ساختن رایانه شخصی خود چقدر سخت است؟  (راهنمای سریع و صادقانه)

467
ساختن رایانه شخصی

به طور کلی، ساختن رایانه شخصی خود از نظر فیزیکی اصلاً سخت نیست، حتی اگر تجربه فنی محدودی داشته باشید.  بیشتر اجزای رایانه شخصی به صورت پلاگین و بازی طراحی شده‌اند، به این معنی که شما معمولاً می‌توانید یک رایانه کامل را با چیزی جز پیچ گوشتی و یک کتابچه راهنمای ساده بسازید.  کل فرآیند اغلب می‌تواند در یک یا دو ساعت انجام شود.

بدون شک، سخت‌ترین بخش ساخت رایانه شخصی شما این است که بدانید کدام مؤلفه را برای ساخت انتخاب کنید.  گزینه‌های متعددی برای پردازنده‌ها، مادربردها، رم، پردازنده‌های گرافیکی و غیره وجود دارد، و برای یک مبتدی تشخیص اینکه کدام قسمت‌ها را باید ترکیب کند، می‌تواند دشوار باشد.

این پاسخ بسیار کوتاه است و اگر در کل این فرآیند تازه کار هستید، قطعاً سوالات و نگرانی‌های زیادی خواهید داشت.  اما نترسید – یک رایانه شخصی DIY تقریباً مطمئناً در هزینه شما صرفه جویی می‌کند و عملکرد بهتری نسبت به یک رایانه از پیش ساخته شده دارد.

ما این راهنمای سریع را ایجاد کردیم تا به شما درک خوبی از اینکه ساختن ساخت خود متناسب با نیازهای خاص شما برای شما آسان خواهد شد، در ادامه با سایت مقایسه قیمت بریم خرید همراه باشید.

معرفی ساختن رایانه شخصی

معرفی

بنابراین شما به فکر ساختن رایانه شخصی خود هستید، اما چیزی وجود دارد که شما را از جهش باز می‌دارد.

شاید برای شما خیلی پیچیده به نظر برسد، یا شاید می‌ترسید که اجزای اشتباه را انتخاب کنید.  شاید احساس غرق شدن داشته باشید که به طور تصادفی تمام قطعات گران قیمت کامپیوتر جدید خود را در حالی که سعی می‌کنید همه آن‌ها را کنار هم قرار دهید، می‌شکنید.

به نظر می‌رسد ساخت یک کامپیوتر کار دشواری باشد که بهتر است به دستان علاقه مندان به فناوری اطلاعات علمی تخیلی یا بزرگان اینتل و دل سپرده شود… اما این نمی‌تواند دور از واقعیت باشد.

یک رایانه شخصی DIY بهترین (و تنها) راه برای به حقیقت پیوستن دستگاه کامل شما است.  شما می‌توانید روی رایانه‌ای که از قفسه برداشته‌اید کار و بازی کنید، اما هیچ چیز مانند داشتن دستگاهی که از ابتدا تا به حال با مشخصات دقیق خود ساخته‌اید، نیست.

شما (احتمالا) نمی‌توانید برای خود یک ماشین شخصی بسازید یا گوشی هوشمند ایده آل خود را مونتاژ کنید، و نمی‌توانید خانه عالی خود را بدون کمک یک خدمه کامل (و یک تن پول) طراحی و بسازید.  رایانه‌ها ممکن است تنها وسایل الکترونیکی باشند – یا به طور کلی خریدهای بزرگ – که واقعاً می‌توانید آنها را تا ریزترین جزئیات شخصی‌سازی کنید.

این ممکن است برای متقاعد کردن شما کافی باشد.  در غیر این صورت، این احتمال وجود دارد که تا پایان خواندن این مقاله، در مورد ساخت یک کامپیوتر جدید احساس بهتری داشته باشید.  این شما را در انتخاب اجزای خود راهنمایی می‌کند، مطمئن می‌شود که همه آنها با یکدیگر سازگار هستند، چه خطراتی در آن دخیل هستند، و برخی اطلاعات دیگر که به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک می‌کند.

