تفاوت گیربکسCVT با گیربکس اتوماتیک

976
تفاوت گیربکسCVT با گیربکس اتوماتیک

گیربکس متغیر پیوسته یا CVT، گیربکسی است که به‌جای تعداد نسبت‌های تنظیم شده‌ای که همراه با گیربکس اتوماتیک ارائه می‌شود، دارای تعداد بی‌نهایت نسبت دنده است. معمولاً یک گیربکس اتوماتیک مدرن بین شش تا ده سرعت دارد، درحالی‌که یک CVT وضعیت فعلی رانندگی شما و سرعت وسیله نقلیه شما را در هر لحظه به ضریب دنده ایدئال می‌رساند.

ازآنجایی‌که این دو نوع گیربکس دارای طراحی‌ها و روش‌های متفاوتی برای انتقال قدرت هستند، همچنین دارای مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف خود هستند. اکثر خودروهای مدرن، مانند هوندا CR-V، سوبارو فارستر، تویوتا کرولا و نیسان ماکسیما، با گیربکس CVT یا اتوماتیک به‌عنوان تجهیزات استاندارد عرضه خواهند شد. قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا باید یک ماشین بخرید یا نه باید همه چیزهایی را که احتمالاً می‌توانید در مورد آن بدانید.

با داشتن دانش کاری خوب از تفاوت بین گیربکس CVT و اتوماتیک، می‌توانید بهترین انتخاب را برای خرید خودروی جدید خود داشته باشید. در ادامه با سایت بریم خرید موتور جست‌وجوی بهترین قیمت  همراه باشید.

مزایا و معایب CVT

مزایا و معایب CVT:

قبل از اینکه بتوانید تصمیم بگیرید که آیا CVT بهترین گزینه برای وسیله نقلیه شما است، باید برخی از مزایا و معایب آن را بدانید. درحالی‌که طراحی یک CVT به این منظور است که همیشه از مقدار بهینه قدرت موتور استفاده کند. دانستن مزایا و معایب CVT می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا برای شما و نیازهای خاص شما در جاده مناسب است یا خیر.

مزایای CVT

مصرف سوخت بهتر
ازآنجایی‌که یک CVT از دنده استفاده نمی‌کند، به نسبت دنده‌های تعبیه شده در گیربکس وابسته نیست. این به این معنی است که اگر در موقعیتی قرار می‌گیرید که نسبت دنده عالی بین سرعت‌هایی است که در اتوماتیک ارائه می‌شود، گیربکس مجبور نیست سرعتی را انتخاب کند که ممکن است ایدئال نباشد. به همین دلیل، انرژی تولید شده توسط موتور را هدر نخواهید داد. ماشین شما همیشه از مقدار مناسب گشتاور استفاده می‌کند تا بیشترین بهره را از پیشرانه شما ببرید.

عملکرد صاف
گیربکس‌های متغیر پیوسته عملکرد فوق‌العاده نرمی دارند که وقفه‌ای در قدرت ایجاد نمی‌کند که یک گیربکس اتوماتیک هنگام تعویض دنده ایجاد می‌کند. ازآنجایی‌که تسمه به طور مداوم حرکت می‌کند، شما به‌احتمال زیاد حتی متوجه تغییر دنده خود نخواهید شد. بسته به موقعیت، این می‌تواند سواری نرم و راحت‌تری به شما بدهد. بااین‌حال، می‌تواند درگیری کمتری با جاده ایجاد کند که ممکن است برای هر راننده‌ای بهترین نباشد.

معایب CVT

سروصدا
درحالی‌که CVT ‌ها عملکرد بسیار نرمی را ارائه می‌دهند، می‌توانند در کابین خودروی شما نیز پرسروصدا باشند. اکثر خودروهای دارای CVT بیشتر نیروی موتور (برای عبور، گذرگاه و بالارفتن از شیب) را در باند دور خود بالاتر می‌برند، به این معنی که موتور نسبت به خودروهای اتوماتیک نیاز به دورهای بالاتری دارد.

این به این معنی است که وقتی رانندگان ماشین گاز می‌دهند، موتور با صدای بلند در حال کارکردن است و تجربه‌ای کمتر از مطلوب ایجاد می‌کند.

همچنین، ازآنجایی‌که تسمه CVT دائماً با قرقره‌ها تماس برقرار می‌کند، گیربکس صدای زیادی تولید می‌کند که بلافاصله هنگامی که خودرو را از توقف کامل به‌سرعت بالا می‌آورید، آشکار می‌شود. اگر یک فضای داخلی کمتر از درجه یک در وسیله نقلیه خود دارید، این صدای محیط احتمالاً کمی بلندتر از خودروهایی است که دارای کابین کاهش صدا هستند.

