راهنمای سرویس کولر آبی و خرید قطعات آن

1402
سرویس کولر

کم‌کم روزهای گرم فرا می‌رسند و روی پشت بام خانه‌ها می‌بینیم که افراد مشغول سرویس کولر آبی هستند، تا از گرمای بیرون به خنکی مطبوع محیط داخل پناه ببرند. سرویس کولر بهتر است توسط متخصص و سرویس‌کار مجاز انجام شود، اما اگر شما جز افرادی هستید که خودتان دستی به سر و روی کولر می‌کشید و آن را مهیای استفاده می‌کنید؛ قبل از شروع به سرویس کولر ابتدا لازم است با اجزا و قطعات کولر آبی آشنا شوید. در راهنمای سرویس کولر و خرید قطعات آن، ابتدا با قطعات کولر آبی آشنا می‌شوید سپس قدم به قدم نحوه سرویس کولرآبی و روغن‌کاری پمپ و موتور کولر توضیح داده شده است. پس مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

قطعات کولر آبی

کولرهای آبی دارای دو بخش اصلی هستند. بخش اول مربوط به گردش آب و بخش دوم مربوط به گردش هواست. وظیفه‌ انجام هر یک از این گردش‌ها توسط موتوری جداگانه صورت می‌گیرد: گردش آب به وسیله پمپ و گردش هوا با دینام انجام می‌گیرد.
به صورت کلی قطعات کولر به سه دسته‌ تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • قطعات الکتریکی کولر آبی
  • قطعات مکانیکی کولر آبی
  • قطعات ثابت کولر آبی

قطعات الکتریکی کولر آبی

قطعات الکتریکی آن بخش از قطعات کولر آبی هستند که انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می‌کنند. در صورتی‌که قطعات الکتریکی کولر بسوزند یا خراب شوند، هزینه تعمیر و یا تعویض‌ آنها گران خواهد بود به همین دلیل از حساسیت بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها برخوردارند و باید از آنها به طور ویژه مراقبت کرد.  در نتیجه توصیه می‌شود تعمیر و تعویض این قطعات را به تکنسین‌های مجرب و متخصص بسپارید.

 قطعات الکتریکی کولر آبی عبارتند از :

– موتور یا دینام کولر آبی

فرآیند گردش هوا برعهده موتور یا دینام است که به عنوان قلب کولرآبی شناخته می‌شود وبدون آن عملاً کار نمی‌کند. موتور یا دینام‌ کولر آبی  بصورت دو سرعته هستند و به دو دسته‌ی دو دور با خازن دائم‎کار و دو دور با سیم پیچ راه‌انداز تقسیم می‎شوند، که به کولر امکان استفاده از دو سرعت الکتروموتور را می‌دهد (منظور همان دور تند و کند کولر می‌باشد). با چرخش دینام، پولی کوچک به حرکت درآمده، تسمه را می‌چرخاند و درنهایت پولی بزرگ شروع به حرکت می‌کند. سپس، پروانه کولر آبی بچرخش درآمده و در نتیجه این فرآیند تولید باد انجام می پذیرد.

– پمپ آب کولر آبی

پمپ آب یک قطعه الکتریکی مهم دیگر در کولر آبی است که نقشی کمتر از دینام ندارد. انتقال آب به پوشال‌ها به وسیله پمپ آب کولر آبی انجام می‌شود. این قطعه الکتریکی، آب را بوسیله شلنگ‌ها به بخش‌ بالایی کولر آبی انتقال داده و پوشال‌ها را خیس می‌کند.

– جعبه تقسیم برق کولر آبی

جعبه تقسیم برق، انرژی‌الکتریکی را دریافت و با تقسیم برق بین قطعات‌الکتریکی کولرآبی موجب شروع بکار هر قطعه می‌شود. شما با قطع و وصل کردن کلید برق، به جعبه تقسیم فرمان روشن و یا خاموش هر قطعه را می‌دهید. برای حفاظت جعبه تقسیم کولرآبی از ریختن آب روی آن، باید آن‌را در داخل و بالای بدنه کولرآبی قرار داد.

– سیم سه رشته ای دینام کولر آبی

سیم سه رشته‌ای سیمی است که برق را از جعبه تقسیم داخل کولر به دینام یا الکتروموتور متصل می‌کند. معمولا یک رشته برای نول و دو رشته دیگر برای دور تند و کند دینام استفاده می‌شود.