اما ابتدا یک سوال: چرا به جای خرید یک رایانه از پیش ساخته شده، یک رایانه شخصی بسازیم؟

رایانه از پیش ساخته شده در مقابل ساختن رایانه شخصی خود

رید یک کامپیوتر از پیش ساخته شده هیچ اشکالی ندارد.  ساختن رایانه شخصی برای همه مناسب نیست، و هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید اگر یک مدل از پیش ساخته شده را انتخاب کنید، نمی‌توانید یک گیمر واقعی یا حرفه‌ای رایانه باشید.  با این حال، با این حال، برخی از معایب واقعی با آن رایانه‌های شخصی از پیش ساخته شده وجود دارد.

اولین مشکل خرید رایانه شخصی از پیش ساخته شده قیمت آن است.  تولیدکنندگان حاشیه خوبی برای رایانه‌های شخصی که می‌سازند برای خود اضافه می‌کنند، بنابراین تقریباً هر رایانه شخصی از پیش ساخته شده گران‌تر از همان رایانه‌ای است که به تنهایی ساخته شده است.

خودتان ببینید:  یک کامپیوتر را از خرده‌فروشی مانند Best Buy انتخاب کنید، ببینید از چه قطعاتی استفاده می‌کنند و ببینید آیا می‌توانید همان قطعات را آنلاین پیدا کنید و قیمت‌ها را اضافه کنید.  ممکن است از این که چقدر از تولیدکنندگان ممتاز ماشین‌های از پیش ساخته شده استفاده می‌کنند شگفت زده شوید.

با این همه پول که فکر می‌کنید ماشین‌های از پیش ساخته شده فقط قطعات ممتاز دارند، درست است؟  آره دقیقا نه بسیاری از تولیدکنندگان با ورود با کمترین قیمت ممکن، مناقصه ساخت رایانه‌های شخصی را برنده می‌شوند، که طبیعتاً به معنای کاهش زیاد است.

همه چیز در جزئیات است.  آنها اغلب با قرار دادن CPU یا GPU (در واقع بسیار خوب) در جلو و وسط و در حالی که بی سر و صدا یکسری رم ارزان قیمت، یک مادربرد بی نام تجاری، فضای ذخیره سازی به سختی کاربردی، یا یک سیستم خنک کننده خنده دار ناکافی ( یا سیستم خنک کننده اصلا وجود ندارد) .

ممکن است در مورد برخی از برندهای از پیش ساخته شده شانس بهتری نسبت به سایرین داشته باشید، اما همیشه باید برگه مشخصات آنها را همراه با کمی نمک بردارید و خودتان آن را بررسی کنید.

یکی دیگر از مشکلات پیش ساخته‌ها به شکل bloatware است.  رایانه‌های از پیش ساخته شده نه تنها با یک سیستم عامل نصب شده، بلکه با یکسری برنامه‌های اضافی که هرگز درخواست نکرده‌اید ارائه می‌شوند.

برنامه‌هایی مانند آزمایش‌های «رایگان» نرم‌افزار آنتی‌ویروس، بازی‌های تصادفی و سایر برنامه‌های شخص ثالث که هرگز از آنها استفاده نخواهید کرد.  تولیدکنندگان برای نصب همه این زباله‌ها روی رایانه‌های از پیش ساخته خود پول دریافت می‌کنند، و اگرچه ممکن است واقعاً به رایانه شما آسیب نرساند، bloatware می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد.

فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کند، فرآیندها را در پس‌زمینه اجرا می‌کند (حتی زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید)، و به طور کلی تا زمانی که آن را حذف نکنید، خود را آزار می‌دهد.

خرید یک کامپیوتر از پیش ساخته شده هیچ اشکالی ندارد، اما برای افرادی که حتی دانش فنی کمی دارند، به سختی بهترین انتخاب است.  اگر قصد دارید کاری فراتر از مرور اینترنت انجام دهید، می‌خواهید رایانه شخصی خود را بسازید.  پس اکنون که این را می‌دانید، زمان آن رسیده است که به اولین گام برای ساختن رایانه کامل خود بروید: یافتن اجزای مناسب.

انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب

انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب

هر کامپیوتری برای عملکرد به چند جزء کلیدی نیاز دارد: یک مادربرد، یک پردازنده، مقداری رم، یک دستگاه ذخیره سازی، یک منبع تغذیه، و اگر اهل بازی هستید، یک کارت گرافیک.

شما همچنین به یک کیس، نوعی سیستم خنک کننده، یک مانیتور، یک صفحه کلید و یک ماوس نیاز دارید.

همانطور که گفتیم، در مقایسه با نصب فیزیکی همه چیز، این معمولاً سخت ترین بخش ساخت رایانه شخصی DIY است.  باید مطمئن شوید که به چه چیزی نیاز دارید، به چه چیزی نیاز ندارید و چگونه همه اینها با هم کار می‌کنند.

ما هر جزء مهم را تکه به تک پوشش خواهیم داد تا به شما کمک کنیم دقیقاً نحوه انتخاب را بدانید.

انتخاب CPU مناسب

انتخاب CPU مناسب

پردازنده (CPU) شاید ضروری ترین بخش هر رایانه شخصی باشد.  آنها اساساً مغزهای دنیای محاسبات هستند.  آنها دستورالعمل‌ها را تفسیر و اجرا می‌کنند، برنامه‌ها را اجرا می‌کنند، و به طور کلی وظیفه دارند به اجزای دیگر بگویند که چه کاری انجام دهند.

امروزه دو شرکت وجود دارند که CPU تولید می‌کنند: اینتل و AMD.  هر دو شرکت طیف وسیعی از CPU‌ها را ارائه می‌دهند که تقریباً با هر بودجه و موردی متناسب هستند و هیچ کدام از نظر عملکرد یا تطبیق پذیری برتری واضحی نسبت به دیگری ندارند.

با این حال، انتخاب یک پردازنده AMD یا Intel شما را در اکوسیستم مربوطه خود قفل می‌کند، بنابراین به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید مادربرد، CPU و (اغلب) دستگاه ذخیره سازی خود را با هم ترکیب کنید.

جدا از سازنده، مهمترین جنبه‌های یک CPU تعداد هسته‌های آن، سرعت کلاک و اندازه کش آن است.  انتخاب یک مورد مناسب می‌تواند مشکل باشد، اما اگر بدانید می‌خواهید چه نوع رایانه‌ای بسازید، می‌توانید آن را به خوبی محدود کنید.

به عنوان مثال، اگر قصد دارید از رایانه خود برای انجام تکالیف مدرسه استفاده کنید، نیازی به شکستن یک پردازنده فوق العاده قدرتمند ندارید، اما همچنین نمی‌خواهید چیزی ارزان و ضعیف را انتخاب کنید. قرار است هر کاری را از راه دور با منابع فشرده انجام دهد.

در اینجا چند توصیه برای کمک به شما در محدود کردن آن وجود دارد:

CPU AMD یا Intel؟

در حالی که قبلاً AMD جایگزین ارزان و کم‌تأثیر اینتل بود، در سال‌های اخیر واقعاً به وجود آمده است.  CPU‌های جدیدتر AMD به اندازه همتایان اینتل خود قدرتمند و همه کاره هستند و اغلب ارزان تر نیز هستند.  صرف نظر از اینکه برای کدام شرکت می‌روید، خوب خواهید بود.

اینکه کدام CPU برای شما مناسب است واقعاً به دو چیز بستگی دارد: بودجه شما و کاری که می‌خواهید با آن انجام دهید.  در اینجا چند توصیه کلی بر اساس آنچه قصد دارید با رایانه جدید خود انجام دهید، آورده شده است.

چه CPU برای محاسبات پایه؟

اگر قصد دارید از رایانه جدید خود برای مواردی مانند مرور اینترنت، تماشای ویدیو، بررسی رسانه‌های اجتماعی خود و کار با اسناد اولیه استفاده کنید، احتمالاً به هیچ چیز خیلی زیاد نیاز ندارید.  احتمالاً با یک CPU سطح پایه مانند Intel Core i3-10100F یا AMD Athlon 200GE به خوبی از پس آن بر می‌آیید.  مطمئناً می‌توانید به سراغ چیزهای گران‌تر بروید، اما واقعاً هیچ دلیلی وجود ندارد مگر اینکه در آینده قصد ارتقای سایر اجزای خود را داشته باشید.

