اتاق رنگ چیست و آنچه باید در مورد اتاق رنگ بدانید؟

741
اتاق رنگ چیست

اگر هنگام خرید خودرو، به رنگ خودرو دقت کنیم، می‌بینیم که تمام بدنه بدون حتی بخش کوچکی رنگ شده و به غیر از این موضوع، رنگ در تمام بخش‌ها به یک شکل و اندازه است. به نظرتان این گونه رنگ بدنه چگونه ایجاد شده؟ آیا افراد متخصص با دست و قلم مو بدنه خودرو‌ها را رنگ می‌کنند یا ابزار آلات مخصوص؟ یقیناً این دقت و درستی در رنگ بدنه خودرو‌ها توسط یک شخص ایجاد نشده، اما سؤال اصلی اینجاست که خودرو‌ها در کجا رنگ می‌شوند؟ همانطور که در بالا اشاره کردیم، رنگ کردن بدنه خودرو بسیار دقیق و بی نقص است، پس رنگ کاری بدنه یک موضوع دقیق و مهم در ساخت خودرو است که توسط بخشی به نام اتاق رنگ صورت می‌گیرد. اما اتاق رنگ چیست، چه خصوصیاتی دارد یا در کل به چه دردی می‌خورد؟ در این مقاله از سایت بریم خرید با ما همراه باشید تا با اتاق رنگ به صورت کامل آشنا شویم و به سؤالات‌مان در این مورد پاسخ درستی دهیم.

اتاق رنگ چیست

اتاق رنگ چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اتاق رنگ مکانی است برای رنگ‌آمیزی دقیق و درست بدنه خودرو. البته به اتاق رنگ، کوره رنگ هم می‌گویند ولی معمولاً از همین اصطلاح اتاق رنگ در ایران استفاده می‌شود.

اتاق رنگ دارای حساسیت بالایی است و حتماً باید دارای فناوری‌ها و خصوصیات مهمی باشد تا بتواند به درستی بدنه خودرو را رنگ کاری کند. به همین دلیل اتاق رنگ توسط شرکت‌های مخصوص تولید می‌شوند و در اختیار صنایع قرار می‌گیرند.

اتاق رنگ چیست

اتاق رنگ چه کار می‌کند؟

کوره رنگ یا همان اتاق رنگ، باید بدنه خودرو را به صورت دقیق رنگ کاری کرده و در نهایت با فناوری‌های موجود، رنگ را تثبیت کند تا رنگ به صورت کامل و بی نقص، در طولانی مدت روی بدنه خودرو بماند.

اتاق رنگ چیست

استاندار‌های اتاق رنگ چیست؟

۱٫ دما

دمای اتاق رنگ بسیار مهم است، زیرا نباید آنقدر دما بالا باشد که رنگ نتواند به درستی کار خود را انجام دهد و نباید آنقدر کم باشد که رنگ نتواند به درستی روی بدنه بنشیند. دمای اتاق رنگ توسط سنسور‌هایی در بخش‌های مختلف اتاق تنظیم می‌شود. دمای مناسب اتاق رنگ در هنگام پاشش رنگ، دمایی بین ۲۳ تا ۲۴ درجه است.

بعد از پاشش رنگ روی بدنه خودرو در اتاق رنگ، دما توسط همان سنسور‌ها افزایش پیدا می‌کند تا رنگ بتواند خودرو را روی بدنه تثبیت کند. معمولاً در این مرحله دمای اتاق به ۶۴ درجه می‌رسد.

در مراحل مختلف تنظیم دما، بخش‌های مختلفی کمک می‌کنند؛ بخش‌هایی مثل چراغ IR یا سنسور‌های تنظیم دما. از تمام این بخش‌ها برای افزایش، کاهش و یا ثابت نگه داشتن دما استفاده می‌شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعات دما در اتاق رنگ، یکی بودن دما در تمام بخش‌های اتاق است، این کار معمولاً با کمک سنسور‌های تنظیم دما و چراغ‌های IR انجام می‌شود.

۲٫ هوا موجود در اتاق رنگ

یکی دیگر از موضوعاتی که در اتاق رنگ به آن بسیار توجه می‌شود، پاک بودن هوای داخل اتاق رنگ است. هوای موجود در اتاق رنگ، توسط مراحل مختلفی تصویه می‌شود تا هیج گونه ذرات یا آلودگی در آن وجود نداشته باشد. دلیل این موضوع این است که اگر در هوای اتاق رنگ، هر نوع آلودگی وجود داشته باشد، در نتیجه نهایی رنگ کاری، بسیار تأثیر‌گذار است.