– کلید کولر آبی

کلید کولر آبی وظیفه انتقال برق به دینام و پمپ آب را دارد. فاز و نول از داخل کلید برق با یک کابل ۴ رشته به کولر آبی منتقل می‌شود. یک رشته نول است و سه تای دیگر یکی فاز پمپ، دیگری فاز دور کند دینام و آخری فاز دور تند دینام می‌باشد که توسط کلید کولر آبی تقسیم می‌شود.

– ترموستات کولر آبی

یکی دیگر از قطعات الکتریکی کولر آبی ترموستات است که تمام وظایف کلید کولر آبی را بصورت اتوماتیک انجام می‌دهد و قابلیت کنترل دمای محیط را دارد. بعضی از این ترموستات ها مجهز به ریموت کنترل هستند تا از راه دور نیز بتوان دستگاه کولر آبی را کنترل کرد.

کولر آبی سرویس کولر
قطعات کولر آبی

قطعات مکانیکی کولر آبی

بهترین روش برای نگهداری صحیح و افزایش طول عمر قطعات مکانیکی کولر آبی، سرویس دوره‌ای و روغن‌کاری به موقع آن‌ها می‌باشد. قطعات مکانیکی کولر آبی شامل شناور، تسمه، پولی‌، یاتاقان، میل پروانه و پروانه ونتیلاتور می‌شوند.

۱٫ شناور کولر آبی

عمل قطع و وصل کردن آب ورودی به داخل تشتک کولر آبی توسط شناور انجام می‌شود. وقتی تشتک خالی از آب باشد، شناور در پایین‌ترین وضعیت خود قرار می‌گیرد، در این حالت،تا زمانی که تشتک پر شود، آب با شدت وارد آن می‌شود. به محض پر شدن تشتک، شناور به صورت خودکار جریان آب را قطع می‌کند.

۲٫ پولی‌های کولر آبی

از دیگر اجزای مکانیکی کولر آبی پولی می‌باشد که موجب حرکت پروانه ونتیلاتور می‌شود. پولی به دو قسمت پولی کوچک و پولی بزرگ تقسیم می‌شود. پولی بزرگ به پروانه ونتیلاتور و پولی کوچک به موتور متصل است. تسمه روی پولی کوچک و بزرگ قرار می‌گیرد و پروانه ونتیلاتور را به حرکت درمی‌آورد. هر زمانی که کولر را سرویس می‌کنید باید پولی‌ها را روغن‌کاری کنید. خشک بودن پولی‌ها موجب صدای جرق جرق در حین چرخش می‌شود.

۳٫ تسمه کولر آبی

تسمه در کولر آبی نقش مهمی ایفا می‌کند و موجب حرکت پولی بزرگ و در نهایت چرخش پروانه ونتیلاتور می‌شود. تسمه به دور پولی کوچک و پولی بزرگ می‌‌چرخد و انرژی حرکتی را از دینام به پروانه ونتیلاتور منتقل می‌کند. سفت بودن بیش از حد تسمه، باعث سوختن دینام می‌شود و شل بودن آن باعث سر خوردن تسمه روی پولی ها شده و حرکت انتقالی به درستی انجام نمی شود.

۴٫ پروانه ونتیلاتور کولر آبی

پروانه ونتیلاتور  داخل مخزن حلزونی موجود در وسط کولر آبی قرار دارد. با چرخش پروانه باد تولید شده و از طریق کانال وارد ساختمان می‌شود. در صورتی که پروانه تنظیم نباشد، به درستی حرکت نمی‌کند و درصد بالایی از قدرت موتور را هدر می‌دهد. بالانس نبودن پروانه ونتیلاتور موجب ایجاد لرزه در تمام بدنه کولر می‌شود.

۵٫ یاتاقان کولر آبی

یاتاقان کولر آبی قطعه ایست متشکل از دو قسمت پایه و بوش که پایه‌های آن به بدنه کولر بوسیله دو عدد پیچ نگهدارنده متصل می‌شود. قسمت بوش از آلیاژ مس درست شده است، شفت پروانه ونتیلاتور از وسط آن رد شده و در هنگام چرخش، پروانه را در جای خود نگه می دارد. همچنین دریچه‌ روغنکاری روی یاتاقان تعبیه شده که معمولا در زمان استفاده از کولر، ماهی ۱ الی ۲ بار باید از طریق این دریچه، یاتاقان روغنکاری می شود.

