DOCP چیست و چگونه از آن استفاده کنیم (مزایا و معایب در مقابل XMP)

792
DOCP

پاسخ کوتاه این است که DOCP مخفف Direct Overclock Profile است و عملکردی است که برای اورکلاک و کالیبره کردن RAM با کارایی بالا طراحی شده است.  در بیشتر موارد، DOCP مانند تنظیمات محبوب XMP عمل می‌کند، اما DOCP فقط در پلتفرم‌های AMD در دسترس است.

این پاسخ بسیار ساده و مختصر است، بنابراین اگر گیج شدید نگران نباشید.

ما این راهنمای سریع را ایجاد کرده‌ایم تا همه چیزهایی را که باید در مورد DOCP بدانید، چگونگی تأثیر آن بر عملکرد رایانه شخصی، زمان استفاده از آن، نحوه فعال کردن آن، و مقایسه آن با XMP در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه با بریم خرید همراه باشید.

DOCP

مقدمه

RAM بخش مهمی از هر کامپیوتر، گوشی هوشمند، تبلت، کنسول بازی و تقریباً هر وسیله الکترونیکی دیگری است که می‌توانید تصور کنید .  این به عنوان ذخیره‌سازی موقت برای دستورالعمل‌ها، فایل‌ها و برنامه‌ها عمل می‌کند تا پردازنده‌ها بتوانند با عجله به آن‌ها دسترسی پیدا کنند، و به همین دلیل است که می‌توانید چندین برنامه را همزمان اجرا کنید، بین برنامه‌های باز پرش کنید و آن برگه‌های اینترنت را تا زمانی که به آنها برسید باز نگه دارید. .

رم خیلی کم باعث می‌شود رایانه‌ها نتوانند نرخ فریم ثابت، اجرای برنامه‌های بزرگ و رسیدگی به پرونده‌ها و پروژه‌های بزرگ را سخت کنند و همین امر در مورد رم بسیار کندی که نمی‌تواند با بقیه اجزای رایانه هماهنگ باشد، صدق می‌کند.

با این حال، رفع مشکلات مربوط به RAM همیشه به سادگی اضافه کردن چند چوب دیگر به مادربرد نیست.

همه رم‌ها برابر نیستند.  اندازه‌ها و سرعت‌های مختلفی دارد و قابلیت‌های آن حتی در بین رم‌های همان نسل نیز بسیار متفاوت است.  برای سازندگان مادربرد بسیار سخت است که توانایی‌های هر نوع رم موجود در بازار را پیگیری کنند، بنابراین آنها استراتژی دوجانبه‌ای را برای مقابله با تنوع عظیم قابلیت‌های رم انتخاب کرده‌اند.

اولین شاخک آسان است: وقتی برای اولین بار یک رم را در مادربرد نصب می‌کنید، مادربرد فقط فرض می‌کند که RAM با سرعت استاندارد سیستم شما مطابق با CPU کار می‌کند.  این برای رم‌هایی که با سرعت‌های استاندارد کار می‌کند کار می‌کند، اما برای رم‌های قابل اورکلاک که می‌توانند سرعت‌های بسیار بالاتری داشته باشند، به خوبی کار نمی‌کند.

این ما را به دومین شاخک و دلیل حضور همه ما در اینجا هدایت می‌کند: نمایه‌های اورکلاک مستقیم یا DOCP.

DOCP چیست؟

DOCP چیست؟

ممکن است متوجه شوید که نام کامل DOCP، Direct Overclock Profile، شباهت‌هایی به نام کامل XMP دارد: Extreme Memory Profile.  این به این دلیل است که (همانطور که در بالا ذکر شد) آنها اساساً یکسان هستند.

AMD DOCP را به عنوان جایگزینی برای XMP اینتل توسعه داده است ، که ممکن است سرنخی از عملکرد DOCP تقریباً یکسان با XMP باشد.  هر دو XMP و DOCP از پروفایل‌های داخلی برای اورکلاک و کالیبره کردن رم با کارایی بالا استفاده می‌کنند، هر دوی آنها از طریق بایوس رایانه شما قابل دسترسی هستند و در مورد اینکه آیا هر کدام و/یا هر دو ضمانت شما را لغو می‌کنند یا خیر، سردرگمی وجود دارد.

در حالی که XMP با تمام مادربردهای اینتل و بسیاری از مادربردهای AMD سازگار است، DOCP تنها برای سیستم‌های AMD کار کرده است.  DOCP مدتی است که محبوبیت خود را کاهش داده است و مادربردهای جدید AMD بیشتر و بیشتر آن را به طور کامل به نفع XMP کنار می‌گذارند.  سخت است که بگوییم چرا XMP DOCP AMD را در پلتفرم خودش شکست داده است، اما احتمالاً به راحتی انجام شده است.

شاید سازندگان بیشتر با XMP آشنا بودند تا DOCP، یا شاید صدور مجوز XMP ارزان تر از به روز نگه داشتن DOCP بود، یا شاید شخصی در AMD فقط یک شرط بندی را باخت.  این حدس هر کسی است.

