معرفی بهترین روغن گیربکس اتوماتیک

1300
گیربکس دنده اتوماتیک

بهترین روغن گیربکس اتوماتیک، بسته به مدل خودرو و سبک و شرایط رانندگی شما متفاوت است. معیارهایی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان بهترین محصول را شناسایی و خریداری کرد. اما ابتدا لازم است روغن گیربکس اتوماتیک را به شما معرفی کنیم.

روغن گیربکس اتوماتیک چیست و چه تفاوتی با روغن گیربکس دستی دارد؟

گیربکس به عنوان بخش مهمی از سیستم انتقال قدرت موتور، نقش بزرگی در حرکت خودرو دارد. این تجهیز که با عنوان جعبه دنده نیز شناخته می‌شود، از اجزای متحرک تشکیل شده است. در واقع نیروی موتور توسط این اجزاء به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

بخش‌های مختلف جعبه دنده در کنار یکدیگر به حرکت درآمده و خیلی زود داغ می‌شوند. نقش روغن گیربکس اینجا مشخص می‌شود. این روغن با روان کردن حرکت اجزاء جعبه دنده بر روی یکدیگر، از اصطکاک، سایش، فرسایش و خوردگی جلوگیری می‌کند. به این ترتیب دنده به راحتی عوض شده و هیچ گیر و گرفتگی در عملکرد آن ایجاد نمی‌شود.

اما از آنجایی که جعبه دنده در دو نوع دستی و اتوماتیک وجود دارد، روغن به کار گرفته شده در آن نیز دو نوع است:

روغن گیربکس اتوماتیک

اتوماتیک و دنده دستی بهترین روغن گیربکس اتوماتیک، خرید روغن گیربکس، بریم خرید

به محصولی که در دنده اتوماتیک به کار گرفته می‌شود، روغن گیربکس اتوماتیک می‌گویند. این محصول با پسوند A.T.F شناخته می‌شود. کمپانی‌های زیادی به تولید روغن گیربکس اتوماتیک پرداخته‌اند. این محصولات انواع مختلفی داشته و با افزودنی‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. در بعضی از محصولات تا پانزده نوع افزودنی وجود دارد. اصطلاح انگلیسی این محصول Automatic Transmissions Fluid است.

روغن گیربکس دستی

طبیعی است که روغن گیربکس دستی نیز مخصوص دنده هیدرولیک یا دستی است. این محصول به روغن دنده  یا Manuel Transmission fluid نیز معروف است. پسوندی که این محصول با آن شناخته می‌شود،  MTF است. اکثر این محصولات دارای نشان VG  هستند.

انواع روغن گیربکس اتوماتیک

به طور کلی دو نوع محصول اتوماتیک وجود دارد؛ سنتتیک و مینرال. روغن گیربکس مینرال اتوماتیک همانطور که از نامش پیداست، در طی فرآیندهای طبیعی و از مواد معدنی تولید می‌شود. به این ترتیب محصول دیگر از ترکیبات و فرآیندهای شیمیایی تولید می‌شود. در این نوع محصول ویژگی‌های مطلوب تقویت شده و افزودنی‌های مفیدی به آن اضافه شده است.

معیارهای تشخیص بهترین روغن گیربکس اتوماتیک

گیربکس دنده اتوماتیک بهترین روغن گیربکس اتوماتیک، خرید روغن گیربکس، بریم خرید

برای آشنا شدن با ویژگی‌های روغن گیربکس اتوماتیک باکیفیت، بهتر است ابتدا در مورد گیربکس اتوماتیک اطلاعاتی به شما بدهیم. این بخش از خودرو مجهز به مبدل گشتاور هیدرولیکی است، که از طریق یک سیستم هیدرولیکی دنده‌ها را اتوماتیک وار تعویض می‌کند.

بنابراین عملکرد، روغن اتوماتیک علاوه بر خاصیت روان‌کنندگی، قابلیت کنترل دنده‌ها را نیز دارد. این محصول از چند مشخصه بارز برخوردار است:

  • گرانروی یا Viscosity:

این محصول دارای شاخص گرانروی ۰W_5 و یا ۵W_10 می‌باشد. گرانروی کمتر این محصول نسبت به روغن دنده دستی، به خاطر نقشی است که در پوشش‌دهی تمام بخش‌های سیستم انتقال قدرت موتور دارد. در بعضی از محصولات نشان  Viscosity Improver وجود دارد. این به معنای بهبود دهنده گرانروی بوده و محصول دارای این نشان، مناسب‌ترین سطح گرانروی را دارد.

  • مقاومت شیمیایی:

اینکه روغن گیربکس اتوماتیک در مجاورت اجزاء فلزی مختلف واکنش شیمیایی نشان نداده و ثبات داشته باشد، بسیار مهم است. این ویژگی که با عبارت Antioxidant مشخص می‌شود، پایداری شیمیایی محصول را نشان می‌دهد.

همچنین علامت Reduce rate of change of viscosity بر روی محصول به معنای ثبات گرانروی در تغییرات دمایی است. به این ترتیب روغن عملکرد خود را در آب و هوای گرم و سرد حفظ می‌کند.

  • قابلیت تمیزکنندگی:

محصول با کیفیت به خوبی اجزاء سیستم را از انواع ذرات نامطلوب پاک می‌کند. به این ترتیب عملکرد سیستم به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. این قابلیت با عبارت Sludge & varnish control یا همان کنترل لجن و رسوبات بر روی محصول مشخص می‌شود.