توجه داشته باشید عدم روغن کاری بموقع و اصطلاح خشک کار کردن یاتاقان، باعث خرد شدن قطعه بوش شده و در نتیجه خرابی شفت، سروصدای اضافی، سفت شدن حرکت چرخشی و در نهایت سوختن دینام کولر می‌شود.

۶٫ سه راهی و چهارراهی آب کولر آبی

از این قطعه  در مواقعی که نیاز به آبرسانی چند کولر وجود دارد  استفاده می شود. یا جهت ارتباط دادن دو یا چند مسیر به هم استفاده می شود.

قطعات ثابت کولر آبی

قطعاتی از قبیل بدنه، دریچه‌، پوشال، شیر تخلیه و شبکه آبرسانی قطعاتی هستند که در کنار قطعات الکتریکی و مکانیکی، جز قطعات ثابت کولر آبی هستند.

– بدنه کولر آبی

بدنه کولر آبی مکعب فلزی است که از ۴ ستون، سقف و کفی تشکیل شده است. این بدنه فلزی بسیار مقاوم است و در برابر تغییرات آب‌ و هوایی آسیب ‌پذیر نیست. برای اینکه عمر بدنه کولر بیشتر شود، در صورتیکه قسمت‌هایی از بدنه دچار رنگ پریدگی شد، بهتر است آن را ترمیم کنید.

– دریچه‌های کولر آبی

در سه طرف بدنه کولر دریچه‌های مشبک قرار دارند و داخل این دریچه‌ها را پوشال قرار دارد. در صورتی که روی سطح دریچه‌ها رسوب مشاهده کردید، با فرچه آن‌ها را تمیز کنید. وجود رسوب مانع از جریان هوا به داخل کولر می‌شود.

– پوشال کولر آبی

پوشال کولر آبی به دو نوع معمولی و سلولزی تقسیم می‌شود. رشته‌های کوتاه و نازک چوبی که در بسته‌های توری قرار می‌گیرند و روی دریچه‌ها بسته می‌شوند پوشال معمولی نام دارند. با خیس شدن این پوشال‌ها، بادی که از چرخش پروانه تولید می‌شود، خنک شده و فضای خانه را لطیف و مرطوب می‌کند. پد سلولزی با ساختار منسجم، امکان هر گونه شکنندگی را از بین می برد و هوای خروجی از کولر عاری از هرگونه آلایندگی مرتبط با پوشال می‌باشد.

پوشال معمولی باید هر دوسال یکبار تعویض شود. همچنین در زمان سرویس کولر، باید پوشال‌ها را بشویید تا مانع از تجمع آلودگی، قارچ و میکروب شود. هرچه پوشال‌ها سالم‌تر، تمیزتر و مرطوب‌تر باشند، فشار کمتری به موتور کولر وارد می‌شود. در انتخاب پوشال باید دقت شود تا ابعاد آن با سایز کولر یکی باشد

– شیر تخلیه کولر آبی

شیر تخلیه در کفی کولر قرار دارد و در صورت پر شدن بیش از حد کولر از آب، آب اضافی را تخلیه می‌کند. همچنین در صورتی که بخواهید کولر را بشویید، شیر را باز کرده تا آب از کولر خارج شود.

– شبکه آب‌رسانی کولر آبی (لوله‌های توزیع)

شبکه آبرسانی زیر سقف کولر قرار دارد. آب کولر از طریق واتر پمپ و شلنگ انتقال، به لوله‌های توزیع یا همان شبکه آبرسانی منتقل می‌شود. این لوله‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که پوشال‌ها را خیس کنند. در صورتی که این لوله‌ها دچار رسوب و گرفتگی شوند و یا به درستی تنظیم نباشند، پوشال‌ها خیس نشده و باد کولر گرم می‌شود.

