بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

443

تا به حال یقیناً همه ما اسم بنزین سوپر را شنیده‌ایم و هنگام ورود به جایگاه‌های سوخت، با مکان‌های خاص سوخت‌گیری آن مواجه شده‌ایم. اما بنزین سوپر چیست که در بیشتر جایگاه‌ها وجود دارد و بعضی از افراد می‌گویند ما فقط بنزین سوپر می‌زنیم؟ بنزین سوپر با بنزین معمولی چه تفاوت‌هایی دارند؟ چرا بعضی از افراد می‌گویند بنزین معمولی خوب نیست و بعضی دیگر می‌گویند بنزین سوپر خوب نیست؟ در این مقاله از سایت بریم خرید، موتور جست و جوی مناسب‌ترین قیمت بازار، باما همراه باشید تا به تمان این سؤالات پاسخ داده و در نهایب ببینیم اگر بنزین سوپر بزنیم بهتر است یا بنزین معمولی.

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

اکتان چیست؟

برای اینکه بتوانیم بهتر متوجه موارد گفته شده در این مطلب شویم، بهتر است اول بدانیم که اکتان در سوخت چیست و به چه معنا است. اکتان معیاری است برای حساب کردن میزان اشتغال‌پذیری سوخت؛ یعنی اگر هر چقدر در سوخت میزان اکتان بیشتر باشد، سوخت اشتغال بالا‌تری دارد. این اشتفال بالا‌تر در سوخت موجب افزایش کیفیت سوخت می‌شود.

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

میزان اکتان بنزین معمولی و سوپر

به صورت معمول، اکتان موجود در بنزین معمولی، مقداری بین ۸۵ تا ۸۷ است. البته توجه کنید که میزان اکتان در بنزین‌های معمولی، در مکان‌های مختلف متفاوت است، یعنی احتمال این وجود دارد که بنزین معمولی که در شهر تهران عرضه می‌شود، اکتان کمتری نسبت به بنزین عرضه شده در اصفهان دارد؛ اما به صورت معمولی، میزان اکتان در بنزین معمولی نزدیک به همین مقدار است.

همانطور که می‌دانیم بنزین سوپر قیمت بالا‌تری نسبت به بنزین معمولی دارد. یکی از دلایل این موضوع، این است که میزان اکتان موجود در بنزین سوپر بیشتر از میزان اکتان در بنزین معمولی است. البته این بیشتر بودن، مقداری حدود ۳ تا ۶ است، یعنی بنزین‌های سوپر، میزان اکتان حدود ۹۱ تا ۹۳ دارد.

بنزین سوپر چیست؟

قبل از بیان موارد بیشتر، بیایید با هم درمورد این اینکه بنزین سوپر چیست، صحبت کنیم.

در واقع، بنزین سوپر، همان بنزین معمولی است که برای بیشتر شدن قدرتش، به آن مواد مختلفی اضافه شده. این کار برای اولین بار در جنگ جهانی اول انجام شد، که برای سوخت موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعد از جنگ جهانی اول، این سوخت، با تغییراتی که در موادش ایجاد شد، بهتر و بهینه‌تر شد و در نهایت تبدیل به بنزین سوپری که حال در دسترس ما است، تبدیل شد.

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

برای خودرو من چه بنزینی مناسب است؟

می‌توان گفت که تمام خودرو‌های شهری، یعنی خودرو‌هایی که برای مصارف شهری طراحی و تولید شده‌اند، می‌توانند با بنزین معمولی عملکرد کامل و خوبی را نشان دهند.

اما در نقطه مقابل خودرو‌های پیشرفته‌تر نیاز به بنزین سوپر دارند. خودرو‌های پیشرفته‌تر به دلیل کارایی‌های متنوع‌تر و بیشتر، طبیعتا نیاز به یک سوخت بهتر دارند، این سوخت می‌تواند بنزین سوپر باشد.

در کنار این دومورد، یک نوع خودرو دیگر می‌ماند، خودرو‌های سنگین. از آنجایی که خودرو‌های سنگین، میزان انرژی بیشتری برای حرکت می‌خواهند، نیاز به یک سوخت قوی‌تر دارند؛ به همین دلیل، ما می‌توانیم در بعضی از خودرو‌های سنگین، از بنزین سوپر استفاده کنیم.

