گیربکس دو کلاچ (DCT) چیست؟

446
گیربکس دو کلاچ (DCT)

گیربکس‌های دوکلاچه در هسته خود کمی ترکیبی‌تر از گیربکس دستی و اتوماتیک هستند.  آنها بیشتر شبیه یک گیربکس دستی هستند، بااین‌حال، از دو کلاچ (کلاچ دوگانه) برای هماهنگ‌کردن تعویض دنده استفاده می‌شود.

 

برای درک بهتر نحوه عملکرد یک گیربکس DCT، بهتر است بدانید که یک گیربکس دستی چگونه کار می‌کند.  هنگام استفاده از گیربکس دستی، راننده باید مکرراً کلاچ را جدا کند تا بتواند دنده را عوض کند.  کلاچ به این صورت عمل می‌کند که درایو موتور را برای مدت کوتاهی از خط محرکه جدا می‌کند تا دنده‌ها به‌آرامی تعویض شوند.  یک DCT با استفاده از دو کلاچ به‌جای یک کلاچ کار می‌کند و هر دو توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند، بنابراین نیازی به پدال کلاچ نیست. در ادامه با سایت بریم خرید، موتور جست و جوی مناسب ترین قیمت انواع لوازم یدکی خودرو همراه باشید

 

گیربکس دو کلاچه از طریق چندین کامپیوتر داخلی کار می‌کند.  این کامپیوترها نیاز راننده به تعویض دستی دنده را از بین می‌برند و کل فرایند به‌صورت خودکار انجام می‌شود.  از این نظر، یک DCT را می‌توان شبیه به یک گیربکس اتوماتیک در نظر گرفت.  تفاوت اصلی این است که DCT اعداد زوج و فرد دنده را به طور جداگانه اجرا می‌کند که از قطع‌شدن موتور از جریان برق قطع شده هنگام تعویض دنده جلوگیری می‌کند.  تفاوت اصلی بین گیربکس DCT و گیربکس اتوماتیک سنتی این است که گیربکس DCT از مبدل گشتاور استفاده نمی‌کند.

متفاوت گیربکس اتوماتیک با DCT

متفاوت گیربکس اتوماتیک با DCT

یکی از مزایای اصلی گیربکس دوکلاچه، صرفه‌جویی اقتصادی آن در مصرف سوخت است. ازآنجایی‌که جریان نیرو از موتور مختل نمی‌شود، نرخ بهره‌وری سوخت افزایش می‌یابد.

 

تخمین زده می‌شود که یک گیربکس ۶سرعته دوکلاچه می‌تواند بازده سوخت را تقریباً ۱۰ درصد در مقایسه با یک گیربکس استاندارد ۵سرعته اتوماتیک افزایش دهد. به‌طورکلی، این به این دلیل است که یک مبدل گشتاور در یک گیربکس اتوماتیک معمولی به‌گونه‌ای طراحی شده است که لغزش کند، بنابراین تمام قدرت موتور همیشه به خط محرکه منتقل نمی‌شود، به‌ویژه در هنگام شتاب گیری.

تفاوت گیربکس دستی با DCT

تفاوت گیربکس دستی با DCT

هنگامی که راننده با استفاده از گیربکس دستی دنده را عوض می‌کند، تقریباً نیم ثانیه طول می‌کشد تا این عمل انجام شود. درحالی‌که این ممکن است زیاد به نظر نرسد، در مقایسه با ۸ میلی‌ثانیه که برخی از وسایل نقلیه DCT ارائه می‌دهند، کارایی آن آشکار می‌شود. افزایش سرعت در هنگام تعویض دنده باعث می‌شود DCT به طور قابل‌توجهی سریع‌تر از همتایان گیربکس دستی آنها باشد. در واقعیت، یک گیربکس دوکلاچه به همان شیوه‌ای عمل می‌کند که یک گیربکس دستی استاندارد انجام می‌دهد.

پیشنهاد می کنیم به صفحه خرید و قیمت لوازم یدکی و جانبی خودرو مراجعه کنید.

 

گیربکس ۲ کلاچ دارای هر دو محور کمکی و ورودی است که چرخ‌دنده‌ها را در خود جای می‌دهد. همچنین دارای کلاچ و سنکرونایزر است. تفاوت اصلی این است که یک DCT پدال کلاچ ندارد. به دلیل اینکه هیدرولیک، شیر برقی و کامپیوتر عملیات تعویض دنده را انجام می‌دهند، نیاز به پدال کلاچ برطرف می‌شود. راننده همچنان می‌تواند به سیستم کامپیوتری دستور دهد که چه زمانی اقدامات خاصی را از طریق دکمه‌ها، پاروها یا تعویض دنده انجام دهد. این در نهایت تجربه کلی راننده را بهبود می‌بخشد و به‌عنوان یکی از پویاترین انواع شتاب موجود در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت گیربکس متغیر پیوسته با DCT

