راهنمای خرید کولر گازی، هر آنچه پیش از خرید کولر گازی باید بدانید

1080
راهنمای خرید کولرگازی

هیچ چیز به اندازه هوای مطبوع  کولرهای گازی، گرمای روزهای داغ تابستان را در محیط منزل یا کار قابل تحمل نمی‌کند. امروزه یکی از متداول‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع در سراسر جهان استفاده از انواع مدل‌های کولرگازی است. با توجه به استقبال و استفاده همه‌گیر از کولرگازی و با وجود تنوع در مدل و برند این محصول، برای خرید دستگاهی مناسب با بیشترین بازدهی قبل از خرید باید برخی عوامل ضروری و نکات مهم  را بدانید. اگر قصد خرید کولرگازی دارید ولی اطلاعات کافی در انتخاب محصول ندارید در راهنمای خرید کولرگازی نکاتی را ارائه نموده ایم که هنگام خرید، تقریبا جواب همه سوالاتتان را بدانید و دچار سردرگمی نشوید و خرید عالی و دلچسب داشته باشید. در این مقاله سعی شده تمامی سوالاتی که ممکن است هنگام خرید در ذهن شما ایجاد شود پاسخ داده شود. پس با ما همراه باشید.

۱-     چه نوع کولر گازی بخریم؟

فرض کنید تمام کولرهای گازی در یک اندازه و با ظرفیت یکسان و کاملا شبیه هم باشند؛ خیلی از افراد یک کولرگازی برای خنک کردن اتاق خود می خواهند و نیازی به ظرفیت بالا ندارند و بالعکس.از این رو با توجه به نیازهای مختلف مشتریان شرکتهای سازنده کولر گازی ، طرحهای مختلفی با ظرفیت های متفاوت، به بازار عرضه کرده‌اند.

برای انتخاب صحیح و بهینه و با توجه به فضا و نیاز هر شخص، لازم است با انواع مدل‌های کولرگازی آشنا شد، در ذیل هفت گروه کولرگازی عنوان شده است که به تفصیل به هر یک خواهیم پرداخت:

  1. یونیت یا مدل پنجره ای
  2. مدل اسپلیت یا دو تکه
  3. کولرهای گازی مرکزی(ایستاده)
  4. کولر گازی مدل پرتال
  5. داکت اسپلیت
  6. کولرهای گازی مولتی اسپلیت
  7. مدل سقفی و زمینی

در مصارف خانگی و اداری استفاده از سه مدل اسپلیت، پنجره‌ای و ایستاده معمول‌تر از سایر مدل‌ها است. هر کدام از مدل‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که با توجه به مکان و محیط مورد استفاده از کولرگازی می توانند مورد توجه باشند.

راهنمای خرید کولرگازی

۱٫۱٫  یونیت یا مدل پنجره ای

بعضی از افراد فضای زیادی برای نصب کولرهای گازی ندارند. یکی از مدل‌های ابتدایی و ساده کولرگازی مدل پنجره‌ای یا یونیت است. سیستم یونیت یک تیکه می‌باشد که تمام اجزای سیکل تبرید در داخل آن قرار دارند بدین صورت که در پشت دستگاه یک فن برای مکش هوای گرم به داخل کمپرسور پنل جلوی کولر قرار گرفته است. بدین ترتیب هوای گرم  با این دستگاه کوچک خنک می‌شود. این مدل نیاز به برق‌کشی جدا ندارد و تنها با اتصال کابل برق به پریز شروع به کار می‌کند. همچنین نیازی به رد کردن لوله‌های مسی و سوراخ کردن دیوار هم نیست. بدنه‌ی یک تیکه این مدل به سادگی درون پنجره نصب می‌شود و به سرعت قابل استفاده می‌شود.

