انواع بازی‌هایی هستند که با SSD عملکرد بسیار بالایی دارند.

حتی بازی‌های رقابتی نسبتاً سبک‌وزن مانند Valorant ،  League of Legends ،  Rocket League ،  Apex Legends و غیره نیز با SSD مزایای قابل‌توجهی خواهند داشت.

با یک SSD فراموش خواهید کرد که بسیاری از بازی‌هایتان تا به حال دارای صفحه نمایش بارگیری بوده‌اند و ممکن است شاهد افزایش زیادی در عملکرد و نرخ فریم باشید.  به معنای واقعی کلمه هر اقدامی کمی (یا بسیار) سریعتر و پاسخگوتر احساس می‌شود.

چه زمانی یک هارد دیسک ارزش آن را دارد؟

چه زمانی یک هارد دیسک ارزش آن را دارد؟

همان‌قدر که SSD فوق‌العاده هستند، در مقایسه با هارد دیسک‌ها دارای نکات منفی هستند.  اولین مورد واضح است:  قیمت .

به سختی می‌توانید یک SSD را پیدا کنید که همان ارزش را (به $/GB) با همه هارد دیسک‌ها به جز گران ترین هارد ارائه می‌دهد، بنابراین اگر نمی‌توانید SSD متناسب با هر دو دستگاه خود را پیدا کنید، ممکن است با یک هارد دیسک گیر کنید. بودجه و نیازهای ذخیره سازی داده شما

دومین نقطه ضعفی که SSD‌ها نسبت به هارد دیسک دارند به قیمت آن مربوط می‌شود:  ظرفیت ذخیره سازی .

در حالی که از نظر فنی می‌توانید SSD‌هایی را با ظرفیت‌های خوبی در TB پیدا کنید، SSD‌های بزرگ‌تر آنقدر گران هستند که برای بسیاری از کاربران کاربردی نباشند.  هارد دیسک‌ها نسبت به قیمت، فضای ذخیره‌سازی بسیار بیشتری را ارائه می‌کنند، بنابراین اگر به آن ترابایت فضای ذخیره‌سازی اضافی نیاز دارید، ممکن است یک SSD برای شما مناسب نباشد.

حقیقتاً، موارد مدرن زیادی وجود ندارد که بخواهید به جای ارتقاء به SSD از هارد دیسک استفاده کنید.  پتانسیل مثبت آن بسیار زیاد است، و مزایای آن بیش از اندازه کافی است که هزینه بیشتر و ظرفیت کمتر SSDها را بیشتر کند.

امیدواریم به اندازه‌ای دیده باشید که شما را متقاعد کند که SSD‌ها ارزشش را دارند، اما ممکن است هنوز چند نگرانی داشته باشید که باید به آنها رسیدگی شود.  شاید شنیده باشید که SSD‌ها به اندازه هارددیسک‌ها قابل اعتماد یا ماندگار نیستند و این اطلاعات مبهم اما شوم شما را از کشیدن ماشه باز می‌دارد.

آیا SSD‌ها قابل اعتماد و ماندگار هستند؟

آیا SSD‌ها قابل اعتماد و ماندگار هستند؟

اولین SSD‌هایی که وارد بازار لوازم الکترونیکی مصرفی شدند از چند اشکال عمده رنج می‌بردند:  قیمت، ظرفیت، طول عمر و قابلیت اطمینان .

قبلاً در مورد قیمت و ظرفیت صحبت کرده‌ایم – که هر دو در طول سال‌ها بهبود یافته‌اند – اما آیا SSD‌ها از زمانی که برای اولین بار معرفی شدند قابل اعتمادتر و ماندگارتر شده‌اند؟

در یک کلام:  بله .

SSD‌های اولیه از استقامت نوشتن محدود رنج می‌بردند، به این معنی که داده‌ها را فقط می‌توان چندین بار در سلول‌های فلش NAND آنها نوشت، قبل از اینکه سلول‌ها فرسوده شوند و به طور کامل کار نکنند.

SSD‌های جدیدتر سلول‌های فلش را بهبود بخشیده‌اند و از تعدادی تکنیک برای به حداقل رساندن ساییدگی و پارگی استفاده می‌کنند و نتایج خود گویای آن است.  SSD‌های مدرن همچنین دارای رتبه استقامت ۳۰۰۰ ترابایت (ترابایت نوشته شده) یا بیشتر هستند که برای اکثریت قریب به اتفاق کاربران کافی است.

تعیین اینکه آیا SSD‌ها به اندازه هارد دیسک دوام می‌آورند یا خیر کمی مشکل است، زیرا بسته به جایی که نگاه می‌کنید، پاسخ‌های متفاوتی دریافت خواهید کرد.  برخی می‌گویند HDD‌ها و SSD‌ها دارای نرخ خرابی و طول عمر کلی بسیار مشابهی هستند – بین ۵ تا ۱۰ سال – و برخی دیگر می‌گویند که SSD‌ها به دلیل محدودیت‌های نوشتن، احتمال خرابی زودتر دارند.

