انواع روش‌های استعلام سند خودرو را بشناسید

405
انواع روش‌های استعلام سند خودرو چیست؟

متاسفانه امروزه در زمینه خرید و فروش خودرو، کلاهبرداری‌های زیادی می‌شود که سرانجام همه آن‌ها هم پشیمانی برای خریدار خودرو است، زیرا اثبات کلاهبرداری در دادگاه سخت است شاید ما نتوانیم این کار را بکنیم. اما بیایید با کمی قبل‌تر، یعنی وقتی که هنور خودرویی را نخریده‌ایم برگردیم. در این زمان، ما می‌توانیم به راحتی و با صرف زمان کم‌ترین ممکن، از کلاهبرداری در فرایند خودرو جلوگیری کنیم. اما چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ تا آخر این مقاله از سایت بریم خرید، با ما همراه باشید تا با انواع روش‌های استعلام سند خودرو آشنا شویم، تا از کلاهبرداری‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، جلوگیری کنیم.

انواع روش‌های استعلام سند خودرو چیست؟

سند سبز خودرو چیست؟

بیایید قبل از اینکه به سراغ استعلام سند خودرو برویم، ببینیم که سند چیست. سند خودرو، برگی است که در آن مشخصات خریدار و خودرو وجود دارد. از این سند معمولاً برای فعالیت‌های قانونی خودرو استفاده می‌شود.

برگ سبز چیست؟

شاید تا به حال، نام سند خودرو و برگ سبز خودرو را با هم شنیده باشید، اما برگ سبز خودرو چیست؟ شما بعد از اینکه تنظیم اولیه قرار داد خرید خودرو خود را انجام می‌دهید، باید برای ادامه فعالیت‌ها به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. بعد از مراجعه به این مراکز، پلیس درستی و اصلات خودرو و شخص خریدار خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهد، بعد از اینکار، در صورت تأیید کامل، پلیس به شما برگه‌ای به عنوان برگه سبز می‌دهد؛ این برگ، یکی از موارد رسمی خودرو شما است که باید تا زمان فروش خودرو، همانند سند خودرو، به همراه داشته باشید.

انواع روش‌های استعلام سند خودرو چیست؟

تفاوت بین سند خودرو و برگ سبز خودرو چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، برگ سبز، سندی است که توسط پلیس راهور به شما تحویل داده می‌شود. این برگه، بیان‌کننده این موضوع است که پلاک خودرو خریداری شده توسط شما، برای خود شما است. توجه کنید، اگر بعد از فروش خودرو، برگ سبز خودرو را به مراکز تعویض پلاک ببرید، می‌توانید از همان پلاکی که روی خودرو قبلی خود داشته‌اید، برای خودرو جدید خود استفاده کنید.

در نقطه مقابل، سند خودرو، برگه‌ای است که در دفتر‌های اسنادی رسمی، در جهت بیان مالکیت کلی خودرو، به ثبت رسیده است. این به این معنی است که تمام حقوق قانونی خودرو، بر عهده شما است.

انواع روش‌های استعلام سند خودرو

برای استعلام سند خودرو خودرو، راه‌های زیادی وجود دارد، اما ما بهترین و بهینه‌ترین این راه‌ها را بریتان در پایین جمع‌آوری کرده‌ایم.

انواع روش‌های استعلام سند خودرو چیست؟

استعلام سند خودرو از طریق کد ملی

برای این کار، باید به صورت حضوری اقدام کنید، زیرا هنوز برای انجام انلاین این فعالیت، بستری آماده نشده است. برای استعلام سند خودرو از طریق کد ملی، باید به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بروید. بعد از اینکار می‌توانید با ارائه مدارک شناسایی خود، از به نام خوردگی خودرو خریداری شده، به نام خود، مطلع شوید. توجه کنید که برای انجام بهتر و سریع‌تر این فرایند، تمام مدارک شناسایی خود را به همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز به هرکدام، از آن‌ها استفاده کنید.