از مزیت‌های اصلی این کولر می‌توان به قدرت خنک‌کنندگی بالا و قیمت مناسب آن اشاره کرد. درخصوص نقاط ضعف این مدل می توان گفت : مصرف برق مدل پنجره‌ای نسبت به سایر مدل‌‎‌ها  بالاتر است و کارکرد آن همراه با سر و صدا می باشد همچنین عموما این نوع پنل ها کنترل از راه دور ندارند که از نقاط ضعف این مدل به شمار می‌آید.
 جالب است که بدانید همین مدل پنجره ای نیز انواع مختلفی دارد که می‌توانید بر اساس ظرفیت و توانی که از کولر می‌خواهید یکی از انواع کولرهای گازی را خریداری کنید.

راهنمای خرید کولرگازی

۱٫۲٫  کولرهای گازی مرکزی(ایستاده)

 کولرهای ایستاده از نظر ظرفیت بازدهی هوای خنک به محیط، توانایی بسیار بالایی دارند و این ویژگی کاربردهای خاصی به آنها داده است. این کولرها برای مصارف صنعتی و در مکان‌های عمومی پر رفت وآمد مثل پایانه‌های مسافربری، مساجد، فروشگاه‌های زنجیره ای و سالن‌های بزرگ هتل‌ها و دانشگاه‌ها طراحی و تولید شده‌اند.

آن دسته از کاربرانی که نمیتوانند کولر پنجره‌ای نصب کنند یا به دلیل مستاجر بودن، اجازه‌ی دخل و تصرف در دیوار منازل مسکونی را ندارند هم به سمت این کولرها سوق داده می‌شوند.

این نوع کولرها نیز دو تکه هستند. پنل اصلی آن بر روی زمین قرار میگیرد اما کندانسور آنها باید در بیرون از محل استقرار پنل، نصب گردد.
متاسفانه این کولر گازی قابل نصب بر روی دیوار، سقف کاذب و.. نیست و فقط باید در گوشه ای از ساختمان قرار بگیرد.

۱٫۳٫  کولر گازی پرتابل

راهنمای خرید کولرگازی

کولر گازی پرتابل نیز مانند مدل پنجره‌ای یک تکه بوده که فقط یک لوله خرطومی پلاستیکی، پشت آن برای تخلیه گرمای موتور وصل می باشد و بدون نیاز به نصب و استفاده از لوازم خاص هستند. می‌توان گفت تقریباً مدل پنجره ای و پرتابل عملکردی شبیه به هم دارند چرا که از یک گروه هستند.
از معایب کولرهای گازی پرتابل سرو صدایی است که هنگام کار از سیستم به گوش می‌رسد.
اما یکی از مزایای کولرهای گازی پرتابل این است که می‌توانند محیط سالن را تا ۵۰ متر مربع خنک کنند.
اغلب افراد وقتی از این مدل استفاده می‌کنند که نتوانند مدل پنجره ای کولر گازی را نصب کنند.

این مدل کولر گازی برای فضاهای کوچک اجاره ای یا استفاده موقت حدود ۲۰ الی ۳۰ متر مربع حداکثر کاربرد داشته و چون چرخ دارند قابل حمل هستند.

۱٫۴٫  مدل اسپلیت یا دو تکه

بیشتر متخصصین به مدل‌های کولر گازی اسپلیت، کولر بی مجرا یا مینی اسپلیت می‌گویند.عموما این مدل مناسب مکان‌های بزرگ است، از این رو در سالن‌های بزرگ هتل‌ها، فروشگاه‌ها و مجتمع‌های مسکونی که دمای محیط لازم است که به صورت یکنواخت باشد این مدل دستگاه را به کار می‌گیرند.

خرید کولرگازی

یکی از مزایای کولرهای گازی اسپلیت این است که دارای چرخه‌ی معکوس هستند یعنی می‌توانید علاوه بر فصل تابستان در فصل زمستان هم از آن برای گرم کردن محیط استفاده نمایید. این مدل قیمت بیشتری در مقایسه کولرهای پنجره‌ای دارند ولی از سوی دیگر مصرف برق‌شان به مراتب کمتر است و در طول زمان، صرفه‌ی اقتصادی بیشتری دارند. مدل اسپیلت به دو قسمت داخلی و بیرونی تقسیم می‌شود. برای اتصال این دو یونیت، از لوله های مسی انتقال حرارت استفاده می‌شود.

