سیستم گرمایش از کف چیست و چگونه کار می کند؟+ مزایا و معایب

1371
معرفی سیستم گرمایش از کف- بریم خرید
روش های گرمایش از کف - بریم خرید

راهنمای استفاده از سیستم گرمایش از کف برای ساختمان

با شروع فصل زمستان و پاییز و سرد شدن هوا، همه به دنبال یک وسیله گرمایشی برای گرم کردن خانه هستند. همانطور که می دانید وسایل گرمایشی زیادی وجود دارند که شما می توانید از هر کدام از آن ها طبق نیازتان استفاده کنید و محیط موردنظرتان را گرم کنید که هر کسی طبق بودجه ای که در نظر دارد و شرایط خانه، وسیله گرمایشی مختلفی را انتخاب می کند حتی گاهی اوقات برخی از افراد به دلیل فضای بزرگی که دارند مجبور هستند از چند وسیله گرمایشی استفاده کنند تا گرمایی یکنواخت داشته باشند و بتوانند کل محیط خانه را به صورت دلخواه گرم کنند اما ما به جای استفاده از چند وسیله گرمایشی به شما گرمایش از کف را پیشنهاد می کنیم اگر شما  با سیستم گرمایش از کف آشنایی ندارید و نمی دانید چیست، چطور کار می کند و چه مزایا و معایبی دارد به شما پیشنهاد می کنم این مقاله از بریم خرید را بخوانید تا برای استفاده از سیستم گرمایش از کف آگاهی و شناخت کامل داشته باشید پس با ما همراه باشید تا باهم چیزهای جدید یاد بگیریم!

سیستم هایِ گرمایش از کف چیست؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی هر روز با چیزهای جدیدی مواجه می شویم که شاید تا بحال نشنیدیم و یا گاهی اوقات همان چیزهایی است که در حال استفاده از آن ها هستیم اما کمی پیشرفته تر و جدیدتر می شوند! برای مثال همین گرمایش از کف همان گرمایش با سیستم گرمایشی مرکزی است اما به جای اینکه از رادیاتور یا شوفاژ برای گرم شدن خانه استفاده کنند، کف ساختمان را لوله کشی می کنند و از گرمای آن استفاده می کنند. یعنی امروزه به جای استفاده از موتورخانه از پکیج و به جای استفاده از رادیاتور از گرمایش از کف استفاده می کنند و خانه را گرم می کنند.

گرمایش از کف - بریم خرید
گرمایش از کف – بریم خرید

در این سیستم گرمایشی مدرن زمانی که شما روی زمین راه بروید دیگر سرامیک یا پارکت شما یخ و سرد نیست و کف زمین گرم است و می توانید گرمای آن را به خوبی احساس کنید چون لوله های آب گرم زیر پای شماست و گرما را منتقل می کنند که در ادامه عملکرد آن را بیشتر برای شما توضیح می دهیم.

سیستمِ گرمایش از کف چگونه طوری کار می کند؟

سیستم گرمایش از کف با کمک یک سیستم گرمایشی مرکزی کار می کند یعنی شما به جای اینکه رادیاتور و شوفاژ بخرید می توانید لوله های آب را زیر پارکت یا سرامیک خود در کف خانه لوله کشی کنید تا آب از طریق موتورخانه یا پکیج گرم شود، آب گرم وارد این لوله ها شود، سپس گرمای آب و حرارتی که دارد به بالا منتقل می شود چون همانطور که می دانید گرما سبک است به بالا می رود در این سیستم گرمایشی هم همینطور است یعنی گرما به سمت بالا می رود و محیط خانه و ساختمان شما را به صورت یکنواخت گرم می کند. حتی علاوه بر کف ساختمان، می توانید در سقف و دیوارها هم از این گرمایش استفاده کنید  و گرما را به جای پایین خانه از بالای خانه دریافت کنید.

انواع سیستم هایِ گرمایش از کف

همانطور که گفته شد سیستم های گرمایش از کف بر روی سقف و دیوار هم قابل استفاده هستند سیستم های گرمایش از کف به روش های زیر قابل اجرا هستند:

گرمایش از کف با آب گرمی که از طریق موتورخانه یا پکیج وارد لوله ها می شود.

گرمایش کف برقی که به جای لوله آب از کابل های حرارتی برق برای گرم کردن کف ساختمان استفاده می شود که این کابل ها مخصوص هستند.

