مهم ترین ویژگی های یک لباس ورزشی مناسب

436
لباس ورزشی مناسب

لباس ورزشی یکی از پایه‌های اصلی برای شروع و انجام هر ورزشی به شمار می رود. تهیه لباس ورزشی مناسب علاوه بر اینکه می‌تواند انگیزه‌ای برای شروع به افراد بدهد، باید دارای ویژگی‌های خاصی نیز باشد که در این مقاله می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم. با توجه به اینکه در هنگام انجام تمرینات ورزشی تعریق در بدن بیشتر می شود لباس انتخابی باید به گونه‌ای باشد که بتواند علاوه بر جذب عرق از آسیب‌های پوستی ناشی از آن نیز جلوگیری کند. لباس‌های ورزشی انواع گوناگونی دارند و برای برخی از رشته‌های ورزشی به صورت مخصوص تهیه می‌شوند. با این حال لباس ورزشی باید متناسب با رشته ورزشی و در نظر گرفتن نوع حرکات آن انتخاب شود. در ادامه سایت بریم خرید با ما همراه باشید تا در این باره توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

ویژگی های لباس ورزشی مناسب

لباس ورزشی می‌تواند روی تمرین و ورزش شما تاثیر به سزایی داشته باشد که باعث می‌شود انتخاب آن اهمیت زیادی داشته باشد. کیفیت بالا، راحتی و سایز مناسب را می‌توان از مهم‌ترین خصوصیات لباس ورزشی مناسب برشمرد. در ادامه ویژگی‌های بیشتری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ویژگی های لباس ورزشی مناسب

تناسب با رشته ورزشی

اینکه لباسی که می‌پوشید مخصوص رشته ورزشی انتخابی‌تان باشد به شما کمک می‌کند تا با راحتی بیشتر به تمرین خود برسید. علاوه بر این مزاحمتی برایتان ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال لباس ورزشی که برای دویدن در فضای باز انتخاب می‌کنید باید قابلیت پوشش بیشتر قسمت‌های بدنتان را داشته باشد تا از شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند. در مقابل لباس ورزشی مناسب برای بدنسازی باید به گونه‌ای راحت باشد که به فرد آزادی عمل بدهد؛ یعنی نه زیاد شل و گشاد و نه تنگ و سفت باشد تا برای انجام حرکت‌های مختلف ایجاد مزاحمت نکند.

تناسب با موقعیت مکانی و هوا

در هنگام خرید لباس ورزشی مناسب باید به این موضوع که آن را برای چه موقعیت مکانی می‌خواهید توجه کنید؛ چرا که لباس تمرین در خانه با لباسی که در باشگاه پوشیده می‌شود کاملا متفاوت است. همچنین باید به میزان گرم یا سرد بودن هوا نیز دقت کنید تا در هنگام ورزش، این موضوع بر کیفیت تمرین‌تان تاثیر منفی نداشته باشد. به طور کلی توصیه می‌شود تا برای هر فصل لباس مخصوصی تهیه شود.

خوش رنگ بودن لباس

با در نظر گرفتن تاثیر رنگ‌ها بر روحیه انسان توصیه می‌شود که برای ورزش کردن از رنگ های شاد و روحیه بخش استفاده گردد. علاوه بر این رنگ لباس ورزش خود را با میزان جذب نور و دمای محیط نیز تطابق داده و در روزهای گرم از پوشیدن لباس‌های تیره خودداری کنید. بهتر است پیش از خرید لباس ورزشی در رابطه با تاثیرات ذهنی رنگ‌ها تحقیق کرده و رنگ آن را متناسب با ورزش خود انتخاب کنید. به عنوان مثال رنگ قمر برای ورزش‌هایی که شدت بالایی دارند مناسب بوده و به بالا رفتن ضربان قلب کمک می‌کند. از سوی دیگر اگر به ورزش یوگا و پیلاتس علاقه مند هستید می‌توانید از رنگ‌های خنثی برای تاثیرات آرامش بخش لباس ورزشی مناسب کمک بگیرید.

جذب تعریق و رطوبت بدن

پارچه لباس ورزشی باید به گونه‌ای باشد که بتواند رطوبت و تعریق بدن را به خود جذب کرده و سرعت شما را برای تمرین کردن کاهش ندهد.

جذب تعریق و رطوبت بدن

کیفیت مناسب

در صورتی که لباس ورزشی تهیه شده از کیفیت خوبی برخوردار نباشد در اثر شستشو دچار تغییر رنگ و اندازه می‌شود که خوشایند نبوده و هزینه‌های اضافی برایتان به دنبال خواهد داشت.