برای حفظ نما و حفظ طراحی و ظاهر یونیت داخلی ، لوله‌های مسی را از درون حفره‌های دیوار رد می‌کنند. معمولا برای راه‌اندازی کولرهای اسپلیت به یک نصاب ماهر نیاز دارید چرا که نیاز به بازکردن یونیت داخلی برای اتصال برق و رد کردن سیم های مسی، کار سختیست و به مهارت نیاز دارد. حداکثر فاصله مابین پنل و موتور معمولا توسط سازندگان مشخص می‌شود با این حال باید توجه داشته باشید که اگر امکان نصب موتور در فاصله‌ی ۱۰-۵ متری با پنل را ندارید باید به فکر خرید نوع دیگری از کولر گازی باشید.
این مدل کولر گازی در انواع مختلفی روانه بازار شده است که می‌توانیم به مدل‌های زیر نیز اشاره کنیم.

  • دیواری
  • سقفی و زمینی
  • کانالی
  • کاستی
  • ایستاده
  • مینی اسپلیت
خرید کولرگازی

۱٫۵٫  داکت اسپلیت

 داکت اسپلیت‌ها یکی از مدل‌های کولر گازی است که بیشتر این مدل را به نام کولر گازی کانالی می‌شناسند.دستگاه داکت اسپلیت‌ها تقریباً شبیه به کولرهای گازی سقفی و زمینی هستند.
جالب است که بدانید این مدل را به عنوان یکی از انواع کولرهای گازی اسپلیت نیز در نظر می‌گیرند.برای نصب کولرهای گازی داکت اسپلیت لازم است که حتماً در داخل سقف‌های کاذب ساختمان دستگاه را نصب کنید.اما برای اینکه در تمام اتاق‌ها از امکانات دستگاه بهره مند شوید باید حتماً سیستم کانال کشی ساختمان را انجام دهید.از مزایای دستگاه داکت اسپلیت می‌توانی به اشغال نکردن محیط ساختمان اشاره کنیم.

راهنمای خرید کولرگازی

۱٫۶٫  کولرگازی مولتی اسپلیت

 مولتی اسپلیت همانند کولرهای گازی اسپلیت دارای چند پنل است.
اما تفاوتی بین این دو وجود دارد.در مولتی اسپلیت‌ها شما از دو پنل داخلی استفاده می‌کنید.این در حالی است که اسپلیت‌ها فقط از یک پنل داخلی برای خنک کردن محیط ساختمان استفاده می‌کند.از نظر بیشتر مردم مولتی اسپلیت‌ها بهترین دستگاه تهویه مطبوع است.

خرید کولرگازی

۱٫۷٫  مدل سقفی و زمینی

 برای حل مشکل بعضی از مشتریان کمپانی‌های سازنده کولر گازی مدل سقفی و زمینی را نیز به جمع این دستگاه اضافه کرده اند.با این کار علاوه بر اینکه مشتریان از امکانات کولرهای گازی استفاده می‌کنند، این کار باعث می‌شود افراد زیادی هزینه‌های بیهوده برای خرید دستگاه تهویه مطبوع را متحمل نشوند.این نوع کولرهای گازی در سقف کاذب و بر روی زمین نیز قابل نصب هستند.

۲٫      پنل کولر گازی

یکی از دیگر از موارد راهنمای خرید کولر گازی، توجه به طراحی و ظاهر پنل می‌باشد.

راهنمای خرید کولرگازی


پس از نصب کولر تنها چیزی که شما مشاهده می کنید پنل کولر است پس طراحی پنل بسیار حائز اهمیت است. زیبایی پنل کولر باعث می‌شود از محصولی که خرید کرده اید محیط مورد استفاده لذت بیشتری ببرید. بنابراین سعی کنید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، زیباترین پنل موجود را انتخاب کنید. مسلما زیبایی پنل تاثیر مستقیمی در قیمت نهایی آن دارد و کولری که پنل جذاب‌تری دارد، به‌طور حتم گران‌تر، خواهد بود.

