آیا استفاده از مواد شوینده در بخارشوی کار درستی است؟

9624
استفاده از مواد شوینده در بخارشوی
استفاده از مواد شوینده در بخارشوی

موارد استفاده از مواد شوینده در بخارشوی

نظافت در خانه های ایرانی یک امر ضروری و روتین است که تقریبا هر روز یا حداقل هفته ای یک بار انجام می شود. وسایل و مواد مختلفی مانند بخارشوی و مواد شوینده برای نظافت استفاده می شوند. مواد شوینده از محصولات پر کاربرد در برای این امر است. مخصوصا با شیوع بیماری کرونا استفاده از این مواد برای ضدعفونی کردن وسایل و محیط بیش از پیش شده است. اما این موضوع بر کسی پوشیده نیست که استفاده و ترکیب این مواد باعث آزاد شدن گاز و بخارات اسیدی می شود که نه تنها به پوست و چشم، بلکه به سیستم تنفسی نیز آسیب وارد می کند. به همین دلیل بایستی سعی کرد تا حد ممکن استفاده از این مواد را کاهش داد.

همانطور که می دانید ابزارهای زیادی برای نظافت منزل وجود دارد که هر کدام برای تمیز کردن بخش خاصی استفاده می شود. یکی از جایگزین های مناسب برای ضدعفونی کردن محیط استفاده از بخارشوی است.  بخارشوی یک وسیله کاربردی برای تمیز کردن است که از بخار آب داغی که تولید می کند برای تمیز کردن دیوار، پرده، سقف، فرش و… می باشد. بسیاری از کمپانی های تولید کننده بخارشوی مدعی هستند، که این محصول بدون استفاده از محصولات شیمیایی ۹۹٫۹۹ درصد ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد. با این حال اگر شما اصرار به استفاده از مواد شوینده مانند شامپو فرش همراه بخارشوی دارید، یا اگر به دنبال مایع مخصوص برای بخارشوی خود می گردید، در این مقاله با ما همراه باشید.

بخارشوی چیست و چه کاربردی دارد؟

بخارشوی یک دستگاه برای تمیز کردن خانه است که داخل آن مواد شوینده و یا آب می ریزیم و با بخار آبی که تولید می کند، می توانید فرش، موکت، پرده، دیوار، سقف، مبل، شیشه، پنجره و… را تمیز کنید. پس از پر کردن مخزن بخارشوی توسط آب، بعد از چند دقیقه، دستگاه آب را تبدیل به بخار می کند و با فشار بخار بسیار قوی تمام کثیفی ها را از بین می برد.

بخارشوی برای تمیز کردن لکه ها استفاده می شود و قدرت پاک کنندگی بالایی دارد. ساختار بخارشوی مانند جاروبرقی است که بدنه ای بلند دارد به همین دلیل برای تمیز کردن سطوحی عمودی یا سطوحی که دسترسی به آن ها سخت است کاربرد دارد. برای مثال تمیز کردن پنجره ها از بیرون، کاری سخت و دشوار است که با کمک بخارشوی می توانید به راحتی این کار را از داخل منزل انجام دهید و نیازی به بیرون رفتن نیست.

اگر لکه ای بر روی مبلمان شما وجود داشته باشد، می توانید به راحتی توسط بخارشوی آن را تمیز کنید و لکه ها را از بین ببرید. برای تمیز کردن فرش و موکت نیز می توانید از بخارشوی استفاده کنید فقط کافیست آب یا مواد شوینده در بخارشوی بریزید مانند شامپو فرش و… که می توانید داخل مخزن بخارشوی بریزید و توسط بخاری که تولید می شود سطح مورد نظر خود را به خوبی تمیز کنید. علاوه بر موارد ذکر شده، بخارشوی به خوبی سطوح استیل مانند گاز یا هود را تمیز می کند. برای تمیز کردن کفپوش ها مانند پارکت، سرامیک، سرویس بهداشتی و دیوارپوش ها مانند دیوارهای رنگ شده و یا کاغذ دیواری شده نیز می توانید از بخارشوی کمک بگیرید.