انواع روش‌های استعلام سند خودرو چیست؟

استعلام سند خودرو از طریق دفترخانه

یکی از بهترین مزیت‌های این نوع استعلام سند خودرو، این است که شما می‌توانید به صورت آنلاین تمام فرایند استعلام سند خودرو را انجام دهید. برای انجام این فرایند می‌توانید به وب سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مراجعه کنید. بعد از مراجعه به این سایت می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

وارد منو خدمات الکترونیک شوید.

گزینه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر رسمی را انتخاب کنید.

شناسه سند و رمز تصدیق مورد نظر را در دو بخش مربوط بنوسید.

با تأیید کردن اطلاعات، تمام اطلاعاتی که در مورد نشانی مورد نظر (‌شناسه سند و رمز تصدیق ) وجود دارد، به شما نمایش داده می‌شود.

انواع روش‌های استعلام سند خودرو چیست؟

چگونه می‌توانیم خودرو در رهن کارخانه را استعلام سند کنیم؟

اگر خودرویی را به صورت پیش پرداخت خریداری کرده‌اید، تا زمان تحویل نمی‌توانید استعلام سند کنید. البته می‌توانید این کار را انجام دهید، اما در هر صورت، خودرو قبل از تحویل به شما، به نام کارخانه سازنده است، نه شما. هنگامی که خودرو، به شما تحویل داده شود، سند نیز به نام شما خواهد شد.

چگونه می‌توانیم قبل از پایان قسط‌ها خودرو، استعلام سند کنیم؟

اگر هنوز آخرین قسط خودرتان را به شرکت سانده نداده‌اید و می‌خواهید ببینید که آیا خودرو به نام شما است یا خیر، می‌توانید این بخش را با دقت مطالعه کنید.

برای این کار، باید وارد سایت شرکت مد نظر خود شده و در سایت، با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز خود، تمام اطلاعات مربوط به خودرو خود، اعم از تعداد اقساط باقیمانده و مشخصات مالک را مشاهده کنید.

انواع روش‌های استعلام سند خودرو چیست؟

 

آیا از طریق پلاک می‌توانیم استعلام سند خودرو کنیم؟

از آنجایی که مشخصات فرد دارنده خودرو یک موضوع محرمانه است، ما توانیم فقط از طریق این کد اقدام کنیم. زیرا اگر اینکار مجاز باشد، اطلاعات تمام دارنده‌های خودرو، به راحتی در دسترس عموم قرار می‌گیرد. اما در این حال هم ما می‌توانیم از طریق روشی این کار را انجام دهیم. اما این روش، برای ما به عنوان یک شهروند عادی، راحت نیست، پس بهتر است به جای این کار و به دردسر انداختن خودمان، راه‌های دیگر را انتخاب کنیم.

انواع روش‌های استعلام سند خودرو چیست؟

آیا از طریق کد VIN می‌توانیم استعلام سند خودرو کنیم؟

ما با استفاده از کد VIN می‌توانیم به اطلاعاتی مثل میزان عوارض شهرداری، مدل خودرو و یا میزان خلافی خودرو دسترسی پیدا کنیم. اما نمی‌توانیم با استفاده از این کد، استعلام سند خودرو کنیم.

انواع روش‌های استعلام سند خودرو چیست؟

خلاصه مطلب

استعلام سند خودرو، امروزه یک موضوع مهم در هنگام خرید خودرو می‌باشد، زیرا هر روزه کلاهبرداری‌ها در این زمینه بیشتر می‌شود و ما می‌توانیم با این کار، قبل از خرید و پرداخت کامل پول خودرو، از واگذاری خودرو به خودمان مطمئن شویم. پس باید حواسمان باشد که تا حد امکان روی این موضوع زوم کنیم. در این مقاله از سایت بریم خرید، موتور جست و جوی بهترین قیمت انواع…، با موضوع روش‌های استعلام سند خودرو آشنا شدیم و برخی از سؤالات در این زمینه پاسخ دادیم.

منبع