راهنمای خرید کولر آبی، هر آنچه پیش از خرید کولر آبی باید بدانید

955
راهنمای خرید کولر آبی

از گذشته تا الان، یکی از مشکلات بشر، گرمای هوا در فصل تابستان است. صنعتی شدن شهرها و افزایش گازهای گلخانه‌ای، دمای کره زمین را افزایش داده است. سال‌های گذشته هوا به این اندازه گرم نبود. با باز کردن درب و پنجره و استفاده از بادبزن خنک می‌شدید و بهترین وسیله سرمایشی که دیده می‌شد پنکه بود. ولی امروزه پنکه از پس گرمای هوا بر نمی‌آید. پس باید از وسیله سرمایشی دیگری استفاده کرد که قدرت خنک‌کنندگی بیشتری داشته باشد. بله درست حدس زدید آن وسیله کولر هست.

امروزه مدل‌های متنوعی از کولر در دسترس می‌باشد. انواع کولرگازی و همچنین مدل‌های کولر آبی که استفاده از هر کدام مزیت‌ها و مشکلات خودش را دارد. کولرهای گازی گران هستند و برق زیادی هم مصرف می‌کنند برای همین اکثر افراد برای سرمایش منزل و محل کار خود از کولرهای آبی استفاده می‌کنند.

اگر قصد خرید کولر آبی دارید و با توجه به تنوع مدل‌ها نمی‌دانید که چه نوع کولر آبی بخرید در راهنمای خرید کولر آبی با ما همراه باشید. بریم خرید به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین کولر آبی را انتخاب کرده و با بهترین قیمت خریداری نمایید.

کولر آبی چیست؟

کولر (cooler) در لغت معنای خنک‌کننده می‌دهد و وظیفه آن خنک کردن هوا است. کولر آبی با تبخیر آب محیط اطرافش را خنک می‌کند. اصطلاحا به این فرآیند، سرمایش تبخیری می‌گویند.

فرآیند سرمایش تبخیری چیست؟

در سرمایش تبخیری برای خنک کردن دمای هوا، جذب گرما به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد. در این فرآیند گرمای هوا جذب شده و سرما تحویل می‌دهد.

انواع کولر های آبی

کولرهای آبی به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند:

– کولرهای آبی پوشالی یا معمولی

 در این مدل کولر آبی از پوشال‌هایی استفاده می‌شود که از خرده چوب ساخته شده‌اند. این پوشال‌ها باید هر چند وقت یکبار تعویض شوند. کولرهای آبی پوشالی نسبت به کولرهای آبی سلولزی برق بیشتری مصرف می‌کنند.

– کولر های آبی سلولزی

در این مدل کولرها بجای پوشال از پدهای سلولزی استفاده می‌شود. این پدها نیاز نیست هر ساله عوض شوند. که باعث افزایش راندمان کولر آبی و کاهش مصرف برق هستند پس از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشند.

کولر آبی با چه ابعاد و توانی بخریم؟

در ایران عمدتا کولرهای ۲۵۰۰ CFM , 4000 CFM , 5000 CFM , 7000 CFM , 12000CFM بیشترین کاربرد را دارند. لازم به ذکر است این اعداد نشانده میزان قدرت مکش کولر در یک زمان مشخص است. هر چقدر این عدد بزرگتر باشد یعنی قدرت مکش هوا بیشتر بوده و سرمایش بیشتری تولید می‌شود. CFM مخفف عبارت Cubic Feet per Minute می‌باشد یعنی فوت مکعب در دقیقه.

این نکته را باید در نظر داشت که ظرفیت کولر آبی باید با فضای مورد استفاده متناسب باشد، در غیر این صورت یا خنکی مطلوب دریافت نخواهید کرد و یا انرژی زیادی مصرف خواهد شد. البته موارد دیگری از جمله موقعیت جغرافیایی، تعداد اتاقها و دریچه‌ها و موقعیت طبقاتی، جنس و ضخامت دیوارها، نوع کانال کولر، آفتاب‌گیر بودن ، عایق‌بندی در و پنجره‌ها و … نیز بستگی دارد. 