XMP چیست؟

XMP چیست؟

فناوری Extreme Memory Profile (XMP) اینتل دلیل وجود فناوری DOCP AMD است.  مدتها قبل از DOCP AMD – اولین XMP در سال ۲۰۰۷ عرضه شد – و هزینه‌های مجوزی که اینتل برای استفاده از XMP دریافت می‌کرد به اندازه‌ای بالا بود که AMD (و گیگابایت) نسخه‌های خود را از این فناوری برای پلتفرم‌های خود ایجاد کردند.

AMD و گیگابایت در ایجاد نسخه‌های XMP خود (به ترتیب DOCP و EOCP) موفق بودند، اما هیچ‌کدام به همان میزان نرسیدند و مادربردهای مدرن‌تر AMD XMP را به نفع DOCP اتخاذ می‌کنند.

XMP در اصل یک نرم افزار و مجموعه‌ای از پروفایل‌ها است که اورکلاک کردن RAM و/یا اجرای آن را با سرعت‌های اعلام شده روی جعبه آسان می‌کند.  سازندگان پروفایل‌های XMP را در رم خود ایجاد می‌کنند که به مادربرد و CPU می‌گوید که رم باید با چه سرعتی کار کند و همچنین تمام زمان بندی‌های آن و سایر عوامل مهم.

سیستم مورد نظر پروفایل‌های XMP را دریافت می‌کند و هنگامی که XMP فعال می‌شود، رم و مادربرد را به طور خودکار کالیبره می‌کند تا با سرعت‌های مشخص شده در پروفایل‌ها اجرا شود.

کیت‌های رم معمولا با دو پروفایل XMP خارج از جعبه ارائه می‌شوند.  اولین مورد، Profile 1، معمولاً زمان‌بندی پیش‌فرض XMP رم را بارگیری می‌کند در حالی که تنظیمات دیگر آن را برای مادربرد مورد نظر بهینه نگه می‌دارد.

این معمولاً منجر به یک راه اندازی بسیار پایدار می‌شود، اگرچه این ثبات می‌تواند به قیمت کاهش سرعت ساعت RAM تمام شود.  از سوی دیگر، Profile 2 معمولاً سرعت و زمان‌بندی RAM را نزدیک یا به نرخ‌های اعلام شده افزایش می‌دهد، اما به حداکثر رساندن عملکرد RAM ممکن است باعث ناپایداری شود و نیاز به تنظیماتی داشته باشد که برای مادربرد بهینه نشده‌اند.

به خاطر داشته باشید، اگر از DDR5 در مراحل اولیه استفاده می‌کنید، پایداری می‌تواند برای شما کمی عجیب تر باشد.

امکان اورکلاک و کالیبره کردن رم به صورت دستی وجود دارد، اما XMP و برنامه‌های مشتق از آن، بهینه سازی عملکرد رم را بسیار آسان تر می‌کند.  آن، DOCP و نمایه‌های اورکلاک توسعه‌یافته گیگابایت (EOCP) همگی عملکرد یکسانی دارند: از حدس و گمان‌ها در پیکربندی RAM شما.

بدون تمام این عملکردهای فردی، شما باید سطح ولتاژ و سرعت ساعت را سرهم کنید و در عین حال مطمئن شوید که RAM شما با کنترل کننده حافظه CPU شما هماهنگ است و اکثر مردم ترجیح می‌دهند تقریباً هر کار دیگری را با وقت خود انجام دهند.

و از آنجایی که DOCP، XMP، و EOCP همگی نتایج بهتر و دقیق‌تری نسبت به تنظیم دستی ارائه می‌دهند، تقریباً هیچ دلیلی برای عدم استفاده از آنها وجود ندارد (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد).

زمان فعال کردن DOCP یا XMP

زمان فعال کردن DOCP یا XMP

هنگامی که RAM قابل اورکلاک را نصب می‌کنید، و به ویژه زمانی که RAM قادر به افزایش سرعت بسیار بالاتر از استاندارد صنعت است، معمولاً ایده خوبی است که XMP یا DOCP را فعال کنید.  این در مورد RAM در رایانه‌های بازی دوچندان صادق است

در هنگام بازی، اگر می‌خواهید زمان بارگذاری را کاهش دهید و حداقل نرخ فریم بالا را حفظ کنید، RAM باید با حداکثر ظرفیت خود کار کند، و بسیاری از کیت‌های رم (اگر نه بیشتر) برای بازی طراحی شده‌اند تا کاندیدای ایده‌آل برای اورکلاک باشند.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا باید DOCP یا XMP را فعال کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پس از نصب رم جدید، Task Manager رایانه خود را باز کنید.

فقط Ctrl + Shift + Delete را همزمان فشار دهید تا Task Manager باز شود، روی برگه Performance کلیک کنید و سپس روی Memory کلیک کنید.

