۸ نشانه که ممکن است مشکل ترمز داشته باشید

473
مشکل ترمز

چراغ‌ترمز روشن

مشکل ترمز؛ چراغ‌ترمز روشن

اگر نشانگر چراغ‌ترمز روی داشبورد شما ظاهر شد، یا زمان تعمیر و نگهداری منظم شما است یا هشداری برای یک مشکل احتمالی است. برای دلایل احتمالی نشانگر داشبورد با دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مشورت کنید. توجه: در برخی از وسایل نقلیه، این می‌تواند توسط ترمزدستی شما ایجاد شود. آن را رها کنید و ببینید که آیا هشدار از بین می‌رود.

صدای جیرجیر

صدای جیرجیر

صداهای جدید که از ترمزهای شما می‌آید همیشه نشانه‌ای از مشکلات نیست. این فقط می‌تواند یک جسم خارجی باشد که در ترمزهای شما نشسته است (یک سنگ‌ریزه یا زباله). همچنین می‌تواند نشانگر سایش لنت ترمز شما باشد. این تکه‌های فلزی در لنت ترمز شما با روتور تماس پیدا می‌کنند تا وقتی ترمز را فشار می‌دهید، صدایی بلند منتشر می‌کنند. این به شما امکان می‌دهد بدانید که زمان تعویض لنت ترمز فرارسیده است.

صداهای سنگ‌زنی

صداهای سنگ‌زنی

صداهای ساییدن، چه ترمزهای دیسکی یا درام، ممکن است به این معنی باشد که ترمزهای شما به دلیل خراشیدن لنت ترمز یا خراش کفش در نقاط تماس فلزی، فوراً نیاز به تعمیر دارند.

لرزش هنگام ترمز

لرزش هنگام ترمز

اگر هنگام ترمزگرفتن فرمان یا وسیله نقلیه شما می‌لرزد، ممکن است ضخامت روتور شما ناهموار باشد. روتورهای ترمز دیسک‌های بزرگی هستند که در داخل چرخ‌ها قرار می‌گیرند. هنگامی که ترمز را می‌زنید، لنت‌های ترمز به روتورها فشار می‌آورند که از چرخش چرخ‌های شما جلوگیری می‌کند.

باگذشت زمان، سایش سطح روتور و احتمالاً ناهموار شدن آن طبیعی است. اصطکاک ترمز، هنگامی که ترمز را فشار می‌دهید، منجر به انتقال مواد لنت به سطح روتور می‌شود. اگر مواد لنت به طور ناهموار منتقل شود، ممکن است هنگام ترمزگرفتن دچار لرزش شوید. اگر مواد ناهموار باقی بمانند، به ساختن روی نقاط ناهموار ادامه می‌دهند و به‌مرورزمان مشکل را بدتر می‌کنند. در طول سرویس ترمز، صفحه روتور باید صاف یا یکنواخت شود تا عیوب اصلاح شود و از احساس لرزش هنگام ترمز جلوگیری شود. اگر روتورها بیش از حد فرسوده شده باشند تا بتوانند سرویس شوند، باید تعویض شوند.

نشت مایع

نشت مایع

وقتی ترمز می‌گیرید، خیلی چیزها به یکباره اتفاق می‌افتد. بخش مهمی از فرایند شامل مایع ترمز است که برای ایجاد فشار هیدرولیک در برابر کالیپر ترمز استفاده می‌شود. اگر وسیله نقلیه شما روغن‌ترمز نداشته باشد، نمی‌توانید با خیال راحت توقف کنید. روغن‌ترمز خودرو خود را اغلب چک کنید و اگر متوجه کاهش سطح مایع یا نشتی شدید، در کنار  جاده توقف کنید.

ترمزهای اسفنجی یا نرم

ترمزهای اسفنجی یا نرم

وقتی روی ترمز فشار می‌دهید، می‌خواهید مقداری مقاومت احساس کنید. اگر احساس کنید نرم هستند یا پدال تا سطح کف می‌رود، می‌تواند نشان‌دهنده هوا یا رطوبت در سیستم ترمز باشد. همچنین ممکن است مشکل از سیلندر اصلی باشد. وقتی متوجه این مسائل شدید، مهم است که به مکانیکی نزدیک بروید.

کشیدن ماشین به یک طرف هنگام ترمز

کشیدن ماشین به یک طرف هنگام ترمز

درحالی‌که این ممکن است به دلیل مشکلات خودرو ایجاد شود، ممکن است شلنگ ترمز خراب یا مشکل کالیپر باشد. هنگامی که این اتفاق در ترمزهای جلو می‌افتد، ممکن است یک ترمز کار کند درحالی‌که دیگری کار نمی‌کند. این باعث کشش در جهت سمتی می‌شود که نیروی ترمز ایجاد می‌کند (هنوز کار می‌کند). اگر فقط یک کولیس عقب به‌درستی کار نکند، ممکن است موردتوجه قرار نگیرد. ترمزهای خود را به طور مرتب در مکانیکی برسی کنید تا این مشکلات را قبل از تبدیل‌شدن به مشکل پیدا کنید.

بوی سوختگی

بوی سوختگی

بوی تند و شیمیایی می‌تواند نشانه گرم‌شدن بیش از حد ترمزها باشد. برای جلوگیری از خرابی ترمز، آن را به مکانی امن بکشید و اجازه دهید ترمز خنک شود. دوباره بررسی کنید که ترمزدستی خاموش باشد. اگر از چرخ دودی می‌آید، ممکن است کالیپر ترمز خراب شده و در جای خود قفل شده باشد. در این حالت، ادامه رانندگی بدون تعمیرات فوری ممکن است

منبع: lesschwab