سوپرکلاک: هر آنچه که باید بدانید

368
سوپرکلاک

آیا نمی‌دانید که سوپرکلاک چیست و چگونه با اورکلاک استاندارد مقایسه می‌شود؟ 

متأسفانه، سوپرکلاک افسانه‌ای است که وعده چیزی را می‌دهد که وجود ندارد. هر چیزی که به عنوان “سوپرکلاک” نامگذاری شده باشد، به سادگی تا حد قابل توجهی اورکلاک می‌شود. هر چقدر هم که این اصطلاح گمراه کننده باشد، در واقع برخی از محصولات مناسب با این روش برچسب گذاری شده‌اند.

این راهنما هر آنچه را که باید در مورد سوپرکلاک بدانید به شما می‌گوید. از عملکرد تا ایمنی، بازاریابی را کاهش دادیم تا به ته کارها برسیم. ما حتی به شما نشان خواهیم داد که چگونه کارت گرافیک سوپرکلاک خود را تنظیم کنید.

به خاطر زمینه، ما به استفاده از اصطلاح “سوپر ساعت” در این راهنما ادامه خواهیم داد. فقط به یاد داشته باشید که این به معنای “اورکلاک اضافی” نیست.

سوپرکلاک چیست؟ 

سوپرکلاک چیست؟ 

متأسفانه سوپرکلاک یک دروغ محض است. هیچ راز و سطح پنهانی بالاتر از اورکلاک وجود ندارد. افسانه‌ای که شرکت‌ها سعی می‌کنند با سوپرکلاک بفروشند این است که این کاری است که شما نمی‌توانید به تنهایی انجام دهید و تنها راهی که می‌توانید به این شکل حماسی برتری GPU برسید، خرید یک کارت سوپرکلاک است.

پحقیقت این است که سوپرکلاک فقط یک کارت واقعا اورکلاک شده است! در حالی که احتمالاً این مسیر هوشمندانه‌ای برای رفتن به تنهایی نیست (مگر اینکه باهوش باشید)، انجام پذیر است و بسیاری از افراد موفق شده‌اند کارت‌های “سوپر ساعت” را به تنهایی به نتایج متفاوتی برسانند.

در حالی که درست است که کارت‌های سوپرکلاک از قبل می‌توانند شما را از سردرد نجات دهند، این اصطلاح واقعی فقط یک راه جالب برای گفتن این است که کارتی است که در مسیر اورکلاک زمان مضاعف انجام می‌دهد.

آیا سوپرکلاکینگ ارزشش را دارد؟ 

آیا سوپرکلاکینگ ارزشش را دارد؟ 

به طور کلی، یک کارت سوپرکلاک در واقع می‌تواند یک چیز عالی برای عملکرد سیستم شما باشد. برنامه‌های شما کمی سریع‌تر اجرا می‌شوند و وقتی نوبت به بازی می‌رسد، ممکن است در حین بازی چند فریم بدون تاخیر بیشتر در ثانیه دریافت کنید.

مزایای آن می‌تواند قابل توجه باشد، اما بسته به نیاز شما متفاوت است. به عنوان مثال، اگر در حین انجام یک بازی سخت مانند Red Dead Redemption 2 از یک کارت گرافیک معمولی استفاده می‌کنید، گاهی اوقات تنظیمات فوق العاده بدون کارت گرافیک گران قیمت و پیشرفته قابل بازی نیستند.

اما، وقتی نوبت به بازی‌هایی از این دست می‌رسد که ایدئال‌ترین تجربه بصری را می‌خواهند، اورکلاک ممکن است بتواند GPU موتور کوچک شما را به قلمرو بعدی سوق دهد تا بتواند چنین چیزی را مدیریت کند.

اگر به توانایی‌های خود در اورکلاک کردن ایمن GPU خود بدون زیاده‌روی و سرخ کردن تصادفی سیستم خود مطمئن نیستید (یک امکان واقعی)، می‌توانید یک کارت از پیش اورکلاک شده در قالب کارت‌های سوپرکلاک خریداری کنید تا (معمولا) از این اتفاق جلوگیری کنید. . افزایش سرعت در این مورد قبلاً در کارت اولیه وجود دارد، بنابراین هر گونه افزایش بیشتر صرفاً مایه شرمساری ثروت است.

یکی دیگر از پیشرفت‌های بزرگ یک کارت سوپرکلاک، توانایی ماندن در دمای ایمن به دلیل خنک‌کننده داخلی همراه با GPU است. این روند را کمی بدون دردسر می‌کند زیرا، اگر به تنهایی آن را بی پروا انجام دهید، شانس خوبی برای از بین بردن سخت افزار خود دارید.

