راهنمای خرید شوفاژ و مقایسه انواع رادیاتور

731
راهنمای خرید شوفاژ
راهنمای خرید شوفاژ برای انتخاب بهترین رادیاتور و مقایسه آن ها

راهنمای خرید شوفاژ و رادیاتور

هنگام انتخاب وسیله گرمایشی مناسب برای منزل یا محل کار، یکی از گزینه هایی که مردم به سراغ آن می روند، شوفاژ یا رادیاتور است. اما قبل از خرید شوفاژ یا رادیاتور، بهتر است با انواع شوفاژها و کاربرد آن ها آشنا شوید. ما در این مقاله از تیم تولید محتوای بریم خرید، شما را با انواع شوفاژ یا رادیاتور، مزایا و معایب آن و تمام نکات لازم و راهنمای خرید شوفاژ را برای شما عزیزان قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

شوفاژ چیست ؟

شوفاژ یکی از وسایل گرمایشی است که وظیفه آن تامین گرمایش محیط است. شوفاژها از پره هایی آهنی تشکیل شدند که از طریق یک لوله آب، به پکیج یا موتورخانه متصل هستند.زمانی که پکیج یا موتورخانه آب را گرم می کند، از طریق لوله کشی وارد رادیاتور و پره های آن می شود. هوای گرم چون سبک است داخل شوفاژ به سمت بالا می رود. هوای سرد که سنگین است به سمت پایین می آید. پس گرمای هوا به سمت بالا می رود و به راحتی محیط موردنظر شما را گرم می کند و دمای اتاق بیشتر می شود.

شوفاژ چگونه خانه را گرم می کند؟

گرمای آب داغی که داخل شوفاژها وجود دارد، می تواند محیط را گرم کند. آب داغ وارد شوفاژها می شود، محیط را گرم می کند. پس گرمای آب به منزل شما منتقل می شود و به مرور زمان دمای آب کاهش می یابد. سپس مجددا آب باید گرم شود تا محیط شما را گرم کند. بنابراین آب در شوفاژهای شما در گردش است و این چرخه مدام تکرار می شود تا خانه شما گرم بماند.

رادیاتورها امکان تنظیم دما ندارند اما می توانید میزان آب ورودی به شوفاژ را کم یا زیاد کنید. از این طریق، گرمای محیط را کنترل کنید. رادیاتورها، رطوبت محیط را تامین نمی کند. بنابراین برای گلخانه یا محیط هایی که نیاز به رطوبت دارند مناسب نیست. اما برای محیط هایی که نیازی به تنظیم دما یا رطوبت محیط ندارند مناسب است. برای اینکه دقیق تر متوجه شوید شوفاژ چگونه کار می کند می توانید طرز کار شوفاژ را در ویکی پدیا بخوانید.

معرفی انواع رادیاتورها و راهنمای خرید شوفاژ

شوفاژها یکی از قدیمی ترین وسایل گرمایشی هستند که از طریق لوله های توکار یا بیرونی، آب گرم از پکیج یا موتورخانه دریافت می کند. محیط را گرم می کند و جنس آن ها مختلف است برای مثال برخی از آن ها از جنس چدن، آلومینیوم و فولاد هستند.

شوفاژها در انواع مختلفی تولید می شود. در ادامه این مقاله از تیم تولید محتوای بریم خرید، انواع رادیاتور و شوفاژ را به شما معرفی می کنیم.

شوفاژ پره ای چیست ؟

شوفاژ پره ای از کنار هم قرار گرفتن تعدادی پره تشکیل شده است. هرچقدر تعداد پره ها بیشتر باشد گرمای تولیدی آن نیز بیشتر خواهد بود. شوفاژهای پره ای معمولا از آلومینیوم یا فولاد ساخته می شوند. شوفاژهای پره ای که از جنس آلومینیوم هستند گرمادهی بیشتری دارند اما گران تر از فولادها هستند. اگر شوفاژ پره ای شما خراب شود، می تواند آن پره ای که خراب شده را تعویض کنید.

انواع شوفاژ
شوفاز پره ای جنس آلومینیوم است و طول عمر بالایی دارد

شوفاژهای پره ای چون از جنس آلومینیوم هستند، امکان زنگ زدن در آن ها بسیار کمتر از شوفاژهای پنلی است. پس دوام و طول عمر بالاتری دارند و حتی اگر خراب شوند می توانید قسمتی که خراب شده و زنگ زده را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب شومینه

شوفاژ پنلی چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

شوفاژ پنلی
شوفاژهای پنلی، از جنس فولاد هستند و گرمای مناسبی دارند اما دچار زنگ زدگی می شوند.