چه CPU برای بازی؟

بیشتر بازی‌ها بیشتر از پردازنده‌های گرافیکی به پردازنده‌های گرافیکی متکی هستند، بنابراین بهتر است از یک CPU متوسط ​​استفاده کنید و پول اضافی را برای یک پردازنده گرافیکی بهتر خرج کنید.  این بدان معنا نیست که شما می‌توانید از یک CPU صرفه جویی کنید—هرچقدر هم که پردازنده گرافیکی شما قدرتمند باشد همچنان به یک پردازنده مناسب برای بازی نیاز دارید—اما به این معنی است که نیازی به کاهش بیش از ۴۰۰ یا ۵۰۰ دلار در CPU ندارید.  چیزی مانند Intel Core i5-12600K یا AMD Ryzen 5 5600X می‌تواند به شما قدرت زیادی را بدون شکستن بانک بدهد.

چه CPU برای پردازش داده و کار خلاقانه؟

برخی از کارهای خلاقانه را می‌توان توسط GPU رایانه‌تان انجام داد، اما بیشتر کارهای فشرده‌تر که در طول روز کاری متوسط ​​انجام می‌دهید – مدیریت صفحه‌گسترده‌ها، اعداد خرد کردن، گزارش‌های در حال اجرا و غیره – به شدت به CPU رایانه شما متکی هستند.  و از آنجایی که پردازش سریعتر به معنای نتایج سریعتر است، صرف هزینه برای یک CPU خوب در حال حاضر می‌تواند در وقت شما صرفه جویی کند و در آینده شما را بازده بیشتری کند.

شما می‌خواهید برای چیزهای سطح بالایی مانند Intel Core i9-11900KF یا هیولایی مطلق مانند AMD Ryzen 9 5950X هذیان کنید.  قیمت برچسب ممکن است کمی تکان دهنده باشد، اما به یاد داشته باشید، زمان پول است.

انتخاب رم مناسب

انتخاب رم مناسب

RAM (حافظه دسترسی تصادفی) کمی شبیه حافظه کوتاه مدت کامپیوتر شما است.  تمام داده‌ها و دستورالعمل‌ها را برای همه برنامه‌های فعال شما ذخیره می‌کند تا CPU شما بتواند به سرعت به آن دسترسی داشته باشد، و این چیزی است که به رایانه شما اجازه می‌دهد چندین برنامه باز و برگه‌های مرورگر را همزمان مدیریت کند.

رم بسیار کم باعث می‌شود رایانه شما به آرامی کار کند و رم اضافی بدون استفاده می‌ماند، بنابراین شما واقعاً به دنبال مقدار مناسبی از نوع مناسب رم هستید تا شما را در منطقه Goldilocks قرار دهد که در آن زمان یا پول را تلف نمی‌کنید. .

خوشبختانه تشخیص رم راحت تر از CPU است.  RAM (با استثنائات بسیار کمی) به همان اندازه با CPU AMD کار می‌کند که با CPU اینتل کار می‌کند، بنابراین شما آزادی انتخاب بیشتری دارید و انتخاب آن بسیار ساده است.  تنها چیزی که باید در نظر بگیرید نسل رم، سرعت آن و میزان مورد نیاز آن است.

در مورد اینکه کدام مارک/مدل رم را انتخاب کنید،  راهنمای ما در مورد اهمیت یا عدم اهمیت برند RAM را بررسی کنید.  همه چیزهایی را که باید بدانید برای جلوگیری از پرداخت هزینه برای چیزهایی که نیاز ندارید، همراه با اطلاعات سازگاری دارد.

نسل RAM

بیشتر رم‌های مقرون به صرفه‌ای که در بازار پیدا می‌کنید از نسل DDR4 هستند.  رم نسل DDR5 وجود دارد، اما جدید، گران است و به طور گسترده در دسترس نیست (اگرچه این نسبت به سرعت در حال تغییر است).