راهنمای خرید کولرگازی

۳٫      میزان برق مصرفی کولر گازی

دانستن اینکه برق مورد نیاز کولرتان چطور تامین می‌شود از مواردی است که باید به آن توجه کرد. همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، مصرف برق کولرهای پنجره‌ای بسیار بالاست و دلیل اصلی ارزان بودن‌ شان هم همین مصرف برق بالا است. برخی از کولرها به برق سه‌فاز نیاز دارند ولی اکثر کولرهای خانگی با برق تک‌فاز کار می‌کنند. برای کولرهای پنجره‌ای و اسپلیت، همان برق تک‌فاز هم کفایت می‌کند؛ اما در مورد کولرهای ایستاده و آن‌هایی که برای فضاهای شلوغ طراحی می‌شوند، به برق سه‌فاز نیاز خواهید داشت. همان‌طور که مصرف بنزین در مورد خودروی زیر پایتان مهم است، در مورد مصرف برق کولری که قرار است مدت زمان زیادی شب و روز روشن باشد، نیز لازم است وسواس به خرج دهید. کمپرسورِ کولرها هم در طول زمان با بهینه‌ سازی‌هایی همراه شده‌اند که به مصرف کمتر برق منجر می‌شود. به اینورتر بودن حتما دقت کنید.

۴٫      کولر گازی چندهزار بخریم؟ قدرت خنک‌کنندگی چقدر باشد؟

BTU واحد اندازه گیری ظرفیت کولرگازی به صورت مضربی از ۱۰۰۰ است که نشان دهنده میزان خنک‌کنندگی دستگاه در واحد زمان است. این به معنای آن نیست که دمای باد کولر را نشان می‌دهد بلکه میزان سرمایی که وارد محیط می‌کند را مشخص می‌نماید. واحد BTU یک استاندارد اندازه‌ گیری است که معمولا هنگام معرفی کولرها از عنوان کردنش صرف نظر می‌شود و اصطلاحا گفته می‌شود یک کولر ۱۸هزار یا ۲۴هزار نیاز داریم.

راهنمای خرید کولرگازی

اگر ظرفیت خنک‌کنندگی کولر انتخابی شما کمتر از سطح نیازتان باشد، کولر کارایی کافی نخواهد داشت در نتیجه با مشکل مواجه می‌شوید و محیط آنطور که مورد انتظار هست خنک نخواهد شد بنابراین توجه به این واحد اندازه گیری از مولفه‌های مهمی است که هنگام خرید باید در نظر داشته باشید. از سوی دیگر اگر کولری با ظرفیت بالاتر از نیاز، خریداری کنید،علاوه بر مصرف بیش از حد انرژی، محیط، بیشتر از حد انتظار خنک شده و مجبور به خاموش کردن زود به زود دستگاه خواهید شد.

در کنار همه‌ی این‌ نکات این مورد را نیز باید در نظر داشت که کولرهای گازی رطوبت محیط را می‌گیرند و آن را به‌صورت آب به فضای بیرون هدایت می‌کنند. یک کولر با قدرت خنک‌کنندگی زیاد می‌تواند رطوبت اتاق‌تان را به کلی از بین ببرد و اتاقی کاملا خشک، تحویل دهد. میدانیم که در یک اتاق خشک نفس‌کشیدن سخت‌تر خواهد بود.

میزان قدرت و ظرفیت مورد نیاز کولر بسته به مساحت و نوع محیط و شرایط آب‌و‌هوایی متفاوت است، در نتیجه برای انتخاب میزان آن باید به چند مولفه مهم توجه نمود:

✔            میزان رفت و آمد

از عوامل موثر در ثابت ماندن دمای محیط، میزان رفت و آمد در آن فضا است. هر چه میزان رفت و آمد بیشتر باشد کولرگازی با ظرفیت بالاتر نیاز است. علاوه بر میزان رفت و آمد باید از عایق بودن در و پنجره نیز اطمینان حاصل کرد.