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

اگر به جای بنزین سوپر از بنزین معمولی استفاده کنیم، چی می‌شود؟

تا اینجا، شاید برایتان سؤال شده باشد که اگر برای یک خودرو پیشرفته، از بنزین معمولی استفاده کنیم، چه اتفاقی برای خودرو می‌افتد.

اگر ما باک خودرو‌های پیشرفته را با بنزین معمولی پر کنیم، در طولانی مدت می‌تواند مشکلات بسیار مختلفی را برای خودرمان، رقم بزند. این مشکلات از آنجایی ایجاد می‌شوند که میزان مناسب سوخت به موتور خودرو نمی‌رسد و در نتیجه، خودرو نمی‌تواند بعضی از نیاز‌های خود را برطرف کند؛ این برطرف نکردن نیاز‌ها، باعث ایجاد خرابی‌هایی در بخش‌های مختلف خودرو می‌شود.

اگر فقط بعضی از مواقع، برای خودرو‌های پیشرفته از بنزین معمولی استفاده کنیم چه می‌شود؟

اگر صرفاً، بعضی از مواقع، برای خودرو‌های پیشرفته از بنزین معمولی استفاده کنیم، اتفاق خاصی نمی‌افتد، اما بهتر است تا حد امکان این کار را نکنیم، تا خودرومان در سلامت کامل بماند.

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

اگر همیشه از بهترین سوخت استفاده کنیم چه می‌شود؟

این کار در هر نوع خودرویی می‌تواند باعث اتفاقات خوبی شود. برای مثال اگر برای یک خودرو، یک سوخت مناسب را انتخاب و به صورت همیشگی از همان سوخت استفاده کنیم، در طولانی مدت، می‌توانیم بهترین نتیجه را از موتور یا همان پیش رانه خودرو بگیریم. به غیر از این موضوع، انجام این کار باعث می‌شود که میزان مصرف سوخت خودرو، در طولانی مدت بسیار بهتر و بهینه‌تر باشد.

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

برای نوع خودرو خودرو من، چه نوع بنزینی مناسب است؟

اگر نمی‌دانید که چه نوع بنزینی برای خودرو شما مناسب است، می‌توانید روی این بخش از این مطلب، بیشتر تمرکز کنید. برای اینکار، می‌توانید از یک راه استفاده کنید. می‌توانید با خواندن کتاب راهنما خودرو، از این موضوع اطلاع پیدا کنید. البته در ادامه این مورد، می‌توانیم کاغذی که بر روی درب باک بنزین وجود دارد نیز، مطالعه کنیم. اگر روی این دو مورد، بیان شده بود که باید از بنزین سوپر برای خودرو استفاده کنید، که باید این کار را بکنیم؛ اما اگر چیزی در این مورد نوشته نشده بود، معمولاً باید از بنزین معمولی استفاده کنید. البته توجه کنید، معمولاً اگر روی این دو مورد، در مورد نوع سوخت صحبت نشده بود، باید از بنزین معمولی استفاده کنید؛ شاید در بعضی از مواقع، در صورت وجود نداشتن اطلاعات در این باره، باید از بنزین سوپر استفاده کنید.

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

آیا واقعاً بنزین سوپر، سوپر است؟

شاید نسبت به نام این محصول، فکر کنید که بنزین سوپر، بسیار بهتر از هر سوخت دیگری است. اما آیا این موضوع درست است؟

نام‌گذاری این نوع بنزین، توسط افرادی که آن را تولید کرده‌اند، انجام شده، به همین خاطر نباید زیاد تحت تأثیر نام این بنزین قرار بگیریم. البته نا گفته نماند، بنزین سوپر در بسیاری از موارد، از بنزین معمولی بهتر است؛ اما شما نسبت به خودرو خود تصمیم به استفاده از نوع درست سوخت بگیرید.

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

نتیجه‌گیری

در این مقاله از سایت بریم خرید، موتور جست و جوی ارزان‌ترین قیمت بازار، با مواردی که باید درباره بنزین‌های سوپر و معمولی می‌دانستیم، آشنا شدیم و فهمیدیم که باید در چه مواقعی، از چه نوع سوخت استفاده کنیم.

منبع: myweego.com