مقایسه سیستم های گرمایشی از کف و رادیاتور

همانطور که گفتیم شما زمانی که یک سیستم گرمایش مرکزی مانند موتورخانه یا پکیج داشته باشید می توانید برای دریافت یک خروجی گرما از این سیستم های مرکزی، برای گرم کردن ساختمان، از رادیاتور یا شوفاژ و یا از گرمایش از کف استفاده کنید. اما کدام یک بهتر است؟ گرمایش از کف یا رادیاتور؟

هر دوی این سیستم های گرمایشی با کمک یک سیستم گرمایشی مرکزی که همان موتورخانه و پکیج است کار می کنند و در اصل اگر شما این سیستم مرکزی را نداشته باشید امکان استفاده از این دو روش گرمایشی برای شما وجود ندارد چون هر دوی این روش ها نیازمند یک سیستم گرمایشی مرکزی برای دریافت آب گرم هستند تا آب گرم را به گردش درآورند و در نهایت گرما و حرارت آب را منتقل کنند.

زمانی که شما از سیستم های گرمایش از کف استفاده کنید محلی برای قرار دادن شوفاژ و رادیاتور نیاز ندارید و فضایی از خانه شما برای قرار دادن شوفاژ اشغال نمی شود.

رادیاتور استلاک بالاتری نسبت به گرمایش از کف دارد، امکان رسوب گرفتن دارد، ممکن است سوراخ شود و نشتی داشته باشد، به رنگ دیوار و کاغذدیواری های شما آسیب می زند و…. اما گرمایش از کف، با دمایی مطلوب می تواند محیط شما را گرم کند در واقع این نوع گرمایش مانند گرمایش تابشی است که گرما فقط منتقل می شود.

مقایسه قیمت گرمایش از کف و رادیاتور

نصب و راه اندازی و قطعات سیستم گرمایش از کف هزینه بالاتری نسبت به رادیاتور و شوفاژ دارد اما گرمایش از کف استهلاک کمتری دارد و نیاز به تعمیرات زیادی ندارد بنابراین از نظر ماندگاری، طول عمر بالاتری دارد پس به صرفه تر از رادیاتور است.

گرمایش از کف چه مزایا و معایبی دارد؟

  • سیستم های گرمایش از کف برای گرم کردن خانه هایی که روی پارکینگ هستند یا سرامیک آن ها سرد است چون زیر ساختمان موتورخانه یا ساختمان دیگری وجود ندارد بسیار مناسب است.
  • زمانی که شما از سیستم گرمایش از کف استفاده کنید دیگر نیازی به استفاده از موکت و… ندارید چون کف خانه شما گرم است و پاهای شما یخ نمی کند!
مزایای استفاده از گرمایش از کف - بریم خرید
معایب استفاده از سیستم گرمایش از کف – بریم خرید
  • سیستم گرمایش از کف برای گرم کردن اتاق کودک هم مناسب است. فرض کنید شما از بخاری یا رادیاتور یا سایر وسایل گرمایشی برای گرم کردن اتاق کودک خود استفاده می کنید. در این صورت همیشه دلهره دارید که کودک شما به سمت بخاری نرود، دستش نسوزد و…. اما گرمایش از کف کل محیط را به صورت یکنواخت گرم می کند و دیگر نیازی به نگرانی برای سوختن دستان فرزندتان وجود ندارد. ما در یک مقاله به صورت کامل درباره روش های گرم کردن اتاق کودک توضیح دادیم که می توانید برای آشنایی با سایر روش ها این مقاله را هم بخوانید.
  • گرما توسط این سیستم گرمایشی به صورت یکنواخت پخش می شود و کل محیط را به خوبی گرم می کند یعنی نیازی به استفاده از چند سیستم گرمایشی برای یک محیط نیست.
  • استهلاک این سیستم بسیار کم است و خیلی کم پیش می آید که خراب شود.
  • این سیستم گرمایشی جاگیر نیست و فضایی را اشغال نمی کند.
  • نیازی به دودکش ندارد و مانند بخاری یک لوله بخاری در خانه شما نیست و دکوراسیون خانه را بهم نمی زند.
  • اگر از سیستم گرمایش از کف برای حمام و سرویس بهداشتی خود هم استفاده کنید کف حمام شما همیشه گرم و خشک است.
  • جنس تجهیزاتی که برای گرمایش از کف استفاده می شود بسیار مرغوب است به همین دلیل تعمیر این محصولات خیلی کم اتفاق می افتد و شما با یک بار هزینه می توانید چندین سال از این سیستم به خوبی استفاده کنید.
  • این سیستم گرمایشی، گرما را به صورت یکنواخت پخش می کند.
  • رطوبت محیط را از بین نمی برد.
  • از رشد قارچ و کپک در حمام جلوگیری می کند.
  • شما برای دکوراسیون خانه خود بدون هیچ مشکلی می توانید اقدام کنید چون هیچ جای خانه بخاری یا رادیاتور نیست و نحوه چیدمان و دکوراسیون شما بسیار راحت تر و زیباتر خواهد شد.

