راهنمای خرید اجاق گاز

906
راهنمای خرید اجاق گاز

راهنمای خرید اجاق گاز:‌ اجاق‌گاز از جمله وسایلی است که معمولاً مدت‌زمان طولانی مهمان آشپزخانه شماست و حتی بعد از سال‌­ها نیازی به تعویض آن نیست. البته تنوع بالای آن شامل انواع اجاق‌­های گازی ایستاده (مبله)، توکار (صفحه‌­ای)، انواع فردار یا بدون فر در کنار تولیدکنندگان داخلی که محصولاتی قابل‌رقابت با برندهای خارجی تولید می­‌کنند، انتخاب را برای شما سخت خواهد کرد. در مقاله راهنمای خرید اجاق‌گاز با ما همراه باشید تا بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

نیازت رو مشخص کن

قدم اول: نیازت رو مشخص کن!

اگر عاشق آشپزی هستید و به جز غذاهای روزانه مثل قیمه و قورمه سبزی یا نیمه‌آماده، سراغ غذاهای سخت‌­تری مثل بوقلمون و پیتزا می­‌روید یا این که اگر شیرینی‌پزی دوست دارید و عصرها خانواده را مهمان کیک خانگی با چای تازه‌دم می­‌کنید قطعاً اجاق‌گازهای فردار برای شما بهترین گزینه است. در غیر این صورت شاید نیازی به‌صرف هزینه مازاد برای خرید گاز فردار نداشته باشید.

چیدمان آشپزخانه‌­ات رو مشخص کن

قدم دوم: چیدمان آشپزخانه‌­ات رو مشخص کن!

 اندازه آشپزخانه از مواردی است که مستقیماً روی انتخاب شما تأثیر می­‌گذارد. اگر آشپزخانه­‌ای کوچک با تعداد کابینت کم دارید شاید انتخاب یک اجاق‌گاز صفحه­‌ای گزینه مناسبی برای شما باشد. چراکه با قرارگرفتن میان کابینت‌ها با سطح آن‌ها هم‌تراز می­‌شود و فضای کابینت بیش­تری در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر آشپزخانه دوم یا مخفی (به‌اصطلاح خودمانی‌‌تر آشپزخانه کثیف) دارید یک اجاق‌گاز ایستاده فردار برایتان گزینه کاربردی‌­تری باشد.

درصورتی‌که می‌­خواهید حتماً از اجاق‌گاز مبله استفاده کنید، فضای آشپزخانه را اندازه بگیرید. اگر قرار است بین دو کابینت قرار بگیرد باید به‌دقت اندازه‌گیری را انجام بدهید. به طور معمول اندازه اجاق‌گازهای ایستاده حدود ۷۵ سانتی‌متر است، اما مدل‌های باریک‌تر و عریض‌تر از آن هم وجود دارد.

تعداد نفرات خانواده و اینکه چقدر اهل مهمانی­‌های شلوغ و چیدن سفره­‌های رنگین هستید نیز در این تصمیم مؤثر است.

اگر انتخابت اجاق گاز فردار هست، نوع فر رو انتخاب کن

قدم سوم: اگر انتخابت اجاق گاز فردار هست، نوع فر رو انتخاب کن!

یکی از مناسب­‌ترین انواع فر، فرهای دارای فن کانوکشن است. در این مدل یک المنت حرارتی در کنار فن تعبیه می‌­شود که حین کارکردن گرما را به طور یکنواخت در فضای فر به جریان در می‌­آورد و باعث پخت یکسان و متوازن غذا مخصوصاً ماهی، مرغ، پیتزا و انواع کیک و شیرینی می‌­شود.

با صرف کمی هزینه بیش­تر می­‌توانید اجاق‌گاز فرداری با صفحه‌نمایش هوشمند و برنامه‌­های بیش­تر خریداری کنید. این نوع فرها تنظیمات از قبل برنامه‌ریزی‌شده‌­ای برای پخت غذاهای متنوع دارند که کار را برای شما بسیار راحت‌­تر و البته حرفه‌ای‌تر خواهد کرد.

اجاق گاز برقی یا گازی؟

قدم چهارم: اجاق گاز برقی یا گازی؟

 اجاق‌گازهای الکتریکی یا برقی پخت یکنواخت­‌تر و همگن­‌تری دارند. به دلیل نداشتن برجستگی روی آن­ها، دارای ظاهری جذاب و مدرن هستند و تمیزکردن آن­ها راحت‌­تر است. همچنین فضای کم­تری اشغال می­‌کنند و ایمنی بالاتری دارند که خطر گازگرفتگی و انفجار را بسیار کم­تر می­‌کند.

در مقابل، اجاق‌گازهای گازی نیز مزایایی دارند. برای مثال از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند چرا که بهای گاز مصرفی آن بسیار پایین‌­تر از برق است. به‌علاوه در اجاق‌­های برقی محدودیت استفاده از برخی ظروف وجود دارد درحالی‌که در این مدل اجاق‌گاز هر نوع ظرف و قابلمه آشپزی قابل‌استفاده است.

استیل، شیشه یا سرامیکی؟

قدم پنجم: استیل، شیشه یا سرامیکی؟

اجاق‌گازهای استیل به دو مدل ساده و آبدار تقسیم می­‌شوند. در مدل­‌های ساده امکان خش برداشتن زیاد است، اما سطح براق و صیقلی آن­ها راحت­‌تر تمیز می‌­شوند. در مقابل مدل­‌های آج‌دار ضدخش هستند. اما به دلیل سطح خشن‌­تری که دارند، پاک‌کردن روغن و باقی­مانده غذا از روی آن­ها سخت‌­تر بوده و باگذشت زمان چرک‌مرده و کدر می‌شوند.