سرویس کولر آبی

برای عملکرد بهتر کولر آبی و جلوگیری از مصرف بالای برق باید کولر را در ساعاتی از شبانه روز خاموش کرد، معمولاً هر ۱۲ ساعت استفاده باید ۱ ساعت کولر خاموش شود و به اصطلاح استراحت کند. گاهی به دلیل شدت گرما به خصوص در نیمه تابستان آنقدر کولرها ۲۴ ساعته و بی وقفه روشن هستند، که این کار از طول عمر کولر آبی کم خواهد کرد. پس هر ۱۲ ساعت یکبار حتماً به موتور کولر استراحت دهید.

سرویس کولر آبی از نکاتی است که باید به موقع انجام شود، سرویس و روغن‌کاری به موقع موتور و پمپ کولر از هزینه‌های بعدی مثل تعویض پمپ کولر و یا سیم‌پیچی موتور کولر جلوگیری می‌کند و قطعاً شما هم در هیچ ساعاتی از فصل گرما بدون کولر نخواهید بود.

پیش از آغاز سرویس کولر آبی چه باید کرد؟

قبل از هر اقدامی، رعایت کامل نکات ایمنی از اصول اولیه سرویس کولر آبی است؛ برای این کار لازم است نکات زیر را رعایت نمایید :

● قطع اتصال دستگاه با برق

 کولر را خاموش و اتصال دستگاه با برق را قطع کنید. برای این کار باید فیوز را قطع کنید و فازمتر را روی بدنه کولر قراردهید تا از نبود جریان برق مطمئن شوید (در صورت نبود فازمتر با سریع ضربه زدن به بدنه فلزی کولر) به دلیل محیط مرطوب و بدنه‌ فلزی کولر امکان برق‌گرفتگی بسیار زیاد است.

● استفاده از دمپایی و چهارپایه پلاستیکی

برای سرویس کولر آبی دمپایی پلاستیکی با کفی ضخیم استفاده کنید. اگر کولر روی بلندی قرار گرفته است، حتماً از چهارپایه پلاستیکی و یا چوبی برای رسیدن قد به کولر استفاده کنید.

● یافتن کولر خود از بین کولرهای همسایگان

در آپارتمان‌ها معمولا روی پشت بام چندین کولر قرار دارد که مشخص نیست هر یک متعلق به کدام واحد است. به همین دلیل قبل از آغاز سرویس به فردی که پایِ کلید کولر ایستاده بگویید یک بار آن را روشن و بعد خاموش کند تا مطمئن شوید کولر خودتان را سرویس می‌کنید.

● بازکردن دریچه ها

هنگام روشن کردن آزمایشی، حداقل یکی از دریچه‌های کولر را باز کنید تا به موتور دستگاه فشار وارد نشود.

● جلوگیری از ورود گرد و غبار به محیط داخل

معمولا کولرها نه ماه از سال خاموش هستند و همین باعث می‌شود خاک زیادی در کانال کولر و دریچه‌ها جمع شود. به محض اینکه کولر را برای تست روشن کنید، این خاک از دریچه‌های کولر و توسط باد به داخل خانه ریخته می‌شود.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم به فرد یا افرادی که در خانه هستند بگویید با دستمال خیس آماده باشند که به محض روشن کردن کولر آن را جلوی دریچه بگیرند تا خاک کولر در خانه پخش نشود. به خصوص اگر خود شما یا یکی از اعضای خانه حساسیت و مشکل تنفسی دارید رعایت این نکته را فراموش نکنید.

تعویض پوشال‌های کولر آبی

پوشال‌ها یکی از بخش‌های مهم کولرهای آبی هستند که در بسیاری از موارد لازم است هر سال یا دو سال یکبار آنها را تعویض کنید. پوشال‌ها محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند که در طول زمستان بین تار و پود پوشال‌های کولر رشد می‌کنند. وقتی که کولر شروع به کار می‌کند و آب روی پوشال‌ها جاری می‌شود، این باکتری‌ها فعال شده و باعث می‌شوند هوای نامطبوع و بدبویی وارد خانه شود.

هوای بدبو یک مشکل این باکتری‌هاست، اما مشکل بزرگ‌تر آن است که می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی در افراد خانواده شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که هر سال به وضعیتشان رسیدگی کنید.

اگر بعد از بررسی مشاهده کردید که پوشالتان هنوز نو است و می‌تواند یک سال دیگر هم برایتان کار کند، خوب آن را بشویید. در غیر این صورت حتما آن را تعویض کنید. البته قیمت پوشال چندان زیاد نیست و تعویض آن هزینه‌ زیادی روی دستتان نمی‌گذارد. هیچ‌وقت از یک پوشال بیش از دو سال استفاده نکنید.

