روز ولنتاین چیست؟

370
روز ولنتاین چیست؟

روز ولنتاین هر روز ۱۴ فوریه برگزار می‌شود. در سراسر ایالات متحده و سایر نقاط جهان، آب‌نبات، گل و هدایایی بین عزیزان ردوبدل می‌شود، همه به نام سنت ولنتاین. اما این قدیس مرموز کیست و این سنت‌ها از کجا آمده است؟ در مورد معنی و تاریخچه روز ولنتاین، از آیین روم باستان لوپرکالیا که به استقبال بهار می‌رفت تا آداب‌ورسوم کارت دادن در انگلستان ویکتوریایی اطلاعاتی کسب کنید. در ادامه با بریم خرید موتور جست و جوی مناسب ترین قیمت بازارخرید لوازم کادویی همراه باشید.

افسانه سنت ولنتاین

افسانه سنت ولنتاین

روز ولنتاین از کجا شروع شد؟ تاریخچه این تعطیلات و داستان در هاله‌ای از رمز و راز است. ما می‌دانیم که فوریه از دیرباز به‌عنوان ماه عاشقانه جشن گرفته می‌شده است و ولنتاین، همان‌طور که امروز می‌شناسیم، حاوی بقایایی از سنت مسیحی و روم باستان است. اما سنت ولنتاین که بود و چگونه با این آیین باستانی پیوند خورد؟

کلیسای کاتولیک حداقل سه قدیس مختلف به نام‌های ولنتاین یا والنتینوس را می‌شناسد که همگی شهید شدند.  یک افسانه ادعا می‌کند که ولنتاین کشیشی بود که در قرن سوم در رم خدمت می‌کرد.  وقتی امپراتور کلودیوس دوم تصمیم گرفت که مردان مجرد سربازان بهتری نسبت به کسانی که دارای همسر و خانواده هستند، ازدواج برای مردان جوان را غیرقانونی اعلام کرد.  ولنتاین که بی‌عدالتی این فرمان را درک کرد، از کلودیوس سرپیچی کرد و به انجام ازدواج برای عاشقان جوان در خفا ادامه داد.  هنگامی که اقدامات ولنتاین کشف شد، کلودیوس دستور داد که او را به قتل برسانند.

داستان‌های دیگر حاکی از آن است که ولنتاین ممکن است به دلیل تلاش برای کمک به مسیحیان برای فرار از زندان‌های روم کشته شده باشد، جایی که آنها اغلب مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌گرفتند.  طبق یکی از افسانه‌ها، یک ولنتاین زندانی در واقع اولین «ولنتاین» را پس از اینکه عاشق دختری جوان (احتمالاً دختر زندانبان) شد که در حین حبس به ملاقات او رفته بود.  گفته می‌شود که قبل از مرگش نامه‌ای با امضای «از ولنتاین تو» برای او نوشته است، عبارتی که هنوز هم استفاده می‌شود.  اگرچه حقیقت پشت افسانه‌های ولنتاین مبهم است، داستان‌ها همه بر جذابیت او به‌عنوان شخصیتی دلسوز، قهرمان و مهم‌تر از همه رمانتیک تأکید می‌کنند.  در قرون‌وسطی ، شاید به لطف این شهرت، ولنتاین به یکی از محبوب‌ترین قدیسان در انگلستان و فرانسه تبدیل شد.

ریشه‌های روز ولنتاین

ریشه‌های روز ولنتاین: یک جشنواره بت‌پرست در فوریه

درحالی‌که برخی بر این باورند که روز ولنتاین در اواسط فوریه برای بزرگداشت سالگرد مرگ یا دفن ولنتاین جشن گرفته می‌شود – که احتمالاً در حدود سال ۲۷۰ پس از میلاد اتفاق افتاده است. برخی دیگر ادعا می‌کنند که کلیسای مسیحی ممکن است تصمیم گرفته باشد که روز جشن ولنتاین را در میانه روز قرار دهد. لوپرکالیا که در اواخر فوریه یا ۱۵ فوریه جشن گرفته می‌شد، جشن باروری بود که به فانوس، خدای کشاورزی رومی و همچنین رومولوس و رموس بنیانگذاران رومی تقدیم می‌شد.

برای شروع جشنواره، اعضای لوپرچی، از راسته‌ای از کشیشان رومی، در غاری مقدس جمع می‌شدند، جایی که گمان می‌رفت نوزادان رومولوس و رموس، بنیان‌گذاران روم، توسط یک گرگ یا لوپا نگهداری می‌شدند. کاهنان یک بز را برای باروری و یک سگ را برای تطهیر قربانی می‌کردند. سپس پوست بز را به‌صورت نوار در می‌آوردند، آن‌ها را در خون قربانی فرومی‌کردند و به خیابان‌ها می‌رفتند و به‌آرامی با پوست بز به زنان و مزارع سیلی می‌زدند. زنان رومی به‌دوراز ترس، از لمس پوست‌ها استقبال می‌کردند، زیرا اعتقاد بر این بود که این پوست‌ها در سال آینده باعث بارورتر شدن آنان می‌شود. بعداً در روز، طبق افسانه‌ها، همه زنان جوان شهر نام خود را در یک کوزه بزرگ می‌گذاشتند. مجردان شهر هرکدام یک نام انتخاب می‌کردند و برای سال با زن انتخابی خود جفت می‌شدند.

