بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو

978
بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو

تا به حال همه ما تجربه نشستن در ماشین پارک شده در زیرآفتاب را داشته‌ایم. به محض اینکه وارد ماشین می‌شویم، برای اینکه خود را از گرمای هوای داخل ماشین نجات دهیم، بلافاصله به فکر روشن کردن کولر ماشین خواهیم افتاد. اما به محض اینکه چند دقیقه از روشن شدن کولر ماشین میگذرد، بوی سوختگی همچون بوی لاستیک به مشام ما می‌رسد. اما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که این بو از کجا و چگونه به وجود می‌آید؟ آیا مشکل از کولر ماشین ما بوده و یا در زمان مناسبی کولر خودروی خود را روشن نکرده‌ایم. ما در این مقاله از سایت بریم خرید به شما نکاتی درباره بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو، خواهیم گفت و شما را با زمان درست و جزئیات نحوه صحیح استفاده از کولر خودرو آشنا خواهیم کرد. با استفاده از این نکات شما به راحتی و بدون هیچ نگرانی می‌توانید ازسیستم خنک کننده ماشینتان استفاده کنید. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو

بهترین زمان روشن کردن و استفاده از کولر خودرو

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که بلافاصله پس از اینکه وارد ماشین می‌شوید، اقدام به روشن کردن کولر ماشین می‌کنید، باید بدانید که با این کار سلامتی خود و ماشینتان را به خطر می‌اندازید. زیرا سطح قابل قبول بنزن موجود در هوای آزاد حدود ۵۰میلی گرم در هر فوت مربع می‌باشد. اما در داخل خودرویی که برای مدتی در معرض نور خورشید با پنجره‌هایی بسته قرار دارد، میزان بنزن موجود در آن بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم بالا می‌رود. این مقدار حدود ۴۰ برابر بیشتر از سطح قابل قبول آن است. پس ضروری است که افراد باید قبل از سوار شدن درون ماشین درب خودرو را برای مدتی باز گذاشته تا هوای داخل ماشین تهویه شود. واضح است افرادی که این گونه وارد ماشین می‌شوند، دچار تنفس پی در پی شده و در معرض گاز‌های سمی قرار می‌گیرند. از عوارض این گاز سمی می‌توان به مواردی از جمله آسیب به استخوان‌ها، ابتلا به انومیا، کاهش سطح گلبولهای سفید خون، ابتلا به لوکمیا، افزایش ریسک ابتلا به سرطان‌های مختلف، آسیب به کلیه و کبد اشاره کرد.

بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو

راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر خودرو

  1. یکی از بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو، زمانی است که خودروی شما فشار گاز کافی را ندارد. در ابتدای فصول گرم سال از سالم بودن کولر خودرو و میزان فشار گاز کولر مطمئن شوید. زیرا که فشای کولر خودرو، مکان مناسبی برای ایجاد و رشد باکتری و قارچ‌ها است. بنابراین استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ها و همچنین آلودگی‌های هوا را تا ۸۰ درصد کاهش خواهد داد. بنابراین توجه داشته باشید که تعویض و یا تمیز کردن فیلتر‌های تصفیه هوای سیستم تهویه مطبوع، می‌تواند نقش بسزایی در مشلات ریوی و پوستی شما داشته باشد.
  2. یکی دیگر از بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو، زمانی است خودروی شما مدت زمان زیادی را در معرض نور خورشید قرار گرفته است. اگر مجبور به این کار شدید، در هنگام بازگشت ابتدا مقداری پنجره‌ها را باز گذاشته تا هوای داخل ماشین تهویه شود. حتی بهتر است کمی حرکت کنید تا این کار سریع تر انجام شود. در این صورت اگر کولر ماشین را روشن کنید، فشار کمتر و قابل تحملی به آن وارد خواهد شد.
  3. زمانی که کولر ماشین مشغول به کار است، قدری از توان خودر کاسته خواهد شد. البه این موضوع برای خودروهایی که کمتر از ۶ سیلندر دارند، رایج تر خواهد بود. در این شرایط، سعی کنید با سرعت بالا به خصوص در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی جهت به پدال گاز فشار وارد نکنید. در غیر این صورت نه تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌کنید، بلکه مصرف سوخت ماشین را هم افزایش خواهید داد.
  4. روشن کردن کولر ماشین در مواقعی که ترافیک شدیدی روبه روی شماست و یا زمانی که در سربالایی با شیب تند و نسبتا زیادی قرار دارید، یکی از بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو برای شما است. بهتر است کولر را به مدت چند دقیقه خاموش کرده و یا از درجات کمتر آن استفاده کنید. زیرا در غیر این صورت فشار نسبتا بالایی بر روی موتور خودرو وارد می‌شود. پس بهتر است در این موقع فن خودرو را خاموش کنید و شیشه‌های اتومبیل را پایین بکشید و بعد از عبور از سربالایی، از سیستم سرمایشی استفاده نمایید.
  5. زمانی که خودروی شما در حال حرکت بوده و پنجره‌های ماشین پایین هستند نیز یکی از بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو است. بسته بودن پنجره باعث شده تا فشار کمتری بر روی کولر خودرو وارد کرده و همچنین می‌تواند مصرف سوخت را به میزان چشمگیری کاهش دهد. علاوه بر آن هوای داخل خنک خودرو در صورت پایین بودن شیشه‌ها به آسانی و با سرعت بالایی از دست خواهد رفت.
  6. جالب است این نکته را بدانید که گاز موجود در کولر خودرو، همان گاز فرئون مورد استفاده در یخچال می‌باشد. این گاز، یک نوع گازی سمی و کاملا خطرناک است. بنابراین هیچ گاه سعی بر این که خودتان گاز کولر را تعویض کنید، نداشته باشید و این کار را به یک مکانیک و یا متخصص بسپارید. این را بدانید که اگر کولر خودروی شما بلافاصله پس از روشن شدن، فضای داخل ماشین را خنک کرده و پس از گذشت چند دقیقه گرم و مرطوب می‌شود، ترموستات کولر خودروی شما دارای مشکل بوده و نیاز به رگلاژ مجدد دارد.
  7. تا زمانی که دور موتور خودروی شما پایین است، اقدام به روشن کردن کولر نمایید.
  8. در تونل‌ها نیز بهتر است کولر را در حالت گردش داخلی تنظیم کنید.
  9. زمانی که چراغ راهنمایی و رانندگی به رنگ قرمز می‌باشد، کولر ماشین خود را خاموش کنید.
  10. از کولر ماشین مراقبت کرده و هر ماه حداقل ۳۰ دقیقه کولر را به حالت روشن بگذارید. این کار باعث شده تا گاز خنک کننده رسوب نکند و گرفتار دردسر تعویض نشوید.

بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو

سخن پایانی

در این مطلب برای شما نکاتی در مورد بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو توضیح داده شد. علاوه بر آن به راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر خودرو پرداختیم. رعایت این نکات در هنگام رانندگی به شما کمک خواهد کرد تا سیستم تهویه سالمی داشته باشید تا در مواقع مورد نیاز و ضروری به راحتی بتوانید از آن استفاده کافی را ببرید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واثغ شده باشد. در صورت ایجاد هرگونه ابهامی، میتوانید در بخش نظرات، آن را با ما به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

منبع: stonumautomotive. com