هنگام خرید پوشال جدید حتما ظرفیت کولر را مد نظر قرار دهید. اگر پوشال کولرهای کم‌ظرفیت را روی کولرهای با ظرفیت بیشتر ببندید، منافذ به خوبی پوشیده نمی‌شود که مصرف انرژی را افزایش می‌دهد. اگر پوشال کولرهای با ظرفیت بالا را روی کولرهای با ظرفیت پایین ببندید، هوا به خوبی در کولر گردش پیدا نمی‌کند که باز هم منجر به افزایش مصرف انرژی می‌شود.

برای تعویض پوشال کافی است شبکه سیمی را با انبردست یا دم باریک باز کرده و  پوشال قدیمی را خارج کرده، پوشال جدید را خیس نموده کرده، در محل خودش قرار داده و شبکه‌ی سیمی را مجدد وصل نمائید.

پوشال کولر سرویس کولر
تعویض پوشال کولر

موتورهای همیشه در گردش

همان‌طور که پیش از این گفتیم گردش آب در کولر بر عهده‌ پمپ آب و وظیفه‌ گردش هوا بر عهده‌ دینام است. بهینه‌ بودن وضعیت موتورها موثرترین عامل بر کاهش مصرف انرژی کولر است. هنگام سرویس کولر آبی، گرد و خاکِ موتورها را بگیرید و آن‌ها را روغن‌کاری کنید. چک کنید تسمه‌ موتور پوسیده نشده باشد، در غیر این صورت آن را عوض کنید. چند بار با دست تسمه را بچرخانید تا روان شود.

تسمه را بیش از اندازه سفت و محکم نکنید. تسمه را طوری ببندید که اگر با دست دو طرف تسمه را بگیرید، ۱ الی ۲ سانتی‌متر به سمت داخل جمع شود.

از کسی که پای کلید ایستاده بخواهید به ترتیب پمپ و موتور کولر را برای مدتی روشن کند تا مطمئن شوید درست کار می‌کنند. معمولا این قطعات به جز روغن‌کاری سرویس خاصی نیاز ندارند و در صورتی که خراب شده باشند، هزینه‌ی تعمیرشان به صرفه نیست و بهتر است که آنها را تعویض کنید.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که استفاده مداوم و بی‌وقفه از کولر، از طول عمر آن می‌کاهد، بنابراین قانون ۱۲ ساعت یکبار خاموشی کولر را فراموش نکنید و به کولر آبی استراحت دهید.

سرویس و روغن‌کاری پمپ کولر آبی

دو نوع پمپ آب کولر آبی در بازار موجود است و یکی از این دو نوع پمپ در کولرهای آبی استفاده می‌شود. پمپ‌های کولر آبی شامل:

  • پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین
  • پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتکی

سرویس و روغن‌کاری پمپ کولر، در دوره‌ها منظم لازم و ضروری است. برای روغن‌کاری و سرویس کولر باید پمپ کولر را کاملاً باز کنید و بعد از روغن‌کاری و سرویس ببندید.

قبل‌تر هم اشاره کردیم که برای سرویس کولر باید برق کولر کاملاً قطع شود. پیچ‌های نگهدارنده پمپ کولر را که به بدنه وصل است باز کنید. سپس سیم‌هاید پمپ کولر را از ترمینال کولر جدا کنید. بهتر است قبل از باز کردن سیم‌ها از ترمینال عکس بگیرید تا هنگام اتصال مجدد سیم‌ها سردرگم نشوید.

شلنگ متصل به پمپ کولر با یک بست محکم شده، بست را باز کنید و شلنگ را از پمپ کولر بیرون بکشید. پمپ کولر در حال حاضر باز و آماده روغن‌کاری و سرویس است. قدم به قدم مراحل زیر را برای روغن‌کارید پمپ کولر انجام دهید.