  • قابلیت جلوگیری از تشکیل کف:

محصول با کیفیت به خوبی اجزاء سیستم را از انواع ذرات نامطلوب پاک می‌کند. به این ترتیب عملکرد سیستم به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. این قابلیت با عبارت Sludge & varnish control یا همان کنترل لجن و رسوبات بر روی محصول مشخص می‌شود.

  • قابلیت جلوگیری از تشکیل کف:

این خاصیت که با علامت Foam inhibitor  بر روی محصول مشخص می‌شود، عملکرد روغن را بهبود می‌بخشد. در واقع تشکیل کف اجازه نمی‌دهد که روغن به خوبی بر روی بخش‌های سیستم بنشیند. این موضوع عملکرد روغن را در روان کنندگی و پیشگیری از سایش تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد.

  • قابلیت پیشگیری از اصطکاک:

روغن گیربکس خوب محصولی است که فرمول شیمیایی و افزودنی‌های لازم برای پیشگیری از ایجاد اصطکاک را دارد. این قابلیت با عبارت Friction modifier بر روی محصول مشخص می‌شود.

  • قابلیت انطباق:

محصولی که به خوبی بر روی اجزاء سیستم قرار گرفته و به اصطلاح بر روی آن بنشیند، بهترین روغن گیربکس اتوماتیک محسوب می‌شود. این قابلیت با عبارت Dispersants نشان داده می‌شود.

  • مقاومت در برابر حرارت:

یک قابلیت حیاتی برای روغن گیربکس اتوماتیک، مقاومت حرارتی است. این قابلیت در شرایطی که خودرو به حرکت درآمده و دمای سیستم بالا می‌رود، کارایی قابل توجهی دارد. در واقع اگر این محصول نتواند حرارت و دما را به خوبی کنترل کند، آسیب‌های جدی به تجهیزات جعبه دنده وارد می‌شود. این رویداد هم عملکرد جعبه دنده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هم هزینه‌های هنگفتی را به شما تحمیل می‌کند.

  • تعمیر و نگهداری:

بهترین روغن گیربکس اتوماتیک، محصولی است که در بحث تعمیر و نگهداری تجهیزات عملکرد قابل قبولی داشته باشد. به این ترتیب بهترین محصولات دارای قابلیت Planetary gear, bushing, thrust washer protection هستند‌.

بیشتر بخوانید : وظایف فیلتر هوای خودرو

  • مقاومت در مقابل خوردگی:

محصولی که دارای برچسب Anti Wear است، از قابلیت مقاومت در مقابل خوردگی برخوردار می‌باشد. این محصول از بروز هر گونه سایش، خوردگی و زنگ زدگی اجزاء سیستم انتقال قدرت موتور جلوگیری می‌کند. بهبود طول عمر مفید اجزاء این سیستم، کمترین فایده محصولی با قابلیت مقاومت در مقابل خوردگی است.

نکته: توجه داشته باشید که بهترین روغن اتوماتیک گیربکس، محصولی است که با مشخصات فنی خودروی شما سازگار باشد. خوشبختانه در دفترچه راهنمای اکثر قریب به اتفاق خودروها، این مشخصات به طور کامل و واضح عنوان شده است. شما می‌توانید با مراجعه به این راهنما، معیارهای انتخاب و خرید بهترین روغن گیربکس اتوماتیک مناسب خودروی خود را مشاهده کنید 

 پنج روغن گیربکس اتوماتیک شناخته شده

دنده بهترین روغن گیربکس اتوماتیک، خرید روغن گیربکس، بریم خرید

چند مورد از بهترین روغن گیربکس‌های اتوماتیک که فروش خوبی در بازار تجهیزات خودرو دارد عبارتند از:

  1. روغن اتوماتیک DEXRON IV : GM and pre-2004 Toyota products, some Ford applications
  2. روغن اتوماتیک Mercon LV : Ford(Duratec HE), MAZDA in Europe or Asia
  3. روغن اتوماتیک Honda DW ( ZF ) : All Honda Automatic (except CVT)
  4. روغن اتوماتیک Toyota ATF-WS ,T IV: All 2004 and later Toyota including hybrids
  5. روغن اتوماتیک ATF DW-1 : Honda and Acura )(except CVT

آیا روغن گیربکس اتوماتیک نیاز به تعویض دارد؟

بله. این روغن نیز جزء اقلام مصرفی خودرو دسته بندی شده و در صورت ضعف در عملکرد باید تعویض شود. اگر دنده خودروی شما بدون چالش عوض نمی‌شود، صدایی شبیه به زوزه از داخل خودرو به گوش می‌رسد، خودرو بی‌دلیل تکان می‌خورد و همچنین حجم روغن‌ کم شده و پر از آلودگی است؛ زمان تعویض این روغن فرا رسیده است.

خرید روغن گیربکس

خرید روغن گیربکس بدون در نظر گرفتن مدل خودرو و مقایسه محصولات مختلف که تولید برندهای متنوع بوده و قیمت‌های متفاوتی دارند اقدام عاقلانه‌ای نیست. بهترین روش بررسی فروشگاه‌های اینترنتی مختلف و کسب اطلاعات در مورد مشخصات و قیمت محصولات متنوع است. خوشبختانه «بریم‌ خرید» همه اطلاعاتی که در این زمینه نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

انواع روغن گیربکس مناسب خودروهای مختلف در سایت «بریم‌ خرید» معرفی شده‌است. در «بریم‌ خرید» ما مشخصات فنی، برند و قیمت روز محصولات مختلف را ارائه می‌دهیم. به این ترتیب شما می‌توانید قیمت لحظه‌ای محصولات که در فروشگاه‌های آنلاین مختلف عرضه شده‌است را، در «بریم‌ خرید» بررسی کرده و با مقایسه آنها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.