✔            آب و هوا

یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در عملکرد کولرگازی، آب و هوا است. برای مناطق جنوبی کشور که آب و هوای بسیار گرم دارند باید کولرگازی با ظرفیت حداقل ۱۸هزار انتخاب کرد. کولرهای گازی حاره‌ای یکی از انواع کولرهای گازی موجود مخصوص مناطق جنوبی و با آب هوای گرم هستند.

✔            تعداد افراد حاضر در فضا

تعداد افراد حاضر در فضا یکی دیگر از این عوامل است هر چه تعداد افرادی که در یک فضا حضور دارند بیشتر باشد باید به مراتب ظرفیت کولر گازی را افزایش داد  معمولا این میزان به ازای هر نفر ۶۰۰BTU می‌باشد که مازاد بر ظرفیت کولرگازی باید در نظر گرفته شود.

✔            آفتاب گیر بودن فضا

یکی دیگر از مولفه های مهم در میزان سرمایش کولرگازی ،آفتاب گیر بودن فضا است. گر فضای شما به شدت آفتاب‌گیر باشد باید میزان ۱۰۰۰BTU  به ظرفیت فعلی کولرگازی اضافه گردد و اگر فضای شما در اکثر موارد سایه است در نظر گرفتن این مورد لازم نیست.

✔            ارتفاع سقف

ارتفاع سقف یکی دیگر از فاکتورهای تاثیر گذار در میزان ظرفیت کولرگازی است. ارتفاع سقف ساختمان به طور معمول بین ۲٫۷ متر تا ۳٫۰ متر است. در صورتی که ارتفاع سقف از اندازه گفته شده بیشتر باشد باید ظرفیت دستگاه نیز افزایش یابد.

✔            دستگاه ها و فضا های گرما زا

وجود فضاها و دستگاه‌های گرمازا در میزان سرمایش کولر گازی موثر است. به طور مثال آشپزخانه‌ها به دلیل پخت و پز و وجود اجاق گاز جز فضاهای گرمازا محسوب میشوند و برای فضاهای مجاور با آشپزخانه باید کولرگازی با ظرفیت بالاتر انتخاب کرد.

✔            گردش هوا

گردش هوای مناسب در فضا سبب تسریع سرمایش می‌گردد. فضاهایی که در آن گردش هوا به سختی صورت می‌گیرد نیاز به کولرگازی‌هایی با ظرفیت بالاتر یا اضافه کردن پنل داخلی می‌باشند. معمولا برای ایجاد گردش هوا از چند پنل داخلی استفاده می‌شود که در طول محیط با فاصله معین نصب می‌گردند.

✔            میزان مساحت فضا

در ذیل برخی از ظرفیت‌های کولر گازی نسبت به مساحت فضا  به صورت تقریبی عنوان شده است :

مساحت (مترمربع)ظرفیت (BTU/h)
۳۰-۳۶۱۰۰۰۰
۳۷ -۴۰۱۲۰۰۰
۶۰-۷۰۱۶۰۰۰
۷۵-۸۰۱۸۰۰۰
۱۱۰-۱۴۰۲۴۰۰۰
۱۷۰-۲۰۰۲۸۰۰۰

انتخاب قدرت مورد نیاز در کولر، مبحثی کاملا حرفه‌ای است و باید به متخصص‌ سپرده شود ولی شما میتوانید با در نظر گرفتن نکات ارائه شده کولرگازی مناسب‌تری خریداری کنید.

راهنمای خرید کولرگازی

۵٫      چند تا کولرگازی باید خرید؟

دادن جواب به این سوال بدون نظر یک کارشناس کاری دشوار است. همانند انتخاب ظرفیت خنک‌کنندگی، برای رسیدن به جواب درست این سوال نیاز است از یک متخصص ماهر مشاوره بگیرید. گاهی ممکن است خرید دو کولر با ظرفیت‌های پایین‌تر عملکرد بهتری نسبت به یک کولر با ظرفیت بالاتر داشته باشد و برعکس ممکن است خرید چند کولر اشتباه باشد و یک کولر تکی با ظرفیت بالا مناسب‌تر باشد. نظر قطعی در مورد این موضوع به تشخیص متخصص باز می‌گردد. با یک‌بار هزینه کردن برای مشاوره با کارشناس نتیجه مطلوب‌تری در دراز مدت خواهید گرفت.