با این اوصاف میتوان پیش‌بینی کرد که یک خانه ۱۵۰ متری آفتاب‌گیر با یک کولر ۳۵۰۰، خنک نخواهد شد.

جدول زیر رابطه متراژ و توان کولر آبی در یک منطقه آفتاب‌گیر را نشان می‌دهد و می‌تواند تا اندازه‌ای راهنمای شما درباره ظرفیت کولر و متراژ برای انتخاب کولر مناسب باشد:

متراژ (متر مربع)حجم کولر فوت مکعب در دقیقه (CFM)
30 تا ۵۰ متر مربع۲۵۰۰
۵۰ تا ۶۰ متر مربع۴۰۰۰
۶۵ تا ۱۲۰ متر مربع۵۰۰۰
۱۲۰ تا ۱۵۵ متر مربع۷۰۰۰

کافیست متراژ محلی را که می‌خواهید کولر آبی برایش انتخاب کنید بر ۰٫۰۱۳۵ تقسیم کنید تا حجم کولر مناسب بدست بیاید مثلا برای فضای ۷۰ متر مربعی به یک کولر ۵۰۰۰ نیاز است.

راهنمای خرید کولر آبی

کولر آبی پوشالی بخریم یا سلولزی ؟

در حال حاضر دو نوع کولر آبی در بازار ایران موجود است: ۱ – کولر آبی پوشالی ۲- کولر آبی سلولزی

در کولرهای آبی پوشالی، آب به وسیله یک پمپ روی پوشال‌ها ریخته می‌شود و آنها را مرطوب نگه می‌دارد. یک فن هوا را از روی پوشال‌های مرطوب عبور می‌دهد، هوا خنک شده و اینگونه خنکی منتقل می‌شود. 

از دردسرهای این نوع کولرها می‌توان به تعویض سالانه پوشال‌ها، ایجاد حساسیت توسط ذرات ریز پوشال‌ها، انتقال بو، گرد و خاک و سایر آلودگی‌ها به خانه، ایجاد انواع میکروب و قارچ در پوشال‌ها، اشاره کرد.

در کولرهای سلولزی،بجای پوشال از یک پد سلولزی استفاده می‌شود. خبر خوب اینکه لازم نیست هر سال پدهای سلولزی را تعویض کنید بعضا تا پنج سال هم کار می‌کنند.

پدها یکنواخت خیس شده و هوای خنک تری تولید می‌شود. رسوب‌گذاری نیز دیرتر اتفاق می‌افتد، همه این‌ها مزیت‌های پدهای سلولزی نسبت به پوشالی است ولی انتشار بوی نامطبوع پس از چند ماه استفاده و گران‌تر بودن پدهای سلولزی نسبت به پوشالی  معایب این مدل کولرها هستند ولی  به دلیل تعویض نشدن سالانه، انتخاب درستی به نظر می‌رسند.

در هنگام خرید به چه نکاتی توجه کنم؟

۱- با خرید کولر آبی با رده مصرف انرژی B به بالا در مصرف انرژی صرفه‌جوئی خواهید کرد.  

۲- حین خرید توجه به ضخامت کف کولر و دیواره‌ها ضروری است چرا که ضخامت بیشتر مانع لرزش و ارتعاش کولر می‌شود و کولر آبی با جداره های ضخیم تر، دیر تر دچار پوسیدگی میشود.

۳- کف کولر آبی به راحتی زنگ می زند لذا ضمن توجه به ضخامت آن، کولری را خرید نمایید که دارای پوشش اپوکسی هست.

۴-توجه نمائید بدنه کولر آبی پوشش رنگ پودری مناسبی داشته باشد. 

۵- ترجیحا کولر آبی را در زمستان بخرید چراکه به دلیل کاهش تقاضا قیمت آن ارزانتر است. 