این مطالعه (نه کاملاً علمی) توسط Backblaze ، یک شرکت ذخیره سازی ابری، توسط بسیاری از نشریات آنلاین به عنوان شواهدی مبنی بر اینکه SSD‌ها کمی قابل اعتمادتر از HDD هستند، ارجاع داده شده است، اما دقت مطالعه مورد بحث است.

در حال حاضر احتمالاً می‌توان فرض کرد که می‌خواهید SSD خود را تقریباً به همان اندازه که یک هارد دیسک را تعویض می‌کنید تعویض کنید: تقریباً هر ۳ تا ۵ سال (اگر بیشتر محتاط باشید).

و از آنجایی که هارد دیسک‌ها به دلیل کاهش سرعت در هنگام پر شدن بدنام هستند، این احتمال وجود دارد که یک SSD 5 ساله همچنان عملکرد بسیار بهتری نسبت به یک هارد دیسک مشابه داشته باشد.

تاریخچه SSD ها

تاریخچه SSD ها

فن آوری ذخیره سازی داده‌ها در قرن گذشته راه طولانی را پیموده است.  همه چیز با کارت‌های پانچ شروع شد ، سپس به درام‌های مغناطیسی، درایوهای نوار مغناطیسی، و هسته‌های مغناطیسی و دیسک‌های فلاپی منتقل شد، که هیچ کدام نمی‌توانند بیش از چند کیلوبایت ذخیره کنند.

ظهور رایانه شخصی به توسعه فناوری ذخیره سازی داده‌ها منجر شد و به زودی دیسک‌های فلاپی جایگزین هارد دیسک‌های کوچک شد که انتقال داده‌ها سریع تر و ظرفیت ذخیره سازی بیشتر را ارائه می‌دادند.

ثابت شد که فناوری هارد دیسک به همان اندازه که بادوام است، انعطاف پذیر است و ظرفیت هارددیسک‌ها به طور تصاعدی افزایش می‌یابد، حتی با اینکه فاکتورهای شکل آنها فشرده تر و قابل حمل تر می‌شود.  با افزایش حجم و پیچیدگی برنامه‌ها، مشخص شد که حتی دیسک‌های سخت با رابط SATA سریع‌تر نمی‌توانند داده‌ها را با سرعت کافی انتقال دهند تا نیازهای روزافزون نرم‌افزارهای مدرن را برآورده کنند.

کاربران برای مدت طولانی فقط با توالی راه‌اندازی چند دقیقه‌ای و زمان‌های بارگذاری بی‌پایان مواجه می‌شوند، بنابراین سازندگان جستجو برای جایگزینی مناسب برای هارد دیسک‌ها را آغاز کردند.  در کمال تعجب آنها (و دیگران)، راه حل از یک توسعه جدید آینده نگر نبود، بلکه از فناوری است که برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ پیشگام شد : درایوهای حالت جامد.

درایوهای حالت جامد دهه‌ها را به‌عنوان حوزه انحصاری محققان و کسب‌وکارهای آینده‌نگر با پردازنده‌های مرکزی بزرگ و بودجه‌های بزرگ‌تر سپری کردند.

زمانی که اولین حق ثبت اختراع برای SSD مبتنی بر فلش در سال ۱۹۸۹ ثبت شد، این وضعیت شروع به تغییر کرد، اما تقریباً بیست سال دیگر طول کشید تا این فناوری به اندازه کافی مقرون به صرفه و فراگیر شود تا در واقع تهدیدی برای تسلط HDD بر صنعت ذخیره سازی داده مصرف کننده باشد. .

SSD‌ها با افزایش ظرفیت و کاهش قیمت‌ها به طور پیوسته محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.  لپ‌تاپ‌های جدید و دسک‌تاپ‌های از پیش ساخته شده بیشتر و بیشتر با SSD به‌جای HDD عرضه می‌شوند و تعداد کمتری از علاقه‌مندان به رایانه، HDD‌ها را به‌عنوان ذخیره‌سازی اصلی داده انتخاب می‌کنند.

آیا هارد SSD نسبت به قیمت آن ارزش دارند؟

آیا هارد SSD نسبت به قیمت آن ارزش دارند؟

SSD‌ها ارزش پرداخت را دارند.  ممکن است از نظر دلار/گیگابایت کمی گران‌تر باشند، اما با سرعت خواندن و نوشتن دیوانه‌کننده‌شان، بیشتر از قیمت اضافه شده را جبران می‌کنند، به خصوص اگر یک SSD PCIe NVMe را انتخاب کنید.

اغراق کردن اینکه یک SSD چقدر تجربه محاسباتی شما را بهبود می‌بخشد، سخت است.  توضیح کافی برای استفاده از هارد دیسک سخت است، و ما قطعاً توصیه می‌کنیم که خودتان آن را تجربه کنید.