حتی برخی از بخارشوی ها، چون آب کمی دارند برای اتو کردن لباس و پرده نیز کاربرد دارند و به سرعت چین و چروک را از بین می برد.

بیشتر بخوانید: بخارشو برای تمیز کردن چه مکان هایی استفاده می شود؟

انواع بخارشوی

بخارشوی ها سه نوع هستند؛ تی بخارشوی، بخارشوی دستی و بخارشوی چندمنظوره، که هر کدام کاربرد خاصی دارند. تی بخارشوی معمولا برای تمیز کردن سنگ، سرامیک، کفپوش و… استفاده می شود.

قیمت خرید و مشخصات کامل بخارشوی بایترون مدل BSM-10
قیمت خرید و مشخصات کامل بخارشوی بایترون مدل BSM-10
  • برای مثال تی بخارشوی بایترون مدل BSM-10 یک محصول کاربردی و با قیمت مناسب است. تی بخارشوی، دسته ای بلند دارد که برای تمیز کردن کف مانند سرامیک و پارکت استفاده می شود. همچنین با توجه به محل مخزن برای تمیز کردن سطوح بلند که نیاز به دسته بلند است کاربرد دارد. 
  • بخارشوی دستی نیز یکی دیگر از انواع بخارشوی است که برای تمیز کردن در، پنجره، دیوار، شیشه، دیوار و… استفاده می شود. این مدل بخارشوی معمولا دارای مخزن کوچکی است و برای نظافت سطوح کوچک کاربرد بیش تری دارد.
  • بخارشو های چند منظوره تقریبا مشابه جاروبرقی هستند و دارای سری های متنوعی برای تمیزکاری کف، در، پنجره و… کاربرد هستند.
از جمله برندهای شناخته شده در زمینه تولید بخارشوی می توان به برند کارچر (karcher) اشاره کرد، که محصولاتی با مشخصات و طراحی های متفاوت تولید می کند. تیم محتوای بریم خرید در مقاله محصولات و قیمت خرید بخارشوهای خانگی کارچر Karcher آلمان مقایسه کاملی بین محصولات این برند انجام داده است.

در بخارشوی مواد شوینده، الکل یا سرکه بریزیم؟

معمولا در بخارشوها آب می ریزیم، تا با کمک فشار قوی بخار آب، لکه ها تمیز شود. این که چه موادی می توانید در بخارشوی بریزید وابسته به برند و مدل بخارشوی شماست پس قبل از استفاده از بخارشوی، دفترچه راهنمای آن را بخوانید. بخارشوی توسط بخار آب کار می کند پس نیازی به شوینده ندارد اما ممکن است اگر مواد شوینده در بخارشوی بریزید مانند شامپو فرش در بخارشوی بریزید فرش و… راحت تر تمیز شود.

پس قبل از اینکه مواد شوینده در مخزن بخارشوی خود بریزید دفترچه راهنمای آن را بخوانید. استفاده از آب مقطر یا تصفیه شده و یا آب جوشیده سرد شده برای تمیز کردن سطوح، بهتر است. پس از آب تصفیه شده استفاده کنید تا بخارشوی شما رسوب نگیرد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار ندهد. آب معمولی در مخزن بخارشوی رسوب و آهک ایجاد می کند و مکش بخارشوی را کم می کند. بخارشوی با کمک فشار بخار و بخار آب کار می کند و همه چیز را تمیز می کند پس نیازی به مواد شوینده ندارید استفاده از مواد شوینده در بخارشوی ممکن است باعث خراب شدن بخارشوی و تعمیر دستگاه شما شود.