نحوه روغن‌کاری پمپ کولر مدل تک بوبین

  • کلاهک پلاستیکی پمپ کولر را با آچار بوکسی مخصوص باز کنید و کلاهک را از روی موتور بلند کنید.
  • پروانه یا فن پمپ آب در بالاترین قسمت محور پمپ کولر قرار گرفته است. به وسیله یک پیچ گوشتی تخت به آرامی به پشت آن و جهت‌‌های مختلف فشار وارد کنید تا به آرامی از جای خود خارج شوند. برخی در این زمان محور را روغن‌کاری می‌کنند که کار غیر اصولی است.
  • درپوش موتور را نیز با استفاده از آچار تخت باز کنید. درپوش موتور باید روغن‌کاری شود. سپس استاتور تک بوبین موتور را از روتور جدا کنید و به وسیله یک دم باریک سر سیم‌های کابل را از ترمینال جدا کنید.
  • با دست پروانه موتور را از محور موتور بیرون بکشید. محور روتور را از درپوش پایین موتور خارج کنید.
  • اگر در محور رسوب زیادی جمع شده باشد، باعث گشاد شدن بوشن می‌شود. بنابراین قبل از بیرون آوردن بوشن بهتر است رسوب محور را تمیز کنید.
  • مهره پیچ نگهدارنده پایه پمپ را باز کنید، این مهره پمپ را به قاب درپوش پایین متصل کرده است.
  • درپوش پایینی را به همراه قاب پلاستیکی از پایه جدا کنید و بوشن روی درپوش را دربیاورید. این بوشن را مانند بوشن بالایی با روغن ضد آب روغن‌کاری کنید.
  • تمامی قطعات آب کولر را با دقت تمیز کنید و به غیر از بخش‌های سیم‌پیچی شده سایر قطعات و قسمت‌ها را رسوب‌زدایی کنید.
  • روغن‌کاری محور پمپ کولر را فراموش نکنید.

نحوه روغن‌کاری پمپ کولر مدل دو بالشتکی

برای روغن‌کاری پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتکی نیز باید مانند مدل تک بوبین باید تمام قطعات پمپ کولر را باز شود. این نوع پمپ کولر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • مجدد برق کولر باید قطع باشد و مانند روش قبل سیم‌ها را از ترمینال برق کولر جدا کنید؛ با یک آچار تخت مهره‌های نگهدارنده قاب را باز و کلاهک پمپ را باز کنید.
  • استاتور را با چند ضربه آرام از جای خود باز کنید و کفی پلاستیکی را با استفاده از انبردست یا دم باریک بیرون بکشید.
  • پروانه را از محور روتور بیرون بکشید، پایه را از جای خود در بیاورید.
  • اگر محور رسوب گرفته باشد، احتمال دارد که بوشن از محور خارج نشود . جام کرده باشد. یکی از دلایل جام کردن پمپ کولر رسوب محور است.
  • با استفاده از محلول جرم‌گیر  و یا سنباده نرم رسوب را بین ببرید، تا محور و بوشن هنگام بیرون کشیدن بوشن خراب نشود. محل تماس محور و بوش درپوش را روغن‌کاری کنید.
  • محور روتر را بیرون بکشید، روتر بسیار حساس است و با کوچک‌ترین ضربه و یا سقوط تاب برمی‌دارد. بوشن و درپوش پایین موتور پمپ نیز باید روغن کاری شود.
  • بوشن‌ها، محور، محل تلاقی محور و بوشن باید با دقت با روغن ضد آب روغن‌کاری شوند. سایر قطعات به غیر از سیم‌پیچ‌ها باید روغن‌کاری و رسوب زدایی شوند.

بعد از روغن‌کاری، پمپ کولر را با دقت مجدد ببندید. پیشنهاد می‌کنیم هر مرحله از باز کردن پمپ را عکس بگیرید تا هنگام بستن مجدد پمپ کولر اشتباه نکنید.

سرویس و روغن‌کاری موتور کولر آبی

تا به اینجا روغن‌کاری و سرویس کولر را انجام دادیم. بخش دیگری که نیاز به سرویس و روغن‌کاری دارد،  یاتاقان موتور کولر است. یاتاقان موتور کولر باید هر دو ماه سرویس و روغن‌کاری شود.

برای این کار درپوش یاتاقان را باز کنید و روغن موتور را داخل یاتاقان بریزید تا جایی که از درپوش سرازیر شود. یاتاقان در دو سمت قرار دارد، یک یاتاقان در سمتی است که تسمه روی پولی قرار می‌گیرد و یک یاتاقان در سمت مقابل، هر دو یاتاقان موتور کولر باید به خوبی روغن‌کاری شوند.

