نشانه‌های خرابی ECU خودرو چیست؟

335
نشانه‌های خرابی ECU خودرو

ما در مقالات گذشته در مورد مشکلات و روش حل آن مشکلات که کامپیوتر خودرو اعلام می‌کند، چندین بار صحبت کرده‌ایم، اما شاید برایمان سؤال شود که این کنترل و پایش مشکلات ایجاد شده در خودرو را چه بخشی انجام می‌دهد؟ جواب این سؤال، بخشی به نام ecu است. Ecu در خودرو موظف است تا مشکلات احتمالی که در خودرو ایجاد می‌شود را درک و نسبت به آن هشدار‌های لازم را به راننده خودرو بدهد. البته این بخش از خودرو صرفاً مشکلات را پیدا می‌کنند و آن را از بخش‌های دیگر خودرو از جمله چراغ چک و یا کامپیوتر‌ها به ما بیان می‌کنند. Ecu، یک بخش از خودرو است و خرابی در آن یک امر معمولی و عادی است. اما این سؤال ایجاد می‌شود که نشانه‌های خرابی در ecu خودرو چیست و ما چگونه می‌توانیم متوجه این موضوع شویم؟ در این مقاله از سایت بریم خرید با ما همراه باشید تا با نشانه‌های خرابی ECU خودرو و آشنا شویم.

نشانه‌های خرابی ECU خودرو

Ecu خودرو چیست؟

Ecu از دو حافظه موقت و دائم استفاده می‌کند. اگر در خودرو مشکلی به وجود بیاید، ecu خودرو آن مشکل را در حافظه موقت خود ذخیره می‌کند. اگر ecu خودرو به برق متصل باشد، این اطلاعات بر روی حافظه می‌ماند، ولی اگر خودرو خاموش شود، پس از زمانی حدود ۲۰ دقیقه این اطلاعات پاک می‌شوند. اگر مشکل شناسایی شده توسط ecu جدی باشد، اطلاعات خرابی در حافظه دائمی ذخیره و تا وقتی که به آن مشکل رسیدگی نکنیم این اطلاعات در همان جا می‌ماند. پس از اینکه با دستگاهی به نام دیاگ مشکل را بررسی و آن را حل کردیم، اطلاعات این خرابی از حافظه دائمی هم پاک می‌شود.

نشانه‌های خرابی ECU خودرو

خرابی در ecu خودرو

در بعضی از خودرو‌های به‌روز، اگر مشکلی توسط بخش ecu خودرو گزارش شود، هوش مصنوعی خودرو ما را از استفاده خودرو محروم و یا محدود می‌کند. برای مثال اگر توسط ecu خودرو مشکلی به کامپیوتر و هوش مصنوعی خودرو گزارش شود، هوش مصنوعی نسبت به آن مشکل با ما و خودرو برخورد خواهد کرد، برخوردی که می‌تواند باعث ازکارافتادن خودرو شود، این موضوع تا زمانی که مشکل برطرف شود، ادامه خواهد داشت. البته باید بگوییم که اگر ecu خودرو اطلاعات خرابی را، در خودرو‌های سطح پایین هم گزارش کند، باز خودرو ما را دچار مشکل‌هایی خواهد کرد، پس مهم نیست که ecu در خودرو‌های لول پایین یا بالا مشکلی گزارش کند، درهرصورت ما دچار مشکل‌هایی خواهیم شد. اما اگر ecu خودرو خراب شود و مشکلات را نادرست گزارش کند چه می‌شود؟ باز هوش مصنوعی خودرو، غیرعادی عمل می‌کند؟ پاسخ این سؤال بله است. حتی اگر بخش ecu خودرو، مشکلی را از روی خرابی خودش گزارش کند، باز می‌تواند برای ما مشکل‌ساز باشد. پس بهتر است با نشانه‌ها خرابی در این بخش آشنا شویم تا قبل از گزارش خرابی نادرست، آن را درست کنیم.

