دی لایت (Daylight) چیست و چطور باعث افزایش ایمنی خودرو می‌شود؟

411
دی لایت چیست؟

تصادفات جاده‌ای معمولاً در شب اتفاق می‌افتد که دیدن وسایل نقلیه دیگر در جاده دشوار است. اما همیشه هم به این صورت نیست. تصادفات مرگبار و غیرکشنده معمولاً از ساعت ۴ بعدازظهر شروع می‌شود که هنوز روشنایی روز وجود دارد. این به این معنی است که حتی اگر رانندگان بتوانند جاده پیشرو را ببینند، مواقعی وجود دارد که دیدن وسایل نقلیه دیگر دشوار است. آب‌وهوای نامساعد و کنتراست کم‌بین خودرو و محیط معمولاً باعث این تصادفات می‌شود.

برای جلوگیری از این حوادث، رانندگان می‌توانند چراغ‌های روشنایی در روز (DRL) را بر روی وسایل نقلیه خود نصب کنند. هنگامی که احتراق را شروع می‌کنید، این لامپ‌های محیطی به طور خودکار روشن می‌شوند و به رنگ‌های زرد، کهربایی و سفید می‌آیند.

چراغ‌های روشنایی روز چگونه از تصادف جلوگیری می‌کنند؟ بیایید ببینیم چگونه این چراغ‌های اضافی می‌توانند به شما کمک کنند در جاده ایمن بمانید و از نقض DOT جلوگیری کنید.

چراغ‌های روشنایی روز چیست؟

چراغ‌های روشنایی روز چیست؟

چراغ‌های روشنایی روز (دی لایت) یک ویژگی ایمنی است که به کاهش تصادفات در روز کمک می‌کند. آنها کنتراست بین وسیله نقلیه راننده شما و محیط را افزایش می‌دهند تا رانندگان دید بهتری نسبت به سایر وسایل نقلیه داشته باشند.

این چراغ‌ها در زیر چراغ جلوی خودرو قرار می‌گیرند و در شرایط آب‌وهوایی سخت به کار می‌آیند. علاوه بر استفاده از نور کم وسیله نقلیه در هنگام باران شدید، مه یا برف، می‌توان از این چراغ‌ها در روز یا عصر استفاده کرد تا سایر رانندگان بتوانند وسیله نقلیه شما را ببینند.

با کمک دی لایت‌ها، می‌توانید در روزهایی که نمی‌توانید آنچه را که در مقابلتان است به‌وضوح ببینید، از برخورد جلوگیری کنید.

چگونه دی لایت‌ها ایمنی و دید را بهبود می‌بخشند؟

چگونه دی لایت‌ها ایمنی و دید را بهبود می‌بخشند؟

چراغ‌های روشنایی در روز در کشورهای اسکاندیناوی و کانادا اجباری هستند، جایی که شرایط کم‌نور می‌تواند رانندگی را با مشکل مواجه کند. اگرچه DRL ‌ها در ایران موردنیاز نیستند، اما به نظر می‌رسد که به طور مؤثر تصادفات رودررو و تصادفات تقاطع را کاهش می‌دهند.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا دی لایت‌ها می‌توانند برای رانندگی روزمره ضروری باشند:

  • دید وسیله نقلیه شما را افزایش می‌دهد: دی لایت‌ها نور زیادی از جاده ارائه نمی‌دهند. در عوض، آنها نور مناسبی را ارائه می‌کنند که به عابران پیاده و دوچرخه سواران اجازه می‌دهد تا وسیله نقلیه شما را بهتر ببینند. به‌نوعی، دی لایت‌ها برای سایر کاربران جاده – نه فقط برای راننده – ساخته شده‌اند.
  • زمان واکنش را افزایش می‌دهد: مناطق روستایی و آب‌وهوای بد می‌توانند رانندگی را به‌ویژه دشوار کنند. زمانی که نمی‌دانید چه چیزی در مقابل شماست، تصمیم‌گیری سریع سخت است. با چراغ‌های روشنایی روز، می‌توانید رانندگان دیگر را به‌سرعت شناسایی کنید و آنها می‌توانند شما را شناسایی کنند. این اجازه می‌دهد تا زمان زیادی را برای انجام اقدامات مناسب برای جلوگیری از تصادف انجام دهید.
  • یک اقدام احتیاطی معقول ایمنی برای استفاده به‌عنوان مدرک در یک ادعا یا تصادف: تصادفات جاده‌ای همیشه یک موقعیت دشوار هستند. تحقیقات ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا پایان یابد، و اغلب نیاز به ارائه شواهدی برای پاک‌سازی رانندگان از مسئولیت وجود دارد. دی لایت‌ها با سیستم مدیریت ناوگاندر ارائه شواهدی که رانندگان را پس از تصادف تبرئه می‌کنند، بهترین کارایی را دارند.

مزایای چراغ‌های روشنایی در روز چیست؟

مزایای چراغ‌های روشنایی در روز چیست؟

مدل‌های جدید خودرو دارای دی لایت‌ها هستند که در طراحی آن تعبیه شده است. خودروهای قدیمی می‌توانند با کمک یک متخصص، دی لایت را در خود نصب کنند.