بعد از ریختن روغن در یاتاقان‌های موتور کولر، پروانه یا محور فن را با دست بچرخانید تا روغن به خوبی جذب شود و مجدد روغن بریزید.

یاتاقان سمت پولی به دلیل اینکه تحت فشار موتور و چرخش پروانه قرار دارد به مراقبت بیشتری نیاز دارد. همانطور که اشاره کردیم تسمه کولر را خیلی سفت نکنید که باعث پوسیدگی یاتاقان می‌شود.

معمولاً بعد از روغن‌کاری یاتاقان، روغن‌کاری موتور کولر نیاز نیست. برای روغن‌کاری موتور کولر، باید پیچ‌های موتور کولر باز شود که نیاز به تخصص و مهارت دارد چون احتمال دارد ریتم تسمه و پولی به هم بریزد و محور شعاع محور لق شود و سر و صدای کولر آبی زیاد شود.

هنگام راه‌اندازی بعد از سرویس کولر دقت کنید آبریزهای دو سمت کولر که به یاتاق‌ها مشرف است، طوری قرار نگرفته باشند که آب روی یاتاقان‌ها بریزد.

سایه‌بان‌ برای کولر آبی

کولرها روی پشت بام و در معرض تابش مستقیم آفتابِ داغ قرار دارند. هر چقدر بدنه‌ کولر داغ‌تر شود، مصرف انرژی نیز بالاتر می‌رود. ضمن اینکه کارآیی کولر هم پایین می‌آید. به‌همین دلیل اگر بتوان به نحوی کولر را از تابش مستقیم آفتاب حفظ کرد، می‌توان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.
سایه‌بان بهترین گزینه برای این کار است.سایه‌بان در دو مدل سنتی و مدرن هستند :

سایه‌بان‌های سنتی: از چهار پایه فلزی و یک سقف برزنتی تشکیل شده‌اند.

سایه‌بان‌های مدرن: پایه‌هایشان روی کولر نصب می‌شود و سایه‌بان رویشان قرار می‌گیرد.

سایه‌بان‌های مدرن کارآیی بهتری دارند و به ایزوگام پشت بام هم آسیب نمی‌زنند، هر چند طبیعتا قیمتشان هم بیشتر است.

بان کولر 2 سرویس کولر
سایه بان کولر آبی

شست‌وشوی کامل هنگام سرویس کولر آبی

دریچه اطمینان آب را باز کنید و کف کولر را خوب بشویید. اگر کف کولر رسوب زیادی گرفته می‌توانید به کمک مواد جرم‌گیر، شستشو را انجام دهید. حین شستن مطمئن شوید که هیچ قسمتی از کولر رنگش نپریده باشد چون در این صورت به خاطر مجاورت با آب احتمال زنگ‌زدگی‌اش بالاست. اگر قسمتی رنگش پریده بود از رنگ‌فروشی کمی قیر ایزوله تهیه کنید و با قلم‌مو آن را روی بخش مربوطه بمالید.
مطمئن شوید که کف کولر آب نمی‌دهد، چون در اینصورت مصرف آب کولرتان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

تنظیم موقعیت کولر آبی

به سبب تکان‌های موتور ممکن است پس از چند سال کولر جابه‌جا شود. این جابه‌جایی باعث می‌شود دیگر دهانه‌ خروجی کولر با دهانه ورودی کانال هم‌راستا نباشد. این موضوع سبب می‌شود بخشی از بادِ تولیدی کولر هدر برود.
معمولا ناحیه اتصال دهانه و کانال را با پارچه‌های برزنتی می‌پوشانند، اما این پارچه‌ها به مرور پوسیده و پاره می‌شوند. پس هنگام سرویس کولر آبی از هم‌راستا بودن دهانه خروجی کولر و دهانه‌ ورودی کانال و سالم بودن پارچه‌های برزنتی اطمینان حاصل کنید.