اما با توجه به مزایایی که گفته شد بهتر است معایب سیستم گرمایش از کف را نیز بدانید! فرض کنید شما الان می خواهید سیستم گرمایش از کف را برای ساختمان خود راه اندازی کنید. برای این کار باید کف کل خانه را بکنید تا بتوانید لوله ها را جای گذاری کنید. یا اگر این سیستم گرمایشی را داشته باشید و یک قسمت از آن خراب یا سوراخ شود باید کف خانه را بکنید تا آن را تعمیر کنید پس پارکت و سرامیک و…. کلا کنده می شود و هزینه زیادی دارد. حتی اگر زمانی که سرامیک یا پارکت را می کنند بشکند، باید دوباره آن را تهیه کنید و اگر همانند همان که شکسته پیدا نکنید و یا مدل قبلی سرامیک و پارکتتان را در بازار نبینید مجبور می شوید پارکت یا سرامیک کل خانه را تعویض کنید که هزینه زیادی دارد.

همچنین زمان گرم شدن ساختمان یا خانه با این روش بیشتر از روش های دیگر است چون جریان آب در تمام لوله های کف خانه زمان بر است و حتی اگر نقشه کشی شما به خوبی انجام نشود ممکنه فقط قسمت هایی که نزدیک پکیج است خوب گرم شود و بقیه قسمت های خانه به خوبی گرم نشوند.

نکات استفاده از این سیستم های گرمایشی

  1. برای استفاده از این سیستم گرمایشی جهت گرم کردن منزلتان بهتر است ابتدا طرح و نقشه آن را طوری تنظیم کنید که کل خانه را بپوشاند و تمام قسمت ها به صورت یکنواخت گرم شود. برای این کار بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا به بهترین شکل نقشه آن طراحی و اجرا شود.
  2. اگر گرمایش شما از کف، به خوبی کار نمی کند یعنی گرمای مطلوبی ندارد و یا یکنواخت نیست باید عایق کاری را بررسی کنید که به درستی انجام شده باشد، هواگیری انجام دهید، کف سازی مناسب داشته باشید تا به خوبی حرارت را منتقل کند. همچنین طراحی کف را بررسی کنید که تراز باشد، خم هاغی غیر استاندارد در لوله ها نباشد، لوله ها دچار گرفتگی نباشند تا آب به خوبی عبور کند و فضا را گرم کند و در نهایت محل نصب پکیج، ترموستات و کنوکتور را بررسی کنید تا در جای خوبی نصب شده باشند.

هواگیری سیستم هایِ گرمایش از کف چگونه است؟

اگر سیستمِ گرمایش از کف یا حتی رادیاتور دارید برای اینکه یک گرمای یکنواخت داشته باشید و حرارت را به صورت یکسان در تمام نقاط خانه یا رادیاتور احساس کنید لازم است هر سال هواگیری انجام دهید. برای هواگیری سیستم های گرمایش از کف می توانید یک قطعه هواگیر به نام ایرونت نصب کنید تا به صورت خودکار، هوای داخل سیستم گرمایشی را خارج کند.

این سیستم کجا کاربرد دارد؟

  • گرم کردان ساختمان
  • استفاده از آن در سقف یا دیوار ساختمان
  • استفاده برای حمام و سرویس بهداشتی
  • گرم کردن بالکن، انباری و… به دلیل فضای کم
  • گرم کردن کف زمین در حیاط ویلا برای ذوب برف
  • گرم کردن کف زمین فوتبال
  • گرم کردن کف ساختمان بیمارستان
  • فرودگاه

سخن پایانی

همانطور که گفته شد سیستمِ گرمایش از کف می تواند یکی از روش های مدرن برای گرم کردن خانه شما باشد که مزایای زیادی دارد و به زیباتر شدن دکوراسیون داخلی شما هم کمک می کند. اما هر سیستم گرمایش از کف نیازمند یک پکیج یا موتورخانه است که ما در سایت بریم خرید انواع و اقسام پکیج ها را برای شما آورده ایم. پس اگر قصد دارید با قیمت پکیج و آبگرمکن و رادیاتور آشنا شوید می توانید به وب سایت بریم خرید مراجعه کنید و لیست تمام فروشگاه های اینترنتی برای پکیج و آب گرم کن و رادیاتور را مشاهده کنید. قیمت ها را مقایسه کنید و سپس خرید خود را از ارزان ترین فروشنده با بالاترین کیفیت و گارانتی و خدمات پس از فروش انجام دهید.

اگر شما هم از این سیستم گرمایشی استفاده کردید خوشحال میشیم تجربه استفاده از سیستم گرمایش از کف رو برامون بنویسید که بقیه هم بتونن از نظرات شما استفاده کنن و با مزایا و معایب دیگه این سیستم بیشتر آشنا بشن!