چراغ روغن خودرو چرا روشن می‌شود؟

329
چراغ روغن خودرو

داشبورد خودروی شما اطلاعات حیاتی در مورد سیستم‌های خودروی شما از سرعت گرفته تا چراغ‌های هشدار حیاتی را نمایش می‌دهد! یکی از مهم‌ترین چراغ‌های هشدار داشبورد که باید به آن توجه کرد، چراغ‌قرمز فشار روغن است.

چراغ فشار کم‌روغن مانند یک قوطی روغن قدیمی به نظر می‌رسد (برخی داشبوردها به‌جای نماد کلمه “OIL” را نشان می‌دهند). این نشان می‌دهد که مشکلی در فشار روغن‌موتور شما وجود دارد که یک نگرانی فوری است. اگر در حال رانندگی هستید و چراغ فشار روغن روشن می‌شود، باید به‌محض اینکه مکانی امن برای نگه داشتن پیدا کردید، خودرو را متوقف کنید. در ادامه با سایت مقایسه قیمت بریم خرید همراه باشید.

چراغ روغن به چه معناست؟

چراغ روغن به چه معناست؟

چراغ روغن زمانی روشن می‌شود که سیستم مشکلی در فشار روغن خودرو شما تشخیص دهد. اگر فشار روغن خیلی کم باشد، روغن به‌درستی از داخل موتور عبور نمی‌کند. موتور خودروی شما برای کارکردن به روغن‌کاری مداوم نیاز دارد، بنابراین فشار کم‌روغن می‌تواند به موتور آسیب جدی وارد کند و حتی باعث مسدودشدن کامل آن شود.

این یک چراغ هشدار است که باید آن را جدی بگیرید. اگر آن را نادیده بگیرید، ممکن است در نهایت نیاز به تعمیرات پرهزینه موتور خود داشته باشید، یا در بدترین حالت ممکن است مجبور شوید یک موتور کاملاً جدید بخرید اگر برای مدت طولانی بدون روغن کافی کار کند.

4 دلیل روشن بودن چراغ فشار روغن

۴ دلیل روشن بودن چراغ فشار روغن

هنگام روشن‌شدن چراغ روغن داشبورد چندین سناریو ممکن وجود دارد. در اینجا چهار دلیل رایج برای روشن‌شدن چراغ فشار کم‌روغن وجود دارد:

  • سطح روغن شما پایین استبرای بررسی سطح روغن خودرو، کاپوت را بازکرده و میله روغن را بیابید (اگر مطمئن نیستید کجاست، دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید). میله اندازه‌گیری را بیرون بیاورید و آن را با پارچه تمیز پاک کنید. دوباره آن را کاملاً وارد کنید و سپس آن را بیرون بکشید. اگر روغن کم است (در یا زیر علامت “افزودن”)، مقداری روغن‌موتور اضافه کنید و ببینید چراغ خاموش می‌شود یا خیر. اگه بشه مشکل حل میشه بااین‌حال، برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، بهتر است نشت روغن را بررسی کنید.
  • روغن شما کثیف استهمان‌طور که روغن از داخل موتور عبور می‌کند، کثیفی‌ها و زباله‌ها را جمع می‌کند. اگر آشغال بیش از حد در روغن انباشته شود، می‌تواند باعث کاهش فشار روغن شود. وقتی سطح روغن را بررسی می‌کنید، می‌توانید وضعیت روغن روی میله را بررسی کنید – روغن باید به رنگ کهربایی شفاف و کمی روان باشد. اگر لجن‌ دار، قهوه‌ای تیره یا سیاه است و بوی بدی می‌دهد، تعویض روغن ممکن است مشکل را حل کند.
  • پمپ روغن شما نیاز به تعویض دارداگر چراغ روغن روشن شود؛ اما روغن پر و سالم باشد چه؟ آیا صدای موتور عجیبی می‌شنوید؟ آیا موتور شما بیش از حد گرم می‌شود؟ سپس این احتمال وجود دارد که پمپ روغن معیوب داشته باشید که روغن را به‌درستی از داخل موتورپمپ نمی‌کند. تا درست نشده رانندگی نکنید.
  • سنسور فشار روغن شما باید تعویض شوداگر سطح و وضعیت روغن خوب باشد، موتور به طور معمول کار می‌کند، اما چراغ روغن همچنان روشن است، مقصر احتمالی سنسور فشار روغن فرسوده است. در این صورت، می‌توانید با خیال راحت رانندگی کنید، اما باید دراسرع‌وقت خودرو را معاینه کنید و حسگر را توسط یک مکانیک واجد شرایط جایگزین کنید.

چراغ هشدار فشار روغن شما روشن می‌شود چه باید کرد؟

وقتی چراغ روغن خودرو شما روشن می‌شود چه باید کرد؟

اگر در حین رانندگی چراغ روغن‌موتور روشن شد، به‌محض پیدا کردن جای پارک، ماشین را پارک کرده و موتور را خاموش کنید. در مرحله بعد، سطح و وضعیت روغن را بررسی کنید و به دنبال علائم نشت روغن باشید. اگر همه چیز عادی به نظر می‌رسد، برای تشخیص دقیق‌تر باید به نزدیک‌ترین تعمیرگاه خودرو برانید.

اما اگر روغن شما کم یا کثیف است یا متوجه صداهای عجیب موتور یا گرمای بیش از حد شده‌اید، با یک کامیون یدک‌کش تماس بگیرید!

وسیله نقلیه خود را با فشار روغن پایین رانندگی نکنید

همان‌طور که در بالا تأکید کردیم، با فشار روغن کم رانندگی نکنید. اگر همچنان با فشار روغن کم به رانندگی وسیله نقلیه خود ادامه دهید، در خطر نابودی موتور خود هستید. هنگامی که نور کم‌فشار را می‌بینید، این اولین هشدار مهم برای کمک‌گرفتن از مرکز خدمات محلی است. اگر بیش از حد منتظر بمانید، موتور شما شروع به تولید صداهای مزاحم می‌کند، به این معنی که دیگر دیر شده است. اگر می‌بینید که چراغ فشار روغن شما روشن می‌شود، به هشدار توجه کنید و دراسرع‌وقت با متخصصان مکانیکی تماس بگیرید.

چگونه بفهمم روغن من کثیف است؟

چگونه بفهمم روغن من کثیف است؟

برخلاف چراغ بنزین شما که وقتی باک بنزین شما کم است روشن می‌شود، چراغ روغن روشن همیشه به این معنی نیست که روغن شما کم است. همچنین ممکن است به این معنی باشد که روغن‌موتور شما بیش از حد کثیف شده است.

روغن‌موتور چگونه کثیف می‌شود؟ همان‌طور که از داخل موتور عبور می‌کند، می‌تواند خاک، گردوغبار و زباله‌های کوچک را جمع کند و باعث جمع‌شدن زباله شود. درحالی‌که ممکن است هنوز مقدار صحیح روغن در ماشین خود داشته باشید، انسداد می‌تواند نور روغن شما را تحریک کند.

روغن کثیف را به همان روشی که سطح روغن خود را بررسی می‌کنید – با بررسی روغن روی میله اندازه‌گیری، بررسی کنید. روغن تمیز باید شفاف، رنگی شبیه کهربا و کمی روان باشد. اگر روغن شما فوق‌العاده تیره به نظر می‌رسد، بوی خنده‌داری دارد یا در لمس غلیظ و لجن دار است، احتمالاً قدیمی است و باید تعویض شود.