راهنمای خرید پکیج +نکاتی که قبل از خرید پکیج باید بدانید!

459
راهنمای خرید پکیج
این مقاله یک راهنما برای خرید پکیج و انتخاب درست پکیج است

راهنمای خرید پکیج

با نزدیک شدن فصل سرما، داشتن هوای گرم در منزل یا محل کار بسیار دلنشین است. برای گرم کردن خانه و یا محل کار وسایل گرمایشی زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. برای مثال بخاری گازی، بخاری برقی، پکیج، شوفاژ یا رادیاتور و…. که می توانید با توجه به نیاز و بودجه ای که دارید و شرایطی که در اختیار دارید وسیله گرمایشی موردنظرتان را انتخاب کنید. اگر قصد خرید پکیج دارید این مقاله یک راهنمای خرید پکیج است که شما را با انواع پکیج و کاربرد آن ها آشنا می کند.

پکیج چیست؟

پکیج یکی از وسایل گرمایشی است که به صورت دیواری کار می کند. این محصول با گرم کردن آب داخل رادیاتور یا شوفاژ محیط موردنظر شما را گرم می کند. همچنین پکیج علاوه بر گرمایش و گرم کردن خانه به کمک رادیاتور و شوفاژ، برای گرم کردن آب مصرفی شما نیز کاربرد دارد. یعنی مانند آب گرم کن عمل می کند و آب حمام و یا آشپزخانه شما را نیز گرم می کند. پکیج ها کم کم جایگزین موتورخانه ها شدند و بهتر از موتورخانه ها، شوفاژهای مرکزی، آبگرمکن و…. عمل می کنند.

استفاده از پکیج چه مزایایی دارد؟

راهنمای خرید پکیج
استفاده از پکیج چه مزایایی دارد؟
  • پکیج های دیواری کارایی بسیار خوبی دارند و بسیار باکیفیت هستند. نسبت به موتورخانه ها سر و صدای کمتر و هزینه مناسب تری دارند همچنین کارایی بیشتری دارند.
  • پکیج ها فضای کمی اشغال می کنند و در هر مکانی مانند بالکن و… قابل نصب هستند.
  • نصب و راه اندازی پکیج نسبت به موتورخانه و سایر وسایل گرمایشی ساده تر و بهتر است. شما می توانید به راحتی و با هزینه ای مناسب پکیج را نصب کنید.
  • پکیج ها مصرف انرژی کمی دارند و هزینه برق شما را نجومی نمی کند. با هزینه ای مناسب برای شما کار می کند و گرمایش و آب گرم شما را تامین می کند.
  • همانطور که می دانید موتورخانه یک سیستم مرکزی است که در هر آپارتمان وجود دارد. معمولا برای مجتمع هایی با چند واحد استفاده می شود اما موتورخانه ها چون مرکزی هستند باید با توافق سایر ساکنین روشن شوند. برای مثال در فصل پاییز اگر شما بخواهید از گرمایش شوفاژ و… استفاده کنید باید با نظر اکثریت موتورخانه را برای گرمایش شوفاژها راه اندازی کنید. اما پکیج یک سیستم شخصی است که برای هر واحد به صورت جداگانه نصب می شود و اختیار تمام امور گرمایشی و… به عهده خودتان است و برای تنظیم، راه اندازی و کنترل آن به صورت مستقل عمل می کنید.
  • پکیج راندمان بالایی دارد و گرمایش را برای محیط های کوچک و بزرگ تامین می کند. به همین دلیل برای واحدهایی با متراژ بالا و پایین قابل استفاده است و بازدهی خوبی دارد.
  • پکیج امنیت بسیار بالایی دارد چون سنسور دود، آب گرم و… دارد و نسبت به موتورخانه مزایای زیادی دارد.
  • پکیج نیازی به عایق کاری ندارد.
  • پکیج در مصرف انرژی هوشمندانه تر از سایر وسایل گرمایشی عمل می کند پس هزینه مصرف انرژی گاز و برق شما زیاد نمی شود.
  • آب گرم به صورت فوری و دائمی توسط پکیج تامین می شود.
  • هزینه تعمیر پکیج مناسب تر از موتورخانه است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مدل های بخاری برقی کم مصرف

معرفی انواع پکیج و راهنمای خرید پکیج

  • پکیج تک مبدله و دو مبدله که دو مبدله بهتر است چون رسوب کمتری می گیرد و طول عمر دستگاه بیشتر می شود.
  • انواع فن دار و بدون فن که پکیج فن دار بهتر از پکیج های بدون فن است و عملکرد بهتر و ایمن تری دارد.
  • پکیج دیواری و زمینی که پکیج های زمینی برای ظرفیت های بالاتر مناسب هستند. پکیج های دیواری نیز نصب و راه اندازی و نگهداری ساده تری دارند.
  • انواع چگالشی و غیر چگالشی، هر چقدر راندمان و بازدهی پکیج بالاتر باشد چگالش آن نیز بیشتر است.