رادیاتور پنلی معمولاسطحی صاف دارند که گرما را به صورت یکنواخت منتقل می کنند. این پنل ها از جنس فولاد هستند. اما اگر دچار خرابی شوند باید به صورت کلی عوض شوند و امکان تعویض قسمتی از آن وجود ندارد. همچنین ممکن است شوفاژ پنلی، به دلیل جنس فولادی که دارد به مرور زمان زنگ بزند و سوراخ شود. در این صورت باید به طور کلی تعویض شود. شوفاژهای پنلی مانند رادیاتورهای پره ای امکان اضافه کردن پره ندارند. در صورتی که بخواهید میزان دما و گرما را افزایش دهید لازم است به طور کلی یک پنل دیگر اضافه کنید.

ویژگی ها و راهنمای خرید شوفاژ قرنیزی

شوفاژ قرنیزی
رادیاتور قرنیزی جدیدترین مدل رادیاتور است که بسیار زیباست و گرمای خوب و یکنواختی دارد

شوفاژ قرنیزی یکی از جدیدترین مدل های رادیاتورهاست که در محل اتصال کف و دیوار قرار می گیرد. این مدل شوفاژ فضای کمی می گیرد اما گرما را به صورت یکنواخت به تمام محل های منزلتان پخش می کند.

ویژگی ها و راهنمای خرید شوفاژ حوله خشک کن

شوفاژ حوله خشک کن
شوفاژ حوله خشک کن برای گرم کردن حمام و خشک کردن لباس کاربرد دارد

شوفاژ حوله خشک کن یکی دیگر از انواع رادیاتورهاست که برای گرم کردن فضای حمام، استفاده می شود. شما می توانید روی آن لباس یا حوله آویزان کنید تا خشک شود.

ویژگی ها و راهنمای خرید شوفاژ برقی

شوفاژهای برقی، یکی دیگر از انواع شوفاژها هستند که با برق کار می کنند. این شوفاژها نیازی به پکیج یا موتورخانه ندارند. چون داخل آن ها روغنی وجود دارد که پس از گرم شدن به سمت بالا می رود و حرارت را به محیط منتقل می کند. سپس دوباره بعد از خنک شدن، به سمت پایین می آید و گرم می شود. این چرخه مدام تکرار می شود تا محیط شما را گرم کند. شوفاژ برقی نیازی به لوله کشی ندارد و مانند بخاری برقی عمل می کند. اما گرمایش بیشتری دارد و محیط را به خوبی گرم می کند. همچنین سیستم قطع خودکار دارد که در صورت گرم شدن بیش از حد محیط، به صورت خودکار خاموش می شود و مجددا روشن می شود.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین سیستم گرمایشی برای پاییز و زمستان

هواگیری شوفاژ یا رادیاتور چیست و چه مزایایی دارد ؟

هواگیری رادیاتور و شوفاژ
هواگیری شوفاژ طول عمر دستگاه را افزایش می دهد و اصطکاک رادیاتور را کاهش می دهد

هرسال قبل از شروع به کار، رادیاتورها باید هواگیری شوند و طول عمر آن را افزایش می دهد. زمانی که هواگیری می کنید، اصطکاک بین اجزای رادیاتور، کمتر می شود و به همین دلیل طول عمر آن بیشتر می شود. هواگیری نشست آب را از بین می برد و از فرسودگی دستگاه شما جلوگیری می کند.

نکاتی که قبل از خرید شوفاژ باید بدانید!

  • شیر شوفاژ یا رادیاتوری که می خرید باید امکان هواگیری داشته باشد تا از نشست آب داخل شوفاژها جلوگیری کند.
  • شوفاژ باید آب بندی شود تا عملکرد و بازدهی خوبی داشته باشد.
  • بهتر است شوفاژهایی از جنس آلومینیوم بخرید که بازدهی گرمای خوبی داشته باشند و دچار زنگ زدگی نشوند.
  • شوفاژهای پره ای نسبت به شوفاژهای پنلی بهتر است. چون از جنس آلومینیوم هستند، دیرتر زنگ می زنند و سوراخ نمی شوند. همچنین در صورتی که یک قسمت از آن خراب شده باشد می توانید همان پره را تعویض کنید و نیازی به تعویض کل شوفاژ نیست.
  • در صورتی که از شوفاژهای پره ای استفاده کنید، زمانی که نیاز به گرمای بیشتری داشته باشید می توانید تعداد پره های آن را بیشتر کنید. اما شوفاژهای پنلی امکان اضافه کردن پره ندارند و باید به صورت کلی یک شوفاژ دیگر خریداری و نصب کنید.
  • فاصله شوفاژ را با دیوار رعایت کنید.
  • اگر عرض پره های شوفاژ شما زیاد باشد، زیبایی شوفاژ شما بیشتر می شود. معمولا شوفاژهایی که پره های آن هرکدام ۵ سانتی متر هستند بهتر است و زیباتر هستند. همچنین گرمای بیشتری به محیط اطراف خود منتقل می کنند.
  • بهتر است شوفاژ خود را جایی نصب کنید که پرده و… در اطراف آن وجود نداشته باشد تا دچار سوختگی نشود.