خرید کولرگازی

۶٫      انواع کمپرسور کولر گازی

کمپرسورها قطعاتی هستند که مانند قلب تپنده آن سیستم عمل می‌کنند به طوریکه با استفاده از فشرده کردن و کاهش حجم گاز، باعث افزایش فشار آن می‌شوند. کمپرسور یکی از حیاتی‌ترین قطعات دستگاه محسوب می‌شود. در کولرگازی، نقش اصلی را همین کمپرسورها بازی می‌کنند و از لحاظ ساختاری کاملا مشابه کمپرسور یخچال‌ها هستند. به طور کلی سه نوع کمپرسور معروف داریم :

●       کمپرسورهای اسکرول (Scroll)

به این نوع کمپرسور، مارپیچی نیز گفته می‌شود. حرکت مخالف دو مارپیچ داخلی سبب فشرده شدن گاز می شود، بدین صورت که یکی از مارپیچ‌ها ثابت و دیگری متحرک است و حرکت حلزون متحرک سبب فشرده شدن گاز می‌گردد.

●       پیستونی (Reciprocating)

کمپرسور پیستونی یا رفت‌و‌برگشتی از یک پیستون که داخل سیلندر است برای فشرده کردن مبرد استفاده می‌شود. ظرفیت کمپرسور پیستونی معمولا بین ۱۶۰۰۰ تا ۳۷۰۰۰ BTU است و تولید صدای زیاد یکی از مهم‌ترین معایب آن به شمار می‌آید.

●       روتاری (Rotary)

کمپرسور روتاری دارای مکانیزم جابجایی مثبت و از نوع چرخشی است. معمولا در جاهایی که حجم فشار و هوا بالاست از کمپرسور روتاری به جای پیستونی استفاده می‌شود. این کمپرسور را با ظرفیت های ۶۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ تولید می‌کنند. کمپرسور روتاری صدای کمتری تولید می‌کند و مصرف بهینه‌تری نیز دارد.

پس از مصرف برق  در بحث توان خنک‌سازی، پراهمیت‌ترین مشخصه‌ی یک کولر کمپرسور است، کمپرسورهای اسکرول بهترین عملکرد را نسبت به انواع روتاری و پیستونی دارند ولی امروزه، کمپرسور روتاری پرکاربردترین نوع است و انواع اسکرول با وجود عملکرد بهتر، خیلی کمتر استفاده می‌شوند. شاید لازم باشد زیاد خودتان را درگیر نوع کمپرسور نکنید!

خرید کولرگازی

۷٫      اینورتر چیست و میزان اهمیت آن؟

اینورتر (Inverter) کاملا از نوع کمپرسور مجزاست و به نوع کمپرسور ارتباطی ندارد. اینورتر بودن قابلیتی است که به واسطه‌ی یک برد الکترونیکی به کمپرسور اضافه می‌شود و می‌توان از آن بهره برد. در کولرهای غیر اینورتر زمانی که دمای محیط به حد دلخواهی که به دستگاه داده‌ایم برسد، کمپرسور خاموش می‌شود. با گذشت زمان و هنگامی‌که دمای محیط زیاد شد، کمپرسور دوباره شروع به کار می‌کند. در این کولرها تنها دو حالت خاموش یا روشن برای کمپرسور و موتور وجود دارد، اما کمپرسورهای مجهز به سیستم اینورتر، در هنگام رسیدن به دمای مطلوب تنها دور موتور را کاهش می‌دهند و کمپرسور را خاموش نمی‌کنند؛ به همین دلیل معروف به موتورهای با دور متغیر نیز هستند.

