چگونه بفهمیم که کمک فنرها فرسوده شده اند؟

489
کمک فنر فرسوده

نحوه تشخیص فرسودگی کمک فنرها: کمک فنرها، همان‌طور که از نامشان پیداست، شوک ناشی از عیوب جاده‌ای مانند ضربه‌ها و چاله‌ها را جذب می‌کنند تا لاستیک‌های شما را محکم روی زمین نگه دارند. علاوه بر اطمینان از اینکه شما و مسافرانتان سواری نرمی دارید، برای ایمنی و محافظت از خودروی شما در برابر آسیب بسیار مهم هستند.

اما کمک‌فنرهای شما فقط قبل از اینکه اقدام به فرسودگی کنند می‌توانند مقدار زیادی از شوک را جذب کنند. در مجله بریم خرید، ما همه علائمی را می‌شناسیم که باید به آنها توجه کنیم تا بفهمیم که آیا کمک‌فنرها فرسوده شده‌اند و نیاز به تعویض دارند یا خیر؟

کمک فنرها چه‌کار می‌کنند؟

کمک فنرها چه‌کار می‌کنند؟

قبل از اینکه بتوانید بررسی کنید که آیا کمک‌فنرهای شما فرسوده شده‌اند، بهتر است بدانید دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند.

وقتی در حال رانندگی هستید، فنرها و سیستم تعلیق خودروی شما با چاله‌ها، سرعت‌گیرها و انواع دیگر نقص‌های جاده مواجه می‌شوند. کمک فنرهای شما هرگونه برگشت و ضربه ناشی از این عیوب را مدیریت می‌کنند تا مطمئن شوند که لاستیک‌های شما با زمین تماس دارند و تجربه رانندگی راحت را برای شما به ارمغان می‌آورند.

کمک‌فنر پمپ‌های روغنی کوچکی هستند که در داخل آن پیستونی وجود دارد که سیستم تعلیق و فنرها را کنترل می‌کند. همان‌طور که سیستم تعلیق ماشین شما بالا و پایین می‌رود، روغن موجود در پیستون پمپ می‌شود تا فنرها و سیم‌پیچ‌ها را کاهش دهد. حتی اگر با سرعت حرکت می‌کنید و سیستم تعلیق شما به‌سرعت حرکت می‌کند، کمک‌فنرهای شما با شرایط سازگار می‌شوند و با مقاومت با حرکت مقابله می‌کنند و تجربه رانندگی نرمی را تضمین می‌کنند.

نحوه تشخیص فرسودگی کمک فنرها: علائمی که باید به دنبال آنها باشید

نحوه تشخیص فرسودگی کمک فنرها: علائمی که باید به دنبال آنها باشید

اکنون که می‌دانید کمک فنرهای شما چه‌کار می‌کنند، تشخیص علائم سایش و یادگیری نحوه تشخیص فرسوده‌شدن کمک‌فنرها آسان‌تر خواهد بود. اگر آنها آسیب ببینند یا فرسوده شوند، سیستم تعلیق شما به‌درستی کار نمی‌کند و لاستیک‌های شما به‌درستی روی جاده نمی‌نشینند. ممکن است در حین رانندگی متوجه برخی از علائم هشداردهنده شوید، اما خوب است بدانید که باید مراقب چه چیزی باشید.

۱٫ نشتی کمک‌فنرها

این یکی از رایج‌ترین نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد شوک‌های وارد شده به ماشین چه میزان آزاردهنده بوده است و تشخیص آن آسان است. به کمک‌فنرها و سیستم تعلیق نگاهی بیندازید، بررسی کنید که آیا روغنی را می‌بینید. اگر متوجه شدید، ایده خوبی است که از مشاوره حرفه‌ای استفاده کنید.

معمولاً یک کمک‌فنر؛ نشتی باید فوراً تعویض شود و در بیشتر مواقع، پس از نشتی یک کمک‌فنر، بقیه کمک‌ها کمی بعد از آن نشتی خواهند داد. اگر می‌توانید، هر چهار مورد را به یکباره تعویض کنید؛ زیرا یک تعویض می‌تواند هندلینگ ماشین شما را بدتر کند.