گرمای بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات جدی GPU از جمله آسیب غیرقابل برگشت به VRAM شود .

ممکن است کمی بیشتر هزینه داشته باشد، اما اگر احساس دلهره‌ای را دارید که بسیاری هنگام سرهم‌کردن تجهیزات فراتر از توانشان احساس می‌کنند، بهترین گزینه ممکن است خرید یک کارت از پیش تعیین‌شده باشد. برای چند نکته در مورد سلامت کارت و نحوه تشخیص کارت در حال مرگ، به راهنمای ما برای طول عمر GPU نگاهی بیندازید .

آیا می‌توانید یک کارت سوپرکلاک را اورکلاک کنید؟ 

آیا می‌توانید یک کارت سوپرکلاک را اورکلاک کنید؟ 

پاسخ کاملاً مثبت است و نه تنها می‌توانید، اما اگر به دنبال تقویت ایده آل در گرافیک هستید، واقعاً باید. دلیل آن این است که (علیرغم نامگذاری دراماتیک “سوپرکلاک”) واقعیت فقط یک افزایش جزئی در سرعت و شاید چند فریم بیشتر بدون لکنت است.

یک کارت سوپرکلاک به خودی خود شما را از تنظیمات بالا به حالت اولترا نمی‌برد، بنابراین، هنگامی که پردازنده گرافیکی سوپرکلاک جدید و براق خود را دارید، وقت آن است که آن را به حد بالاتری برسانید و ببینید که آیا آن نام جذاب می‌تواند مطابق با آن باشد.

کارت‌های سوپرکلاک چقدر هزینه دارند؟ 

کارت‌های سوپرکلاک چقدر هزینه دارند؟ 

ممکن است فکر کنید که با چنین نامی، ممکن است GPU را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. با این حال، قیمت آن با یک کارت معمولی تفاوت چندانی ندارد. بسته به کارتی که دریافت می‌کنید، کارت‌های سوپرکلاک فقط کمی گران‌تر از کارت‌های استاندارد هستند. دلیل این است که تغییر چندانی وجود ندارد.

هنگام خرید یک پردازنده گرافیکی جدید، نام سوپرکلاک چندان اهمیتی ندارد، زیرا این گزینه واقعاً ۳۰ دلار یا بیشتر از گزینه معمولی بیشتر می‌شود. اگر چیزی تا این حد تأثیرگذار بود، آیا چنین معامله‌ای می‌شد؟ 

همه کاربران قدیمی رایانه شخصی می‌دانند که اگر چیزی توانایی‌های ویژه‌ای داشته باشد، باید یک پنی برای آن بپردازید، بنابراین هنگام تصمیم‌گیری مراقب این موضوع باشید. اما وقتی نوبت به خرید نسخه‌های سوپرکلاک به میان می‌آید، واقعاً اصلاً ریسکی نیست و با تفاوت قیمت کم بین این دو، دلیلی وجود ندارد که به یکی از این کارت‌ها نگاه نکنید و ببینید آیا نتیجه برای شما ارزشمند است یا خیر.

نحوه سوپر ساعت

نحوه سوپر ساعت

برای شروع، به یک ابزار اورکلاک نیاز دارید. MSI Afterburner محبوب‌ترین گزینه در اینجا است، و لازم نیست نگران نصب فیزیکی چیزی باشید، زیرا همه اینها فقط برنامه‌ای است که ما از آن برای آزمایش استفاده می‌کنیم.

سپس، از ابزاری برای آزمایش تنظیمات فعلی شما استفاده می‌کنیم، بنابراین می‌توانیم پس از اورکلاک کردن، دوباره از آن برای آزمایش تنظیماتتان استفاده کنیم. ابزاری که در اینجا به آن نیاز داریم ۳D Mark است.

زمان تعامل است. اورکلاک همگی به صورت دستی انجام می‌شود زیرا قرار است با یک سری لغزنده بازی کنید. لغزنده‌های موجود در اینجا عبارتند از Core Voltage که به سطح ولتاژ کارت گرافیک شما می‌پردازد،  Power Level که به کارت شما اجازه می‌دهد انرژی بیشتری از منبع تغذیه شما دریافت کند،  Core Clock که تنظیمات ساعت مورد نظر شما را مشخص می‌کند و ساعت حافظه که با حافظه GPU شما سروکار دارد.

همچنین معمول است که در زمان اورکلاک در برخی مواقع با آرتیفکت GPU مواجه شوید. ما یک راهنمای مستقل برای GPU Artifacts داریم که به طور خاص خلاصه‌ای از آن را به شما ارائه می‌دهد.