تفاوت گیربکس متغیر پیوسته با DCT

بسیاری از خودروهای امروزی دارای CVT هستند. انتقال پیوسته متغیر توسط تسمه‌ای کار می‌کند که بین دو قرقره می‌چرخد. همان‌طور که قطر قرقره تغییر می‌کند، امکان ایجاد نسبت‌های مختلف چرخ‌دنده‌ها را فراهم می‌کند. نام متغیر پیوسته از اینجاست.  مانند DCT، CVT شوک تعویض دنده را به دلیل عدم تعویض دنده‌های موردنیاز راننده از بین می‌برد. همان‌طور که سرعت خود را افزایش یا کاهش می‌دهید، گیربکس متغیر پیوسته خود را متناسب با حداکثر کارایی تنظیم می‌کند.

 

تفاوت اصلی بین DCT و CVT در نوع وسیله نقلیه‌ای است که در آن نصب می‌شود. به طور معمول، گیربکس متغیر پیوسته در خودروهایی با عملکرد پایین‌تر که در حجم بالاتری تولید می‌شوند استفاده می‌شود.  DCT معمولاً در خودروهای با عملکرد بالا که در حجم کمتری تولید می‌شوند یافت می‌شود. یکی دیگر از شباهت‌های DCT و CVT این است که آنها با حداکثر بازدهی کار می‌کنند، به‌خصوص در مورد صرفه‌جویی در مصرف سوخت و شتاب.

آیا گیربکس دوکلاچه برای من مناسب است؟

آیا گیربکس دوکلاچه برای من مناسب است؟

انتخاب گیربکس دو کلاچه مزایای زیادی دارد. البته، ترجیحات شما یک عامل اصلی تعیین‌کننده خواهد بود، اما DCT را بدون دانستن اینکه چگونه می‌تواند تجربه رانندگی شما را بهبود بخشد، رد نکنید.

 

ازآنجایی‌که گیربکس دوکلاچه هنوز نسبتاً جدید است، بسیاری از خودروسازان از نام‌های تجاری خود استفاده می‌کنند.  برای Seat، Skodaو Volkswagen  آن را با نام DSG، هیوندایEcoShift، مرسدس‌بنز SpeedShift می‌نامند. فورد آن راPowerShift، پورشه آن را PDK و آئودی نام آن را S-tronic گذاشته است. اگر این نام‌ها را با هر خودرویی که به آن علاقه دارید مرتبط می‌بینید، به این معنی است که آنها دارای گیربکس دوکلاچه هستند.

شتاب بهبودیافته

شتاب بهبودیافته

تعویض دنده یک گیربکس دوکلاچه تقریباً یک‌دهم ثانیه طول می‌کشد، به این معنی که راننده شتاب بهتری را تجربه می‌کند. این شتاب بهبودیافته، آن را به یک انتخاب محبوب برای خودروهای با عملکرد بالا تبدیل می‌کند. درحالی‌که گیربکس‌های DCT چندین دهه است که وجود داشته‌اند، استفاده از آن‌ها عمدتاً برای وسایل نقلیه با عملکرد بالا می‌تواند آزاردهنده باشد. قدرت و سرعت برتر ارائه شده توسط گیربکس دوکلاچه در حال حاضر به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک انتخاب محبوب در بسیاری از خودروها و مدل‌های جدید است.

تعویض دنده نرم‌تر

تعویض دنده نرم‌تر

گیربکس دو کلاچه برای رانندگی با عملکرد عالی است. کامپیوترها تعویض دنده را بسیار سریع و مستقیم انجام می‌دهند. این تغییرات نرم دنده بسیاری از صداهای کوبیدن یا تق‌تق که با گیربکس‌های دستی تجربه می‌شود را از بین می‌برد.

 

شوک تعویض دنده یک اتفاق رایج در خودروهای گیربکس دستی است و DCT به طور کامل این مشکل را از بین می‌برد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌هایی که بسیاری از رانندگان از آن استقبال می‌کنند، این است که می‌توانند انتخاب کنند که آیا می‌خواهند به رایانه اجازه دهند تا تغییرات را از طرف آنها انجام دهد یا اینکه می‌خواهند خودشان آن را کنترل کنند.

قدرت و کارایی

قدرت و کارایی

هنگامی که یک گیربکس دوکلاچه را با یک گیربکس اتوماتیک استاندارد مقایسه می‌کنید، تقریباً ۶٪ بازده سوخت و شتاب بهبودیافته است. انتقال از خودکار به دستی روان است و به راننده اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر تجربه رانندگی داشته باشد. برای کسانی که از بهبود قدرت، کارایی، انعطاف‌پذیری و گزینه‌های صرفه‌جویی در سوخت قدردانی می‌کنند، یک خودروی DCT به‌راحتی همه این ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد.

منبع: booths