چه چیزی باعث نشتی در کمک فنرها می‌شود؟

کمک فنرها پمپ‌های روغنی کوچکی هستند که داخل آن یک پیستون قرار دارد. آنها پر از روغن هستند و معمولاً یک میله دارند که از بالای شوک عبور می‌کند. بالای شوک دارای یک مهروموم است که هرگونه نشتی را متوقف می‌کند، اما ممکن است آسیب ببیند و روغن به‌مرورزمان نشت کند. روغن برای خنثی‌کردن دست‌اندازهای جاده حیاتی است و اگر به طور کامل تمام شود ضربه‌ها از کار خواهند افتاد.

  1. تایرهای ناهموار

کمک‌فنرهای شما به ثابت نگه‌داشتن لاستیک‌های شما در جاده کمک می‌کند. اگر آنها به‌درستی کار نکنند، لاستیک‌های شما به طور ناهموار فرسوده می‌شوند. اگر ساییدگی ناهموار باعث ایجاد لکه‌های طاس روی لاستیک‌های شما شده باشد، این نشانه‌ای است که به‌راحتی قابل‌مشاهده است و حتی بیشتر آشکار است.

اگر متوجه ساییدگی ناهموار لاستیک یا نقاط طاس شدید، خودرو را نزدیک مکانیک واجد شرایط ببرید. اگر به رانندگی با لاستیک‌های معیوب ادامه دهید، خسارت جبران‌ناپذیری را به ماشین و خودتان وارد کرده‌اید.

  1. ارتعاشات بد

اگر در حال رانندگی هستید و لرزش‌های بدی دریافت می‌کنید، احتمال زیادی وجود دارد که کمک‌فنر شما فرسوده شده باشند. ارتعاشات زیادی را از طریق فرمان احساس خواهید کرد. آنها معمولاً به دلیل خروج مایع از آب‌بندی پیستون ایجاد می‌شوند که باعث می‌شود کمک‌فنر نسبت به حرکات تعلیق بیش از حد واکنش نشان دهند.

اگر شروع به احساس لرزش از طریق فرمان کردید، کمک‌فنرهای خود را در یک گاراژ محلی بررسی کنید.

  1. توقف بیشتر طول می‌کشد؛ نگرفتن ترمز

این یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیداکردن کمک‌فنر معیوب است، زیرا به طور طبیعی در حین رانندگی متوجه آن خواهید شد. چند دلیل وجود دارد که توقف خودروی شما بیشتر طول می‌کشد، اما ضربه‌های آسیب‌دیده یکی از دلایل اصلی است.

اگر کاسه‌نمد فرسوده روی کمک‌فنر خود دارید، می‌تواند باعث سرریز مایع شود. حرکت پیستون می‌تواند از کنترل خارج شود، به این معنی که کمک‌فنر آن‌طور که باید سریع عمل نمی‌کند و توقف خودرو به زمان بیشتری نیاز دارد.

  1. صدای ضربه‌زدن

کمک‌فنرها در هر انتها آن دارای بوش هستند. آنها از لاستیک ساخته شده‌اند و به‌راحتی می‌توانند ترک بخورند، کمک‌فنر شما را بی‌ثبات کرده و از عملکرد صحیح آن جلوگیری می‌کنند. در بیشتر مواقع، وقتی بوش شکسته می‌شوید، وقتی از روی سرعت‌گیر یا چاله عبور می‌کنید، ماشین شما صدای تق‌تق یا ضربه‌زدن به شما می‌دهد.

  1. سواری‌های ناهموار

شما به‌سختی متوجه می‌شوید که کمک فنرهای شما به‌درستی کار می‌کنند. آنها همیشه سخت‌کار می‌کنند تا ضربه هر دست‌انداز و چاله‌ای را که برخورد می‌کنید کاهش دهند و لرزش‌های ایجاد شده را کاهش دهند. اما اگر فرسوده شده باشند، به‌سرعت در مورد آن باخبر خواهید شد؛ زیرا شروع به احساس‌کردن هر ضربه‌ای در جاده می‌شوید.

اگر این اتفاق افتاد، سایر علائم ساییدگی و پارگی را بررسی کنید و سپس کمک فنرهای خود را توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی کنید.

منبع: ymfcarparts