نکاتی برای راهنمای خرید پکیج که قبل از خرید باید بدانید!

اگر قصد خرید پکیج دارید، باید مواردی مانند زیر را بررسی کنید:

  • متراژ منزل یا ساختمان
  • اداری و تجاری بودن و یا مسکونی بودن ساختمان
  • میزان تغییرات دما
  • محل نصب پکیج
  • عملکرد پکیج

همچنین دانستن نکات زیر می تواند به شما کمک کند که بهترین پکیج را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

·         پکیج دیواری یا زمینی

اولین نکته ای که باید قبل از خرید پکیج در نظر داشته باشید دیواری یا زمینی بودن پکیج شماست. اگر متراژ خانه شما خیلی بالاست می توانید از پکیج های زمینی استفاده کنید. در غیر این صورت پکیج های دیواری مناسب ساختمان شما هستند. پکیج های دیواری معمولا نصب ساده تری دارند و مصرف انرژی کمی دارند همچنین طول عمر بالایی دارند.

·         نمایش خطای پکیج در مانیتور برای تسریع در عیب یابی پکیج

برخی از پکیج ها، سیستم نمایش خطا یا عیب یاب اتوماتیک دارند که سنسور کنترل عملکرد دارند. این مدل خطا را به صورت کد در مانیتور پکیج نمایش می دهد. کاربر یا سرویس کار پکیج متوجه عیب و ارور پکیج می شود و به راحتی آن را تعمیر می کند.

·         تاثیر متراژ ساختمان در انتخاب پکیج

همچنین متراژ و مساحت ساختمان شما نیز مهم است. برای ساختمان هایی تا مساحت ۱۵۰ متر، پکیج هایی با ظرفیت ۲۴ KW مناسب است. واحدهایی با متراژ ۱۵۰ تا ۲۲۰ متر پکیج هایی با ظرفیت ۲۸ KW مناسب است. ساختمان هایی با متراژ ۲۲۰ – ۳۰۰ پکیج ۳۰ KW و واحدهای ۳۰۰ – ۳۵۰ متر پکیج با ظرفیت ۳۵ KW نیاز دارند.

·         پکیج فن دار و بدون فن

پکیج فن دار یا بدون فن هم یکی دیگر از نکاتی است که باید درباره آن بدانید! اگر قرار است پکیج خود را در بالکن نصب کنید باید از پکیج فن دار استفاده کنید. پکیج های فن دار امکان احتراق و آتش سوزی ندارند و و مفاومت بالایی دارند. همچنین پکیج های فن دار امکان نصب لوله پکیج به صورت افقی هم دارند.

اگر ساختمان یا واحد شما در طبقات آخر و بالایی قرار دارد و طول لوله دودکش کمتر از سه متر است پکیج فن دار نصب کنید. اما طبقاتی که طول لوله دودکش کمتر از یک متر می شود می توانند از پکیج بدون فن استفاده کنند. همچنین به جای استفاده از پکیج فن دار می توانید از پکیج هایی که مجهز به سنسور حرارتی دودکش هستند استفاده کنید. این نوع پکیج ها، در صورتی که دودکش شما مسدود شود هشدار می دهند، پکیج را خاموش می کند و هشدار تعمیرات می دهند.

·         هد پمپ سیرکولاسیون در پکیج

اگر مسیر لوله کشی پکیج شما دچار افت فشار شود بهتر است از یک هد پمپ سیرکولاسیون استفاده کنید. این پمپ ها معمولا برای ۳۵ الی ۵۰ متر استفاده می شوند و باعث کاهش افت فشار در مسیر لوله کشی پکیج شما می شوند.

·         پکیج تک مبدل یا دومبدل

یکی دیگر از نکاتی که می تواند که در راهنمای خرید پکیج مهم است تک مبدل بودن یا دومبدل بودن پکیج شماست. پکیج تک مبدل یک مبدل دارد که گرمایش آب مصرفی در آشپزخانه، حمام و سیستم گرمایشی مانند شوفاژ را انجام می دهد. اما پکیج دو مبدل، دو مبدل دارد که یکی از آن ها برای گرمایش شوفاژ یا رادیاتور و دیگری برای گرمایش آب مصرفی است. پکیج دیواری دو مبدل، دیرتر جرم می گیرد و طول عمر بالاتری دارد همچنین گرمای یکنواختی برای ساختمان ایجاد می کند.