معنی روز ولنتاین

معنی روز ولنتاین: روز عاشقانه و عشق

لوپرکالیا از ظهور اولیه مسیحیت جان سالم به در برد، اما در پایان قرن پنجم، زمانی که پاپ ژلاسیوس ۱۴ فوریه را روز سنت ولنتاین اعلام کرد، لوپرکالیا غیرقانونی شد و “غیر مسیحی” تلقی می‌شد.  با این حال، خیلی بد نبود که آن روز به طور قطعی با عشق همراه شد.  در طول قرون وسطی، معمولاً در فرانسه و انگلیس اعتقاد بر این بود که ۱۴ فوریه آغاز فصل جفت گیری پرندگان است، که به این ایده افزود که وسط روز ولنتاین باید روزی برای عاشقانه باشد.  شاعر انگلیسی جفری چاسر اولین کسی بود که روز ولنتاین را به عنوان روز جشن عاشقانه در شعر خود با عنوان “Parliment of Foules” در سال ۱۳۷۵ ثبت کرد و نوشت: “زیرا این در روز سینت والنتاین فرستاده شد / هر بدی به آنجا می‌آید تا انتخاب کند. »

تبریک ولنتاین، تا قرون وسطی رایج بود، اگرچه نوشته ولنتاین تا سال ۱۴۰۰ ظاهر شد. قدیمی ترین ولنتاین شناخته شده که هنوز وجود دارد، شعری بود که در سال ۱۴۱۵ توسط چارلز، دوک اورلئان، برای همسرش سروده شد. او پس از دستگیری در نبرد آگینکور در برج لندن زندانی شد.  (این تبریک اکنون بخشی از مجموعه دست‌نویس کتابخانه بریتانیا در لندن، انگلستان است.  چندین سال بعد، اعتقاد بر این است که پادشاه هنری پنجم نویسنده‌ای به نام جان لیدگیت را استخدام کرد تا یادداشتی برای ولنتاین برای کاترین والوا بنویسد.)

کوپید کیست؟

کوپید کیست؟

کوپید اغلب در کارت‌های روز ولنتاین به عنوان یک کروبی برهنه به تصویر کشیده می‌شود که تیرهای عشق را به سوی عاشقان ناآگاه پرتاب می‌کند.  اما خدای رومی کوپید ریشه در اساطیر یونان به عنوان خدای یونانی عشق، اروس دارد.  گزارش تولد او متفاوت است.  برخی می‌گویند او پسر نایکس و اربوس است.  برخی میگویند از آفرودیت و آرس.  برخی دیگر معتقدند که او پسر ایریس و زفیروس یا حتی آفرودیت و زئوس (که هم پدر و هم پدربزرگ او بوده اند) است.

به گفته شاعران باستانی یونانی، اروس جاودانه‌ای بود که با احساسات خدایان و انسان‌ها بازی می‌کرد و از تیرهای طلایی برای تحریک عشق و از تیرهای سربی برای کاشتن بیزاری استفاده می‌کرد. تنها در دوره هلنیستی بود که او را به‌عنوان یک بچه شیطان و چاق که در کارت‌های روز ولنتاین تبدیل شده بود به تصویر کشیدند.

تبریک و هدایای معمولی روز ولنتاین

تبریک و هدایای معمولی روز ولنتاین

علاوه بر ایالات متحده، روز ولنتاین در کانادا، مکزیک، بریتانیا، فرانسه و استرالیا نیز جشن گرفته می‌شود. در بریتانیای کبیر، جشن روز ولنتاین در حدود قرن هفدهم شروع شد.

در اواسط قرن هجدهم، برای دوستان و دوستداران همه طبقات اجتماعی رایج بود که نشانه‌های کوچک محبت یا یادداشت‌های دست‌نویس را ردوبدل کنند و تا سال ۱۹۰۰ کارت‌های چاپی به دلیل پیشرفت در فناوری چاپ، جایگزین حروف نوشتاری شدند. کارت‌های آماده راهی آسان برای مردم برای بیان احساسات خود در زمانی بود که ابراز مستقیم احساسات خود را دلسرد کرد.

آمریکایی‌ها احتمالاً در اوایل دهه ۱۷۰۰ شروع به مبادله ولنتاین‌های دست‌ساز کردند. در دهه ۱۸۴۰، Esther A. Howland شروع به فروش اولین ولنتاین‌های تولید انبوه در آمریکا کرد. هاولند، معروف به “مادر ولنتاین”، خلاقیت‌های استادانه‌ای با توری واقعی، روبان‌ها و تصاویر رنگارنگ معروف به “ضایعات” ساخته است. امروزه، طبق اعلام انجمن کارت‌تبریک، تخمین زده می‌شود که سالانه ۱۴۵ میلیون کارت روز ولنتاین ارسال می‌شود که روز ولنتاین را به دومین تعطیلات ارسال کارت در سال تبدیل می‌کند (کارت‌های بیشتری در  کریسمس ارسال می‌شود ).

منبع: history