جنس مناسب برای لباس ورزشی

لباس ورزشی مناسب باید جنسی سبک داشته باشد تا بتواند در جذب رطوبت بدن عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد. به طور کلی مناسب‌ترین جنس برای لباس‌های ورزشی نخی یا پنبه مخلوط شده با پلی استر است که هر دو ویژگی سبک وزن بودن و جذب را دارد. جنس‌های دیگری همچون نایلون نیز در بازار موجود هستند که با وجود سبکی و راحتی، قابلیت جذب رطوبت را نداشته و سبب ایجاد مشکلات پوستی می‌شوند.

اگر بخواهیم تفاوت میان لباس‌های با الیاف طبیعی و مصنوعی را شرح دهیم می‌توانیم بگوییم که طول عمر الیاف مصنوعی بیشتر است اما در عوض الیاف طبیعی از پوست بدن محافظت می‌کند. نوع دیگری از پارچه کشی مناسب لباس‌های ورزشی وجود دارد که با نام اسپندکس شناخته می‌شود. کشی بودن این پارچه سبب می‌شود تا احساس راحتی خاصی را به ورزشکار انتقال داده و علاوه بر آن به دلیل انعطاف پذیری بالای خود برای انجام حرکات کششی و ورزش‌هایی همچون پیلاتس، یوگا و دو مناسب باشد.

از دیگر الیاف‌های لباس ورزشی مناسب می‌توان پلی استر، پلی پروپیلن، گرافیت و دیگر پارچه‌های ترکیبی را نام برد که با داشتن سوراخ‌های ریزی روی پارچه، رطوبت را از خود عبور داده و با جریان داشتن هوا، به کنترل دمای بدن نیز کمک می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های این پارچه‌ها می‌توان به  قابلیت کشسانی مناسب و مقاومت در برابر شستشو اشاره کرد.

انواع لباس ورزشی

حال که با چگونگی انتخاب لباس ورزشی مناسب آشنا شدیم بهتر است در رابطه با انواع لباس‌های ورزشی و ویژگی‌های مورد نیاز هر کدام نیز اطلاعاتی داشته باشیم. لباس ورزشی به چند بخش تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از:

لباس زیر ورزشی (شورت و نیم تنه)

لباس زیر مورد استفاده در هنگام انجام تمرینات ورزشی باید دارای قابلیت جذب تعریق در کنار بهداشتی بودن را داشته باشد. به طور کلی برای این نوع لباس ورزشی مناسب از نخ پنبه یا پلی پروپیلن استفاده می‌شود تا از عرق سوختگی، خارش، حساسیت و مشکلات پوستی جلوگیری کند. همچنین این جنس از پارچه با عبور هوا از عرق کردن بیش از حد جلوگیری کرده و دمای بدن را تنظیم می‌کند.

 شورت ورزشی باید هم از لحاظ اندازه و هم کش متناسب باشد تا سبب اذیت فرد و عفونت او نشود. استفاده از نیم تنه راحت نیز به اندازه شورت ورزشی اهمیت دارد؛ چرا که به ثابت ماندن سینه کمک کرده و در فعالیت‌های پرتحرک از تکان خوردن‌های شدید آن جلوگیری می‌کند.

لباس زیر ورزشی

شلوار ورزشی

برای انتخاب صحیح شلوار ورزشی باید بدانید که آن را متناسب با نوع ورزش و میزان فعالیت بر می‌گزینند. به عنوان مثال لگ‌های ورزشی که بلند، کشی، تنگ و جذب هستند برای ورزش‌هایی که دارای تحرک و فعالیت زیادی هستند مناسب بوده و در عوض شلوارهای راحت‌تر وگشادتر برای ورزش‌هایی که فعالیت بدنی زیادی ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی در انتخاب لباس ورزشی مناسب پیشنهاد می‌شود که از شلوارهای کشی، نرم و منعطف استفاده شود تا علاوه بر راحتی، مانع جریان خون و محدودیت در انجام حرکت‌های خاص نشود. از دیگر ویژگی‌های مورد نیاز برای شلوار ورزشی می‌توان به جنس مناسب فصل، استحکام کافی، خنکی و جذب رطوبت اشاره کرد.

تیشرت و تاپ ورزشی

برای اینکه یک لباس ورزشی مناسب داشته باشید باید بتوانید سایز و اندازه لباس را به درستی انتخاب کنید. اگر تاپ یا تیشرت ورزشی شما گشاد باشد در انجام تمرینات ورزشی اختلال ایجاد کرده و اگر تنگ باشد نیز با تحت فشار قرار دادن فرد مانع از تمرین درست وی می‌شود. از دیگر المان‌های انتخاب درست تیشرت و تاپ تناسب آن با هوای محل تمرین و جنس مقاوم و باکیفیت آن است. همچنین باید جنس آن به گونه‌ای باشد که به راحتی خشک شده و عرق روی آن نماند.