یک گیربکس اتوماتیک ممکن است نرم‌ترین سواری را ایجاد نکند، اما بسیار بی‌صداتر خواهد بود، به‌خصوص در هنگام شتاب گیری.

تعمیرات گران‌قیمت
CVT ‌ها به‌اندازه گیربکس‌های اتوماتیک سنتی از نظر مکانیکی پیچیده نیستند. همان‌طور که گفته شد، اگر مشکلی پیش بیاید، کارکردن و تعمیر آنها بسیار دشوارتر است. باتوجه‌به طراحی آنها، آنها باید دقیقاً کالیبره شوند و کار می‌تواند فوق‌العاده پیچیده باشد. به همین دلیل، ممکن است برای پیداکردن مکانیکی که دانش و تخصص لازم برای کار بر روی گیربکس متغیر پیوسته وسیله نقلیه شما را داشته باشد، مشکل داشته باشید.

مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک

مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک

درست مانند CVT ‌ها، گیربکس‌های اتوماتیک مجموعه‌ای از مزایا و معایب خاص خود هستند. درحالی‌که گیربکس‌های CVT هرسال محبوب‌تر می‌شوند، گیربکس‌های اتوماتیک سنتی هنوز رایج‌ترین نوع گیربکس و ضروری هستند، با درک ویژگی‌های خوب و بد یک گیربکس اتوماتیک، می‌توانید تصمیمی آگاهانه برای خرید اتومبیل بگیرید.

مزایای یک گیربکس اتوماتیک

هزینه‌های تعمیر کمتر
وقتی یک گیربکس اتوماتیک استاندارد دارید، پیداکردن شخصی برای کار روی آن بسیار آسان‌تر خواهد بود. هر مغازه گیربکس ابزار و تخصص موردنیاز برای تشخیص هرگونه مشکل و تعمیر آنها را خواهد داشت.

با CVT، احتمالاً باید متخصصان CVT را برای انجام هر کار تعمیر گیربکس پیدا کنید که می‌تواند منجر به هزینه‌های بسیار بالاتر در مغازه و انتظار طولانی‌تر برای بازگرداندن وسیله نقلیه شما شود. دردسترس‌بودن تکنسین‌های سرویس برای گیربکس‌های اتوماتیک به این معنی است که کل فرایند تعمیر خودروی شما در درازمدت بسیار آسان‌تر و به‌احتمال زیاد بسیار کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

قابلیت تعویض دنده
یکی از مزیت‌های بزرگ گیربکس اتوماتیک نسبت به CVT این است که می‌توانید در زمانی که شرایط جاده ایجاب می‌کند دنده‌ها را تعویض کنید. دنده‌ای که گیربکس شما به طور خودکار انتخاب می‌کند ممکن است برای کاری که می‌خواهید انجام دهید یا جاده‌هایی که می‌خواهید در آن رانندگی کنید ایدئال نباشد.

این امر مخصوصاً اگر بار سنگینی را یدک می‌کشید یا محموله بزرگی در وسیله نقلیه دارید صادق است. در این موارد، یک گیربکس اتوماتیک معمولی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. می‌توانید دنده را بر اساس نیاز خود تغییر دهید یا دنده‌ها را پایین بیاورید و اطمینان حاصل کنید که برای هر کاربرد خاص، حداکثر عملکرد را از خودرو دریافت می‌کنید.

با این اوصاف، بسیاری از جدیدترین CVT ‌ها به شما امکان تعویض دنده را نیز می‌دهند، اگرچه در مورد آنها از نظر فنی فقط شبیه‌سازی کاری است که یک گیربکس اتوماتیک واقعی انجام می‌دهد، زیرا CVT دنده واقعی برای تعویض ندارد.

معایب گیربکس اتوماتیک:

راندمان سوخت پایین‌تر
ازآنجایی‌که یک گیربکس اتوماتیک وابسته به ضرایب دنده‌ای است که در سیستم تعبیه شده است، ممکن است همیشه در اوج راندمان کار نکند. در برخی موارد، بهترین نسبت دنده برای یک جاده یا سرعت خاص می‌تواند جایی در وسط دو دنده باشد. این به این معنی است که وسیله نقلیه شما در موقعیتی که در آن هستید با گشتاور مناسب کار نمی‌کند. این می‌تواند موتور ماشین را مجبور کند که برای حرکت‌دادن ماشین به سمت جاده سخت‌تر از آنچه نیاز است کار کند.

آلایندگی بیشتر
یکی از عوارض جانبی عدم کارکرد وسیله نقلیه شما با دور موتور مناسب، میزان آلایندگی بالاتر از اگزوز است. هر زمان که موتور شما سخت‌تر کار کند، از اگزوز دود بیشتری تولید می‌شود. اگر به دنبال رانندگی با خودرویی هستید که برای محیط‌زیست بهتر است، اما آماده نیستید که یک خودروی کاملاً برقی خریداری کنید، یک وسیله نقلیه CVT ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.