راهنمای خرید کولرگازی

موتورهای اینورتر علاوه بر سرعت تولید هوای سرد بیشتر همچون موتورهای معمولی، مرتبا خاموش و روشن نمی‌شوند و تنها در سرعت گردش خود تغییر ایجاد می‌کنند. یکی از مواردی که باعث بالا رفتن مصرف برق می‌شود، شروع به کار موتور است که جریان بالایی را از منبع تغذیه می‌کشد. اصلا همین روشن و خاموش شدن پیوسته‌ی کمپرسور، باعث مصرف بیش‌ازحد برق می‌شود. حال وقتی موتور نیاز به روشن شدن‌های پی‌درپی نداشته باشد، مصرف برق و تولید صدای دستگاه نیز به‌‌شدت کاهش می‌یابد در اینجا می‌توان گفت اگرچه قیمت کولرگازی اینورتر از کولرگازی معمولی بیشتر است اما با کاهش مصرف برق در طول زمان صرفه اقتصادی دارد که جبران می‌شود و همین موضوع باعث معروف شدن کولرهای اینورتر شده ‌است.

راهنمای خرید کولرگازی

۸٫ اهمیت سطح انرژی  (   EER  )

دقت به سطح انرژی لازم است. این معیار به معنای میزان بهره‌وری انرژی الکتریکی (Energy Efficiency Ratio) است. از این مولفه، مقدار تبدیل انرژی الکتریکی به سرما را در کولرگازی مورد نظر می‌توان فهمید. به هر میزان که EER بیشتر باشد، دستگاهِ خنک‌کننده‌ی بهتری خواهیم داشت. ترکیب EER بالاتر و اینورتر خوب‌تر در یک کولر، می‌تواند یک دستگاه الکتریکی با بازده‌ بالا بسازد. به طور مثال در صورتی که از یک کولرگازی ۱۸۰۰۰  Btu/hبا گرید  A به جای کولری با گرید G استفاده شود بیش از ۴۰درصد در میزان مصرف برق و هزینه آن صرفه جویی خواهد شد؛ و در صورتی‌که از یک کولر با گرید A به جای کولری با گرید D استفاده شود این صرفه جویی به میزان ۲۵ درصد خواهد بود. در جدول زیر میزان صرفه جویی در صورت جایگزین شدن هر یک از گرید ها با گرید A ارائه شده است.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کولر آبی

میزان صرفه جوییگروه بازده مصرف انرژی
۱۱%B – A
۱۹%C – A
۲۵%D – A
۳۲%E – A
۳۶%F – A
بیش از ۴۰%G – A
خرید کولرگازی

۹٫      پرتاب باد

پرتاب باد یعنی یک کولر تا چه فاصله‌ای می‌تواند باد خنک را انتقال دهد. معمولا فروشندگان کولر گازی به درستی از عددی بر حسب متر استفاده می‌کنند، مثلا گفته می‌شود پرتاب باد این کولر ۲۰ متر است و آن یکی تا پرتاب باد ۱۰ متر دارد. مسلما پرتاب باد بیشتر به معنی بهتر بودن کولر است. سعی کنید کولری با حداقل پرتاب باد ۱۰ متر تهیه کنید. فناوری‌های به کار گرفته‌ شده در برخی از مدل‌های جدید به گونه‌ای عمل می‌کنند که باد را تنها در جهتی که افراد نشسته‌اند، هدایت می‌کند و زمانی که کسی درون اتاق نباشد، برای کاهش مصرف برق قدرت را به حداقل می‌رسانند.

راهنمای خرید کولرگازی

۱۰٫      میزان صدای کولر گازی از ابتدا قابل تشخیص است؟

یکی از عوامل مهم که هنگام خرید باید به آن توجه نمود میزان صدای کولرگازی است چرا که هر کس به دنبال محیط آرام بدون صداهای مزاحم است، قطعا کولر گازی که صدای کمتری تولید می‌کند را بخرید. با دقت به عدد دسی بل (db) می‌توان میزان صدای تولید کولر را فهمید، هر چه این شاخص کمتر باشد به معنای کم‌صداتر بودن دستگاه است. این عدد توسط همه‌ی سازنده‌ها در کاتالوگ درج شده است.