و در حالی که از نظر فنی می‌توانید رم ارزان‌تر DDR3 را انتخاب کنید، تقریباً به طور حتم ارزش چند دلار اضافی را برای افزایش تا DDR4 دارد.  بخشی از آن مربوط به عملکرد است – DDR4 پهنای باند بالاتر و سرعت بیشتری دارد – و بخشی از آن سازگاری است.  اکثر مادربردهای جدید فقط دارای اسلات‌های سازگار با DDR4 هستند، بنابراین خرید DDR3 واقعاً فایده‌ای ندارد.

سرعت رم

حتی در بین مدل‌های هم نسل، تغییرات قابل توجهی در سرعت رم وجود دارد.  رم DDR4 می‌تواند تا ۸۰۰ مگاهرتز آهسته کار کند و ظاهراً به حداکثر سرعت ۳۲۰۰ مگاهرتز می‌رسد، اما شرکت‌هایی مانند کینگستون و هایپر ایکس جادویی خود را انجام داده‌اند تا عملکرد رم خود را به خوبی بیش از حد فرضی تسریع کنند.  به جرات می‌توان گفت که نباید به هیچ رمی با سرعت‌های تبلیغاتی زیر ۳۰۰۰ مگاهرتز بسنده کنید.

مقدار RAM

این تا حد زیادی به ترجیحات شخصی، استفاده مورد نظر رایانه شما، و مدت زمانی که قصد دارید دستگاه جدید خود را قبل از ارتقاء نگه دارید، برمی گردد.

حداقل: ۸ گیگابایت حداقل چیزی است که باید برای آن عکاسی کنید.  این به رایانه شما این قدرت را می‌دهد که چند برنامه سبک وزن را به طور همزمان مدیریت کند، برخی بازی‌ها را اجرا کند و حتی کمی ویرایش عکس یا ویدیو را انجام دهد.
ایده آل برای اکثر افراد: ۱۶ گیگابایت رم برای کارهای روزمره بیش از اندازه کافی خواهد بود و برای انجام کارهای خلاقانه تر و اجرای بازی‌های سخت تر با وضوح بالاتر کافی است.  احتمالاً خارج از چند موقعیت خاص به بیش از ۱۶ گیگابایت نیاز ندارید.

برای شرایط خاص

۳۲ گیگابایت رم برای افرادی که کارهای مدلسازی سنگین، انیمیشن سازی، ویرایش ویدیوهای بزرگ، طراحی بازی یا هر چیزی که ممکن است به رندرهای زیاد و زیاد نیاز داشته باشد، توصیه می‌شود.  با این حال، ۳۲ گیگابایت برای اکثر کاربران بیش از حد است، بنابراین هیچ دلیلی برای خرج کردن پول وجود ندارد مگر اینکه بخواهید از رایانه شخصی خود به عنوان یک نیروگاه خلاقانه استفاده کنید.

انتخاب فضای ذخیره سازی مناسب

انتخاب فضای ذخیره سازی مناسب

این یکی راحته دو نوع اصلی از دستگاه‌های ذخیره‌سازی در بازار وجود دارد: هارد دیسک‌ها (HDD) و درایوهای حالت جامد (SSD)، با HDD‌ها قدیمی‌تر، کندتر، انتخاب‌های معمولی‌تر و SSD‌ها گزینه‌های سریع‌تر، جدیدتر و تقریباً عینی‌تر هستند. .

وقتی در این مرحله هستید، قطعاً نگاهی به راهنمای ما بیندازید که در آن توضیح می‌دهد که SSD‌ها چه زمانی ارزش پول اضافی را دارند و چه زمانی ممکن است ارزش نداشته باشند .

هنگامی که به دنبال یک دستگاه ذخیره سازی هستید، فقط باید سه عامل را در نظر بگیرید: ظرفیت، قیمت و سرعت انتقال.  در اینجا یک تفکیک سریع از آنچه که باید به دنبال آن باشید آورده شده است.