اجاق‌گازهای صفحه سرامیکی در برابر حرارت مقاوم­‌تر هستند و اگر روی صفحه داغ آن­ها آب سرد نیز بریزید ترک بر نمی­‌دارند و به‌آسانی تمیز می­‌شوند. این نوع اجاق­‌ها طرف‌داران زیادی دارند و در برابر چربی و گردوغبار و سایش مقاوم هستند. برخی از مدل­‌های سرامیکی با شیشه نیز ترکیب می‌شوند.

و آخرین‌مدل یعنی اجاق‌گازهای شیشه­‌ای بسیار زیبا هستند و صفحه نشکن دارند که در برابر حرارت بالا مقاوم است. بعد از هر بار پخت‌وپز غذا باید شیشه این اجاق‌ها را تمیز کنید تا اثرات لکه و چربی غذاها روی آن نماند. شیشه‌­های به‌کاررفته در این اجاق‌گازها سریع تمیز می‌شود و با ریختن آب سرد نیز ترک بر نمی‌­دارند.

ایرانی یا خارجی، بهترین برند اجاق گاز رو انتخاب کن!

قدم ششم: ایرانی یا خارجی، بهترین برند اجاق گاز رو انتخاب کن!

شاید سخت­‌ترین قدم همین باشد که در میان تنوع بالای اجاق‌گازهایی که در بازار موجودند کدام یک را بخریم؟ اجاق‌گاز ایرانی بهتر است یا مدل­‌های اجاق‌گاز خارجی؟

برندهای خارجی با ارائه جدیدترین اجاق‌گازهای طرح فر همواره دارای کیفیت مطلوبی هستند. طراحی دقیق و منحصربه‌فرد به همراه کیفیت و طول عمر بالا برندهایی چون بوش، هاردستون، برتینو، مجیک، آریستون و سینجر آن­ها را به بهترین گزینه تبدیل می‌­کند. اما این اجاق‌­ها باتوجه‌به نرخ ارز در مقایسه با مدل­‌های داخلی قیمتی دو تا سه برابر بالاتر دارند. به‌علاوه نبود خدمات پس از فروش در بعضی موارد ممکن است باعث هدررفتن کل هزینه­‌ای شود که شما برای اجاق‌گاز پرداخت کرده‌­اید.

مدل­‌های مختلف ایرانی مانند اجاق‌گاز فردار ایرانی یا اجاق‌گاز بدون فر ایرانی هرچند دارای قیمت­‌های مناسب‌تری بوده و نسبت به اجاق­‌های خارجی ارزان‌­ترند، اما کیفیت ساخت و کارکرد آن­ها معمولاً پایین‌­تر از نمونه‌­های خارجی است؛ بنابراین احتمال این که زودتر به مشکل بخورند و شما نیاز به عیب‌یابی اجاق‌گاز خود پیدا کنید بیش­تر است. البته وجود نمایندگی‌­ها و خدمات پس از فروش برندهای اجاق‌گاز ایرانی، شرایط را بهبود می‌بخشد.

نکات دیگری که هنگام خرید اجاق گاز خوب باید به آن­ها توجه کنید:

نکات دیگری که هنگام خرید اجاق گاز خوب باید به آن­ها توجه کنید:

  • فضا و بدنه فر به‌خوبی ایزوله شده باشد تا گرما را به محیط بیرون منتقل نکرده و باعث گرم‌شدن فضای آشپزخانه نشود.
  • حتماً مجهز به ترموکوپل باشد، تا در صورت خاموش‌شدن شعله، جریان گاز نیز قطع شود و از خطراتی چون آتش‌سوزی و گازگرفتگی جلوگیری گردد.
  • زمان خرید اجاق‌گاز دقت داشته باشید فاصله شعله‌­ها طوری باشد که شما بتوانید به‌راحتی چند قابلمه روی گاز قرار دهید.
  • اجاق‌گازی انتخاب کنید که راحت تمیز شود. بین شعله‌پخش‌کن و رویه چدنی آن فاصله باشد تا در صورت سرریزشدن، غذا وارد محفظه شعله­‌ها نشود. علاوه‌برآن به دنبال اجاق‌گازهایی باشید که دورتادور سینی‌شان لبه داشته باشد، در این اجاق‌گازها اگر غذا سرریز شود روی کف زمین و اطراف اجاق‌گاز نمی‌ریزد.
  • گارانتی یا وارانتی را از فروشنده بخواهید و بادقت بخوانید.
  • نهایتاً به نشان استاندارد روی گاز نیز توجه کنید.

خرید بهترین اجاق گاز

یکی از اصلی‌ترین نکات برای خرید اجاق گاز مناسب بودجه‌ای است که شما برای خرید اجاق گاز در نظر گرفته‌اید؛ بنابراین رنج قیمت این محصول نیز در روند انتخاب و خرید آن تأثیرگذار است. بریم خرید علاوه بر ارائه قیمت روز فروشگاه‌های مختلف، اطلاعات کاملی از مشخصات فنی و ظاهری محصولات با برندهای متنوع را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید به مقایسه قیمت و قابلیت‌های اجاق‌گازها بپردازید و در نهایت باتوجه‌به بودجه و نیازتان بهترین و مناسب‌ترین خرید را داشته باشید.

منبع: fa.wikipedia.org