با پیشرفت تکنولوژی، کولرهای آبی نیز از قابلیت های جدید بی نصیب نمانده اند. در ادامه این مقاله برخی از این قابلیت ها را یادآور می شویم :

  • تهیه و نصب تایمری برای کنترل خاموش و روشن شدن کولر
  • کلید حفاظت از جان
  • سیستم Soft Start  :این سیستم راه اندازی و توقف کولر را بدون سر و صدا انجام میدهد و مانع ایجاد شوک ناگهانی می شود.
  • نمایشگر ال سی دی: که دمای محیط را نشان میدهد
  • سیستم اقتصادی : (economic) با این سیستم در لحظه ابتدایی روشن شدن کولر، خنکی بیشتری ایجاد شده و رفته رفته از میزان آن کاسته میشود.
  • نشانگر تعویض پوشال: زمانی که کولر نیاز به تعویض پوشال داشته باشد، آن را به صورت علامت اخطار نشان می دهد.سیستم خاموش کن اتوماتیک: در صورتی که چندین ساعت متوالی هیچ گونه فرمانی به کولر داده نشود کولر به صورت خودکار (اتوماتیک) خاموش می شود (برای اطمینان از حضور افراد در منزل).

چند نکته که قبل از خرید کولر آبی که باید به آن ها توجه کنید:

  • با توجه به نیاز کاربران انواع مختلف کولرآبی طراحی و عرضه شده است مانند کولر های آبی پشت بامی، بالکنی، قابل حمل و مینی کولر لذا باید نیاز خود را به درستی شناسایی کرده و سپس اقدام به خرید نمائید .
  • نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، محل نصب کولر آبی می باشد، تا جایی که امکان دارد کولر آبی را در مکانی نصب کنید که بیشتر اوقات سایه باشد. اگر چنین مکانی نبود برای کولر خود سایبان بسازید یا از سایبان های مخصوص کولر آبی که در بازار وجود دارند استفاده کنید. چراکه اگر کولر شما جلوی نور مستقیم خورشید باشد راندمان آن به شدت پایین آمده و  با گرم شدن محفظه داخلی آن موتور آسیب می بیند.

چند نکته که قبل از استفاده مجدد از کولر آبی باید به آن ها توجه کنید:

  • تا جایی که امکان دارد هر ساله پوشال ها را تعویض نمایید. املاح آب، رسوب ایجاد میکند و مکش هوا از بیرون به داخل کولر به سختی انجام شود. همچنین سالیانه باکتری ها، قارچ ها و مواد آلرژی زای زیادی روی پوشال ها جمع می شود که با تعویض از بین خواهند رفت. 
  • اگر به هر دلیل نتوانستید پوشال کولر را تعویض نمایید، یک محلول حاوی۱۰ درصد پرکلرین ک( مایع ضد عفونی کننده میوه و سبزیجات) تهیه کنید. مقداری از آن را درون مخزن آب کولر بریزید، با این کار بسیاری از باکتری ها و قارچ ها از بین می روند.
  • اگر تسمه کولر آبی را نهایتا دو سال یکبار تعویض نماید  و هرسال قبل از بهره برداری یاتاقان ها و اجزای متحرک را روغن کاری نمایید. این کار مانع خوردگی قسمت های متحرک بر اثر اصطکاک شده و سر و صدای گوش خراش را حذف میکند.
  • آب کولر را هر ساله و بعد از پایان استفاده کامل تخلیه کنید وبا شروع فصل گرما کف کولر را تمیز کنید و در صورت مشاهده از بین رفتن رنگ آمیزی کف آن را مجددا رنگ نمایید.

خرید بهترین کولرآبی

جدای از تمام مولفه‌هایی که برای خرید کولرآبی مناسب عنوان شد، شما باید بودجه ای که برای خرید کولر آبی در نظر گرفته‌اید را نیز مشخص کنید، بنابراین رنج قیمت این محصول نیز در فرآیند انتخاب و خرید آن مؤثر است. برای اطلاع از محصولات موجود در بازار، رنج قیمت و قابلیت‌های مورد نظر، لازم است به بازار سری بزنید.

ما در بریم خرید بازار را به خانه شما آورده‌ایم. بریم خرید علاوه بر ارائه قیمت روز فروشگاه‌های مختلف، اطلاعات کاملی از مشخصات فنی و ظاهری محصولات با برندهای متنوع را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید به مقایسه قیمت و قابلیت های محصولات مختلف بپردازید و در نهایت با توجه به بودجه و نیازتان بهترین و مناسب‌ترین خرید را داشته باشید.