شوفاژ بهتر است یا بخاری ؟

راهنمای خرید شوفاژ یا رادیاتور
شوفاژ فضای کمتری اشغال می کند اما بخاری گرمای بیشتری دارد!
  1. بخاری گازی یکی از وسایل گرمایشی قدیمی است که طرفداران زیادی دارد. اما لازم است قبل از اینکه بخاری گازی را انتخاب کنید درباره آن بیشتر بدانید. بخاری گازی یکی از وسایل گرمایشی محبوب است که هر سال تعداد زیادی از افراد برای گرم کردن خانه از این وسیله استفاده می کنند. سوخت این وسیله گرمایشی گاز مایع است و اگر نکات ایمنی را هنگام استفاده از بخاری و نصب بخاری رعایت نکنید، ممکن است آتش سوزی رخ دهد یا دچار گازگرفتگی شوید. پس باید هنگام نصب بخاری دقت کنید که کلاهک و دودکش مسدود نشود و گاز منوکسید کربن به خوبی از فضا خارج شود. همچنین هنگام نصب بخاری باید شیلنگ گاز، به خوبی نصب شود. اگر هنگام نصب شلنگ گاز، از بست مناسبی استفاده نکنید گاز نشت می کند و دچار گازگرفتگی می شوید.
  2. اما سیستم شوفاژ و رادیاتور کاملا با بخاری متفاوت است. شوفاژها با کمک یک گرمایش مرکزی مانند پکیج یا موتورخانه، گرما تولید می کنند پس احتمال احتراق یا گازگرفتگی و آتش سوزی وجود ندارد. چون شوفاژ توسط آب گرمی که در لوله ها وجود دارد، گرما ایجاد می کند و آب هیچ خطری برای سلامتی شما ندارد. گرمایی که شوفاژ تولید می کند یکنواخت است و کل محیط شما به خوبی و به صورت یکنواخت گرم می شود.
  3. طراحی بخاری بسیار متنوع تر از شوفاژ است و می توانید بخاری برای اتاق کودک یا با طرح شومینه و در ابعاد کوچک و بزرگ با توان های مختلف تهیه کنید. اما شوفاژ فقط دو یا سه نوع است، پره ای، قرنیزی و پنلی پس تنوعی در طرح آن وجود ندارد.

مقایسه معیارهای انتخاب بین بخاری و شوفاژ

  1. اما میزان مصرف انرژی در بخاری و شوفاژ چگونه است؟ همانطور که می دانید شوفاژ یا رادیاتور توسط پکیج یا موتورخانه گرم می شود، پکیج و موتورخانه هم از طریق برق و گاز کار می کنند. در صورتی که بخاری فقط از گاز استفاده می کند. پس میزان مصرف انرژی و قبض شما در صورتی که از بخاری استفاده کنید کمتر از حالتی است که از شوفاژ یا رادیاتور استفاده کنید.
  2. نصب و راه اندازی بخاری نسبت به شوفاژ یا رادیاتور هزینه مناسب تری دارد. چون با یک هزینه کم با خرید بخاری و شیلنگ و بست و یک لوله بخاری و دودکش و هزینه مناسبی می توانید گرمایش خانه خود را تامین کنید. اما شوفاژ یا رادیاتور نیاز به لوله کشی دارد. باید پکیج یا موتورخانه فراهم کنید و رادیاتور بخرید. پس هزینه آن بسیار بیشتر از بخاری خواهد شد.
  3. از نظر میزان فضایی که اشغال می کنند، بخاری فضای بیشتری نسبت به شوفاژ اشغال می کند. چون لوله بخاری دارد اما رادیاتور در گوشه اتاق شما قرار میگیرد و ابعاد کوچکتری دارد پس فضای کمتری اشغال می کند. شوفاژها معمولا روی دیوار نصب می شوند. شما می توانید از فضای زیر آن نیز استفاده کنید یا روی آن را تزئین کنید اما بخاری این قابلیت را ندارد.
  4. بازده حرارتی بخاری بسیار بیشتر از شوفاژ است و می تواند فضا را به خوبی گرم کند همچنین دما و شعله آن قابل تنظیم است.

برای مشاهده قیمت های بخاری و شوفاژ و مقایسه قیمت ها با یکدیگر هم می توانید به وب سایت بریم خرید، مرجع مقایسه قیمت فروشگاه های اینترنتی مختلف مراجعه کنید و پس از مقایسه قیمت ها با یکدیگر، خرید خود را از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی انجام دهید.