جوراب ورزشی

حتما دقت کرده‌اید که معمولا در میان لباس ورزشی مناسب، جوراب‌های ورزشی بلند بوده و از الیاف‌هایی همچون اسپندکس ساخته می‌شوند تا علاوه بر مقاومت در برابر شست و شو، بتوانند تا حدودی از مچ و ساق پاها نیز محافظت کنند. برخی از این جوراب‌ها نیز از الیاف نانو تهیه می‌شوند که برای افرادی که دچار تعریق زیاد می‌شوند مناسب بوده و از بو گرفتن پاهایشان جلوگیری می‌کنند.

جوراب ورزشی

کفش ورزشی

کفش یکی از مهم‌ترین بخش‌های لباس ورزشی مناسب محسوب می‌شود که باید حتما طبی بوده و متناسب با رشته ورزشی انتخاب شود. البته برخی از رشته‌های ورزشی نیاز به کفش ندارند اما برای دیگر رشته‌ها باید از کفش‌هایی که سبک بوده و قابلیت تهویه دارند استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر کفش ورزشی‌تان مناسب باشد می‌تواند فشار را از روی زانو و مفاصل پاها بردارد و در صورت نامناسب بودن می‌تواند سبب آسیب رساندن به آن‌ها شود. بنابراین انتخاب درست کفش و زیره آن می‌تواند ارتباط مستقیمی با سلامتی فرد داشته باشد.

ضرورت پوشیدن لباس ورزشی مناسب

اگر از لباس مناسب و راحتی در حین انجام فعالیت‌های ورزشی استفاده کنید می‌توانید با تمرکز کافی از ورزش خود نهایت لذت را ببرید. چرا که لباس یا کفش تنگ یا گشاد آرامش و تمرکز را از شما سلب کرده و می‌تواند حتی باعث آسیب دیدن شما شود.همچنین لباس ورزشی مناسب به شما در دفع عرق و خنک شدن کمک می‌کند که باعث می‌شود لباس و بدنتان خشک شده و به باکتری‌ها اجازه رشد ندهد. علاوه بر این لباس مناسب به شما این امکان را می‌دهد که آزادی عمل برای انجام حرکت‌های ورزشی و دامنه حرکتی خود داشته باشید.

ضرورت پوشیدن لباس ورزشی مناسب

روش صحیح نگهداری از لباس ورزشی

معمولا جنس لباس ورزشی مناسب به گونه‌ای است که چروک نمی‌شود و از این رو به راحتی می‌توان آن را از طریق ساک ورزشی جابه‌جا کرد. برای نگهداری از لباس ورزشی باید چند نکته را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.

  • لباس ورزشی خود را پس از هر بار ورزش کردن در معرض هوا قرار دهید تا عرقشان خشک شده و بو نگیرد.
  • پس از خشک شدن عرق آن را به مدت ۲۰ دقیقه در آب و سرکه قرار دهید تا باکتری‌ها و بوی عرق از بین برود.
  • لباس‌های رنگی را از لباس‌های سفید و مشکی جدا کنید تا رنگ پس ندهند.
  • از آب گرم برای شستن لباس ورزشی مناسب استفاده نکنید تا بافت آن آسیب نبیند.
  • برای جلوگیری از زبر شدن پارچه لباس از شوینده‌های مخصوص استفاده کنید.
  • برای خشک شدن لباس ورزشی آن را در نور غیذ مستقیم قرار دهید.

کلام پایانی

لباس ورزشی مناسب برای تمام افرادی که در هر رشته‌ای شروع به فعالیت می‌کنند الزامی است. چرا که سبک و راحت بوده، از بوی بد عرق جلوگیری کرده و به پوست اجازه نفس کشیدن می‌دهد. همچنین قابلیت انعطاف پذیری و کشسانی آن به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید دامنه بیشتری را برای انجام برخی حرکات در اختیار داشته باشید. رنگ لباسی که برای انجام تمرینات ورزشی می‌پوشید در روحیه و انگیزه شما تاثیر گذار خواهد بود. از این رو توصیه می‌شود از رنگ‌های شاد و روشن برای ورزش استفاده کنید. علاوه بر این در هنگام تهیه لباس ورزشی حتما به کیفیت آن توجه کنید تا دچار مشکل نشوید.

اگر شما هم قصد خرید یک لباس ورزشی مناسب را دارید می‌توانید از طریق موتور جستجوی سایت بریم خرید ، جستجو انجام دهید و از بین لیست تمامی فروشندگان ارزان‌ترین و مناسب‌ترین قیمت را انتخاب کنید. ما در کنار شماییم تا بهترین خرید را داشته باشید.