ظرفیت

ظرفیت یک هارد دیسک یا SSD کل اطلاعاتی است که می‌تواند ذخیره کند.  هارد دیسک‌ها حداکثر ظرفیت بالاتری دارند و معمولاً بر اساس $/GB ارزان‌تر هستند، اگرچه SSD‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت کرده‌اند.  اینکه چقدر فضای ذخیره سازی نیاز دارید بستگی به کاری دارد که قرار است با رایانه خود انجام دهید، اما احتمالاً می‌توان گفت که حداقل ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی می‌خواهید.  اگر قصد دارید تعداد زیادی بازی را نصب کنید یا فایل‌های بزرگ زیادی را ذخیره کنید، چیزهای بیشتری می‌خواهید، اما اگر می‌خواهید از رایانه شخصی خود برای کارهای اساسی استفاده کنید، ممکن است به این مقدار نیاز نداشته باشید، بنابراین انتخاب این است در نهایت به شما بستگی دارد

سرعت‌های انتقال

سیستم عامل، برنامه‌ها و فایل‌های رایانه شخصی شما همگی در درایو ذخیره‌سازی آن قرار دارند.  راه‌اندازی سیستم‌عامل، بارگیری برنامه‌ها و باز کردن فایل‌ها زمان می‌برد و بسته به سرعت انتقال درایو ذخیره‌سازی شما، زمان کم و بیش طول می‌کشد.  سرعت انتقال بالاتر به معنای راه‌اندازی و زمان بارگذاری سریع‌تر است که به تجربه محاسباتی سریع‌تر و پاسخ‌گوتر ترجمه می‌شود.

سرعت انتقال سریع رعد و برق یکی از اصلی ترین نقاط فروش SSD‌ها و به خصوص SSD‌های NVMe است.  ما همچنین اخیراً مقایسه کاملی بین SSDهای NVMe در مقابل SSDهای SATA استاندارد انجام دادیم.

در جایی که راه‌اندازی یا راه‌اندازی مجدد سیستم عامل از روی هارد دیسک ممکن است بیش از یک دقیقه طول بکشد، یک درایو حالت جامد همان عملیات را در عرض چند ثانیه به پایان می‌رساند.  حافظه‌های SSD، زمان بارگذاری بازی‌ها را حذف می‌کنند، برنامه‌ها و فایل‌های بزرگ را در یک چشم به هم زدن بارگیری می‌کنند و تقریباً هر تعامل دیگری با رایانه شخصی شما روان تر و سریع تر می‌شود.

قیمت

قیمت یکی از مزیت‌های اصلی هارد دیسک‌ها نسبت به SSD است.  SSD‌ها از زمانی که برای اولین بار معرفی شدند قیمت کمی کاهش یافته‌اند، اما شما هنوز هم برای پیدا کردن یک SSD با قیمت دلار/GB ارزان تر از HDD سخت خواهید بود.  SSD‌های NVMe حتی گران تر از SSD‌های استاندارد هستند، اما بسیاری از کاربران قیمت اضافه شده را برای سرعت انتقال سریع و مضحک NVMe SSD ارزش آن را بیشتر می‌دانند.

انتخاب مادربرد مناسب

انتخاب مادربرد مناسب

مادربرد رایانه شخصی نوعی برد مدار است که سایر اجزا را در خود جای داده و ارتباط بین آنها را تسهیل می‌کند.

هر مادربرد دارای مجموعه‌ای از اسلات‌ها برای قرار دادن سایر اجزای کامپیوتر است و نوع، شکل و نسل شکاف‌ها تعیین می‌کند که با چه اجزایی سازگار است.  اگر یک CPU AMD انتخاب می‌کنید، باید یک مادربرد سازگار با AMD انتخاب کنید، یا اگر یک CPU اینتل را انتخاب کنید، برعکس.

وقتی به دنبال مادربردهای آنلاین می‌گردید، می‌بینید که هر کدام نوع سوکت‌ها/اسلات‌ها و همچنین چیپ‌ست آن (قطعات یکپارچه‌ای که با CPU کار می‌کنند و عملکردهای مختلفی را فعال می‌کنند) را فهرست می‌کند.

ایده خوبی است که مطمئن شوید اجزای خود با مادربرد مورد نظر سازگار هستند (به صورت دستی یا با یک سرویس آنلاین)، اما در غیر این صورت، در اینجا آزادی عمل زیادی دارید.

