علائم پارگی تسمه تایم؛ علت خرابی تسمه تایم چیست؟

605
علائم پارگی تسمه تایم

درحالی‌که ممکن است توجه زیادی به تسمه تایم خودروی خود نداشته باشید، نقش مهمی در مکانیک وسیله نقلیه شما ایفا می‌کند. تسمه تایم یک جزء داخلی موتور است که بادامک و میل‌لنگ موتور را به طور هماهنگ می‌چرخاند و اطمینان حاصل می‌کند که هر سیلندر در زمان مناسب آتش می‌گیرد. تسمه تایم خودروی شما را می‌توان در زیرپوشش تایم نزدیک جلوی موتور پیدا کرد و ازآنجایی‌که احتمالاً از لاستیک باکیفیت بالا ساخته شده است، هر از چند گاهی باید تعویض شود. در وبلاگ علائم پارگی تسمه تایم در سایت بریم خرید، ما به چند علامت رایج که ممکن است نشان دهند تسمه تایم شما نیاز به تعمیر دارد نگاه می‌کنیم.

صدای تیک‌تاک از موتور می‌شنوید

صدای تیک‌تاک از موتور می‌شنوید

اگر صدای تیک‌تاک از موتور ماشین خود می‌شنوید، ممکن است مشکل جدی در تسمه تایم شما وجود داشته باشد. تسمه تایم در وسیله نقلیه شما توسط یک‌سری قرقره که به میل‌لنگ و میل بادامک موتور می‌رود وصل می‌شود. میل‌لنگ میله‌های اتصال موتور را که به پیستون‌های داخل محفظه احتراق متصل هستند، نیرو می‌دهد. از سوی دیگر، میل بادامک، سوپاپ‌های سرسیلندر و مجموعه بازوی راکر را کار می‌کند که سوخت را به محفظه احتراق می‌فرستد. سپس گازهای خارج شده از منیفولد اگزوز خارج می‌شوند. هنگامی که تسمه تایم خودروی شما شروع به فرسودگی می‌کند، ممکن است صدای تیک‌تاک در داخل موتور ایجاد کند. این همچنین می‌تواند نشانه‌ای از فشار پایین روغن نیز باشد.

موتور ماشین شما نمی‌چرخد

موتور ماشین شما نمی‌چرخد

وقتی تسمه تایم ماشین شما شکسته یا غیرقابل‌تعویض است، موتور شما نمی‌تواند به‌درستی جرقه بزند یا بچرخد. این بدان معناست که وقتی کلید را می‌چرخانید، ممکن است صدای درگیرشدن موتور استارت را بشنوید، اما از آنجایی که تسمه تایم وظیفه کارکردن میل‌لنگ و شفت را بر عهده دارد، به طور کامل مشتعل نمی‌شود. وقتی تسمه تایم شما شکسته باشد، اصلاً نمی‌توانید ماشین خود را برانید. اغلب اوقات، تسمه تایم در حین حرکت خودرو می‌شکند. این می‌تواند به سخت‌افزار سرسیلندر مانند بازوهای راکر، میله‌های فشار یا سوپاپ‌ها آسیب جدی وارد کند.

متوجه نشت روغن در نزدیکی موتور می‌شوید

متوجه نشت روغن در نزدیکی موتور می‌شوید

یکی دیگر از نشانه‌های رایج که نشان می‌دهد تسمه تایم شما در وضعیت نامناسبی قرار دارد، نشت روغن است. اگر متوجه روغن اطراف موتور خود شوید، ممکن است وسیله نقلیه شما دچار نشتی شود که اغلب از پوشش تسمه تایم رخ می‌دهد. درحالی‌که پوشش تسمه تایم شما ممکن است با یک‌سری مهره و پیچ‌ومهره محکم شده باشد، احتمال اینکه به‌مرورزمان شل شوند بسیار زیاد است. هنگامی که واشر بین بلوک موتور و پوشش زمان‌بندی فرسوده یا ترک‌خورده است، ممکن است نشت روغن رخ دهد. این می‌تواند منجر به گرم‌شدن بیش از حد موتور و تعداد انگشت شماری تعمیرات گران‌قیمت شود.

شما مشکلات اگزوز را تجربه می‌کنید

شما مشکلات اگزوز را تجربه می‌کنید

اگر اگزوز ماشین شما بسیار بیشتر از آنچه که قبلاً دود داشتید، دود خارج می‌کند، ممکن است به مشکل تسمه تایم شما مربوط باشد. این باعث می‌شود موتور شما سخت‌تر از آنچه که قرار است کار کند، در تلاش برای کارکردن تحت‌فشار که می‌تواند منجر به تعمیرات پرهزینه شود.

Revs شما شروع به فعالیت می‌کنند

Revs شما شروع به فعالیت می‌کنند

اگر متوجه شده‌اید که RPM ‌های شما (دور در دقیقه) شروع به عملکرد عجیب کرده‌اند، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که مشکلی در تسمه تایم شما وجود دارد. خواه تسمه تایم شما دندان‌های خود را ازدست‌داده باشد یا کاملاً شکسته باشد، این می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر دورسنج خودروی شما داشته باشد.

علائم پارگی تسمه تایم

متأسفانه، گاهی اوقات هیچ نشانه واضحی مبنی بر نیاز به تعمیر تسمه تایم خودروی شما وجود ندارد. به همین دلیل است که مکانیک‌های خودرو با رتبه بالا توصیه می‌کنند تسمه تایم خود را هر ۶۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ مایل تعویض کنید. همچنین می‌توانید دفترچه راهنمای مالک خود را برای توصیه سازنده نیز بررسی کنید.

منبع: scrperformance