نموداری از میزان مصرف حافظه رایانه خود را مشاهده خواهید کرد.  به سمت راست پایین نمودار نگاه کنید.  شما باید یک فیلد با عنوان Speed ​​با یک عدد در کنار آن ببینید.  اگر این عدد نزدیک به سرعت‌های اعلام شده روی جعبه رم شما باشد، عالی است! شما نیازی به انجام کاری ندارید.

با این حال، اگر نه، احتمالاً باید XMP یا DOCP را فعال کنید.

نحوه فعال کردن DOCP یا XMP

نحوه فعال کردن DOCP یا XMP

فرآیند روشن و خاموش کردن DOCP یا XMP به اندازه کافی فنی است که چشمگیر باشد اما برای اکثر کاربران به اندازه کافی آسان است.  فقط این مراحل را دنبال کنید (هم برای XMP و هم برای DOCP).

ابتدا دسترسی به بایوس

دسترسی به بایوس روش ۱:

  1. کامپیوتر را خاموش کن
  2. کامپیوتر را دوباره روشن کنید
  3. برای دسترسی به BIOS، هنگام راه اندازی، DELETE را فشار دهید
  4. دسترسی به بایوس روش ۲:
  5. منوی استارت را باز کرده و تنظیمات را انتخاب کنید
  6. Update and Security را انتخاب کنید
  7. روی Recovery کلیک کنید
  8. روی Restart Now کلیک کنید
  9. در قسمت Advanced Startup به دنبال دکمه Restart Now باشید که به شما امکان می‌دهد رایانه شخصی را پیکربندی کنید
  10. هنگامی که کامپیوتر بوت می‌شود، روی عیب یابی کلیک کنید
  11. روی گزینه‌های پیشرفته کلیک کنید
  12. روی UEFI Firmware Settings کلیک کنید
  13. Restart را تایید کنید
  14. کامپیوتر به بایوس راه اندازی مجدد خواهد شد

فعال کردن DOCP یا XMP:

فعال کردن DOCP یا XMP:

  1. به بایوس کامپیوتر خود دسترسی پیدا کنید
  2. وارد حالت پیشرفته BIOS شوید (اگر در حالت EZ هستید F7 را فشار دهید)
  3. روی AI Tweaker کلیک کنید
  4. روی AI Overclock Tuner کلیک کنید
  5. تنظیمش کنید به:
  6. DOCP: آن را روی DOCP / XMP تنظیم کنید: آن را روی XMP 1 تنظیم کنید
  7. F10 را فشار دهید
  8. برای راه اندازی مجدد سیستم روی OK کلیک کنید

دیدن؟ آسان.

برخی از کاربران توصیه می‌کنند پس از فعال کردن XMP یا DOCP، رایانه خود را در یک یا دو تست استرس قرار دهید. این معمولا مستلزم دانلود نوعی نرم‌افزار است تا رایانه‌تان را با سرعت بیشتری طی کند، اما احتمالاً می‌توانید با اجرای یک بازی با منابع فشرده یا نرم‌افزاری خاص به نتایج مشابهی برسید.

مزایای DOCP & XMP

مزایای DOCP & XMP

فعال کردن DOCP یا XMP باعث می‌شود RAM شما سریع‌تر اجرا شود، اگرچه مزایای افزایش عملکرد RAM شما ممکن است بلافاصله آشکار نباشد.

رم سریعتر به معنای انتقال سریعتر داده‌ها است، به این معنی که رایانه شما در حین انجام چند وظیفه‌ای عملکرد بهتری خواهد داشت و زمان راحت تری در انجام رندر و کامپایل وظایف خواهد داشت، اما واضح ترین پیشرفت‌ها را در حین بازی مشاهده خواهید کرد.

در حالی که پس از افزایش عملکرد رم، حداکثر نرخ فریم بسیار بالاتری را مشاهده نخواهید کرد، متوجه خواهید شد که رایانه شما می‌تواند حداقل نرخ فریم بالاتر و پایدارتری را حفظ کند.

اگر این کار چندان فایده‌ای به نظر نمی‌رسد، سعی کنید به این شکل فکر کنید: حداقل نرخ فریم بالاتر به این معنی است که نرخ فریم شما در حین بازی به حدی کاهش نمی‌یابد که متلاطم یا لکنت زبان باشد، که واقعا می‌تواند باسن شما را در طول بازی نجات دهد. آتش نشانی یا مسابقه نزدیک.

افکار و توصیه‌های نهایی

Direct Overclock Profile (DOCP) نسخه AMD از فناوری Extreme Memory Profile (XMP) اینتل است.  هر دوی این فناوری‌ها از حدس و گمان‌ها و مشکلات اورکلاک کردن RAM خودداری می‌کنند، و اگر می‌خواهید رم با کارایی بالا شما همانطور که تبلیغ شده است، واقعاً باید از یکی یا دیگری استفاده کنید.

همه چیز گفته شد، راه اندازی DOCP آسان و ایمن است و دلیل بسیار کمی برای عدم استفاده از آن وجود دارد.