اگر هنوز در مورد اینکه آیا نیاز به نصب چراغ‌های روشنایی روز دارید، نمی‌دانید، این مزایا را در نظر بگیرید:

  1. دی لایت‌ها نسبت به چراغ‌های جلو معمولی انرژی کمتری مصرف می‌کنند: اگرچه دی لایت‌ها برای جایگزینی چراغ‌های جلو ساخته نشده‌اند، اما می‌توانید مطمئن باشید که دیلایت‌ها مخزن بنزین شما را تخلیه نمی‌کنند. اگرچه این چراغ‌های محیطی به طور خودکار هنگام روشن‌شدن موتور روشن می‌شوند، اما ازآنجایی‌که از LED ساخته شده‌اند، انرژی زیادی مصرف نمی‌کنند.
  2. دی لایت‌ها به طور خودکار با نیازهای راننده تنظیم می‌شوند: DRL ‌ها به طور خودکار هنگامی که چراغ‌های جلو روشن هستند خاموش می‌شوند. برخی از خودروسازان DRL ‌ها را در چراغ‌های جانبی یا چراغ‌های جلو ادغام می‌کنند که برای جلوگیری از سرگردانی سایر رانندگان، چراغ‌ها را غیرفعال می‌کند.
  3. دیلایت‌ها را می‌توان در روزهای مه‌آلود استفاده کرد: چراغ‌های نوربالا باعث ایجاد تابش خیره‌کننده می‌شوند که می‌تواند حواس سایر رانندگان در جاده‌ها را پرت کند، به‌خصوص در روزهای مه‌آلود. هنگامی که دید به دلیل شرایط بد آب‌وهوایی کاهش می‌یابد، لامپ‌های روز روشنایی کافی را برای سیگنال دادن به سایر رانندگان فراهم می‌کنند. ازآنجایی‌که دی لایت‌ها فقط محیطی هستند، آن‌قدر روشن نیستند که حواس‌پرتی را پرت کنند. بااین‌حال، دیلایت‌ها جایگزین لامپ‌های مه‌شکن نیستند که باید در آب‌وهوای نامساعد از آن‌ها استفاده کنید.
  4. دیلایت‌ها از تصادفات جلوگیری می‌کنند: هنگامی که دید جاده ضعیف باشد، تصادفات رخ می‌دهد. تصادفات وسیله نقلیه زمانی اتفاق می‌افتد که رانندگان زمان کافی برای تنظیم سرعت خود را در زمانی که یک وسیله نقلیه روبرو می‌شوند، ندارند. نصب دی لایت در کامیون شما می‌تواند جلوی این اتفاقات را بگیرد و از سردرد بیمه جلوگیری کند.

چند نکته برای استفاده از چراغ‌های روشنایی در روز چیست؟

چند نکته برای استفاده از چراغ‌های روشنایی در روز چیست؟

یکی از تصورات غلط رایج در مورد دیلایت‌ها قیمت گران است. درحالی‌که ممکن است برای نصب نیاز به پرداخت مقداری پول نقد داشته باشید، واحدهای دی لایت لزوماً پرهزینه نیستند.  لامپ‌های LED در روز انرژی زیادی مصرف نمی‌کنند و مصرف سوخت یا باتری شما را کاهش نمی‌دهند.

DRLها به‌منظور تکمیل سایر اقدامات احتیاطی ایمنی هستند. رانندگان نمی‌توانند ۱۰۰ درصد مواقع به آنها اعتماد کنند، حتی اگر آنها به طور مؤثر تصادفات را کاهش دهند. حفظ فاصله ایمن برای دنبال‌کردن و رانندگی در محدوده سرعت هنوز هم با استفاده از این لوازم جانبی روشنایی برتری دارد. رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل نیز به فناوری ایمنی ناوگان برای افزایش ایمنی کلی نیاز دارند. داش‌کم‌های هوش مصنوعی Netradyne می‌توانند به شناسایی رفتارهای رانندگی ناایمن (مثلاً نزدیک‌شدن فاصله و انحراف) و سایر تخلفات احتمالی جاده‌ای کمک کنند.

نتیجه‌گیری

در مقاله دی لایت چیست؟ در سایت سایت بریم خرید موتور جست و جوی بهترین قیمت انواع لوازم یدکی خودرو به دی لایت پرداختیم و چراغ‌های روشنایی در روز به سایر رانندگان کمک می‌کند تا وسیله نقلیه شما را ببینند و به شما کمک می‌کنند تا رانندگان همکار را در جاده ببینید.  اگرچه آنها به طور موثر از تصادفات احتمالی جاده‌ای جلوگیری نمی‌کنند، اما جایگزینی برای چراغ‌های جلو یا رفتار رانندگی ایمن نیستند.  دی لایت‌ها با فناوری ایمنی ناوگان به بهترین وجه کار می‌کنند که به رانندگان و مدیران ناوگان اجازه می‌دهد ببینند چه اتفاقی در جاده می‌افتد.

منبع: netradyne