مهم:  با مسئولیت خودتان، سخت افزار خود را سوپرکلاک یا اورکلاک کنید. در حالی که معمولاً یک فرآیند ایمن برای آزمایش است، خطراتی از جمله خرابی سخت افزار، ضمانت‌های باطل و غیره وجود دارد.

زمان مورد نیاز:   ۱ ساعت

چگونه پردازنده گرافیکی خود را سوپرکلاک (اورکلاک اضافی) کنیم

چگونه پردازنده گرافیکی خود را سوپرکلاک (اورکلاک اضافی) کنیم

  1. مرحله ۱

تنظیمات فعلی خود را با استفاده از علامت سه بعدی آزمایش کنید

  1. گام ۲

به آرامی لغزنده‌ها را به سمت بالا حرکت دهید، با تراشه GPU شروع کنید. به آرامی حرکت کنید، با افزایش‌های کوچک بالا بیاورید، به گونه‌ای که اگر خیلی سریع می‌روید، می‌توانید انواع تصادفات را ایجاد کنید. هر بار ۵% بروید و ببینید رایانه شما چگونه پاسخ می‌دهد.

  1. مرحله ۳

زمان اسلاید کردن لغزنده حافظه برای شروع به ۱۰% می‌رسد که معادل افزایش ۵۰-۱۰۰ مگاهرتز است. فعلا از این بالاتر نرو

  1. مرحله ۴

نوار لغزنده GPU را ۱۰ مگاهرتز افزایش دهید و مجدداً معیار را در علامت سه بعدی اجرا کنید. این کار را ادامه دهید و نتایج را زیر نظر بگیرید. یخ میزنی؟  دوباره راه اندازی می‌شود؟  شما خیلی بالا هستید، بنابراین ۱۰ مگاهرتز پایین تر بروید تا زمانی که این اتفاق نیفتد. شما نمی‌خواهید آن را تا این حد پیش ببرید، زیرا پس از مدتی بازی باعث از کار افتادن بازی می‌شود و به طور بالقوه به طور خطرناکی داغ می‌شود. به ساعت حافظه بروید و همان آزمایش را انجام دهید و در حین رفتن به دقت نظارت کنید. این کارها را جداگانه انجام دهید تا بدانید کدام یک بر روی آن تأثیر می‌گذارد.

  1. مرحله ۵

در صورت تمایل می‌توانید حد توان و محدودیت دما را افزایش دهید تا یک قدم جلوتر بروید، اما در این مرحله باید چیزی نزدیک به اثر ایده‌آل خود از اورکلاک داشته باشید.

  1. مرحله ۶

دوباره آن را بررسی کنید. این همه چیز در مورد تغییر و آزمایش است، بنابراین شما بارها و بارها آن را پشت سر خواهید گذاشت. ممکن است در مقطعی تصادف کنید، اما ناامید نشوید، اگر کارها را به درستی انجام دهید، در مرحله آزمایش چیزی را خراب نمی‌کنید.

چگونه در هنگام سوپرکلاک ایمن بمانیم

چگونه در هنگام سوپرکلاک ایمن بمانیم

شما باید دستورالعمل‌های دقیق را در اینجا تا جایی که می‌توانید دنبال کنید و تا زمانی که به صورت تدریجی پیش بروید، مشکلی پیش نمی‌آید. بیشتر پردازنده‌های گرافیکی مدرن با تدابیری برای زنده ماندن از اورکلاک و همچنین رایانه‌های شخصی که ممکن است مکانیزم‌های خنک‌کننده نیز داشته باشند، آماده شده‌اند.

در جاهای دیگر، مطمئن شوید که باید فقط برای بازی‌هایی که به آن نیاز دارند اورکلاک کنید. Red Dead Redemption 2، Cyberpunk 2077، Assassin’s Creed: Valhalla، اینها بازی‌هایی هستند که قرار است از اورکلاک به درستی استفاده کنند.

بازی‌هایی که نیازی به آن ندارند؟  به حالت عادی برگردید، کامپیوتر خود را در مواقعی که نیازی به اورکلاک نیست رها نکنید. این دستور العملی برای مشکلات غیر ضروری است.

 اکنون می‌دانید که چگونه اورکلاک کنید و چگونه پردازنده‌های گرافیکی سوپرکلاک را بخرید. هنوز هم توصیهبنابراین می‌شود که از بالای سخت افزار خود عکس نگیرید. پردازنده‌های گرافیکی قدیمی‌تر نمی‌توانند به سطح امروزی برسند، مهم نیست که چقدر آنها را اورکلاک می‌کنید، بنابراین انتظارات خود را کاهش دهید و باید تجربه بهینه‌ای داشته باشید، چه یک GPU معمولی و چه یک GPU سوپرکلاک.

امیدواریم این مطلب در سایت بریم خرید مورد توجه شما واقع شده باشد.