فقط در مورد مادربرد کوتاهی نکنید، در غیر این صورت ممکن است متوجه شوید که پایه کامپیوتر شما خیلی قبل از بقیه اجزاء خراب شده است.  ما این را در راهنمای خود برای تعیین اینکه آیا مادربرد شما یک گلوگاه برای ساخت شما است،  مستند کرده‌ایم.

انتخاب منبع تغذیه

انتخاب منبع تغذیه

این یکی نیز بسیار آسان است.  تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقدار برق مورد نیاز سایر اجزای خود را جمع آوری کنید، حداقل ۱۰۰ وات به رقم کل مصرف برق اضافه کنید (برای ایمنی و ارتقاء آینده)، و یک PSU خوب بررسی شده پیدا کنید که حداقل این مقدار وات را تولید کند. .

به هر حال، بخش “به خوبی بررسی شده” مهم است.  PSU تمام اجزای کامپیوتر ظریف و گران قیمت شما را تامین می‌کند، بنابراین شما واقعاً می‌خواهید پول خود را برای یکی که برق تمیز و ایمن را ارائه می‌دهد خرج کنید.

گزینه‌های PSU خوب زیادی وجود دارد.  ما تمایل داریم Seasonic و Corsair را دوست داشته باشیم ، اما مطمئناً آنها تنها گزینه‌های محکم نیستند.

انتخاب یک GPU (اختیاری)

انتخاب یک GPU (اختیاری)

دلیل اینکه ما همه این مرحله را “اختیاری” می‌کنیم این است که اکثر (و نه همه) CPU‌ها دارای گرافیک یکپارچه هستند.  به زبان ساده، این فقط به این معنی است که یک GPU سبک در قابلیت‌های CPU تعبیه شده است.

ما نمی‌توانیم به اندازه کافی روی این موضوع تاکید کنیم: اگر ساخت رایانه شخصی بدون GPU اختصاصی را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که CPU دارای گرافیک یکپارچه است!

اگر برای تصمیم گیری به کمک بیشتری نیاز دارید، شرح کامل ما در مورد GPU‌های اختصاصی در مقابل یکپارچه را مطالعه کنید.  همه چیزهایی که برای تعیین اینکه آیا یا نه باید بدانید را دارد

اگر قصد دارید یک ریگ بازی بسازید یا هر نوع رندر جدی یا کار خلاقانه انجام دهید، به GPU نیاز خواهید داشت.  تعداد بسیار کمی از بازی‌های مدرن حتی بدون GPU اختصاصی اجرا می‌شوند، و برنامه‌های خلاقانه‌تر و بیشتری تصمیم می‌گیرند پردازش خود را از CPU به GPU تخلیه کنند.

تشخیص اینکه کدام GPU برای شما مناسب است می‌تواند دشوار باشد.  تعداد زیادی مدل مختلف در بازار وجود دارد (یا زمانی که کمبود تراشه برطرف شود، وجود خواهد داشت)، و پردازنده‌های گرافیکی AMD و NVIDIA می‌توانند با هر دو پردازنده AMD و Intel کار کنند، بنابراین محدود کردن آن می‌تواند دشوار باشد.  پردازنده‌های گرافیکی همچنین می‌توانند یکی از گران‌ترین بخش‌های رایانه شما باشند، بنابراین انتخابی نیست که بتوانید آن را ساده‌تر از آن بگیرید.

شما سه گزینه دارید که هیچ کدام بهتر یا بدتر از بقیه نیستند:

  • گران‌ترین/بالاترین GPU را که می‌توانید خریداری کنید.
  • یک کارت میان رده مانند NVIDIA GeForce GTX 1660 یا AMD Radeon RX 5700 انتخاب کنید.
  • بازی مورد علاقه خود را در Steam جستجو کنید، مشخصات / اجزای توصیه شده را بررسی کنید و کارت لیست شده را خریداری کنید

انتخاب یک کیس کامپیوتر

انتخاب یک کیس کامپیوتر

انتخاب یک کیس کامپیوتر اغلب از نظر عملکرد و زیبایی شناسی برابر است.  شما می‌توانید انواع طرح‌ها، شکل‌ها و اندازه‌ها را انتخاب کنید، اما نکته اصلی که باید از آن آگاه باشید این است که آیا قطعات شما متناسب هستند یا خیر.