کدام بهتر است، CVT یا اتوماتیک؟

کدام بهتر است، CVT یا اتوماتیک؟

هنگام خرید خودرو، احتمالاً از خود خواهید پرسید که کدام گیربکس بهتر است؟  CVT یا گیربکس اتوماتیک؟ ما معمولاً اتوماتیک را به CVT ترجیح می‌دهیم.

اگر به دنبال خودرویی هستید که در زمینه یدک‌کشی و حمل‌ونقل از تطبیق‌پذیری بیشتری برخوردار باشد، گیربکس اتوماتیک بهترین گزینه برای شما خواهد بود. یک گیربکس اتوماتیک معمولی نیز بهتر خواهد بود اگر در هنگام رانندگی کمی بیشتر درگیر باشید و زمانی که پشت فرمان هستید احساس تعویض دنده را داشته باشید.

به‌علاوه، اگر مشکلی در گیربکس شما پیش بیاید، داشتن گیربکس اتوماتیک تقریباً همیشه منجر به خدمات گیربکس ارزان‌تر و فرایند راحت‌تر می‌شود.

در نهایت، بیشتر علاقه‌مندان به رانندگی یک اتوماتیک معمولی را ترجیح می‌دهند؛ زیرا از نظر زمان‌بندی و عملکرد تعویض دنده، راحت‌تر هستند.

از طرف دیگر، یک گیربکس CVT معمولاً بهترین مصرف سوخت و مسافت پیموده شده بنزین را بدون توجه به نوع جاده‌ای که در حال رانندگی هستید، به شما می‌دهد. همچنین سواری نرم‌تری نسبت به آنچه که ممکن است درگذشته خودروهایی داشته باشید که دارای گیربکس اتوماتیک بوده‌اند، ارائه کند.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟

یک گیربکس اتوماتیک از دنده‌هایی استفاده می‌کند که با یک سیستم هیدرولیک و مبدل گشتاور کار می‌کنند. این مجموعه از سرعت و شرایط جاده استفاده می‌کند تا تصمیم بگیرد که وسیله نقلیه شما باید در کدام نسبت دنده برای عملکرد بهینه باشد. برخلاف گیربکس دستی، یک گیربکس اتوماتیک با استفاده از سیستم هیدرولیک دنده‌ها را در جای خود فشار می‌دهد و برای انجام این کار نیازی به ورودی راننده ندارد.

انتقال متغیر پیوسته چگونه کار می‌کند؟

انتقال متغیر پیوسته چگونه کار می‌کند؟

یک گیربکس متغیر پیوسته؛ مانند گیربکس اتوماتیک اما بدون هیچ دنده‌ای کار می‌کند. به‌جای چرخ‌دنده، یک CVT دارای دو قرقره است که به چرخ‌ها و موتور متصل می‌شود. این قرقره‌ها توسط یک تسمه به هم متصل می‌شوند که فاصله بین آنها را تغییر می‌دهد. به دلیل کمبود دنده، تعداد بی‌نهایت نسبت دنده وجود دارد که گیربکس می‌تواند بین آنها تغییر کند. شما محدود به چرخ‌دنده‌هایی نیستید که در کارخانه نصب می‌شوند و می‌توانید نسبت ایدئال برای موقعیت را به دست آورید.

طراحی CVT آن را برای استفاده حداکثری از خودرو در هر شرایط رانندگی عالی می‌کند. از رسیدن موتور شما به‌دور در دقیقه بالاتر جلوگیری می‌کند و دورها را به‌اندازه کافی پایین نگه می‌دارد تا عملکرد داخلی پیشرانه حفظ شود. به همین دلیل، یک CVT به‌طورکلی برای قطعات مکانیکی وسیله نقلیه شما بهتر است.

تفاوت گیربکسCVT با گیربکس اتوماتیک

تفاوت گیربکسCVT با گیربکس اتوماتیک

اگر می‌خواهید هنگام خرید خودروی نو یا دست‌دوم در نمایندگی تصمیم درستی بگیرید، باید بدانید که همه گزینه‌های شما چه هستند و برای شما به‌عنوان مالک خودرو چه معنایی دارند.  گیربکس‌های CVT و اتوماتیک هر دو بسیار رایج هستند و انتخاب گیربکس مناسب برای شما و تجربه رانندگی شما ضروری است. با درک تفاوت بین این دو نوع انتقال و دانستن اینکه هرکدام از آنها چه چیزی را ارائه می‌دهند، می‌توانید سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهید و با اطمینان از تصمیم خود دور شوید.

منبع: autolist