شست و شوی فرش با استفاده از مواد شوینده در بخارشوی

اگر بخارشوی شما امکان اضافه کردن مواد شوینده مانند شامپو فرش را به شما می داد. پس از یک بار تمیز کردن فرش با بخارشوی و مواد شوینده، مخزن بخارشوی را خالی کنید. و سپس یک بار فقط با مخزن پر شده با آب فرش را تمیز کنید. به این ترتیب تمام مواد شوینده از آن خارج می شود و از پوسیدگی و لک شدن فرش شما پیشگیری خواهد شد.

البته که باز هم تاکید می کنیم بهتر است از مواد شوینده در بخارشوی استفاده نکنید. در عوض با استفاده از مواد شوینده مانند شامپو فرش، لکه ها را پاک کنید و سپس با استفاده از بخارشوی فرش خود را به طور کامل تمیز کنید.

شست و شوی فرش با مواد شوینده و بخارشوی
شست و شوی فرش با مواد شوینده و بخارشوی

نکات استفاده از بخارشوی و افزایش عمر مفید بخارشوی

  • قبل از استفاده از بخارشوی، آب مقطر و خنک در آن بریزید تا رسوب نگیرد.
  •  بهتر است بعد از چند وقت که از آن استفاده کردید، رسوب زدایی کنید تا رسوبی که در مخزن بخارشوی جمع شده از بین برود. 
  • بعد از استفاده از بخارشوی، سری های آن را جدا کنید و مخزن آن را خالی کنید.
  • بعد از هر نیم ساعت استفاده مداوم از بخارشوی نیز، آن را خاموش کنید تا استراحت کند. 
  • سری و حوله های بخارشوی را پس از هربار استفاده بشویید.
  • برای اضافه کردن آب به بخارشوی، ابتدا بخارشوی را خاموش کنید، صبر کنید تا خنک شود سپس آب اضافه کنید.
  • بعد از خاموش کردن بخارشوی، بلافاصله درب آن را باز نکنید.
  • ریختن الکل، مایع شستشو، مواد خوشبو کننده و… در مخزن بخارشوی، به دستگاه شما آسیب وارد می کند و ایمنی آن را کم می کند.
  • فیلتر بخارشوی را تمیز کنید تا کیفیت و عملکرد آن بیشتر شود. تمیز کردن فیلتر بخارشوی به جرم گیری بخارشوی شما کمک می کند و از ورود رسوب به داخل بخارشوی جلوگیری می کند.

سخن پایانی

اگر اطلاعات کاملی درباره بخارشوی داشته باشید، قطعا از این وسیله زیاد استفاده می کنید اما کسانی که اطلاعاتی درباره این وسیله ندارند از این وسیله استفاده نمی کنند و حتی به بقیه خرید این محصول را پیشنهاد نمی کنند. در صورتی که معمولا خدمات نظافتی توسط بخارشوی انجام می شود. این دستگاه برای تمیز کردن خانه، بیمارستان، ادارات و… کاربرد دارد و تمام سطوح را به خوبی پاک می کند.

بخارشوی یکی از وسایل کاربردی برای نظافت است که در زمان و هزینه شما صرفه جویی می کند. پس در انتخاب آن دقت کنید و برند یا مدلی را انتخاب کنید که بر اساس نیاز شما باشد. برای اینکه طول عمر دستگاه شما افزایش پیدا کند، بهتر است از آب مقطر استفاده کنید و قبل از استفاده از بخارشوی، حتما دفترچه راهنمای آن را بخوانید تا مطمئن شوید که می توانید در آن مواد شوینده یا الکل بریزید یا خیر. برای مشاهده قیمت بخارشوی در فروشگاه های اینترنتی و انتخاب بهترین بخارشوی طبق نیاز خود، می توانید به وب سایت بریم خرید، مرجع مقایسه و معرفی محصولات فروشگاه های اینترنتی، مراجعه کنید و محصول موردنظر خود را انتخاب کنید. با کلیک روی این این لینک نیز لیست کاملی از بخارشوهای موجود در بازار به شما نمایش داده خواهد شد.