۱۱٫  مطبوع یا نامطبوع بودن معنای خاصی می‌دهد؟

در کولرهای جدید از چندین لایه فیلتر برای تصفیه‌ی هوای خروجی استفاده می‌شود. این فیلترها می‌توانند ذرات آلرژی‌زا، باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر ذرات معلق در هوا را از بین ببرند. یونیزه کردن مبل، پرده و لباس‌ها هم از آن قابلیت‌های جدیدی است که گفته می‌شود خوب است و ما هم به‌صورت تلویحی بر خوب بودن‌شان صحه می‌گذاریم.

۱۲٫  با گارانتی بخریم یا بدون گارانتی؟

برخی از کولرهای گازی موجود در بازار معروف به کولرهای بانه‌ای هستند. برخی تنها در بازار آزاد و بدون گارانتی یافت می‌شوند و برخی دیگر، هم با گارانتی و هم بدون گارانتی قابل خرید هستند. مهم‌ترین نکته‌ این است که برای نصب کولرهای اسپلیت بدون گارانتی، علاوه بر دستمزد نصاب باید هزینه‌ی لوله‌های مسی را نیز پرداخت کنید چون فاقد این لوله‌ها هستند. گاهی اوقات هم کولرهای بدون گارانتی در حالتی به دست شما می‌رسند که گاز خنک‌کننده‌شان تخلیه شده ‌است و برای پرکردن گاز مخزن هم باید دست به جیب شوید. مزایای خرید کولر با گارانتی باعث می‌شود بتوان وجود نمونه‌ی مشابه بدون گارانتی را در عین حالی که قیمت کمتری دارد نادیده گرفت.

۱۳٫  در کدام منطقه با کدام آب و هوا زندگی می کنید

توجه به اقلیم آب‌و‌هوایی در هنگام خرید کولرگازی و انتخابی متناسب با نوع اقلیم نه تنها  باعث افزایش عمر کولر می‌گردد، بلکه باعث کاهش مصرف برق و هزینه‌های مربوط به آن نیز می‌شود.

کولرهای گازی را می‌توان به سه کلاس آب و هوایی معتدل (T1)، خنک (T2) و گرمسیری (T3) تقسیم کرد. به طورمثال کولرهایی که دارای کلاس آب و هوایی گرمسیری هستند درمناطق گرمسیر مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان بلوچستان استفاده می‌شوند. نوع کلاس آب وهوایی هر کولر بر روی برچسب انرژی آن درج شده است.

۱۴٫  سخن آخر

در کنار موارد گفته شده، توجه به قابلیت‌های دیگری هم لازم است:

  • بادگردان چندجهته : برخی از کولرها تنها باد را به بالا و پایین هدایت می‌کنند و برخی دیگر، چپ و راست را هم پوشش می‌دهند.
  • تایمرهای خاموش کردن (زمان خواب) و روشن شدن در زمان دلخواه بسیار کاربردی هستند.
  • قابلیت جدیدی هم برای دور کردن پشه و مگس و حشرات موذی به کولرها اضافه شده ‌است که می‌تواند برای عده‌ای جالب باشد.
  • ریموت کنترل کولری (در صورت داشتن ریموت ) : با بعضی از ریموت‌ها خیلی راحت می‌توان کولر را کنترل کرد ولی برخی دیگر پیچیده بوده و به آموزش نیاز دارند.

خرید بهترین کولرگازی

جدای از تمام مولفه‌هایی که برای خرید کولرگازی مناسب عنوان شد، شما باید بودجه ای که برای خرید کولرگازی در نظر گرفته‌اید را نیز مشخص کنید، بنابراین رنج قیمت این محصول نیز در فرآیند انتخاب و خرید آن مؤثر است. برای اطلاع از محصولات موجود در بازار، رنج قیمت و قابلیت‌های مورد نظر، لازم است به بازار سری بزنید.

ما در بریم خرید بازار را به خانه شما آورده‌ایم. بریم خرید علاوه بر ارائه قیمت روز فروشگاه‌های مختلف، اطلاعات کاملی از مشخصات فنی و ظاهری محصولات با برندهای متنوع را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید به مقایسه قیمت و قابلیت های محصولات مختلف بپردازید و در نهایت با توجه به بودجه و نیازتان بهترین و مناسب‌ترین خرید را داشته باشید.