معمولاً تصویه هوای اتاق رنگ در دو مرحله انجام می‌شود.

مرحله اول: هوای تازه از بیرون توسط سنسور‌ها و فیلتر‌های مختلف تصویه و وارد می‌شود.

مرحله دو: هوای موجود در اتاق رنگ، پس از مرحله رنگ پاشی بدنه، دوباره توسط فیلتر‌های مختلف تصویه و در نهایت با تغییر دما که توسط بخش‌های دیگر انجام می‌شود، وارد محیط اتاق رنگ می‌شود.

اتاق رنگ چیست

وسایل موجود در اتاق رنگ چیست؟

به طور کل داخل اتاق رنگ بخش‌های مختلفی از جمله سنسور‌های تنظیم حرارت، سیستم روشنایی، پنل‌های کنترل، مجرای اگزوز، کانال اگزوز، کمپرسور‌های هوا، فیلتر‌های تصفیه هوا، تفنگ اسپری، شیلنگ هوا و قرقره شیلنگ هوا، دستگاه تنفس هوا، تجهیزات ایمنی، کیت‌های سیم‌کشی، کفپوش و دیوارپوش، درب‌های غلتکی رنگ، مبدل‌های فاز و مانومتر، وجود دارد.

اتاق رنگ چیست

تعویض رنگ خودرو چگونه انجام می‌شود؟

اگر از رنگ خودرو خود خسته شده‌اید یا با هر دلیل دیگر، می‌خواهید رنگ بدنه خودرو خود را تغییر دهید؛ باید اول مراحل قانونی مشخصی را طی کنید. این مراحل را می‌توانید با مراجعه به پلیس راهنمایی و رانندگی انجام دهید. بعد از انجام تمام مراحل قانونی، به شما مجوزی داده می‌شود که باید آن را به مراکز رنگ‌آمیزی بدنه خودرو تحویل داده و بدنه را با رنگی جدید، رنگ کنید.

بعد از تغییر و یا بازسازی رنگ بدنه، باز باید به مراکز راهنمایی و رانندگی یا تعویض پلاک مراجعه تا ادامه مراحل قانونی انجام شود. دقت کنید که اگر رنگ خودرو را بدون طی کردن مراحل قانونی، تغییر دهید، در صورت مشاهده پلیس، به مشکلات مختلفی بر خواهید خورد.

اتاق رنگ چیست

هزینه رنگ کاری خودرو توسط اتاق رنگ چقدر است؟

در این مورد، مبالغ مختلفی وجود دارد، دلیل این اختلاف هزینه می‌تواند شعبه اتاق رنگی باشد که انتخاب کرده‌ایم، یا می‌تواند نسبت به قسمت مورد نظر خودرو خود برای تغییر رنگ، متفاوت باشد. به غیر از این موضوعات، میزان هزینه رنگ کاری خودرو به رنگ و مدل خودرو مورد نظر نیز بستگی دارد. برای مثال اگر بخواهیم پژو‌مان را با رنگ قرمز رنگ بزنیم، باید هزینه متفاوتی با رنگ کاری سمندی که می‌خواهیم سفید کنیم، بپردازیم.

اتاق رنگ چیست

خلاصه مطلب

رنگ‌آمیزی خودرو یک کار تخصصی است، پس اگر شنیدید که مراکزی بدون استفاده از اتاق رنگ، خودرو‌ها را رنگ می‌کنند و هزینه کمتری هم می‌گیرند، به درستی کار این مراکز شک کنید. در این مقاله از سایت بریم خرید با اتاق رنگ و موضوعات مرتبط با آن آشنا شدیم و به صورت کلی به بررسی عنوان هایی نظیر هزینه رنگ کاری خودرو توسط اتاق رنگ چقدر است؟  تعویض رنگ خودرو چگونه انجام می‌شود؟ وسایل موجود در اتاق رنگ چیست؟ استاندار‌های اتاق رنگ چیست؟ اتاق رنگ چه کار می‌کند؟ پرداختیم. در پایان امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید و کاربردی بوده باشد و از آنها بهره‌مند شده باشید.

 

منبع: alibaba.com