دلایل خالی‌شدن باتری خودرو

282

در این نوشته از سایت بریم خرید قصد داریم تا در مورد عنوان دلایل خالی‌شدن باتری خودرو اطلاعاتی را به شما بدهیم. باتری خودرو وظیفه تامین نیروی برق خودرو را دارد و همانطور که می‌دانید بخش‌های مختلف ماشین برای ایتکه کاربرد داشته باشند نیاز به نیروی برق دارند، جالب تر اینکه اگر باتری خودرو به‌خوبی کار نکند روشن شدن ماشین نیز با مشکل روبرو خواهد شد، از این رو به راحتی به میزان اهمیت درست کارکردن باتری خودرو پی بردیم. اما در برخی از مواقع باتری خودرو به دلایل متفاوتی دچار خرابی می‌شود و یا نیروی آن خالی می‌شود. ما قصد داریم تا امروز و در این نوشته دقیقا به همین موضوع بپردازیم و در پایان نیز به این مورد پی ببریم که دلایل خالی‌شدن باتری خودرو چیست. اگر شما علاقه دارید تا بیشتر درباره این عنوان بدانید، در ادامه این نوشته همراه ما باشید. پیشاپیش از اینکه تا پایان این نوشته برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل خالی‌شدن باتری خودرو همراه ما خواهید بود، سپاسگزاریم.

دلایل خالی‌شدن باتری خودرو

بررسی چرایی خراب‌شدن باتری خودرو

به‌صورت کلی اگر قرار باشد تا در مورد دلایل خالی‌شدن باتری خودرو بخواهیم صحبت کنیم، باید بگوییم که مجموعه این دلایل آن‌قدر زیاد است که قطعاً نمی‌شود همه آنها را صرفاً در یک نوشته مورد بررسی قرارداد. اما اگر قرار باشد تا مجموعه دلایل را به‌صورت دسته‌بندی‌شده مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که دلایل خالی‌شدن باتری خودرو به‌صورت کلی در سه دسته قرار می‌گیرند. این سه دسته عبارت‌اند از:

  • اشتباهات فرد راننده در رانندگی
  • ایرادات سیستم برق‌رسانی خودرو
  • ایراد دار بودن باتری خود خودرو

اکثر افراد زمانی به خالی‌شدن باتری خود پی می‌برند که دیگر ماشین بعد از استارت‌زدن روشن نمی‌شود.

دلایل خالی‌شدن باتری خودرو

دلایل خالی‌شدن باتری خودرو چیست؟

در ادامه این بخش قرار است تا در مورد عنوان اصلی این نوشته؛ یعنی دلایل خالی‌شدن باتری خودرو صحبت کنیم و به‌صورت موردی به بررسی این مجموعه دلایل بپردازیم. باتری یک خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی خالی شود، نکته‌ای که بعد نیست بدانید این است که باتری خودرو صرفاً در زمان روش بودن خودرو استفاده نمی‌شود، بلکه در خودرو‌هایی که برخی از چراغ‌ها به‌صورت دائمی در ماشین روشن هستند به‌صورت پیوسته باتری در حال کارکردن است. در برخی دیگر از خودرو‌ها نیز، باتری به دلیل خرابی سیستم برق‌رسانی و سیستم خود باتری دچار هرز رفتن انرژی باتری می‌شود و باتری خودرو در زمان خاموش بودن خودرو نیز، نیروی خود را از دست می‌دهد. در ادامه این بخش به‌صورت جداگانه به بررسی دلایل خالی‌شدن باتری خودرو خواهیم پرداخت، برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره همراه ما باشید.

روشن ماندن چراغ‌های خودرو

یکی از پیش‌پاافتاده‌ترین دلایل خالی‌شدن باتری خودرو روشن ماندن چراغ‌های خودرو است، بنابراین می‌توانید برای چک‌کردن مجموعه دلایل به این مورد نیز نگاهی داشته باشید. روشن گذاشتن چراغ سقفی خودرو و یا دیگر چراغ‌های خودرو می‌تواند باعث به‌وجودآمدن این مشکل شود.

ضعیف‌شدن باتری خودرو

مورد بعدی که در لیست دلایل خالی‌شدن باتری خودرو قرار می‌گیرد، ضعیف‌شدن باتری خودرو است. اگر باتری خودرو قدیمی شده باشد و یا به‌خوبی از آن نگهداری نشده باشد، می‌تواند باعث شود تا باتری به‌صورت کامل خالی شود.