·        مبدل حرارتی پکیج

نوع مبدل حرارتی پکیج شما هم مهم است اگر ساختمان شما گرمایش از کف دارد پکیج های کندانسیک برای شما مناسب تر است  و مصرف گاز شما را کمتر می کند.

·         پکیج مخزن دار یا بدون مخزن

پکیج های مخزن دار برای کسانی که مصرف آب گرم مصرفی آن ها بالاست مناسب است. اما اگر مصرف آب گرم مصرفی شما زیاد نیست می توانید پکیج بدون مخزن تهیه کنید. پکیج های مخزن دار ظرفیت حرارتی بالایی دارند.

·         مصرف گاز پکیج چقدر است؟

مصرف انرژی و گاز پکیج نسبت به آبگرمکن و سایر وسایل گرمایشی برای مصرف خانگی، کمتر است و هزینه مناسب تری دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بخاری گازی

·         پکیج ایرانی بخریم یا خارجی؟

قطعا زمان خرید پکیج به این فکر افتادید که پکیج ایرانی بهتر است یا خارجی؟ هیچ نظر قطعی درباره اینکه کدام برند بهتر است وجود ندارد. اما ما قرار است نکاتی که باید قبل از خرید بدانید و طبق آن ها تصمیم گیری کنید را به شما بگوییم. اولین چیزی که باید قبل از خرید پکیج به آن دقت کنید قدمت برندی است که انتخاب کردید. قطعا همه ما با برندهایی نوپا و یا ناشناخته که فروشنده ها معرفی می کنند مواجه شدیم اما کدام برند برای پکیج بهتر است؟

سعی کنید برندی تهیه کنید که قدمت بالایی داشته باشد و شناخته شده باشد. برندهای جدید ممکن است کیفیت بالایی نداشته باشند چون سابقه زیادی ندارند. همچنین ممکن است نکاتی را در تولید پکیج رعایت نکرده باشند. اما برندهای قدیمی به دلیل چندین سال تجربه در تولید پکیج، ایرادات احتمالی آن را شناختند. در نتیجه این موارد را در تولیدات جدید خود رعایت کردند تا رضایت مشتریان خود را جلب کنند.

در مقابل برندهایی که تازه به بازار آمدند در تامین قطعات با مشکل مواجه می شوند. یعنی یک قسمت از پکیج شما خراب شود قطعات آن را پیدا نمی کنید. پس برندی را انتخاب کنید که خدمات پس از فروش داشته باشد. در شهر محل سکونت شما نمایندگی برای خدمات داشته باشد. همچنین قطعات آن به خوبی در منطقه ای که هستید وجود داشته باشد تا با مشکل مواجه نشوید. بعد از انتخاب برند موردنظرتان می توانید پکیجی با مناسب ترین ظرفیت برای ساختمان موردنظرتان انتخاب کنید. ظرفیت پکیج شما بر اساس عواملی مانند متراژ واحد، نوع عایق بندی ساختمان، آب و هوای منطقه ای که هستید، تعداد حمام و شوفاژها، طبقه ساختمان و… بستگی دارد.

·         قیمت خرید پکیج چقدره؟

قیمت خرید پکیج وابسته به عوامل زیادی است مانند متراژ ساختمان، تک مبدل یا دومبدل بودن پکیج، مخزن دار یا بدون مخزن بودن پکیج، فن دار بودن یا نبودن پکیج، دیواری یا زمینی بودن پکیج، تعداد رادیاتورهایی که قرار است با کمک پکیج گرم کنید و…. همچنین برندی که انتخاب می کنید، ظرفیت پکیج شما و… در قیمت پکیج تاثیرگذار است. اگر قصد خرید پکیج دارید می توانید به وب سایت بریم خرید، مرجع مقایسه فروشگاه های اینترنتی مراجعه کنید و قیمت به روز پکیج را مشاهده کنید تا بهترین خرید را با مناسب ترین قیمت انجام دهید.

سخن پایانی

امروزه پکیج ها با برندها و مدل های مختلفی عرضه می شوند که شما باید باتوجه به نیازتان و متراژ ساختمان و سایر عواملی که در این مقاله از بریم خرید با عنوان راهنمای خرید پکیج ذکر شده دقت کنید و سپس با مراجعه لیست قیمت پکیج در فروشگاه های اینترنتی مختلف، خرید خود را انجام دهید.