تنظیم شناور کولر آبی

شناور وسیله‌ای است که میزان آب ورودی به مخزن کولر را کنترل می‌کند. وقتی سطح آب به اندازه‌ مشخصی می‌رسد جلوی ورود آب بیشتر را می‌گیرد. به همین دلیل مهم است که هنگام سرویس کولر آبی به درستی تنظیم شود.
شناور را ابتدا طوری تنظیم کنید که هیچ آبی از تشتک یا دریچه اطمینان کف بیرون نریزد. بعد فلکه‌ آب کولر را باز کنید تا بررسی کنید شناور درست کار می‌کند یا نه. اگر نمی‌خواهید تا پر شدن کامل مخزن منتظر بمانید کافیست با دست آرام شناور را بالا بیاورید که ببینید جریان آب قطع می‌شود یا نه. اگر عمل قطع به درستی انجام نگرفت لازم است که شناور را عوض کنید.
اگر شناور درست تنظیم شده باشد بعد از پر شدن مخزن، سطح آب باید یک سانتی‌متر پایین‌تر از ارتفاع شیر تخلیه‌ کف باشد. ضمنا توجه کنید که کولر باید نسبت به زمین تراز باشد. در غیر اینصورت آب یک گوشه‌ جمع شده و در عملکرد شناور اخلال ایجاد می‌شود.

 تست نهایی

بعد از مراحل فوق باید اجازه دهید کولر کامل آبگیری شود. حالا پمپ را روشن کنید تا مطمئن شوید که آب به خوبی از پایین به بالای دریچه‌ها منتقل می‌شود. بررسی کنید که سیستم انتقال آب نشتی نداشته باشد. در صورت نشتی ممکن است عملکرد قطعات الکتریکی کولر دچار مشکل شود.
اگر مشکلی مشاهده نکردید دو دریچه‌ را ببندید و بررسی کنید که آب به‌خوبی روی پوشال‌ها پخش می‌شود یا نه. آب حتما باید پوشال را از بالا تا پایین خیس کند، اگر آب در میانه راه منحرف می‌شود باید دریچه‌ها را بیرون آورده و کمی پوشال‌ها را جابه‌جا کنید.
قبل از روشن کردن کولر اجازه دهید پمپ برای دقایقی روشن باشد تا پوشال‌ها خوب خیس شوند. حالا موتور را روشن کنید. تبریک می‌گوییم! سرویس کولر آبی شما به پایان رسیده است.

جمع‌بندی سرویس کولر آبی

  • سرویس کولر آبی پیش از آغاز استفاده از آن باید انجام شود تا مصرف کولر در حالت بهینه قرار بگیرد.
  • یکی از قسمت‌های مهم سرویس کولر آبی روغن‌کاری و سرویس پمپ آب است.
  • هنگام سرویس کولر آبی نباید روغن‌کاری یاتاقان‌های موتور کولر را فراموش کنید.
  • اگر به روغن‌کاری و سرویس موتور کولر وارد نیستید، از روغن‌کاری موتور، صرف‌نظر کنید تا آسیب به موتور وارد نشود.
  • پوشال‌ها باید به خوبی شسته و در صورت پوسیدگی تعویض شوند.
  • موتور کولر باید به خوبی روغن‌کاری شود تا نرم کار کند. تسمه‌ موتور هم باید بررسی شود که پاره یا پوسیده نشده باشد.
  • استفاده از سایه‌بان به کاهش دمای فضای داخل کولر کمک می‌کند ودر نتیجه کارآیی‌بهتر شده و مصرف‌انرژی کمتر شود.
  • نباید رنگ قطعات داخلی کولر پریده باشد، چون امکان زنگ زدن وجود دارد.
  • تنظیم موقعیت کولر نسبت به دهانه‌ی کانال برای جلوگیری از اتلاف باد ضروری است.
  • شناور سطح آب داخل مخزن کولر را تنظیم می‌کند، به همین دلیل اگر درست سرویس نشود می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

خرید قطعات کولر آبی

کولرآبی به عنوان یکی از وسایل خنک‌کننده اصلی در منازل، ادارات، مغازه‌ها وفروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با جستجو در اینترنت برای خرید لوازم و قطعات کولر آبی، قطعا به فروشگاه‌های بی‌شمار لوازم کولر آبی برخورد کرده‌اید. بریم خرید تمامی تامین‌کنندگان لوازم و قطعات کولر آبی در کل کشور را گردآوری کرده تا شما بتوانید با مقایسه قیمت و مشخصات فنی کولرهای آبی و گازی ، کالای مورد نیاز خود را به راحتی و بدون هیچ شک و شبه‌ای خریداری نمایید.