خرابی و فرسودگی اتصالات باتری خودرو

اگر اتصالات باتری دچار مشکلی باشد، ماشین به‌خوبی کار نخواهد کرد و در پی آن نیز شارژ باتری نیز خالی خواهد شد. پایانه‌های مثبت و منفی متصل به باتری شما گاهی اوقات ممکن است به‌مرورزمان شل شوند. این پایانه‌ها نیز ممکن است دچار خوردگی شوند. اگر پایانه‌های شما شل یا خورده شود، ممکن است در راه‌اندازی خودرو مشکل داشته باشید؛ زیرا باتری شما نمی‌تواند به‌درستی نیروی خود را منتقل کند! حتی ممکن است در حین رانندگی از حرکت خارج شوید یا به قطعات الکترونیکی خودرو آسیب برسانید. شما می‌توانید با تمیزکردن منظم پایانه‌های باتری ماشین خود از مشکلات مربوط به خوردگی جلوگیری کنید! اگر در مورد نحوه تمیزکردن پایانه‌های باتری خود مطمئن نیستید، به یک تعمیرگاه مورد اعتماد و حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کنید و از یک تکنسین متخصص بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

اتصالی در سیستم برق خودرو

وجود کوچک‌ترین اتصالی در سیستم برقی خودرو می‌تواند باعث حالتی شود که به آن اصطلاحاً برق‌دزدی گفته می‌شود. پیداکردن چنین ایراداتی بسیار مشکل است؛ ولی بهتر است در صورت مواجه‌شدن با آن‌ها، ابتدا چراغ‌های داشبورد و صندوق عقب را چک کنید. ممکن است این چراغ‌ها در زمانی که لازم نیست هم روشن باقی بمانند و باعث خالی‌شدن باتری شوند.

دمای هوا و تأثیر آن بر روی باتری خودرو

اگر دمای هوا بیش از اندازه سرد و یا گرم باشد، باتری ماشین کارکردش دچار نوساناتی خواهد شد و در پی این نوسانات عمر باتری ماشین نیز می‌تواند دچار نوساناتی شود. اگر باتری دچار خرابی و یا کهنگی باشد، نوسانات دمایی می‌تواند به‌صورت کامل کارکرد آن را دچار نقص کند.

مشکل در سیستم شارژ باتری

اگر باتری خودرو در حین حرکت و روشن بودن موتور خودرو خالی شود، ایراد از سیستم دینام و شارژ باتری است. در صورت بروز این مشکل، ابتدا باید تسمه دینام را چک کنید و مطمئن شوید دینام کار می‌کند. در صورت سالم‌بودن تسمه، خود دینام باید چک شود.

سولفاته شدن سرباتری خودرو

اگر در طی بررسی‌هایی که برای دلایل خالی‌شدن باتری خودرو دارید، متوجه یک سری جرم‌ها در نواحی سرباتری بشوید، به آنها سولفاته شدن سرباتری خودرو می‌گویند. شما می‌توانید با استفاده از دستمالی تمیز این موارد را از روی سرباتری پاک کنید. نکته‌ای که در این باره وجود دارد این است که شاید، این مقدار سولفاته‌ها بسیار کم باشد، اما شما باید به این نکته توجه داشته باشید که همین مقدار کم نیز می‌تواند فرایند شارژشدن باتری و انتقال نیروی باتری به خودرو را دچار مشکل کند.

نتیجه‌گیری

در این نوشته از بلاگ سایت بریم خرید در مورد عنوان دلایل خالی‌شدن باتری خودرو صحبت کردیم و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما دوستان قرار دادیم. امیدواریم مطالب بیان شده در این نوشته برای شما مفید بوده باشد و از آنها بهره‌مند شده باشید. به‌صورت کلی در این نوشته به عنوان‌هایی نظیر دلایل خالی‌شدن باتری خودرو چیست؟  روشن ماندن چراغ‌های خودرو، ضعیف‌شدن باتری خودرو، خرابی و فرسودگی اتصالات باتری خودرو، اتصالی در سیستم برق خودرو، دمای هوا و تأثیر آن بر روی باتری خودرو، مشکل در سیستم شارژ باتری، سولفاته شدن سرباتری خودرو و… اشاره شد که همگی جز دلایل خالی‌شدن باتری خودرو به‌حساب می‌آیند.

منبع: keyeschevy. com