نشانه‌های خرابی ECU خودرو

نشانه‌های خرابی در ecu خودرو

نشانه‌هایی که می‌تواند گویای خرابی در ecu باشد، متفاوت است. در زیر به چند تا از این نشانه‌ها که قابل‌مشاهده است پرداخته‌ایم.

روشن‌شدن بی‌موقع و یا نادرست چراغ چک

شاید برایتان پیش‌آمده باشد که چراغ چک خودروتان روشن شده، ولی بعد از اینکه خودروتان را به تعمیرگاه بردید و چراغ چک خاموش شده، پس از مدتی دوباره چراغ چکتان روشن شده. یا چراغ چک خودروتان روشن شده؛ ولی وقتی خودرو را به تعمیرگاه می‌برید، اشکالی در خودرو مشاهده نمی‌شود. در این موارد یکی از دلایل، می‌تواند خرابی در ecu خودرو باشد. خرابی در این مواقع این‌گونه است که مشکل اشتباهی را گزارش داده و شما با حالت دوم روبرو خواهید شد و یا با گزارش اشکالات نادرست پی‌درپی، شما را با وضعیت اول روبرو می‌کند.

روشن‌نشدن بی‌دلیل موتور

در بعضی از مواقع ما خودرو را استارت می‌زنیم، اما خودرو روشن نمی‌شود و شروع به کار نمی‌کند. این موضوع می‌تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد، ولی یکی از این دلایل، می‌تواند خرابی در ecu خودرو باشد. این موضوع وقتی پیش می‌آید که ecu خودرو دچار مشکل شده و فرمان جرقه‌زدن شمع‌های خودرو را نمی‌دهد، ندادن این فرمان هنگام استارت‌زدن خودرو، سبب این موضوع می‌شود که موتور روشن نشود.

لرزش موتور خودرو

اگر ecu خودرو دچار خرابی شود، در این زمینه نیز شواهداتی را به ما می‌دهد. خرابی ecu خودرو سبب به‌هم‌ریختن نظم کار در سیلندر‌ها می‌شود که در نتیجه این مورد ما متوجه لرزش در موتور خودرو خواهیم شد.

کم‌شدن قدرت و توانایی موتور خودرو نسبت به قبل

اگر در خودرو ecu دچار مشکل شود، نمی‌تواند مقدار درستی سوخت را برای حرکت موتور به بخش مربوطه پاشش کند. در نتیجه این بی‌دقتی، میزان کمی سوخت به موتور می‌رسد و سبب این می‌شود که موتور نتواند به میزان درستی، قدرت برای حرکت ایجاد کند، پس در خودرومان با کاهش قدرت موتور روبرو خواهیم شد.

مصرف نادرست و زیاد سوخت

همان‌طور که متوجه شدید، ecu در خودرو به غیر از شناسایی مشکلات، فعالیت‌های مختلف دیگری نیز انجام می‌دهد. یکی دیگر از این فعالیت‌ها، تنظیم میزان سوختی است که در هر لحظه به احتراق در می‌آید. اگر در ecu خودرو، اختلالی پیش بیاید، این میزان می‌تواند دچار تغییر‌های نادرستی شود، یعنی میزان سوخت نادرستی برای احتراق به موتور خودرو فرستاده می‌شود و در نتیجه خودرو یا دچار آسیب می‌شود یا دچار بیش از حد سوخت می‌شود.

نشانه‌های خرابی ECU خودرو

نتیجه‌گیری

در این مقاله از سایت بریم خرید، با نشانه‌های خرابی در ecu خودرو آشنا شدیم و فهمیدیم که ecu خودرو چه فعالیت‌هایی را در خودرو به عهده دارد. اگر در این مورد سؤالی برایتان پیش آمد، می‌توانید آن را در بخش کامنت‌های سایت بیان کنید تا ما به آن پاسخ دهیم.

منبع: lucasautocare. com