هفت نوع از کیس‌های رایانه شخصی معمولاً فروخته می‌شود.  هر نوع بر اساس نوع/اندازه مادربردی که می‌تواند بپذیرد، همراه با فاکتور فرم کلی آن طبقه بندی می‌شود.

در اینجا لیستی از انواع کیس‌های رایانه شخصی و مادربردهایی که معمولاً می‌پذیرند آورده شده است:

  • Full Tower : ATX را می‌پذیرد و بسیاری از مادربردهای eATX (Extended ATX) را می‌پذیرند.
  • Mid Tower : اکثر مادربردهای اندازه ATX و مادربردهای Micro ATX را می‌پذیرند
  • Mini Tower : اکثر مادربردهای Micro ATX و Mini ATX را می‌پذیرند
  • دسکتاپ : برخی از مادربردهای Micro ATX و Mini ATX را می‌پذیرد
  • Small Form Factor : معمولا فقط مادربردهای Mini ATX را می‌پذیرند
  • Ultra Small Form Factor : مادربردهای Mini ATX را می‌پذیرد
  • Micro : معمولا فقط مادربردهای یکپارچه تخصصی را می‌پذیرد

جدا از سازگاری با اندازه مادربرد (ما در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت)، انتخاب کیس خود را بیشتر بر اساس انتخاب‌های زیبایی شناختی خود، سایر ملاحظات فضایی و قرار دادن فن قرار می‌دهید.

به ویژه پردازنده‌های گرافیکی، جزء اصلی هستند که باید مطمئن شوید که در کیس شما جا می‌شوند.  برخی از کیس‌ها می‌توانند یک مادربرد بزرگ را تحمل کنند، اما فاصله کنار هم برای پردازنده‌های گرافیکی بزرگ‌تر موجود در بازار را ندارند.

انتخاب فن‌ها و سیستم‌های خنک کننده

انتخاب فن‌ها و سیستم‌های خنک کننده

هنگام ساختن رایانه شخصی خود، گزینه‌های بالقوه فن شما معمولاً بر اساس موردی که انتخاب می‌کنید تعیین می‌شود.

بسیاری از موارد شامل طرفداران می‌شود که کار شما را آسان تر می‌کند.  آنهایی که شامل فن نیستند، همچنان دارای شکاف/فضاهای خاصی هستند که از قبل سوراخ شده و برای فن‌ها آماده هستند.

فن‌های CPU و خنک کننده‌های مایع پردازنده عامل مهم دیگری هستند که باید در مورد آن تصمیم بگیرید.  بیشتر اوقات، یک هیت سینک ساده با فن به اندازه کافی خوب است.  اما برای ساخت‌های گران‌قیمت، خنک‌کننده مایع می‌تواند انتخابی عالی باشد.

در حال حاضر تعداد زیادی خنک کننده CPU همه کاره در بازار وجود دارد.  اینها اساساً خنک کننده‌های لوکس، حلقه بسته و plug-and-play برای CPU شما هستند.

خنک کردن ساخت رایانه شخصی شما احتمالاً متغیرترین و بالقوه خلاقانه ترین بخش کل فرآیند است.  به معنای واقعی کلمه صدها محصول و ترکیب طرح بندی وجود دارد که می‌توانید با آنها آزمایش کنید.

نتیجه

ساخت رایانه شخصی بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.  انتخاب قطعات سخت ترین قسمت است.  هرکسی که دست‌های کارآمد و پیچ‌گوشتی داشته باشد، می‌تواند پس از تهیه قطعات، رایانه شخصی را کنار هم قرار دهد.

فقط مطمئن شوید که تحقیقات خود را انجام می‌دهید، چند ویدیوی راهنما را دنبال کنید تا مطمئن شوید که آن را به درستی کنار هم قرار داده‌اید، و از رایانه جدید خود لذت ببرید.